Browsing by Author "Şahin, Neriman Gonca Güzel"
Now showing 1 - 20 of 27
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis 4 ve 5 yıldızlı otellerde yiyecek - içecek maliyet kontrol sistemi: Ankara ili örneği(2014) Bulut, Haydar; Şahin, Gonca Güzel; Tourism ManagementTüm ticari işletmeler gibi otel işletmeleri de kar etmek için kurulur ve faaliyetlerini sürdürür. Otellerin en büyük gelir kalemleri oda satışı ve yiyecek içecek gelirleridir. Bazı işletmelerde lokasyona ve tesis yapısına bağlı olarak yiyecek içecek gelirleri oda gelirlerini geride bırakacak kadar önemli olabilir. Tüm bu gelir kalemlerinin işletmenin karlılık hedeflerine ulaşabileceği şekilde sürdürülebilmesi için maliyet yönetimi uygulamaları kritik bir görev üstlenir. Bu çalışmada, Ankara'da faaliyet gösteren dört ve beş yıldızlı otel işletmelerinde maliyet kontrol süreci ve yöntemlerinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın ana kütlesini 16 adet beş yıldızlı otel ve otuz beş adet dört yıldızlı otel işletmesi oluşturmaktadır. Çalışma, araştırmanın amacına uygun olarak hazırlanan bir anket ile yürütülmüş, elde edilen veriler SPSS 17.0 paket programı aracılığıyla değerlendirilmiştir. Anket verilerinin analizi sonucunda Ankara'da bulunan beş yıldızlı otellerin büyük çoğunluğunda standart maliyet kontrol yöntemi uygulanırken, dört yıldızlı otellerde daha çok basit maliyet kontrol yöntemi uygulandığı görülmüştür. Ayrıca menülerin içeriği ve satış rakamları planlanırken maliyete yönelik fiyatlama yapıldığı saptanmıştır.Master Thesis Ankara ili gastronomi turizmi gelişmişlik düzeyinin değerlendirilmesi(2020) Özmenli, Can; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism ManagementTurizm endüstrisi sürekli değişen ve gelişen bir endüstridir. Bu değişim ve gelişim son yıllarda insanların alternatif arayışlarına neden olmaktadır. Kitlesel turizmden ve geleneksel turizmin '4s' anlayışından uzaklaşan insanlar yeni turizm çeşitlerini tecrübe etmek istemektedirler. Bu nedenle turistik ürün çeşitlendirmesi ve alternatif turizm çalışmaları yapılmış ve sonucunda yeni turizm türleri ortaya çıkmıştır ve gastronomi turizmi bu türlerden biridir. Gastronomi turizmi gelişmişlik göstergelerinin tespitine yönelik yapılan bu çalışmanın birçok çıktısı olduğu söylenebilir. Literatürden elde edilmiş gastronomi turizmi gelişmişlik ölçeği geçerlilik ve güvenilirlik testine tabi tutulmuştur. 64 maddeden oluşan ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu söylenebilir. 64 madde için katılımcıların cevapları yaş, eğitim durumu, görevdeki tecrübe, mesleki tecrübe, görev ve unvan değişkenlerine göre incelenmiştir. Araştırmanın amacı Ankara ili gastronomi turizmi gelişmişlik düzeyinin belirlenmesidir. Araştırmanın veri toplama yönteminde kullanılan katılımcı sayısı 320 kişiden oluşmaktadır. Araştırmada öncelikle literatür taraması yapılmış ardından anket yöntemi ile toplanan veriler SPSS 20 programı ile yorumlanmıştır. Araştırmada 'Gastronomi Turizmi Gelişmişlik Göstergelerinin Tespiti 'ne yönelik kullanılan ölçek beş demografik ve beşli likert tipi ölçektir. Ölçekte kullanılan 1: Kesinlikle Katılmıyorum, 2: Katılmıyorum, 3: Kararsızım, 4: Katılıyorum ve 5: Kesinlikle Katılıyorum yorumlarına karşılık gelmektedir. Anahtar Kelimeler: Gastronomi, Gastronomi Turizmi, AnkaraMaster Thesis Aşçıların mesleki yeterliliklerinin işe alım sürecine etkisi: Ankara ilinde bulunan 4 ve 5 yıldızlı oteller üzerine bir alan uygulaması(2020) Muratoğlu, İsmail; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism ManagementGünümüz rekabet koşullarında işletmeler her alanda fark yaratmak zorunda oldukları gibi çalışan seçiminde de titiz davranmak durumundadırlar. Bu sebeple mesleki yeterlilik hem bireyin iş arayışını karşılaması açısından hem de işletmelerin istedikleri vasıflarda çalışan bulmaları açısından önem taşımaktadır. Araştırmanın amacı dört ve beş yıldızlı otellerde çalışan aşçıların mesleki yeterliliklerinin işe alım süreci üzerindeki etkisinin değerlendirilmesidir. Araştırmanın örneklemini Ankara ilinde bulunan 4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerinin işe kabul sürecinde karar alan 304 çalışan oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket tekniğinden faydalanılmıştır. Dört bölümden oluşan anketin birinci bölümünde 10 soru bulunmaktadır ve bu sorular yönetici ve birim şeflerinin yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, medeni durum, yabancı dil, çalışma süresi, çalıştığı işletmenin sınıfı, görevine ilişkin sorulardır. Anketin ikinci ve üçüncü bölümünde yeterlilik kriterlerinden oluşan 20 teorik ve 20 pratik olmak üzere 40 soru bulunmaktadır. Anketin dördüncü bölümünde ise, insan kaynakları ve işe alım sürecine yönelik 25 soru bulunmaktadır. Otel işletmelerinde görev alacak aşçılarda bulunması gereken özellikler öncelik sırasına göre; teoriyi pratiğe uygulamak, deneyimli olmak, eğitimli olmak ve son olarak yabancı dil bilmek olarak belirlenmiştir. İşe alım sürecinde aşçıların teorik yeterliliklerinin önemli bir rolü bulunmaktadır. Otel yöneticilerin teorik yeterliliğe vermiş oldukları önem eğitim durumları ile ilişkilidir. Otel işletmelerinin sahip olduğu yıldız sayıları ile işe kabul sürecinde pratik yeterliliğe verilen önemin ilişkili olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Sözcükler: Otel İşletmeleri, Aşçı, Mesleki Yeterlilik, İnsan KaynaklarıMaster Thesis Bolu ilinin ekoturizm potansiyelinin belirlenmesi: Dörtdivan, Kıbrıscık ve Seben ilçeleri üzerine bir araştırma(2018) Berik, Muammer; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism ManagementEkoturizm bozulmamış doğal alanlara yönelik olarak gerçekleştirilen bir turizm çeşidi olmakla birlikte, eğlenmeyi, doğayı ve kültürel kaynakları anlayarak korumayı destekleyen, çevresel açıdan sorumlu seyahat ve ziyaretlerin genel adı olarak kullanılmaktadır. Ekoturizm doğal kaynakların korunması çabasının yanı sıra yöre insanına ekonomik fayda sağlama amacı taşıması yönüyle de diğer turizm türlerinden ayrılmaktadır. Bu araştırmanın amacı Bolu ili sınırları içerisinde yer alan ve Bolu Dağı KTKGB alanını oluşturan bölge sınırları içerisinde bulunan Dörtdivan, Kıbrıscık ve Seben ilçelerinin ekoturizm potansiyellerinin tespiti ve yerel yönetimler ile yerel halkın turizme bakış açısının belirlenmesidir. Yapılan bu araştırma Dörtdivan, Kıbrıscık ve Seben ilçelerinin ekoturizm potansiyeli hakkında nüfus, coğrafi durum, ekonomi, iklim, doğal ve tarihi turistik değerler, kültürel varlıklar gibi bilgilerin yanı sıra bölgedeki turizm faaliyetleri ile ilgili olarak saha gözlemleri yapılarak ve bölge halkının görüşleri alınarak oluşturulmuştur. Bölgede ekoturizmin canlandırılmasına yönelik öneriler sunarak bölgedeki turizm faaliyetlerinin canlanmasına katkı sağlanması ve konu ile ilgili yeni araştırmalara bir model oluşturması bakımından önem taşımaktadır. Araştırmanın çalışma grubu Dörtdivan, Kıbrıscık ve Seben İlçeleri'nde yerel yöneticiler, STK görevlileri, idareciler, ilçe esnafları ve bölge halkından toplam 44 kişiden oluşmaktadır. Araştırma nitel araştırma deseni ile yapılmış olup veriler gözlem, görüşme ve doküman incelemesi yoluyla toplanmıştır. Araştırma bulguları Dörtdivan, Kıbrıscık ve Seben İlçelerinin değerlendirilebilecek güçlü bir ekoturizm potansiyeline sahip olduğunu, ekoturizmin tanımı içerisine giren turizm çeşitlerinin birçoğunun bölgede gerçekleştirilebileceğini göstermiştir. Bölgenin taşıdığı bu potansiyelin değerlendirilmesi halinde, bölgede yaşanan göç sorununun giderilebileceği ve yörenin kalkınmasına olumlu katkı sağlayabileceğini ortaya konulmuştur. Araştırma sonucunda ise bölgenin mevcut değerlerinin korunmasını sağlamaya yönelik tedbirler alınması yoluyla yerel halkın rahatsızlık duymasını önleme amaçlı etkin bir yönetim planlaması yapılmasına yönelik önerilerde bulunulmuştur.Master Thesis Covid-19 sürecinde yükseköğretimde turizm eğitimi alan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik bakış açılarının değerlendirilmesi: Ankara örneği(2022) Korkmaz, Esra Kirazlı; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism ManagementÇin'in Wuhan kentinde ortaya çıkan ve tüm dünyayı etkisi altına alan Covid-19 pandemisi ile birlikte tüm sektörlerde olduğu gibi eğitim sektöründe de hızlı bir şekilde tedbirler alınmaya başlamıştır. Alınan tedbirler kapsamında eğitim kurumlarının kapatılması yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitim modellerini devreye sokma zorunluluğunu ortaya çıkarmıştır. Öğrenciler kendilerini yeni eğitim yöntemlerine alıştırmak ve okullarından ayrılmak zorunda kalmışlardır. Bu çalışmanın amacı, Ankara'da yükseköğretimde turizm eğitimi alan öğrencilerin, Covid-19 sürecinde, uzaktan eğitime yönelik bakış açılarını değerlendirmektir. Bu amaç doğrultusunda; Ankara'da ön lisans, lisans ve lisansüstü düzeyinde turizm eğitimi alan 383 öğrenciye dört bölümden oluşan bir anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilerin analizi için; betimsel istatistiklerden, Student's t testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis Varyans Analizi testlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrenciler, uzaktan eğitim konusunda bazı olumlu düşüncelere sahip olmalarına rağmen dersleri okula gelerek yüz yüze takip etmek istemektedirler. Uzaktan eğitimin, sosyal ortamdan uzak kalma, teknik sorunlarla karşılaşma, eğitimci ile iletişimlerini zorlaştırma gibi sakıncaları olduğunu düşünmektedirler. Çalışmada ayrıca, turizm öğrencilerinin uzaktan eğitime bakış açılarının değerlendirmeye yönelik alt boyutlardan kullanılan teknoloji, sistem ve uygulamaların; yaş, program ve kurum türü değişkenlerine göre farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte öz yeterlilik alt boyutunun tüm değişkenlere göre farklılık gösterdiği bulunmuştur. Uzaktan turizm eğitimine yönelik bakış alt boyutunun ise, program türü, yaş ve cinsiyet değişkenlerine göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.Article Citation Count: 0Deneyimsel Pazarlama: Otel İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma(2024) Toprak, Mihrap; Şahin, Gonca Güzel; Tourism ManagementAmaç - Rekabetin hızla yaşandığı günümüzde müşterilerin istek ve beklentilerinin değişmesi işletmeleri de farklı hizmet sunmaya yöneltmektedir. Böyle bir durumda işletmeler de rakiplerine karşı öne çıkabilmek için pazarlama faaliyetlerinde farklılaşma yolunu tercih etmişlerdir. Bu pazarlama faaliyetlerinden biri de deneyimsel pazarlamadır. Deneyimsel pazarlamanın önemini anlayan turizm işletmeleri de eşsiz benzersiz deneyim sunmaya yönelik pazarlama faaliyetleri için çabalamaktadır. Bu nedenle Ankara’da bulunan 4 ve 5 yıldızlı otel işlemelerinde müşterilere sunulan deneyim boyutlarını belirlemek, deneyim boyutlarının müşteri memnuniyeti ve müşteri sadakati üzerindeki etkisini araştırmak amaçlanmıştır. Yöntem – Bu araştırmanın evrenini Ankara’da yer alan 4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerinde konaklayan yerli ve yabancı müşteriler oluşturmaktadır. Araştırmada 56 otel işletmesinin misafirlerine çıkış esnasında anket yapılmıştır. Araştırmada elde edilen verileri değerlendirmek için BM SPSS 28 ve R programı (R Core Team, 2023) kullanılmıştır. Araştırmanın analizinde Mann-Whitney U, Shapiro-Wilk, Kruskal- Wallis H, Dunn testleri ve yol analizi tekniklerinden faydalanılmıştır. Bulgular – Araştırma sonucunda, müşteri deneyim boyutlarından estetik, eğlence, ergonomiklik, sosyal etkileşim, sosyal tatmin ve eğitim boyutlarının müşteri memnuniyeti üzerinde istatistiksel açıdan anlamlı bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Yine müşteri deneyimi boyutlarından estetik, ergonomiklik, alturistik, sosyal etkileşim, sosyal tatmin ve eğitim boyutlarının müşteri sadakati üzerinde istatistiksel açıdan anlamlı bir etkiye sahip olduğu ortaya çıkarılmıştır. Tartışma – İşletmeler müşteri sadakati kazanmak için müşteri beklentilerine odaklanmalı ve müşteri memnuniyetini sağlamayı hedeflemelidir. İstatistiksel açıdan anlamlı bulunan estetik, eğlence, ergonomiklik, sosyal etki, sosyal tatmin ve eğitim boyutlarının yol katsayıları pozitif olduğu için; bireylerin estetik, eğlence, ergonomiklik, sosyal etki, sosyal tatmin ve eğitim düzeyleri puanları arttıkça müşteri memnuniyet düzeyinin de artacağı öngörülmektedir.Article Citation Count: 77Destinasyon Pazarlama Aracı Olarak Gastronomi Turizmi : İstanbul'un Gastronomi Turizmi Potansiyeli Üzerine Bir Araştırma(2015) Şahin, Neriman Gonca Güzel; Ünver, Gülçin; Tourism ManagementGastronomi turizmi, dünyada hızla büyümekte olan kültür turizmi pazarının önemli bir alanıdır ayrıca ekonomik kalkınmanın da en güçlü araçlarından biridir. Son yıllarda yapılan pek çok araştırmada seyahat edilen destinasyona ait mutfak kültürünün seyahat deneyiminin önemli bir bölümünü oluşturduğu üzerindedurulmuştur. Bu çalışmanın temel amacı; destinasyonların pazarlanmasında gastronominin etkisinin araştırılmasıdır. Araştırma İstanbul ilinde faaliyet gösteren 93 adet A grubu seyahat acentesi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada, Türkiyenin ve İstanbulun pazarlanmasında, marka değeri ve imaj oluşturmada gastronominin rolü üzerine nicel bir araştırma yapılmıştır. Bulgular ilgili literatür eşliğinde incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda; gastronominin, İstanbulun pazarlanmasında güçlü bir imaj ve marka değerinin olduğu anlaşılmıştır. İstanbulun Osmanlı Saray Mutfağı ve Türk Mutfağı ile pazarlanabileceği, gastronomi turizmine katılanların gelir seviyesinin yüksek olduğu, 35- 55 yaş ve 55 yaş üzerindeki turistler tarafından tercih edildiği saptanmıştır. Gastronomi turizminin diğer turizm çeşitleri ile entegre edilebileceği ve bölgesel kalkınmada önemli bir rol oynadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.Master Thesis Destinasyon rekabetinde müzelerin pazarlama stratejilerinin turizm alanında çalışan akademisyenler tarafından değerlendirilmesi: Ankara örneği(2015) Özkan, Bahadır İnanç; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism ManagementBu çalışmanın amacı Ankara'da yer alan müzelerin pazarlama stratejilerinin değerlendirilmesi, günümüzde müzeciliğin ve müze işletmeciliğinin turizm ve pazarlama konularıyla birlikte ele alınarak destinasyon rekabetinde nasıl etkili kullanılabileceğini göstermek ve Çağdaş Müze İşletmeciliğinin ne olduğunu ortaya koymaktır. Ankara'da yer alan müzelerin pazarlama stratejileri ve müze uygulamaları Ankara'daki üniversitelerin turizm bölümünde yer alan akademisyenlere değerlendirilmesi sağlanmıştır. Bu çalışmaya benzer çalışmaların yapılması şüphesiz ki Ankara'nın Müze Turizmi açısından ilerlemesine katkı sağlayacaktır. İleride buna benzer çalışmaların yapılması durumunda araştırma tekniğini ne olursa olsun kesinlikle müze yöneticilerinin de dâhil olması araştırmaya yarar sağlayacaktır. Son olarak belirtilmesi gerekir ki buna benzer çalışmaların ülke genelinde müzeleri kapsayacak şekilde yapılması Türkiye için Müze Turizmi konusunda olumlu katkı ve yarar sağlayacaktır.Master Thesis Destinasyon seçiminde sosyal medyada yer alan gastronomik unsurların rolü: Sosyal medya kullanıcılarına yönelik bir araştırma(2020) Akgün, Şerife Utku; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism ManagementGünümüzde gastronomi turizmi dünya genelinde hızla gelişen bir yapıda ilgi görmeye devam etmektedir. Türk Mutfağı'nın dünya çapında kabul görmüş tanınmışlık, özgünlük ve çeşitlilik vasıfları, Türkiye'yi özellikle gastronomi turizmi açısından güçlü hale getirmektedir. Yapılan araştırmalarda, Türkiye'yi ziyaret edenlerin, seyahat deneyimlerinin önemli bir bölümünü mutfak kültürünün oluşturduğu ortaya konmaktadır. Sosyal medyada paylaşılan yiyecek-içecek görsellerinin kullanıcılar tarafından beğenilmesi ve paylaşılması, hem işletmelere hem de bulundukları destinasyona olan ilgiliyi önemli ölçüde artırabilmektedir. Sosyal medyada paylaşılan bu görseller gastronomi turizmine eğilimli olan ziyaretçilerin dikkatini çekmeye başlamıştır. Bu doğrultuda sosyal medyada Türk Mutfağı ile ilgili paylaşılan görsellerin hem sosyal medya hem de destinasyon pazarlaması açısından insanlar üzerinde bir etkileşim yarattığı ve Türkiye'deki gastronomi turizmine olan talebi olumlu yönde etkilediği bilinmektedir. Bu araştırmanın amacı insanların tatil amaçlı destinasyon tercihlerinde sosyal medyada yer alan gastronomik unsurların rolünü ortaya koymaktır. Bu amaçla Türkiye'deki 52 milyon sosyal medya kullanıcısını temsil etmek için 433 kişi seçilmiştir. Örneklemin düşünceleri, anket yöntemiyle ve istatistiksel analizlerle incelenmiş ve sonuçlar yorumlanmıştır. Korelasyon analizleri sonuçlarına göre katılımcıların tercihlerinin sosyal medyada yer alan gastronomik unsurlarla pozitif yönlü bir ilişki içerisinde bulunduğu ortaya çıkmıştır. Pozitif etkinin şiddeti katılımcıların sosyal medya kullanım süreleri, yıllık ortalama tatil harcamaları, destinasyon seçiminde yiyecek-içecek kültürünün etkisi ve gastronomi amaçlı yapılan seyahatlerde yapılan ortalama harcamaları ile ilgili algılarından etkilenmektedir. Genel olarak değerlendirildiğinde araştırmaya katılanların algılarına göre sosyal medyada yer alan gastronomik unsurların, tatil destinasyonunu belirlemede bir rolünün bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Sözcükler: Dijital Pazarlama, Destinasyon Pazarlaması, Gastronomi Turizmi, Sosyal Medya PazarlamasıMaster Thesis Destinasyonların pazarlanmasında gastronominin etkisi:İstanbul örneği(2015) Ünver, Gülçin; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism ManagementBu çalışmanın temel amacı; destinasyonların pazarlanmasında gastronominin etkisinin araştırılmasıdır. Araştırma İstanbul ilinde hizmet veren 93 adet A grubu seyahat acentesi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın sonucu iki noktayı anlamaya yöneliktir; birincisi gastronominin Türkiye'nin ve İstanbul'un pazarlanmasında kilit rolü olup olmadığı, ikincisi ise marka değeri ve imaj oluşturmada bir etkisi olup olmadığıdır. Araştırmanın verileri, İstanbul'daki A Grubu Seyahat Acentelerine yüz yüze ve mail aracılığı ile anket uygulamak sureti ile elde edilmiştir. Araştırmanın sonucunda: gastronominin; İstanbul'un pazarlanmasında güçlü bir imaj ve marka değerinin olduğu anlaşılmıştır. İstanbul'un Osmanlı Saray Mutfağı ve Türk Mutfağı ile pazarlandığı ayrıca hizmet kalitesinin kısmen iyi olduğu belirtilmiştir. Gastronomi turizmi gelir seviyesi yüksek 35-55 yaş arası ve 55 yaş üzeri ziyaretçiler tarafından tercih edilmektedir. Ziyaretlerini ikinci kez tekrarladıkları, gastronomi turizminin diğer turizm çeşitleri ile entegre edildiği ve bölgesel kalkınmada önemli bir rol oynadığı sonuçlarına varılmıştır. Bulgular ilgili literatür eşliğinde incelenmiştir Anahtar Kelimeler: Gastronomi, destinasyon pazarlaması, Türk Mutfak Kültürü, İstanbulMaster Thesis Dünyada ve Türkiye'de şarap turizmi: Ankara şarap turizmi üzerine bir araştırma(2021) Gün, Canberk; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism ManagementBu çalışmanın temel amacı Ankara'da şarap turizminin önemini ortaya koymaktır. Turizm endüstrisinde turistlerin farklı istekleri destinasyonları alternatif turizm türlerine yönlendirmektedir. Bugün şarap turizmi en ilgi çekici alternatif turizm dallarından birisidir. Son yıllarda dünyada ve Türkiye'de şarap turizmi yükseliştedir. Bunun nedeni turistlerin değişik deneyimler arıyor olmasıdır. Bunun sonucu olarak da turistlerin şarap üreten ülkelere seyahat yapmak ve şarap bölgelerini görmek istemeleridir. Bunun ikinci ana sebebi ise şarap turizminin kültür ve gastronomi turizmi gibi diğer turizm segmentlerini içerebilmesidir. Çünkü şarap yemek yanında tüketilebilecek bir içkidir. Şarap turizmini, ziyaretçileri en çok motive eden faktörün, üzüm şarabı tadımı veya üzüm şarabı bölgesinin özelliklerini deneyimlemek olduğu, üzüm bağlarının, şarap imalathanelerinin, şarap festivalleri ve şarap gösterilerinin ziyareti olarak tanımlanabilir. Ankara başkenttir. Bundan dolayı bu tezin araştırma alanı olarak Ankara seçilmiştir. Bu bölgede şarap turizmi hakkında daha önceden yapılmış bir araştırma yoktur. Araştırma kapsamında 4 adet 5 yıldızlı otel, 5 adet şarap evi, 8 adet şarap butiği ve 2 adet şarap fabrika dağıtım merkezi seçilmiştir. Çalışma 6 bölümden oluşmuştur. İlk bölümde şarabın tarihi, üretim süreci, servisi ve sunumu, ikinci bölümde Türkiye'de sürdürülebilirlik kavramı ve alternatif turizm çeşitleri, üçüncü bölümde dünyada şarap turizmi ve önde gelen şarap ülkeleri dördüncü bölümde Türkiye'de şarapçılık ve şarap turizmi üzerinde durulmuştur. Beşinci bölümde Ankara'daki genel turizm faaliyetleri ve şarap turizm açıklanmaya çalışılmıştır. Son bölümde ise bulgular dolaylı ve doğrudan olarak yazılı ortama aktarılmıştır. Çalışmanın sonucunda örnek işletmelerden alınan bilgiler mülakat yöntemi kullanılarak elde edilip değerlendirilmiştir.Article Citation Count: 4Extending peer-led team learning to management education: The effects on achievement, critical thinking, and interest(Elsevier Sci Ltd, 2022) Tuzlukaya, Sule; Sahin, Neriman Gonca Guzel; Cigdemoglu, Ceyhan; Tourism Management; Public Relations and Advertising; BusinessAs an attempt to extend the implementation of peer-led team learning to management education, this study proposes to investigate business students' achievement, critical thinking skills, and interest in learning environment across academic ability groups and attitudes towards team leaders. Using a one-shot pre/post experimental design, 108 conveniently selected students participated in the treatment throughout ten weeks. Researchers collected data using the critical thinking scale and interest scales both at the beginning and at the end of the treatment. In addition, students' course achievement is used as a dependent variable. To answer research questions, paired-samples t-test, one-way repeated measure analysis of variance (ANOVA), and multivariate analysis of variance (MANOVA) were used. Results indicate that the mean scores of achievement are significantly different for different ability group students and different levels of attitudes towards team leaders. Besides, students' interest scores increased at the end of the implementation; however, their scores on critical thinking skills decreased. Further studies are suggested to consider these issues in implementing peer-led team learning in social science courses.Article Gastronomia(İz Dergisi, 2015) Güzel Şahin, Gonca; Tourism Managementİz Dergisi’nin “Gastronomia” ( İtalyanca ve İspanyolca “yemek sanatı”) köşesinde bu sayıdan itibaren “yemek” gibi lezzetli bir konuyu kültür, sanat ve tarih boyutlarıyla anlatacağım. “Gastronomi” kelimesine ilk olarak Antik Yunan’da rastlanmaktadır. Sicilyalı Yunan Archestratus’un MÖ 4.yüzyılda yazdığı bir kitap Akdeniz Bölgesi için yazılmış en eski yiyecek ve şarap rehberidir, bu kitabın adı “Gastronomia”’dır . “Gastro” mide ile ve dolayısıyla ağızdan başlayarak tüm sindirim sistemi ile ilişkilidir. “Nomos” ise kural ya da düzenleme anlamına gelmektedir. Gastronomi yeme-içme ile ilgili tüm kural ve normları ifade etmektedir.Master Thesis Her şey dahil sistemde Türkiye gastronomi turizmi potansiyelinin değerlendirilmesi(2014) Üner, Emir Hilmi; Şahin, Gonca Güzel; Tourism ManagementBu araştırmanın temel amacı ülkemiz turizm sektöründe yaygın olarak uygulanmakta olan her şey dahil sistemin Türkiye'nin gastronomi turizmi potansiyeline etkilerinin araştırılmasıdır. Araştırmaya, Antalya ili, Belek, Alanya ve Manavgat ilçelerinde her şey dahil sistemde hizmet veren konaklama işletmelerinde kalmakta olan 264 yabancı turist katılmıştır. Yaşları 18 ve 72 arasında değişen (Ort. = 40,91, SS = 13,51), 87 erkek, 169 kadından oluşan katılımcılar, Almanya (%63,26), Rusya (%15,15), Hollanda (%6,44), Birleşik Krallık (%6,06) ve diğer ülkelerden (Avusturya, Çek Cumhuriyeti ve İsviçre) gelmişlerdir. Araştırmanın verileri, katılımcıların destinasyon seçimini etkileyen faktörleri, Türk yemeklerini ve yemek yedikleri mekanları nasıl değerlendirdiklerini belirlemeye yönelik olarak hazırlanmış soruların yer aldığı soru formunun, yüz yüze uygulanması ile elde edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, katılımcıların destinasyon seçimlerindeki en etkili faktörlerin, sırası ile iklim ve hava koşulları, konaklama koşullarının kaliteli olması ve güvenlik olduğu bulunmuştur. Katılımcıların büyük çoğunluğunun Türk yemeklerini olumlu değerlendirdikleri, yemeklerin en beğenilen özelliklerinin, porsiyonların doyurucu, kullanılan malzemelerin taze ve yemeklerin temiz ve hijyenik olması olduğu görülmüştür. En az beğenilen özelliklerin ise yemeklerin kendine has/orijinal, sağlıklı ve besleyici olması ile koku ve görünüşü olduğu bulunmuştur. Katılımcıların seyahatleri süresince yemek yedikleri yerlere ilişkin değerlendirmelerinde en beğenilen boyutun yemek yenilen yerlerin fiziksel özellikleri, ikinci olarak personel ve en az beğenilen boyutun ise servis ve menü olduğu görülmüştür. Son olarak, katılımcıların Türkiye'ye gerçekleştirilecek bir gastronomi seyahatine katılma kararlarını belirleyen en önemli faktörün daha önce gastronomi amaçlı seyahat edip etmemeleri olduğu bulunmuştur. Bulgular ilgili literatür ışığında tartışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Gastronomi, gastronomi turizmi, özel ilgi turizmi, kültür turizmi, turistlerin satın alma karar süreci,Master Thesis Konaklama işletmelerinde gerilla pazarlama: Ankara örneği(2020) Çelikkaya, Mustafa; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism ManagementGelişen teknoloji pazarlama alanında ortaya çıkan değişimlerle birlikte ile yeni Dünya düzeninde markalar, ürün ve hizmetlerinin tüketimini arttırmak için geleneksel pazarlama faaliyetleri dışında yeni alternatif pazarlama yollarını kullanmaya başlamışlardır. Bu alternatif pazarlama türlerinden biri de gerilla pazarlama taktiğidir. Gerilla pazarlama; rakibin taklit edemeyeceği, yaratıcı yöntemlerin kullanıldığı müşteriyi ilginç taktiklerle etkileyebildiği pazarlama felsefesidir. Gerilla pazarlama uygulamaları daha önce benzeri görülmeyen ve taklit edilmesi mümkün olmayan mesajlarla tüketiciler üzerinde kalıcı bir etki bırakan yaratıcılık ve hayal gücü gibi etkenlere dayanmaktadır. Bu araştırmada turizm sektöründe gerilla pazarlama stratejilerinin ne ölçüde kullanıldığını ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırmanın sınırlılıkları nedeniyle araştırmanın evreni Ankara'daki dört ve beş yıldızlı konaklama işletmeleri olarak belirlenmiştir. Ankara toplamda 65 tanesi 4 yıldızlı ve 27 tanesi beş yıldızlı toplam 92 konaklama işletmesi bulunmaktadır. Araştırmada 55 dört yıldızlı ve 22 beş yıldızlı olmak üzere 75 konaklama işletmesiyle birebir görüşülerek anket uygulanmıştır. Araştırma anket yoluyla toplanan verileri değerlendirmek amacıyla SPSS 22.0 (Statistical Program for Social Sciencies) programı kullanılmıştır. Analizlerde frekans, yüzde T testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Bulgulara göre konaklama işletmeleri gerilla pazarlama tekniklerinin hepsini tam anlamıyla kullandığı söylenemez. En etkin kullandıkları gerilla pazarlama tekniği, konaklama işletmelerinin kendi internet siteleri üzerinde yaptıkları faaliyetleridir. Gerilla pazarlama tekniklerinin hepsini etkin bir şekilde uygulamamalarının en büyük nedeni konaklama işletmelerinin pazarlama faaliyetlerine ayırdıkları bütçelerinin az olmasıdır. Özellikle konaklama işletmelerinin çoğunluğunun pazarlama payına ayırdıkları bütçeleri genelde %20'lik kısmı geçmemektedir. Konaklama işletmeleri pazarlama faaliyetleri için ayıracakları bütçeleri biraz daha artırabilir. Anahtar Sözcükler: Pazarlama, Gerilla Pazarlama, Konaklama İşletmeleriMaster Thesis Konaklama sektöründe butik otel trendi: Ankara örneği(2020) Akman, Betül; Şahin, Gonca Güzel; Tourism ManagementZincir ve uluslararası otellerin sunduğu standart hizmetlere karşılık, alternatif olarak 1970'li ve 1980'li yıllarda butik otel kavramının ortaya çıktığı ve hızla yaygınlaştığı görülmektedir. Çalışmanın konusunu oluşturan 'Konaklama sektöründe butik otel trendi: Ankara örneği' butik otellerin hızlı gelişimini ve yaygınlaşmasının altında yatan etkenleri ele almaktadır. Misafirin kendisini özel hissetmesini sağlayan, kendi tarzları ile sundukları konforu ve lüksü, müşterilerine farklı deneyimler yaşatması ve müşteri memnuniyetine odaklanılması, butik otellerin hızla yaygınlaşmasında en önemli etkenler olmuştur. Bunun yanında farklı mimari yapıları, işletme ve pazarlama anlayışları ile dikkat çeken butik oteller, kapasiteleri ile az sayıda tüketici grubuna hitap etmeleri, müşterinin ihtiyaç duyduğu tatil anlayışını sunmaları sayesinde bugün olduğu gibi ilerleyen zamanlarda da daha fazla talep göreceğini göstermektedir. Araştırma 2019 yılında Ankara'da faaliyet gösteren butik otelleri kapsamaktadır. Kültür ve Turizm Bakanlığı 2018 yılı verilerine göre Ankara'da 11 butik otel faaliyet göstermektedir. Ankara'daki butik oteller farklı ilçelerde bulunmaktadır. Butik oteller arasından istatistiki bilgilere göre müşteri yoğunluğu fazla olan 8 butik otel belirlenmiştir. Bu butik otellerde araştırma sürecinde konaklamış olan müşteriler arasından örneklem olarak seçilmiş 60 kişi ile çalışma yürütülmüştür. Ankara bölgesinde faaliyet gösteren butik otellerin de bölgenin tanıtımına daha faydalı olmaları, turizm gelirlerinin artması amacıyla neler yapabilecekleri konusunda nitel araştırma yöntemlerinden faydalanılarak incelenmiştir.Master Thesis Menülerde vejetaryen öğelerin bulunmasının tüketicilerin davranışsal niyetlerine olan etkisinin belirlenmesi(2021) Aksoy, Nagehan Dilara; Şahin, Gonca Güzel; Tourism ManagementBu çalışmanın amacı, vejetaryen menü öğelerinin mevcudiyetinin, planlanan davranış teorisini kullanarak müşterilerin davranışsal niyetlerini nasıl etkilediğini ve vejetaryen dostu menülerin, vejetaryen ve vejetaryen olmayan müşterilerin restoran seçimlerine etkisini araştırmaktır. Çalışmada tutumlar, öznel normlar, algılanan davranış kontrolü, geçmiş davranış ve yemek niyeti arasındaki ilişkiye ilişkin yedi hipotez test edilmiştir. Google form üzerinden web tabanlı olarak yapılan ankette, katılımcılardan, hiç vejetaryen öğe içermeyen, %20 vejetaryen öğe veya %80 vejetaryen öğe içeren menülerden birini seçip seçtiği menüye göre doldurması istendi. 1074 anket tamamlandı ve 12 Kasım-22 Kasım arasında toplanan verilerin analizi için betimsel analiz, t-testi, çoklu doğrusal regresyon, Tukey-Kramer karşılaştırma testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Bu çalışmada algılanan davranışsal kontrol, tüketicilerin yemek niyetlerinde anlamlı bir belirleyici değildi. Sonuçlar, tüketicilerin, %80 vejetaryen menü öğesine sahip menünün, %20 veya hiç vejetaryen öğeye sahip olmayan menüye göre daha keyifli olduğunu algıladığını göstermektedir. Menüler arasında tüketicilerin yemek yeme niyetinde önemli bir fark bulunmadı. Ayrıca, tüm demografik faktörler arasında cinsiyet ve yaş, tüketicilerin daha fazla vejetaryen menü öğelerine sahip restoranlarda yemek yeme niyetleriyle ilişkili olduğu görülmektedir. 40-49 ve 50-59 yaşları arasındaki tüketiciler ve erkekler diyetlerinde yeterince vejetaryen yemek tüketmemektedirler. Sık sık dışarıda yemek yiyen ve hesabın kişi başı 50TL ve 50TL' nin üzerinde olduğu bir restoranda yemek yiyen tüketiciler, menüsünde daha fazla vejetaryen öğeler içeren restoranlarda yemek için isteklidirler. Araştırma sonuçlarına dayanarak, restoranlar menü tasarım stratejilerini ayarlayabilirler. Bu durum, restoranlara daha sağlıklı, daha güvenilir ve sorumlu bir imaj oluştururken müşterilere daha akıllı seçimler yapma fırsatı sunarak, restoranlara ve tüketicilere karşılıklı fayda sağlayacaktır.Article Citation Count: 0Otel İşletmelerinde Gerilla Pazarlama: Ankara’da Bir Araştırma(2022) Çelikkaya, Murat; Şahin, Gonca Güzel; Tourism ManagementAmaç – Gelişen teknoloji pazarlama alanında ortaya çıkan değişimlerle birlikte ile yeni dünya düzeninde markalar, ürün ve hizmetlerinin tüketimini arttırmak için geleneksel pazarlama faaliyetleri dışında yeni alternatif pazarlama yollarını kullanmaya başlamışlardır. Bu alternatif pazarlama yaklaşımlarından biri de gerilla pazarlama yaklaşımıdır. Gerilla pazarlama; rakibin taklit edemeyeceği, yaratıcı yöntemlerin kullanıldığı tüketiciyi ilginç taktiklerle etkileyebildiği pazarlama felsefesidir. Gerilla pazarlama uygulamaları daha önce benzeri görülmeyen ve taklit edilmesi mümkün olmayan mesajlarla tüketiciler üzerinde kalıcı bir etki bırakan yaratıcılık ve hayal gücü gibi etkenlere dayanmaktadır. Bu araştırmanın amacı; otel işletmelerinde gerilla pazarlama stratejilerinin yerini ve uygulama alanlarını ortaya koymaktır. Yöntem – Araştırmanın evreni Ankara’daki dört ve beş yıldızlı otel işletmeleridir. Araştırmada dört yıldızlı 55 ve beş yıldızlı 22 olmak üzere, Ankara’da 75 otel işletmesiyle birebir görüşülerek anket uygulanmıştır. Araştırmada anket yoluyla toplanan verileri değerlendirmek amacıyla SPSS 22.0 (Statistical Program for Social Sciencies) programı kullanılmıştır. Analizlerde frekans, yüzde T testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Bulgular – Bulgulara göre otel işletmelerinin gerilla pazarlama taktiklerini etkin bir şekilde kullandığı söylenemez. En etkin kullandıkları gerilla pazarlama taktiği; otel işletmelerinin web siteleri üzerinden tüketicilerle kurdukları iletişim faaliyetleridir. Tartışma – Otel işletmelerinin gerilla pazarlama taktiklerinin hepsini etkin bir şekilde uygulamamalarının en büyük nedeni pazarlama faaliyetlerine bütçelerinin yetersiz olmasıdır. Ankara’da otel işletmelerinin çoğunluğunun pazarlama bütçeleri genelde genel bütçenin %20’ni oluşturmaktadır. Otel işletmelerinin pazarlama bütçeleri arttıkça daha etkin gerilla pazarlama stratejileri oluşturacaklardır.Article Citation Count: 0Prediction of tourists' intention toward domestic vs international destinations in post-COVID-19 recovery: the role of COVID-19, future anxiety and solidarity(Emerald Group Publishing Ltd, 2024) Kucukergin, Kemal Gurkan; Ozekici, Yakup Kemal; Sahin, Gonca Guzel; Tourism ManagementPurposeThis paper aims to investigate, upon taking into consideration both symmetric and asymmetric effects, how the economic and psychological impact of the coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic, solidarity and future anxiety affect travel intention and the willingness to support a destination (WSD). Furthermore, the study sheds light on whether these relationships vary between domestic and international destinations.Design/methodology/approachThe data are collected from 379 potential tourists. To detect and analyze the symmetrical and asymmetric effects, the covariance-based structural equation modeling (CB-SEM) and the fuzzy-set qualitative comparative analysis (fsQCA) are employed, respectively.FindingsIt is observed that, whereas only the effects of solidarity on travel intention and WSD differ in the CB-SEM, the fsQCA results include different recipes for the two groups.Originality/valueThere has not been much research done yet on the influence of future anxiety on tourists' decisions. Furthermore, it has not been thoroughly investigated whether solidarity has a different function for destinations within and outside of the country. In this respect, the study of both symmetric and asymmetric effects represents an important contribution to the literature.Master Thesis Sağlık turizminde içsel pazarlama uygulamalarının hizmet kalitesine etkisi(2016) Çağlar, Nermin Gür; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism ManagementGÜR ÇAĞLAR, Nermin.Sağlık Turizminde İçsel Pazarlama Uygulamalarının Hizmet Kalitesine Etkisi.Ankara 2016. Türkiye, coğrafi konumu, doğal zenginlikleri, kültürel mirası ve son dönemde teknolojinin gelişmesi ile sağlıkta geldiği nokta ile sağlık turizmi açısından önemli bir potansiyel haline gelmiştir. Sağlık turizmi çeşitlerinden biri olan medikal turizm kapsamında insanlar kendi ülkelerinden veya başka ülkelerden tıbbın birçok dalından sağlık hizmeti satın almak üzere seyahat etmektedirler. İçsel pazarlama uygulamaları, özellikle hizmet işletmelerinin gün geçtikçe daha fazla önem verdiği bir yaklaşım olarak dikkati çekmektedir. Birçok araştırma, içsel pazarlamanın işyerine bağlılığı, güveni ve memnuniyeti arttırdığını ve bu etkinin daha yüksek kalitede hizmet sunumunu sağladığını ortaya koymaktadır. Araştırmanın amacı, sağlık turizminde içsel pazarlama uygulamalarının hizmet kalitesine etkisini incelenmektir. Hastanelerde verilen sağlık hizmetlerinin kalitesi ve içsel pazarlama uygulamaları arasındaki ilişkiyi inceleyen bu araştırmada, Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesinde hizmet veren 400 hemşireye anket uygulaması yapılarak içsel pazarlama ve hizmet kalitesine ilişkin görüşleri değerlendirilmektedir. Araştırma sonucunda hizmet kalitesinin iyileştirilmesinde içsel pazarlama uygulamalarının önemli etkileri olduğu görülmektedir. Anahtar Kelimeler: Medikal Turizm, İçsel Pazarlama, Hizmet Kalitesi.