1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Şahin, Neriman Gonca Güzel"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 20 of 20
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Ankara İli Gastronomi Turizmi Gelişmişlik Düzeyinin Değerlendirilmesi
    (2020) Özmenli, Can; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism Management
    Turizm endüstrisi sürekli değişen ve gelişen bir endüstridir. Bu değişim ve gelişim son yıllarda insanların alternatif arayışlarına neden olmaktadır. Kitlesel turizmden ve geleneksel turizmin '4s' anlayışından uzaklaşan insanlar yeni turizm çeşitlerini tecrübe etmek istemektedirler. Bu nedenle turistik ürün çeşitlendirmesi ve alternatif turizm çalışmaları yapılmış ve sonucunda yeni turizm türleri ortaya çıkmıştır ve gastronomi turizmi bu türlerden biridir. Gastronomi turizmi gelişmişlik göstergelerinin tespitine yönelik yapılan bu çalışmanın birçok çıktısı olduğu söylenebilir. Literatürden elde edilmiş gastronomi turizmi gelişmişlik ölçeği geçerlilik ve güvenilirlik testine tabi tutulmuştur. 64 maddeden oluşan ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu söylenebilir. 64 madde için katılımcıların cevapları yaş, eğitim durumu, görevdeki tecrübe, mesleki tecrübe, görev ve unvan değişkenlerine göre incelenmiştir. Araştırmanın amacı Ankara ili gastronomi turizmi gelişmişlik düzeyinin belirlenmesidir. Araştırmanın veri toplama yönteminde kullanılan katılımcı sayısı 320 kişiden oluşmaktadır. Araştırmada öncelikle literatür taraması yapılmış ardından anket yöntemi ile toplanan veriler SPSS 20 programı ile yorumlanmıştır. Araştırmada 'Gastronomi Turizmi Gelişmişlik Göstergelerinin Tespiti 'ne yönelik kullanılan ölçek beş demografik ve beşli likert tipi ölçektir. Ölçekte kullanılan 1: Kesinlikle Katılmıyorum, 2: Katılmıyorum, 3: Kararsızım, 4: Katılıyorum ve 5: Kesinlikle Katılıyorum yorumlarına karşılık gelmektedir. Anahtar Kelimeler: Gastronomi, Gastronomi Turizmi, Ankara
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Aşçıların Mesleki Yeterliliklerinin İşe Alım Sürecine Etkisi: Ankara İlinde Bulunan 4 ve 5 Yıldızlı Oteller Üzerine Bir Alan Uygulaması
    (2020) Muratoğlu, İsmail; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism Management
    Günümüz rekabet koşullarında işletmeler her alanda fark yaratmak zorunda oldukları gibi çalışan seçiminde de titiz davranmak durumundadırlar. Bu sebeple mesleki yeterlilik hem bireyin iş arayışını karşılaması açısından hem de işletmelerin istedikleri vasıflarda çalışan bulmaları açısından önem taşımaktadır. Araştırmanın amacı dört ve beş yıldızlı otellerde çalışan aşçıların mesleki yeterliliklerinin işe alım süreci üzerindeki etkisinin değerlendirilmesidir. Araştırmanın örneklemini Ankara ilinde bulunan 4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerinin işe kabul sürecinde karar alan 304 çalışan oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket tekniğinden faydalanılmıştır. Dört bölümden oluşan anketin birinci bölümünde 10 soru bulunmaktadır ve bu sorular yönetici ve birim şeflerinin yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, medeni durum, yabancı dil, çalışma süresi, çalıştığı işletmenin sınıfı, görevine ilişkin sorulardır. Anketin ikinci ve üçüncü bölümünde yeterlilik kriterlerinden oluşan 20 teorik ve 20 pratik olmak üzere 40 soru bulunmaktadır. Anketin dördüncü bölümünde ise, insan kaynakları ve işe alım sürecine yönelik 25 soru bulunmaktadır. Otel işletmelerinde görev alacak aşçılarda bulunması gereken özellikler öncelik sırasına göre; teoriyi pratiğe uygulamak, deneyimli olmak, eğitimli olmak ve son olarak yabancı dil bilmek olarak belirlenmiştir. İşe alım sürecinde aşçıların teorik yeterliliklerinin önemli bir rolü bulunmaktadır. Otel yöneticilerin teorik yeterliliğe vermiş oldukları önem eğitim durumları ile ilişkilidir. Otel işletmelerinin sahip olduğu yıldız sayıları ile işe kabul sürecinde pratik yeterliliğe verilen önemin ilişkili olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Sözcükler: Otel İşletmeleri, Aşçı, Mesleki Yeterlilik, İnsan Kaynakları
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Bolu İlinin Ekoturizm Potansiyelinin Belirlenmesi: Dörtdivan, Kıbrıscık ve Seben İlçeleri Üzerine Bir Araştırma
    (2018) Berik, Muammer; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism Management
    Ekoturizm bozulmamış doğal alanlara yönelik olarak gerçekleştirilen bir turizm çeşidi olmakla birlikte, eğlenmeyi, doğayı ve kültürel kaynakları anlayarak korumayı destekleyen, çevresel açıdan sorumlu seyahat ve ziyaretlerin genel adı olarak kullanılmaktadır. Ekoturizm doğal kaynakların korunması çabasının yanı sıra yöre insanına ekonomik fayda sağlama amacı taşıması yönüyle de diğer turizm türlerinden ayrılmaktadır. Bu araştırmanın amacı Bolu ili sınırları içerisinde yer alan ve Bolu Dağı KTKGB alanını oluşturan bölge sınırları içerisinde bulunan Dörtdivan, Kıbrıscık ve Seben ilçelerinin ekoturizm potansiyellerinin tespiti ve yerel yönetimler ile yerel halkın turizme bakış açısının belirlenmesidir. Yapılan bu araştırma Dörtdivan, Kıbrıscık ve Seben ilçelerinin ekoturizm potansiyeli hakkında nüfus, coğrafi durum, ekonomi, iklim, doğal ve tarihi turistik değerler, kültürel varlıklar gibi bilgilerin yanı sıra bölgedeki turizm faaliyetleri ile ilgili olarak saha gözlemleri yapılarak ve bölge halkının görüşleri alınarak oluşturulmuştur. Bölgede ekoturizmin canlandırılmasına yönelik öneriler sunarak bölgedeki turizm faaliyetlerinin canlanmasına katkı sağlanması ve konu ile ilgili yeni araştırmalara bir model oluşturması bakımından önem taşımaktadır. Araştırmanın çalışma grubu Dörtdivan, Kıbrıscık ve Seben İlçeleri'nde yerel yöneticiler, STK görevlileri, idareciler, ilçe esnafları ve bölge halkından toplam 44 kişiden oluşmaktadır. Araştırma nitel araştırma deseni ile yapılmış olup veriler gözlem, görüşme ve doküman incelemesi yoluyla toplanmıştır. Araştırma bulguları Dörtdivan, Kıbrıscık ve Seben İlçelerinin değerlendirilebilecek güçlü bir ekoturizm potansiyeline sahip olduğunu, ekoturizmin tanımı içerisine giren turizm çeşitlerinin birçoğunun bölgede gerçekleştirilebileceğini göstermiştir. Bölgenin taşıdığı bu potansiyelin değerlendirilmesi halinde, bölgede yaşanan göç sorununun giderilebileceği ve yörenin kalkınmasına olumlu katkı sağlayabileceğini ortaya konulmuştur. Araştırma sonucunda ise bölgenin mevcut değerlerinin korunmasını sağlamaya yönelik tedbirler alınması yoluyla yerel halkın rahatsızlık duymasını önleme amaçlı etkin bir yönetim planlaması yapılmasına yönelik önerilerde bulunulmuştur.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Covid-19 Sürecinde Yükseköğretimde Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Uzaktan Eğitime Yönelik Bakış Açılarının Değerlendirilmesi: Ankara Örneği
    (2022) Korkmaz, Esra Kirazlı; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism Management
    Çin'in Wuhan kentinde ortaya çıkan ve tüm dünyayı etkisi altına alan Covid-19 pandemisi ile birlikte tüm sektörlerde olduğu gibi eğitim sektöründe de hızlı bir şekilde tedbirler alınmaya başlamıştır. Alınan tedbirler kapsamında eğitim kurumlarının kapatılması yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitim modellerini devreye sokma zorunluluğunu ortaya çıkarmıştır. Öğrenciler kendilerini yeni eğitim yöntemlerine alıştırmak ve okullarından ayrılmak zorunda kalmışlardır. Bu çalışmanın amacı, Ankara'da yükseköğretimde turizm eğitimi alan öğrencilerin, Covid-19 sürecinde, uzaktan eğitime yönelik bakış açılarını değerlendirmektir. Bu amaç doğrultusunda; Ankara'da ön lisans, lisans ve lisansüstü düzeyinde turizm eğitimi alan 383 öğrenciye dört bölümden oluşan bir anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilerin analizi için; betimsel istatistiklerden, Student's t testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis Varyans Analizi testlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrenciler, uzaktan eğitim konusunda bazı olumlu düşüncelere sahip olmalarına rağmen dersleri okula gelerek yüz yüze takip etmek istemektedirler. Uzaktan eğitimin, sosyal ortamdan uzak kalma, teknik sorunlarla karşılaşma, eğitimci ile iletişimlerini zorlaştırma gibi sakıncaları olduğunu düşünmektedirler. Çalışmada ayrıca, turizm öğrencilerinin uzaktan eğitime bakış açılarının değerlendirmeye yönelik alt boyutlardan kullanılan teknoloji, sistem ve uygulamaların; yaş, program ve kurum türü değişkenlerine göre farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte öz yeterlilik alt boyutunun tüm değişkenlere göre farklılık gösterdiği bulunmuştur. Uzaktan turizm eğitimine yönelik bakış alt boyutunun ise, program türü, yaş ve cinsiyet değişkenlerine göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Destinasyon Pazarlama Aracı Olarak Gastronomi Turizmi : İstanbul'un Gastronomi Turizmi Potansiyeli Üzerine Bir Araştırma
    (2015) Şahin, Neriman Gonca Güzel; Ünver, Gülçin; Tourism Management
    Gastronomi turizmi, dünyada hızla büyümekte olan kültür turizmi pazarının önemli bir alanıdır ayrıca ekonomik kalkınmanın da en güçlü araçlarından biridir. Son yıllarda yapılan pek çok araştırmada seyahat edilen destinasyona ait mutfak kültürünün seyahat deneyiminin önemli bir bölümünü oluşturduğu üzerindedurulmuştur. Bu çalışmanın temel amacı; destinasyonların pazarlanmasında gastronominin etkisinin araştırılmasıdır. Araştırma İstanbul ilinde faaliyet gösteren 93 adet A grubu seyahat acentesi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada, Türkiyenin ve İstanbulun pazarlanmasında, marka değeri ve imaj oluşturmada gastronominin rolü üzerine nicel bir araştırma yapılmıştır. Bulgular ilgili literatür eşliğinde incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda; gastronominin, İstanbulun pazarlanmasında güçlü bir imaj ve marka değerinin olduğu anlaşılmıştır. İstanbulun Osmanlı Saray Mutfağı ve Türk Mutfağı ile pazarlanabileceği, gastronomi turizmine katılanların gelir seviyesinin yüksek olduğu, 35- 55 yaş ve 55 yaş üzerindeki turistler tarafından tercih edildiği saptanmıştır. Gastronomi turizminin diğer turizm çeşitleri ile entegre edilebileceği ve bölgesel kalkınmada önemli bir rol oynadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Destinasyon Rekabetinde Müzelerin Pazarlama Stratejilerinin Turizm Alanında Çalışan Akademisyenler Tarafından Değerlendirilmesi: Ankara Örneği
    (2015) Özkan, Bahadır İnanç; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism Management
    Bu çalışmanın amacı Ankara'da yer alan müzelerin pazarlama stratejilerinin değerlendirilmesi, günümüzde müzeciliğin ve müze işletmeciliğinin turizm ve pazarlama konularıyla birlikte ele alınarak destinasyon rekabetinde nasıl etkili kullanılabileceğini göstermek ve Çağdaş Müze İşletmeciliğinin ne olduğunu ortaya koymaktır. Ankara'da yer alan müzelerin pazarlama stratejileri ve müze uygulamaları Ankara'daki üniversitelerin turizm bölümünde yer alan akademisyenlere değerlendirilmesi sağlanmıştır. Bu çalışmaya benzer çalışmaların yapılması şüphesiz ki Ankara'nın Müze Turizmi açısından ilerlemesine katkı sağlayacaktır. İleride buna benzer çalışmaların yapılması durumunda araştırma tekniğini ne olursa olsun kesinlikle müze yöneticilerinin de dâhil olması araştırmaya yarar sağlayacaktır. Son olarak belirtilmesi gerekir ki buna benzer çalışmaların ülke genelinde müzeleri kapsayacak şekilde yapılması Türkiye için Müze Turizmi konusunda olumlu katkı ve yarar sağlayacaktır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Destinasyon Seçiminde Sosyal Medyada Yer Alan Gastronomik Unsurların Rolü: Sosyal Medya Kullanıcılarına Yönelik Bir Araştırma
    (2020) Akgün, Şerife Utku; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism Management
    Günümüzde gastronomi turizmi dünya genelinde hızla gelişen bir yapıda ilgi görmeye devam etmektedir. Türk Mutfağı'nın dünya çapında kabul görmüş tanınmışlık, özgünlük ve çeşitlilik vasıfları, Türkiye'yi özellikle gastronomi turizmi açısından güçlü hale getirmektedir. Yapılan araştırmalarda, Türkiye'yi ziyaret edenlerin, seyahat deneyimlerinin önemli bir bölümünü mutfak kültürünün oluşturduğu ortaya konmaktadır. Sosyal medyada paylaşılan yiyecek-içecek görsellerinin kullanıcılar tarafından beğenilmesi ve paylaşılması, hem işletmelere hem de bulundukları destinasyona olan ilgiliyi önemli ölçüde artırabilmektedir. Sosyal medyada paylaşılan bu görseller gastronomi turizmine eğilimli olan ziyaretçilerin dikkatini çekmeye başlamıştır. Bu doğrultuda sosyal medyada Türk Mutfağı ile ilgili paylaşılan görsellerin hem sosyal medya hem de destinasyon pazarlaması açısından insanlar üzerinde bir etkileşim yarattığı ve Türkiye'deki gastronomi turizmine olan talebi olumlu yönde etkilediği bilinmektedir. Bu araştırmanın amacı insanların tatil amaçlı destinasyon tercihlerinde sosyal medyada yer alan gastronomik unsurların rolünü ortaya koymaktır. Bu amaçla Türkiye'deki 52 milyon sosyal medya kullanıcısını temsil etmek için 433 kişi seçilmiştir. Örneklemin düşünceleri, anket yöntemiyle ve istatistiksel analizlerle incelenmiş ve sonuçlar yorumlanmıştır. Korelasyon analizleri sonuçlarına göre katılımcıların tercihlerinin sosyal medyada yer alan gastronomik unsurlarla pozitif yönlü bir ilişki içerisinde bulunduğu ortaya çıkmıştır. Pozitif etkinin şiddeti katılımcıların sosyal medya kullanım süreleri, yıllık ortalama tatil harcamaları, destinasyon seçiminde yiyecek-içecek kültürünün etkisi ve gastronomi amaçlı yapılan seyahatlerde yapılan ortalama harcamaları ile ilgili algılarından etkilenmektedir. Genel olarak değerlendirildiğinde araştırmaya katılanların algılarına göre sosyal medyada yer alan gastronomik unsurların, tatil destinasyonunu belirlemede bir rolünün bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Sözcükler: Dijital Pazarlama, Destinasyon Pazarlaması, Gastronomi Turizmi, Sosyal Medya Pazarlaması
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Destinasyonların Pazarlanmasında Gastronominin Etkisi:istanbul Örneği
    (2015) Ünver, Gülçin; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism Management
    Bu çalışmanın temel amacı; destinasyonların pazarlanmasında gastronominin etkisinin araştırılmasıdır. Araştırma İstanbul ilinde hizmet veren 93 adet A grubu seyahat acentesi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın sonucu iki noktayı anlamaya yöneliktir; birincisi gastronominin Türkiye'nin ve İstanbul'un pazarlanmasında kilit rolü olup olmadığı, ikincisi ise marka değeri ve imaj oluşturmada bir etkisi olup olmadığıdır. Araştırmanın verileri, İstanbul'daki A Grubu Seyahat Acentelerine yüz yüze ve mail aracılığı ile anket uygulamak sureti ile elde edilmiştir. Araştırmanın sonucunda: gastronominin; İstanbul'un pazarlanmasında güçlü bir imaj ve marka değerinin olduğu anlaşılmıştır. İstanbul'un Osmanlı Saray Mutfağı ve Türk Mutfağı ile pazarlandığı ayrıca hizmet kalitesinin kısmen iyi olduğu belirtilmiştir. Gastronomi turizmi gelir seviyesi yüksek 35-55 yaş arası ve 55 yaş üzeri ziyaretçiler tarafından tercih edilmektedir. Ziyaretlerini ikinci kez tekrarladıkları, gastronomi turizminin diğer turizm çeşitleri ile entegre edildiği ve bölgesel kalkınmada önemli bir rol oynadığı sonuçlarına varılmıştır. Bulgular ilgili literatür eşliğinde incelenmiştir Anahtar Kelimeler: Gastronomi, destinasyon pazarlaması, Türk Mutfak Kültürü, İstanbul
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Dünyada ve Türkiye'de Şarap Turizmi: Ankara Şarap Turizmi Üzerine Bir Araştırma
    (2021) Gün, Canberk; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism Management
    Bu çalışmanın temel amacı Ankara'da şarap turizminin önemini ortaya koymaktır. Turizm endüstrisinde turistlerin farklı istekleri destinasyonları alternatif turizm türlerine yönlendirmektedir. Bugün şarap turizmi en ilgi çekici alternatif turizm dallarından birisidir. Son yıllarda dünyada ve Türkiye'de şarap turizmi yükseliştedir. Bunun nedeni turistlerin değişik deneyimler arıyor olmasıdır. Bunun sonucu olarak da turistlerin şarap üreten ülkelere seyahat yapmak ve şarap bölgelerini görmek istemeleridir. Bunun ikinci ana sebebi ise şarap turizminin kültür ve gastronomi turizmi gibi diğer turizm segmentlerini içerebilmesidir. Çünkü şarap yemek yanında tüketilebilecek bir içkidir. Şarap turizmini, ziyaretçileri en çok motive eden faktörün, üzüm şarabı tadımı veya üzüm şarabı bölgesinin özelliklerini deneyimlemek olduğu, üzüm bağlarının, şarap imalathanelerinin, şarap festivalleri ve şarap gösterilerinin ziyareti olarak tanımlanabilir. Ankara başkenttir. Bundan dolayı bu tezin araştırma alanı olarak Ankara seçilmiştir. Bu bölgede şarap turizmi hakkında daha önceden yapılmış bir araştırma yoktur. Araştırma kapsamında 4 adet 5 yıldızlı otel, 5 adet şarap evi, 8 adet şarap butiği ve 2 adet şarap fabrika dağıtım merkezi seçilmiştir. Çalışma 6 bölümden oluşmuştur. İlk bölümde şarabın tarihi, üretim süreci, servisi ve sunumu, ikinci bölümde Türkiye'de sürdürülebilirlik kavramı ve alternatif turizm çeşitleri, üçüncü bölümde dünyada şarap turizmi ve önde gelen şarap ülkeleri dördüncü bölümde Türkiye'de şarapçılık ve şarap turizmi üzerinde durulmuştur. Beşinci bölümde Ankara'daki genel turizm faaliyetleri ve şarap turizm açıklanmaya çalışılmıştır. Son bölümde ise bulgular dolaylı ve doğrudan olarak yazılı ortama aktarılmıştır. Çalışmanın sonucunda örnek işletmelerden alınan bilgiler mülakat yöntemi kullanılarak elde edilip değerlendirilmiştir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Experiential Marketing Approach: a Research on Hotel Businesses in Ankara
    (2024) Toprak, Mihrap; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism Management
    Rekabetin hızla yaşandığı günümüzde müşterilerin istek ve beklentilerinin değişmesi işletmeleri de farklı hizmet sunmaya yöneltmektedir. Böyle bir durumda işletmeler de rakiplerine karşı öne çıkabilmek için pazarlama faaliyetlerinde farklılaşma yolunu tercih etmişlerdir. Bu pazarlama faaliyetlerinden biri de deneyimsel pazarlamadır. Deneyimsel pazarlamanın önemini anlayan turizm işletmeleri de eşsiz benzersiz deneyim sunmaya yönelik pazarlama faaliyetleri için çabalamaktadır. Bu nedenle Ankara'da bulunan 4 ve 5 yıldızlı otel işlemelerinde müşterilere sunulan deneyim boyutlarını belirlemek, deneyim boyutlarının müşteri memnuniyeti ve müşteri sadakati üzerindeki etkisini araştırmak amaçlanmıştır. Bu araştırmanın evrenini Ankara'da yer alan 4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerinde konaklayan yerli ve yabancı müşteriler oluşturmaktadır. Araştırmada 56 otel işletmesinin misafirlerine çıkış esnasında anket yapılmıştır. Araştırmada elde edilen verileri değerlendirmek için BM SPSS 28 ve R programı (R Core Team, 2023) kullanılmıştır. Araştırmanın analizinde Mann-Whitney U, Shapiro-Wilk, Kruskal-Wallis H, Dunn testleri ve yol analizi tekniklerinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda, müşteri deneyim boyutlarından estetik, eğlence, ergonomiklik, sosyal etkileşim, sosyal tatmin ve eğitim boyutlarının müşteri memnuniyeti üzerinde istatistiksel açıdan anlamlı bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Yine müşteri deneyimi boyutlarından estetik, ergonomiklik, alturistik, sosyal etkileşim, sosyal tatmin ve eğitim boyutlarının müşteri sadakati üzerinde istatistiksel açıdan anlamlı bir etkiye sahip olduğu ortaya çıkarılmıştır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Konaklama İşletmelerinde Gerilla Pazarlama: Ankara Örneği
    (2020) Çelikkaya, Mustafa; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism Management
    Gelişen teknoloji pazarlama alanında ortaya çıkan değişimlerle birlikte ile yeni Dünya düzeninde markalar, ürün ve hizmetlerinin tüketimini arttırmak için geleneksel pazarlama faaliyetleri dışında yeni alternatif pazarlama yollarını kullanmaya başlamışlardır. Bu alternatif pazarlama türlerinden biri de gerilla pazarlama taktiğidir. Gerilla pazarlama; rakibin taklit edemeyeceği, yaratıcı yöntemlerin kullanıldığı müşteriyi ilginç taktiklerle etkileyebildiği pazarlama felsefesidir. Gerilla pazarlama uygulamaları daha önce benzeri görülmeyen ve taklit edilmesi mümkün olmayan mesajlarla tüketiciler üzerinde kalıcı bir etki bırakan yaratıcılık ve hayal gücü gibi etkenlere dayanmaktadır. Bu araştırmada turizm sektöründe gerilla pazarlama stratejilerinin ne ölçüde kullanıldığını ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırmanın sınırlılıkları nedeniyle araştırmanın evreni Ankara'daki dört ve beş yıldızlı konaklama işletmeleri olarak belirlenmiştir. Ankara toplamda 65 tanesi 4 yıldızlı ve 27 tanesi beş yıldızlı toplam 92 konaklama işletmesi bulunmaktadır. Araştırmada 55 dört yıldızlı ve 22 beş yıldızlı olmak üzere 75 konaklama işletmesiyle birebir görüşülerek anket uygulanmıştır. Araştırma anket yoluyla toplanan verileri değerlendirmek amacıyla SPSS 22.0 (Statistical Program for Social Sciencies) programı kullanılmıştır. Analizlerde frekans, yüzde T testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Bulgulara göre konaklama işletmeleri gerilla pazarlama tekniklerinin hepsini tam anlamıyla kullandığı söylenemez. En etkin kullandıkları gerilla pazarlama tekniği, konaklama işletmelerinin kendi internet siteleri üzerinde yaptıkları faaliyetleridir. Gerilla pazarlama tekniklerinin hepsini etkin bir şekilde uygulamamalarının en büyük nedeni konaklama işletmelerinin pazarlama faaliyetlerine ayırdıkları bütçelerinin az olmasıdır. Özellikle konaklama işletmelerinin çoğunluğunun pazarlama payına ayırdıkları bütçeleri genelde %20'lik kısmı geçmemektedir. Konaklama işletmeleri pazarlama faaliyetleri için ayıracakları bütçeleri biraz daha artırabilir. Anahtar Sözcükler: Pazarlama, Gerilla Pazarlama, Konaklama İşletmeleri
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Book Part
    Citation - Scopus: 1
    Promoting the Slow City Concept as a Sustainability Strategy: the Seferihisar Case
    (Taylor and Francis, 2019) Güzel Şahin,G.; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism Management; Tourism Management
    Promoting a destination becomes more important due to destination competition in the tourism sector. All destinations need to establish new concepts and strategies to present and sell their services. Small towns adopting the Slow City model for local development and tourism improvement differentiate themselves from other destinations with their authentic local identities, their hospitalities and their cultural differences. The network members both take advantage of the recognition of the Slow City brand known globally, guaranteeing that they will comply with the terms and conditions of the network and obtain the opportunity to access vast knowledge of other cities within the network. Slow Cities should develop their own marketing strategies as a new and unique product. Different marketing approaches in sustainable development strategies according to market trends and changing customer preferences need to be created for Slow Cities. Local inhabitants, local administrations and tourism institutions should support creative marketing facilities to develop brand management and competitive marketing strategies of Slow Cities. New destinations should be presented in the tourism market to contribute the future of sustainable tourism in Turkey. The Slow City is a new concept for Turkey’s tourism market and understanding, and implementing this important concept will contribute to marketing of candidate cities in the future. This chapter examines the Slow City movement, along with its history and organization, and presents the case of Seferihisar, which became the first Slow City of Turkey in 2009. As a Slow City member, Seferihisar has been evaluated for how to use destination marketing, destination development and sustainable tourism. The evaluations reveal how such a model focuses on market segmentation, marketing mix, branding the destination, image of destination, positioning and marketing communication strategies of Slow Cities. © 2020 selection and editorial matter, Ipek Kalemci Tüzün, Mehmet Ergül and Colin Johnson; individual chapters, the contributors.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Sağlık Turizminde İçsel Pazarlama Uygulamalarının Hizmet Kalitesine Etkisi
    (2016) Çağlar, Nermin Gür; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism Management
    GÜR ÇAĞLAR, Nermin.Sağlık Turizminde İçsel Pazarlama Uygulamalarının Hizmet Kalitesine Etkisi.Ankara 2016. Türkiye, coğrafi konumu, doğal zenginlikleri, kültürel mirası ve son dönemde teknolojinin gelişmesi ile sağlıkta geldiği nokta ile sağlık turizmi açısından önemli bir potansiyel haline gelmiştir. Sağlık turizmi çeşitlerinden biri olan medikal turizm kapsamında insanlar kendi ülkelerinden veya başka ülkelerden tıbbın birçok dalından sağlık hizmeti satın almak üzere seyahat etmektedirler. İçsel pazarlama uygulamaları, özellikle hizmet işletmelerinin gün geçtikçe daha fazla önem verdiği bir yaklaşım olarak dikkati çekmektedir. Birçok araştırma, içsel pazarlamanın işyerine bağlılığı, güveni ve memnuniyeti arttırdığını ve bu etkinin daha yüksek kalitede hizmet sunumunu sağladığını ortaya koymaktadır. Araştırmanın amacı, sağlık turizminde içsel pazarlama uygulamalarının hizmet kalitesine etkisini incelenmektir. Hastanelerde verilen sağlık hizmetlerinin kalitesi ve içsel pazarlama uygulamaları arasındaki ilişkiyi inceleyen bu araştırmada, Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesinde hizmet veren 400 hemşireye anket uygulaması yapılarak içsel pazarlama ve hizmet kalitesine ilişkin görüşleri değerlendirilmektedir. Araştırma sonucunda hizmet kalitesinin iyileştirilmesinde içsel pazarlama uygulamalarının önemli etkileri olduğu görülmektedir. Anahtar Kelimeler: Medikal Turizm, İçsel Pazarlama, Hizmet Kalitesi.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Sürdürülebilir Turizm Ekseninde Birleşmiş Milletler 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerinin Bibliyometrik Analizi
    (2023) Tankuş, Emre; Sökmen, Alptekin; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism Management
    2015 yılında Birleşmiş Milletler sürdürülebilir kalkınmayı teşvik etmek amacıyla 17 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefini kabul etmiştir. Devletler, Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütü ve turizm sektörü bu hedeflere kayıtsız kalmamakta ve sürdürülebilir turizmin teşvik edilmesi için çeşitli çalışmalar gerçekleştirmektedir. Bu çabalar turizm sektörünün sürdürülebilir bir şekilde büyümesini sağlamayı, toplumların refahını artırmayı ve doğal kaynakların korunmasını hedeflemektedir. Sürdürülebilir turizmi teşvik etmek ve uygulamalarını desteklemek için dünya genelinde yürütülen çalışmaların akademik alandaki karşılığının ise bilimsel yayınlar olduğu bilinmektedir. Ortaya konulan çalışma tam olarak bu fikri odak noktasına almakta ve akademik literatürde sürdürülebilir turizmin 17 hedefle olan bağlantısını tespit etmeye çalışmaktadır. Bunun için belirli bir konu ve disiplin kapsamında üretilen yayınların, yılları, miktarı, yazarları, atıf sayıları, bağları ve diğer metrikleri analiz edilerek mevcut durum değerlendirilmiştir. Bu çabaya yönelik oluşturulan sorular için Web of Science (WoS) veri tabanından alınan veri kullanılmıştır. Bibliyometrik haritalama yapılmasına olanak sağlamak için ise VOSviewer programından faydalanılmıştır. Elde edilen bilgiler neticesinde özellikle sürdürülebilir turizm kavramı ile birlikte öne çıkması beklenen belirli hedeflere araştırmacılar tarafından yeterli ilginin gösterilmediği tespit edilmiştir. Çalışmanın sürdürülebilir turizm konusunda çalışacak araştırmacılara etkili kaynak seçimine yönelik katkı sunacağı düşünülmektedir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Sürdürülebilir Turizm: Elazığ Üzerine Bir Uygulama
    (2022) Ünsaldı, Müyesser; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism Management
    Sürdürülebilir turizm; tabii ve toplumsal kaynakları, kültürel varlıkları uzun süreçlerde koruyarak gelecek nesillere aktarılmasını sağlayarak ev sahibi bölgenin yaşam kalitesinin artmasını ve turistlere de kaliteli deneyimler sunmayı amaçlayan bir yaklaşım şeklidir. Sürdürülebilir turizmin hedefleri tamamıyla doğayı, toplumu, sosyal hayatı korumak ve ekonomik açıdan katkı sağlamaktır. Türkiye'nin Doğu Anadolu Bölgesi'nde yer alan, yüzölçümü, 9.313 km²'dir olan, ılıman iklim koşullarına sahip Elazığ, ise sürdürülebilir turizmin başarı ile uygulanabileceği illerden biridir. Elazığ'ın, türkülere ve hikâyelere konu olan köklü bir tarihi geçmişe ve doğal güzelliklere sahip olmasının yanı sıra, verimli toprakları sayesinde tarih boyunca farklı uygarlıklara ev sahipliği yapmış bir kent olarak hem farklı kültürlerin izlerini taşımakta hem de bu kültürlerden miras kalan yeme-içme alışkanlıklarının etkisini sofra kültüründe hissettirmektedir. Bu çalışma, Elazığ'da ikamet eden, farklı gruptan bireylere anket uygulayarak, Elazığ'da sürdürülebilir turizmin mevcut durumunu tespit etmek ve elde edilen sonuçlara göre, sürdürülebilir turizmin nasıl geliştirilebileceğini belirlemeyi amaçlamıştır. Toplam 520 bireye anket uygulanmıştır ve anket uygulanan gruplar, Elazığ yerel halkı, akademisyenler, esnaf, turizm sektörü olarak tanımlanmıştır. Uygulanan ankete ait bilgiler SPSS 22.0 istatistik programıyla analiz edilmiştir. Sonuç olarak, var olan kaynakların kullanımında, ilgili kurumların koordineli çalışmasında eksiklerin bulunduğu ve Elazığ'ın cazibe faktörlerinin öne çıkarılarak turizm çeşitliliğinin arttırılması ve gerekli yatırımların yapılması gerektiği belirlenmiştir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Terör ve Toplumsal Olayların Turizm Talebi Üzerine Etkileri: Türkiye Örneği
    (2020) Karakoç, Erkan; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism Management
    Çalışmanın amacı terör ve turizm kavramları ile ilgili yapılan çalışmaların incelenerek terör olaylarının turizm sektörü ve ülke ekonomilerine olan olumlu ya da olumsuz etkilerinin tespit edilerek çözüm önerileri sunulması oluşturmaktadır. Çalışmada, içerik analizi araştırma yöntemi olarak belirlenmiştir. Ayrıca online ve basılı olarak elde edilen kaynaklarda literatür taraması yapılarak, terör ve turizm kavramlarına değinenlerin ortak bir çalışmada toplanması çalışmanın yöntemi arasındadır. Çalışma Türkiye'deki terör olaylarının turizme etkisinin araştırılması nedeniyle yalnız Türkçe dilinde yazılmış ve konu ile ilgili çalışmaları kapsamaktadır. Yapılan çalışma 2005-2019 yılları arasında yapılan akademik çalışmalar ile sınırlandırılmıştır. Çalışama sonucunda yaşanan terör olaylarının hem turizmi hem de ülke ekonomisini olumsuz yönde etkilediği görülmektedir. Ayrıca medyanın belirli bölgede yaşanan terör olayını ülke genelindeymiş gibi yansıtması sonucu turistlerde olumsuz algının oluşması ve bu olumsuz algı sonucu turist tercihlerinin farklı destinasyonlara dönerek turist sayılarında azalışa, turizm gelirlerinde düşüşe ve ekonomik sıkıntılara neden olduğu tespit edilmiştir. Buna ek olarak terörist eylemlerin olumsuz etkilerinin bir sezonda ortadan kalmadığı etkilerinin uzun süre devam ettiği sonucuna varılmıştır. Anahtar Sözcükler: Terör, Terörizm, Turizm
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    TURİZM ÇALIŞMALARININ METODOLOJİK OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ: ETKİ DEĞERİ YÜKSEK DERGİLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
    (2024) Şahin, Neriman Gonca Güzel; Şahin, Gonca Güzel; Tourism Management; Tourism Management
    Bu çalışmanın amacı, yüksek etkili turizm dergilerinde yayınlanan makalelerde yaygın olarak kullanılan araştırma yaklaşım ve yöntemlerine dair genel durumu ortaya çıkarmaktır. Ayrıca ortak method varyansı yönünden incelenmesi gereken makale sayıları da belirlenecektir. Tepkisiz araştırma yöntemlerinden tanımlayıcı içerik analizi ile 2010-2019 yılları arasındaki zaman diliminde, rastgele seçilmiş yüksek etkili beş konaklama dergisi olarak, International Journal of Contemporary Hospitality Management (IJCHM), International Journal of Hospitality Management (IJHM), Cornell Hospitality Quarterly (CHQ), Journal of Hospitality & Tourism Research (JHTR) ve Journal of Hospitality Marketing & Management (JHMM) da yayınlanmış toplam 3736 makale incelenmiştir. Tek tek her makalenin yöntem bölümleri incelerek araştırma teknikleri tanılanmıştır. Ayrıca hangi dergide hangi yöntemin öne çıktığını ortaya koyarak araştırmacıların gelecek çalışmalarına yön verici bilgiler sunulmuştur. Sonuçlar nicel paradigmaların analiz edilen tüm dergilerde ağırlıklı bir biçimde kullanıldığını göstermektedir. Yaygın araştırma yöntemi olarak kesitsel tarama öne çıkmaktadır. Ayrıca, panel ve zaman serisi analizleri de öne çıkan diğer yöntemler arasındadır. Sonuçlar, önemli turizm dergilerinde sıklıkla yayınlanan ve uygulayıcılara ve araştırmacılara endüstrinin gelecekteki araştırma gündemini ve karar verme prosedürlerini şekillendirmeye yardımcı olacak aydınlatıcı bilgiler sağlayan çalışma yaklaşımlarını ortaya koymaktadır. Bu bulgular ayrıca pratikte araştırmacılara çalışmalarını en uygun görünen dergiye yollama konusunda yol gösterici olacaktır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Turizm Pazarlamasında Sosyal Medyanın Rolü: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma
    (2015) Şengün, Günce; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Şahin, Gonca Güzel; Tourism Management; Tourism Management
    Günümüzde teknoloji ile birlikte internet kullanımı her yaş kategorisinde giderek artmaktadır. Internet teknolojisi ile bilgi küresel anlamda çok hızlı bir şekilde çok fazla kişiye ulaşabilmektedir. Sosyal medya kullanımı da bu anlamda turizm endüstrisi üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Sosyal medyanın kişilerin tatil yeri, seyahat acentesi ve konaklama işletmelerindeki seçimlerindeki rolünü ve konaklama sonrası da bu deneyimleri paylaşma üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla Atılım Üniversitesinde öğrenim görmekte olan lisans öğrencilerine yönelik bir anket uygulaması yapılmıştır. Anket formu ile toplanan veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin sonuçlarına göre kişilerin sosyal medya kullanımın turizm açısından değerlendirilmesi yapılmış ve sosyal medyanın turizm tercihlerinde önemli role sahip olduğu belirlenmiştir. Anahtar kelimeler: Turizm Pazarlaması, Sosyal Medya, Internet, Turizm, Sosyal Medya Sitesi
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Türkiye'de Sürdürülebilir Gastronomi Turizminin Gelişmesinde Mutfak Şeflerinin Rolü
    (2018) Mandal, Merve; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism Management
    Bu çalışmanın temel amacı; destinasyonun çekicilik unsuru olan gastronomi turizminin sürdürülebilirliğini ve gastronomi turizminin gelişmesinde mutfak şeflerinin etkisini araştırarak ortaya koymaktır. Araştırmada turizm sektörünün Türkiye'ye etkisi, özel ilgi turizmi ve sürdürülebilir turizm açısından gastronominin önemine değinilmiştir. Daha sonra, gastronomi turizmine yer verilmiştir. Ayrıca Dünya'da ve Türkiye'de gastronomi turizmi incelenmiş, destinasyon pazarlama aracı olarak gastronominin etkisi ölçülmüştür. Son olarak, mutfak şeflerinin Türkiye'deki sürdürülebilir gastronomi turizmindeki rolü incelenmiş; bu bağlamda izleyecekleri yol ve yöntemler ele alınmıştır. Gastronomi turizminin gelişmesinde şeflerin oldukça önemli rollere sahip oldukları ve yüksek fayda sağlayacakları önerilmiştir. Buna bağlı olarak anket uygulaması yapılmış ve Ankara ilindeki 261 mutfak şefinin görüşü değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, ankete katılan şeflerin neredeyse tamamı gastronomi turizminin Türkiye için önemli potansiyel taşıdığını ve kendilerinin bu bağlamda etkili olduklarını savunmuşlardır. Yapılan araştırmanın hipotezleri ışığında, mutfak şeflerinin katılımlarıyla elde edilen verilerin analizi ile ilgili detaylı bilgilere çalışmada yer verilmiş ve bunlara ilişkin öneriler geliştirilmiştir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Yiyecek içecek sektöründe ilişkisel pazarlama taktiklerinin müşteri sadakati üzerine etkisi: Ankara'daki üniversite restoranları üzerine bir araştırma
    (2016) Kaya, Doğuş; Şahin, Neriman Gonca Güzel; Tourism Management
    Dışarıda yemek yeme olgusunun gün geçtikçe arttığı bu günlerde yiyecek içecek işletmeleri var olan rekabet ortamında tutunabilmek için müşteri güvenine, müşteri tatminine ve bunlar sayesinde oluşacak yüksek müşteri sadakatine ulaşmak zorundadırlar. Müşteri sadakatine giden yolun müşteri güveni ve tatmininden geçtiğini bilen yiyecek içecek işletmeleri yöneticileri ise yüksek müşteri güveni ve tatminine ulaşmak için müşteri ilişkileri yönetimlerini ve pazarlama çabalarını geliştirmek zorundadırlar.İlişkisel pazarlama işletmelere bu aşamada yardımcı olabilecek çeşitli taktiklere sahiptir. Bu taktikleri uygulayan işletmeler acımasız rekabet ortamında bir adım daha önde olabileceklerdir. Bu çalışmada; yiyecek içecek işletmelerinde uygulanan ilişkisel pazarlama taktiklerinin müşteri sadakati üzerine etkisi ölçülmeye çalışılmıştır. Araştırmada Ankara'da bulunan bir vakıf üniversitesi olan Atılım Üniversitesi'nde hizmet veren Kuşkonmaz Restoran'da bir anket çalışması yapılmış ve araştırma sonuçlarına göre ilişkisel pazarlama taktiklerinin farklı düzeylerde dahi olsa (yüksek, orta, zayıf) müşteri sadakati ile olumlu ilişkileri olduğu ortaya çıkmıştır. Anahtar Kelimeler: Yiyecek İçecek Sektörü, Hizmet Pazarlaması, İlişkisel Pazarlama