Sağlık Turizminde İçsel Pazarlama Uygulamalarının Hizmet Kalitesine Etkisi

Loading...
Thumbnail Image

Date

2016

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

GÜR ÇAĞLAR, Nermin.Sağlık Turizminde İçsel Pazarlama Uygulamalarının Hizmet Kalitesine Etkisi.Ankara 2016. Türkiye, coğrafi konumu, doğal zenginlikleri, kültürel mirası ve son dönemde teknolojinin gelişmesi ile sağlıkta geldiği nokta ile sağlık turizmi açısından önemli bir potansiyel haline gelmiştir. Sağlık turizmi çeşitlerinden biri olan medikal turizm kapsamında insanlar kendi ülkelerinden veya başka ülkelerden tıbbın birçok dalından sağlık hizmeti satın almak üzere seyahat etmektedirler. İçsel pazarlama uygulamaları, özellikle hizmet işletmelerinin gün geçtikçe daha fazla önem verdiği bir yaklaşım olarak dikkati çekmektedir. Birçok araştırma, içsel pazarlamanın işyerine bağlılığı, güveni ve memnuniyeti arttırdığını ve bu etkinin daha yüksek kalitede hizmet sunumunu sağladığını ortaya koymaktadır. Araştırmanın amacı, sağlık turizminde içsel pazarlama uygulamalarının hizmet kalitesine etkisini incelenmektir. Hastanelerde verilen sağlık hizmetlerinin kalitesi ve içsel pazarlama uygulamaları arasındaki ilişkiyi inceleyen bu araştırmada, Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesinde hizmet veren 400 hemşireye anket uygulaması yapılarak içsel pazarlama ve hizmet kalitesine ilişkin görüşleri değerlendirilmektedir. Araştırma sonucunda hizmet kalitesinin iyileştirilmesinde içsel pazarlama uygulamalarının önemli etkileri olduğu görülmektedir. Anahtar Kelimeler: Medikal Turizm, İçsel Pazarlama, Hizmet Kalitesi.
GÜR ÇAĞLAR, Nermin.The Influence of Internal Marketing Applications on Service Quality for Health Care Tourism. Turkey has gained great potential regarding medical tourism with its geographica 0l position, natural richness, cultural heritage and its recent technological development in the health field. People travel to buy health service from the different branches of health care either through their country or to other countries in the context of medical tourism, which is a kind of medical tourism. Internal marketing applications draw attention as an approach to which service organizations give more importance day by day. Many researchers have found out that internal marketing increase the satisfaction, confidence and commitment to the organizations and this influence provides a higher level quality of service presentation. The research objective is to examine the influence of internal marketing applications on service quality for medical tourism. At this study, which analyses the relation between the quality of health service given at the hospitals and internal marketing applications, I evaluated the viewpoints of 400 nurses, works at Ankara Research and Training Hospital, about internal marketing for service quality by conducting questionaire to them. At the end of study, I came to the conclusion of that internal marketing applications have importance influences on enhancing service quality. Key words: Medical Tourism, Internal Marketing, Service Quality.

Description

Keywords

Sağlık Kurumları Yönetimi, Turizm, Hizmet kalitesi, Health Care Management, Pazarlama, Tourism, Service quality, Sağlık hizmetleri, Marketing, Sağlık turizmi, Health services, Medical tourism, İçsel pazarlama, Internal marketing

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

100

Collections

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

3

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GOOD HEALTH AND WELL-BEING Logo

4

QUALITY EDUCATION
QUALITY EDUCATION Logo

5

GENDER EQUALITY
GENDER EQUALITY Logo

8

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH Logo

9

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE Logo

10

REDUCED INEQUALITIES
REDUCED INEQUALITIES Logo

12

RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION Logo

14

LIFE BELOW WATER
LIFE BELOW WATER Logo

16

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS Logo