Yiyecek içecek sektöründe ilişkisel pazarlama taktiklerinin müşteri sadakati üzerine etkisi: Ankara'daki üniversite restoranları üzerine bir araştırma

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Tourism Management
The aim of Atılım University Department of Tourism Management is to train tourism managers who are able to compete at an international level by offering quality education opportunities. Graduates employed as managers in the fields of accommodation, travel, catering, gastronomy, transportation, congress, conference organization begin their professional life while they are still interns. The academic staff consists of faculty members who are experts in their field, as well as sector professionals. With five years of education including the preparatory English courses offered, the courses of the department are in English. The course program consists of applied and theoretical courses devised with respect to the global trends in tourism. Students perform their internship studies at hotel chains, A-Class travel agencies and professional tourism companies. Our Department is in contract with universities abroad within the scope of the Erasmus student Exchange program. With its quality of education documented by TURAK (Tourism Education, Evaluation and Accreditation Board), Atılım university Department of Tourism Management is the first undergraduate program in Turkey to hold the accreditation.

Journal Issue

Abstract

Dışarıda yemek yeme olgusunun gün geçtikçe arttığı bu günlerde yiyecek içecek işletmeleri var olan rekabet ortamında tutunabilmek için müşteri güvenine, müşteri tatminine ve bunlar sayesinde oluşacak yüksek müşteri sadakatine ulaşmak zorundadırlar. Müşteri sadakatine giden yolun müşteri güveni ve tatmininden geçtiğini bilen yiyecek içecek işletmeleri yöneticileri ise yüksek müşteri güveni ve tatminine ulaşmak için müşteri ilişkileri yönetimlerini ve pazarlama çabalarını geliştirmek zorundadırlar.İlişkisel pazarlama işletmelere bu aşamada yardımcı olabilecek çeşitli taktiklere sahiptir. Bu taktikleri uygulayan işletmeler acımasız rekabet ortamında bir adım daha önde olabileceklerdir. Bu çalışmada; yiyecek içecek işletmelerinde uygulanan ilişkisel pazarlama taktiklerinin müşteri sadakati üzerine etkisi ölçülmeye çalışılmıştır. Araştırmada Ankara'da bulunan bir vakıf üniversitesi olan Atılım Üniversitesi'nde hizmet veren Kuşkonmaz Restoran'da bir anket çalışması yapılmış ve araştırma sonuçlarına göre ilişkisel pazarlama taktiklerinin farklı düzeylerde dahi olsa (yüksek, orta, zayıf) müşteri sadakati ile olumlu ilişkileri olduğu ortaya çıkmıştır. Anahtar Kelimeler: Yiyecek İçecek Sektörü, Hizmet Pazarlaması, İlişkisel Pazarlama
Due to increasing demand at the dining out phenomenon recently, food and beverage companies have to reach at high customer loyalty through customer satisfaction and trust for being able to survive in current competitive environment. Food and beverage enterprise managers that know the path goes to customer loyalty passes from customer satisfaction and trust, have to improve their customer relationship management and marketing efforts for reaching high customer satisfaction and trust.Relationship marketing consist of various tactics that can help to enterprises at that level. The enterprises employing these tactics are one step ahead of their competitors in crucial rivalry environment. Through this study, the impact of relationship marketing tactics on customer loyalty has been analyzed. A survey has been conducted within this research at Kuşkonmaz Restaurant, located in Atılım University, a foundation university in Ankara and according to the results of the study a positive relation between relationship marketing tactics and customer loyalty has been revealed at different levels (strong, average, weak) Key Words: Food and Beverage Industry, Service Marketing, Relationship Marketing

Description

Keywords

İşletme, Hizmet pazarlaması, Müşteri sadakati, Restoranlar, Business Administration, Yiyecek içecek hizmetleri, Service marketing, Customer loyalty, Yiyecek içecek işletmeleri, Restaurants, Food and beverage services, Yiyecek içecek sektörü, Food and beverage operations, Yiyecek içecek yönetimi, Food and beverage sector, Food and beverage management, İlişki pazarlaması, Relationship marketing

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

132