Covid-19 sürecinde yükseköğretimde turizm eğitimi alan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik bakış açılarının değerlendirilmesi: Ankara örneği

Loading...
Thumbnail Image

Date

2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Tourism Management
The aim of Atılım University Department of Tourism Management is to train tourism managers who are able to compete at an international level by offering quality education opportunities. Graduates employed as managers in the fields of accommodation, travel, catering, gastronomy, transportation, congress, conference organization begin their professional life while they are still interns. The academic staff consists of faculty members who are experts in their field, as well as sector professionals. With five years of education including the preparatory English courses offered, the courses of the department are in English. The course program consists of applied and theoretical courses devised with respect to the global trends in tourism. Students perform their internship studies at hotel chains, A-Class travel agencies and professional tourism companies. Our Department is in contract with universities abroad within the scope of the Erasmus student Exchange program. With its quality of education documented by TURAK (Tourism Education, Evaluation and Accreditation Board), Atılım university Department of Tourism Management is the first undergraduate program in Turkey to hold the accreditation.

Journal Issue

Abstract

Çin'in Wuhan kentinde ortaya çıkan ve tüm dünyayı etkisi altına alan Covid-19 pandemisi ile birlikte tüm sektörlerde olduğu gibi eğitim sektöründe de hızlı bir şekilde tedbirler alınmaya başlamıştır. Alınan tedbirler kapsamında eğitim kurumlarının kapatılması yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitim modellerini devreye sokma zorunluluğunu ortaya çıkarmıştır. Öğrenciler kendilerini yeni eğitim yöntemlerine alıştırmak ve okullarından ayrılmak zorunda kalmışlardır. Bu çalışmanın amacı, Ankara'da yükseköğretimde turizm eğitimi alan öğrencilerin, Covid-19 sürecinde, uzaktan eğitime yönelik bakış açılarını değerlendirmektir. Bu amaç doğrultusunda; Ankara'da ön lisans, lisans ve lisansüstü düzeyinde turizm eğitimi alan 383 öğrenciye dört bölümden oluşan bir anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilerin analizi için; betimsel istatistiklerden, Student's t testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis Varyans Analizi testlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrenciler, uzaktan eğitim konusunda bazı olumlu düşüncelere sahip olmalarına rağmen dersleri okula gelerek yüz yüze takip etmek istemektedirler. Uzaktan eğitimin, sosyal ortamdan uzak kalma, teknik sorunlarla karşılaşma, eğitimci ile iletişimlerini zorlaştırma gibi sakıncaları olduğunu düşünmektedirler. Çalışmada ayrıca, turizm öğrencilerinin uzaktan eğitime bakış açılarının değerlendirmeye yönelik alt boyutlardan kullanılan teknoloji, sistem ve uygulamaların; yaş, program ve kurum türü değişkenlerine göre farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte öz yeterlilik alt boyutunun tüm değişkenlere göre farklılık gösterdiği bulunmuştur. Uzaktan turizm eğitimine yönelik bakış alt boyutunun ise, program türü, yaş ve cinsiyet değişkenlerine göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.
With the Covid-19 pandemic that has emerged in Wuhan, China and has affected the whole world, measures have started to be taken quickly in the education sector as well as in all sectors. The closure of educational institutions within the scope of the measures taken has revealed the necessity of activate distance education models of higher education institutions. Students had to accustom themselves to new methods of education and leave their schools. The aim of this study is to evaluate the perspectives of students studying tourism in higher education in Ankara on distance education during the Covid-19. In accordance with this purpose a four-part questionnaire was applied to 383 students studying tourism at the associate, undergraduate and graduate levels in Ankara. For the analysis of the data obtained as a result of the research; descriptive statistics, Student's t test, One Way of Variance Analysis, Mann Whitney U and Kruskal-Wallis of Variance Analysis tests have been utilized. According to the results of the research, although the students have some positive thoughts about distance education, they want to follow the lessons face to face by coming to school. They think that distance education has drawbacks such as staying away from the social environment, encountering technical problems, and making it difficult for them to communicate with the instructor. In the study, it was also concluded that the technology, system and applications sub-dimension used in evaluating tourism students' perspectives on distance education differs according to the variables of age, program type and institution type. However, it was found that the self-efficacy sub-dimension differed according to all variables. It has been determined that the sub-dimension of perspective towards distance tourism education differs according to the type of program, age and gender variables.

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Turizm, Ankara, COVID 19, Education and Training, Pandemiler, Tourism, Sanal eğitim, Ankara, COVID 19, Turizm, Pandemics, Virtual education, Turizm eğitimi, Tourism, Uzaktan eğitim, Tourism education, Distance education, Öğrenci görüşleri, Opinions of students

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

166