Aşçıların mesleki yeterliliklerinin işe alım sürecine etkisi: Ankara ilinde bulunan 4 ve 5 yıldızlı oteller üzerine bir alan uygulaması

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Tourism Management
The aim of Atılım University Department of Tourism Management is to train tourism managers who are able to compete at an international level by offering quality education opportunities. Graduates employed as managers in the fields of accommodation, travel, catering, gastronomy, transportation, congress, conference organization begin their professional life while they are still interns. The academic staff consists of faculty members who are experts in their field, as well as sector professionals. With five years of education including the preparatory English courses offered, the courses of the department are in English. The course program consists of applied and theoretical courses devised with respect to the global trends in tourism. Students perform their internship studies at hotel chains, A-Class travel agencies and professional tourism companies. Our Department is in contract with universities abroad within the scope of the Erasmus student Exchange program. With its quality of education documented by TURAK (Tourism Education, Evaluation and Accreditation Board), Atılım university Department of Tourism Management is the first undergraduate program in Turkey to hold the accreditation.

Journal Issue

Abstract

Günümüz rekabet koşullarında işletmeler her alanda fark yaratmak zorunda oldukları gibi çalışan seçiminde de titiz davranmak durumundadırlar. Bu sebeple mesleki yeterlilik hem bireyin iş arayışını karşılaması açısından hem de işletmelerin istedikleri vasıflarda çalışan bulmaları açısından önem taşımaktadır. Araştırmanın amacı dört ve beş yıldızlı otellerde çalışan aşçıların mesleki yeterliliklerinin işe alım süreci üzerindeki etkisinin değerlendirilmesidir. Araştırmanın örneklemini Ankara ilinde bulunan 4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerinin işe kabul sürecinde karar alan 304 çalışan oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket tekniğinden faydalanılmıştır. Dört bölümden oluşan anketin birinci bölümünde 10 soru bulunmaktadır ve bu sorular yönetici ve birim şeflerinin yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, medeni durum, yabancı dil, çalışma süresi, çalıştığı işletmenin sınıfı, görevine ilişkin sorulardır. Anketin ikinci ve üçüncü bölümünde yeterlilik kriterlerinden oluşan 20 teorik ve 20 pratik olmak üzere 40 soru bulunmaktadır. Anketin dördüncü bölümünde ise, insan kaynakları ve işe alım sürecine yönelik 25 soru bulunmaktadır. Otel işletmelerinde görev alacak aşçılarda bulunması gereken özellikler öncelik sırasına göre; teoriyi pratiğe uygulamak, deneyimli olmak, eğitimli olmak ve son olarak yabancı dil bilmek olarak belirlenmiştir. İşe alım sürecinde aşçıların teorik yeterliliklerinin önemli bir rolü bulunmaktadır. Otel yöneticilerin teorik yeterliliğe vermiş oldukları önem eğitim durumları ile ilişkilidir. Otel işletmelerinin sahip olduğu yıldız sayıları ile işe kabul sürecinde pratik yeterliliğe verilen önemin ilişkili olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Sözcükler: Otel İşletmeleri, Aşçı, Mesleki Yeterlilik, İnsan Kaynakları
In today's competitive conditions, businesses have to make a difference in every field and they have to be meticulous in choosing employees. For this reason, professional competence is important in terms of both meeting the individual's job search and finding the employees with the qualifications they want. The aim of the research is to evaluate the effect of the professional competencies of the chefs working in four and five star hotels on the recruitment process. The sample of the study is made up of 304 employees who took decisions in the recruitment process of 4 and 5 star hotel businesses in Ankara.The survey technique was used as a data collection tool in the research. In the first part of the four-part questionnaire, there are 10 questions and these are the questions regarding the age, gender, education level, marital status, foreign language, working time, class of the business in which the manager and unit chiefs work. In the second and third part of the questionnaire, there are 40 questions, 20 of which are theoretical and 20 of which are qualification criteria. In the fourth part of the survey, there are 25 questions regarding human resources and recruitment process. The characteristics that should be found in the chefs who will work in the hotel enterprises are in order of priority; it is determined to apply the theory to practice, to be experienced, to be educated and to finally speak a foreign language. Theoretical competencies of cooks have an important role in the recruitment process. The importance that hotel managers give to theoretical competence is related to their educational status. It has been determined that the number of stars owned by the hotel enterprises is related to the importance given to practical competence in the recruitment process. Keywords: Hotel Management, Cook, Professional Qualification, Human Resources

Description

Keywords

Turizm, İşletme, Ankara, Aşçılar, Tourism, Konaklama işletmeleri, Business Administration, Ankara, Mesleki yeterlilik, Cooks, Occommodation enterprises, Oteller, Professional competence, Yeterlilik, Hotels, Sufficiency, İşe alma, Recruitment

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

185