1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Üner, Mehmet Mithat"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 17 of 17
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    2023 Yılı Cumhurbaşkanlığı Seçimi: Recep Tayyip Erdoğan’ın Kampanya Stratejileri Üzerine Bir İnceleme
    (2025) Esiyok, Elif; Üner, Mehmet Mithat; Public Relations and Advertising; 05. School of Business; 01. Atılım University; Business
    Politik pazarlama, siyasal seçim süreçlerinde seçmen tercihlerini şekillendirme, kamuoyu algısını yönlendirme ve seçim başarısını artırmada kritik bir rol oynamaktadır. Seçim süreçlerinde, siyasi partiler seçmen kitlesine ulaşabilmek, onların desteklerini kazanmak ve rakipleri karşısında üstünlük elde edebilmek için kapsamlı politik pazarlama stratejileri geliştirerek, uygulamaktadır. Bu çalışmada, örnek olay incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Örnek olay kapsamında, Türkiye’de gerçekleştirilen 2023 Türkiye Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde Adalet ve Kalkınma Partisi’nin (AK Parti) uyguladığı politik pazarlama stratejileri incelenmiştir. Seçim başarısında katkı sağlayan bu stratejiler, iletişim çabaları ve rekabet üstünlüğü elde etme yaklaşımları üzerine yoğunlaşmıştır. Çalışma bulguları, AK Parti’nin rekabet üstünlüğü elde etmesine vesile olan pazarlama iletişimi çabalarının on ana başlık altında incelenebileceğini göstermiştir. Bu stratejiler; seçim tarihinin belirlenmesi, stratejik zamanlama planının oluşturulması, sosyal medyanın etkin kullanımı, veri odaklı mikro hedefleme stratejisinin kullanılması, seçmen psikolojisini etkileyen duygusal katarsis, hikâye anlatımı kullanımı, tekno-milliyetçilik vurgusu, toplumsal bütünleşmeyi sağlayan ortak kültür vurgusu, farklı etnik ve dil gruplarına ulaşabilmek adına farklı dillerde mesajların iletilmesi ve pazarlama iletişimi tekniklerinin etkin kullanılması gibi yenilikçi yaklaşımları içermektedir. Kampanya sürecinde geliştirilen stratejiler ile farklı seçmen grupları ile etkili iletişim kurulmuş ve güçlü bir seçmen sadakati pekiştirilmiştir. Çalışma bulguları, politik pazarlamanın seçim süreçlerindeki belirleyici rolünü vurgularken, modern seçim kampanyalarının nasıl şekillendiğine dair önemli bulgular sunmaktadır. Pazarlama iletişimi ve politika arasındaki etkileşimi daha iyi anlamaya yönelik katkı sağlayan bu analiz, gelecekteki seçim kampanyalarına ışık tutabilecek niteliktedir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Çocuğa Yönelik Pazarlamanın Ötesinde: Literatür ve Uygulama Arasındaki Fark için Bir Vaka Çalışması
    (2019) Dinç, Kamer; Üner, Mehmet Mithat; Business; 05. School of Business; 01. Atılım University
    Çocuğa yönelik pazarlamanın ilk örnekleri 1800'lerde görülüyor olmasına rağmen araştırmacıların bu konuya değinmelerinin 1950'leri bulması dikkat çekici bir durumdur. Çünkü çocuklar göze çarpan bir tüketici demografisi oluşturur; ancak araştırmacıların çocukları dikkate almalarının gecikmesi, çocukların tüketici davranışlarını anlamayı de geçiktirmiştir. Bugün, çocuğa yönelik pazarlama anlayışını açıklamak için bazı araştırmalar yapılmış olsa da, referens alınan kaynaklar sınırlıdır. Bununla birlikte, uygulayıcılar kendilerini literatürle sınırlandırmayı tercih etmemiş, kendi yollarını keşfetmeyi tercih etmişlerdir. Hatta araştırmacılar bu konuda uygulayıcıları takip ederler. Bu vaka çalışması, çocuğa yönelik pazarlamanın literatür dışında, gerçek dünyada nasıl çalıştığını anlamak için tasarlanmıştır. Bu araştırmasının kapsamlı amacı, uygulayıcılar ve literatür arasındaki farkı ortaya koymaktır. Ayrıca bu çalışmada, önceki çalışmalara dayanan tanımları, yaklaşımları, stratejileri ve etik sorunları daha iyi anlamak da amaçlanmıştır. Bahsi geçen terimler, çocuğa yönelik pazarlama hakkında daha iyi bir fikir edinmeye yardımcı olmak için araştırılmış ve tartışılmıştır. Bu nedenle, bu vaka çalışması çocuğa yönelik pazarlamayı eleştirmek için uygulama örnekleriyle anlatı sorgulamaları kullanılarak tasarlandı. Çocuğa yönelik pazarlama alanındaki mesleklerle anlatı araştırması olarak görüşmeler yapıldı ve populer kültür belgelerinde uygulama örnekleri alındı. Bu eleştirel çalışma, literatüre ve pratik arasındaki farkı açıklamak için yapılmıştır, böylece bu örnek olay incelemesi çocuğa yönelik pazarlamanın devam eden işleyişi hakkında bilgi toplar ve konuyu detaylandırır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Doctoral Thesis
    Çoğunluk doğrudan yatırım kararlarının performans üzerine etkisi: OECD konaklama endüstrisi örneği
    (2021) Erdal, Fehmi Buğra; Test, Test; Üner, Mehmet Mithat; Tourism Management; Business; 05. School of Business; 01. Atılım University
    Bu çalışma doğrudan yabancı yatırım teorilerinden biri olan Eklektik Paradigma'yı (OLI Modeli) açıklamakta ve paradigmanın unsurlarından bir tanesi olan sahiplik üstünlüğünün, OECD'de bulunan oteller ve benzeri konaklama faaliyeti gösteren (NACE=5510) işletmelerin performansına etkisini ölçmektedir. Çalışmada, OECD ülkelerinde bulunan otel ve benzeri 105 konaklama işletmelerinin verileri ile kurulan model, panel veri yöntemi ile incelenmiştir. Model ilk olarak OECD ülkesinde faaliyet gösteren 73 şirketin 10 yıllık verisi (2010-2019) ile incelenmiş ardından modele Türkiye eklenerek 4 yıllık (2015-2018) veri ile tekrar incelenmiş ve sonuçlar ayrı ayrı açıklanmıştır. Çalışmanın sonucunda ilk olarak, OECD ülkelerinde faaliyet gösteren otel ve benzeri konaklama yerlerinde sahiplik avantajının işletme performansı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Analiz sonuçları bu işletmeler için her iki modelde de işletme büyüklüğünün performansa etkisi olmadığını ortaya koyarken, maddi olmayan duran varlıkların performansa etkisini ortaya koymuştur. Birinci modelde çalışan başına ciro performans ilişkisi anlamsız çıkarken bu değişken ikinci modelde anlamlı çıkmıştır. Yine bu işletmeler için birinci modelde uluslararası ortaklık payının %10 - %50 arasında işletme performansına etki ettiği görülmüştür. Kurulan ikinci modelde bu değişken veri kısıtlılığından dolayı anlamsız çıkmıştır ve modelden dışlanmıştır. Araştırmanın sonuçları kurulan modelin daha da genişletilebileceğine dair kanıtlar sunmaktadır. Veri kısıtlılığı buradaki temel sorun olmaktadır. Kurulan model sahiplik avantajını ölçmek ile beraber Eklektik Paradigma'nın diğer unsurları hakkında bilgi vermemektedir. İlerleyen çalışmalarda model, bu yönde yeniden oluşturularak literatüre katkı vermesi beklenebilir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Doctoral Thesis
    Dijital Pazarlama Araçlarından Sosyal Medyanın Yabancı Turistlerin Türkiye'yi Tercihleri Üzerine Etkisi
    (2022) Güner, Saime Şanlı; Üner, Mehmet Mithat; Business; 05. School of Business; 01. Atılım University
    Bu araştırma, İngiltere, Almanya ve Rusya'da yaşayan sosyal medya kullanan ve seyahat etme niyeti olan bireylere ana dillerinde sorular yöneltilerek seyahat ile ilgili sosyal medyanın; faklı kültürel bakış açılarına sahip turizm tüketicilerinin tercihleri üzerindeki etkisinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmada kullanılan ölçekler sırasıyla; topluluk deneyimi (faydacı, hazsal, sosyallik ve kullanılabilirlik deneyimi), tüketici bağlılığı (bilişsel, duygusal ve davranışsal bağlılık), topluluk kimliği, sosyal medya kullanımına yönelik tutum ve seyahat katılımında oluşmaktadır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 25.0 ve Smart PLS 3.0 programı ile analiz edilmiştir. Veriler değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metotlar (sayı, yüzde, ortalama, standart sapma) kullanılmıştır. Karşılaştırma testleri ve frekans analizi yapılmıştır. Ayrıca uyarlanan ölçeğe ilişkin güvenirlik ve yapı geçerliliği için açıklayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Kavramsal model Yapısal Eşitlik Modellemesi (YEM) ile değerlendirilmiş ve araştırma hipotezleri test edilmiştir. Bu araştırma ile geliştirilen ve test edilen kav(ramsal modelle elde edilen analiz sonuçlarını değerlendirdiğimizde; sosyal ağlar aracılığıyla tüketicilerle kurulan interaktif iletişim sonucunda oluşan topluluk deneyiminin, seyahat katılımının ve topluluk kimliğinin tüketici bağlılığı üzerinde bir etkisi olduğu, bununla birlikte topluluk deneyiminin topluluk kimliği üzerinde pozitif bir etkisi olduğu belirlenmiştir. Sosyal medya kullanımına yönelik tutumun ve seyahat katılımının, topluluk deneyimi üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu görülmektedir. Araştırmanın sonuçlarına göre, sosyal medyanın; faklı kültürel bakış açılarına sahip turizm tüketicilerinin davranışları üzerindeki etkisi olduğu söylenebilir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Ekolojik Çıkarım Yöntemi: 2024 Yılı Ankara Büyükşehir Belediye Başkanlığı Seçimi Oy Geçiş Analizi
    (2024) Hasdemir, Esra; Çamalan, Özge; Üner, Mehmet Mithat; International Trade and Logistics; Business; Economics; 05. School of Business; 01. Atılım University
    Ekolojik çıkarım yöntemi, bireysel verilere erişimin mümkün olmadığı ya da çok zor olduğu durumlarda, toplulaştırılmış düzeydeki verilerden hareketle bireysel düzeydeki verilere yönelik tahminler yapılmasını sağlayan bir yaklaşımdır. Buradan hareketle, çalışma kapsamında, 2024 yılında yapılan Ankara Büyükşehir Belediye Başkanlığı seçimine ait oy geçişleri Rosen, Jiang, King ve Tanner (2001) tarafından geliştirilen ekolojik çıkarım yaklaşımıyla analiz edilmiştir. Söz konusu oy geçişleri, 8×8 boyutunda kontenjans tablosu temelinde yapılan analiz sonucunda hem seçmen sayısı hem de geçiş olasılık matrisi bazında tahmin edilmiş ve yorumlanmıştır. Elde edilen tahminler, Sankey diyagramı çizilerek görselleştirilmiştir. Ankara Büyükşehir Belediye Başkanlığı seçimi temelinde yapılan analiz sonuçlarına göre, 2019 seçimlerinde Adalet ve Kalkınma Partisi (AK Parti) için oy kullanan seçmenin %54’ünün 2024 seçiminde de AK Parti’ye oy verdiği, 2019 yılı seçiminde AK Parti’ye oy verenlerin yaklaşık %20’sinin 2024 seçiminde oy kullanmadığı, %16,6’sının ise Cumhuriyet Halk Partisi (CHP)’ ne oy verdiği tahmin edilmiştir. Aynı analiz sonuçlarına göre, 2019 seçimlerinde CHP yönünde oy kullanan seçmenin %82,7’sinin yeniden CHP’ye oy verdiği, %10,5’inin oy kullanmadığı, %2,1’inin AK Parti’ye oy verdiği belirlenmiştir. Analizin bir diğer bulgusu ise, 2019 seçiminde oy kullanmayan seçmenin %58,8’inin 2024 yerel seçiminde de oy kullanmamayı tercih ettiği, 2019 yılı seçiminde oy kullanmayan seçmenlerin geriye kalan kısmının %23,5’inin CHP’ye, %1,9’unun AK Parti’ye, %7,8’inin diğer partilere, %2,3’ünün Yeniden Refah Partisi (YRP)’ne, %1,1’i ise İYİ Parti’ye oy verdiği şeklindedir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Doctoral Thesis
    İhracat Bariyerleri ve Libya'da Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerin İhracat Kapasitesini Azaltmadaki Rolleri
    (2019) Salem, Afaf Masaud.sh; Üner, Mehmet Mithat; Business; 05. School of Business; 01. Atılım University
    Operasyonları uluslararası çapta genişletme kararı alırken, bir iç pazarda belirli bir şirketin karşılaştığı çeşitli riskler ve zorluklar var. Operasyonların genişletilmesi süreci uluslararasılaşma olarak bilinirken, dış pazarlara erişimi engelleyen engeller ihracat engelleri olarak bilinmektedir. Bu çalışmanın temel amacı, uluslararasılaşma sürecinde zorluklarını anlamak için Libyalı KOBİ'lerin ve ihracatçıların karşılaştığı ihracat engellerini tespit etmektir. İhracat engelleri ve literatürden gözden geçirilen uluslararasılaşma modellerine dayanan bir anket tasarlanmıştır. Tasarlanan anket, Libya'nın ihracat ve ithalat otoritesine kayıtlı iki yüz elli dokuz ihracatçı firmaya dağıtılmıştır. Yüz yirmi bir anket Cronbach'ın 0.956'nın alfa seviyesine ulaştı. Çalışmanın sonuçları, Libya'daki KOBİ'ler için yıllık satış hacimlerinde ve yıllık ihracat hacimlerinde önemli farklar getiren on dokuz ihracat engelinin bulunduğunu göstermektedir. Ayrıca, onyedi ihracat engelleri, Libya şirketleri arasında farklı uluslararasılaşma aşamalarında önemli farklılıklar göstermiştir. Her üç uluslararasılaştırma aşamasındaki şirketler için en önemli üç engel, şirketler açısından önem derecelerine göre sıralanmaktadır. Kesin sonuçlar, Libyalı KOBİ'lerin karşılaştığı en önemli ihracat engellerinin yerel hükümet desteği, döviz istikrarsızlığı ve uluslararası kalite standartlarını karşılama ile ilgili olduğunu gösteriyor. Anahtar Sözcükler Uluslararasılaşma, İhracat engelleri, Libya, KOBİ'ler
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    İnternet Reklamlarının Tüketici Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi: Atılım Üniversitesi Örneği
    (2014) Koçoğlu, Ceren; Üner, Mehmet Mithat; Business; 05. School of Business; 01. Atılım University
    Günümüzde yoğun rekabet ortamında hızla gelişen teknoloji işletmeleri ve yapmış oldukları pazarlama faaliyetlerini etkilemektedir. Son yüzyılın en önemli teknolojik gelişmelerinden biri de internettir. Dolayısıyla işletmelerin üretmiş oldukları ürünleri hedef pazarlarında bulunan tüketicilere tanıtmak, ürünler hakkında bilgi vermek ya da tüketicileri ikna edebilmek için internet kanalıyla gerçekleştirmiş oldukları reklamlar pazarlama iletişimi açısından oldukça önemli bir hale gelmiştir. Tüketicilerin satın alma davranışları kültürel, sosyal, kişisel ve psikolojik faktörlere bağlı olarak şekillenmektedir. Bu faktörler tüketicilerin satın alma davranışlarında etkili olmaktadır. Dolayısıyla işletmelerin tüketicilerin etkilenmiş olduğu bu faktörleri detaylı bir şekilde incelemesi hedef pazarda bulunan tüketicilere daha uygun seçenekler sunma imkânı sağlayacaktır. Bu çalışmada internet reklamlarının tüketici satın alma davranışları üzerindeki etkilerini ölçmek amacıyla 25 sorudan oluşan anket ölçme aracı olarak kullanılmıştır. Anketler Atılım Üniversitesi İşletme Fakültesi, Hukuk Fakültesi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü'nde farklı eğitim düzeylerine sahip 333 öğrenciye uygulanmıştır. Anket sonucunda elde edilen veriler SPSS IBM 22.0 programında analiz edilmiş olup değişkenler arasında anlamlı ilişkilerin olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Sözcükler 1. Tüketici Satın Alma Davranışı 2. İnternet Reklamları 3. Tüketici Davranışları 4. İnternet Reklamlarının Etkisi 5. E-Reklam
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    İşletmelerde Başarı Ölçüm Teknikleri ve Otomotiv Sektöründeki Bir İşletmeye Balanced Scorecard (kurumsal Karne) Uygulaması
    (2021) Yücel, Hande; Üner, Mehmet Mithat; Üner, Mehmet Mithat; Üner, Mehmet Mithat; Business; Business; 05. School of Business; 01. Atılım University
    İşletmelerde yöneticiler, astlarının başarılarını (performanslarını) izlemek ve değerlendirmek zorundadırlar. Bu değerlendirmeler tamamen nesnel kritelere dayalı şekilde yürütülmesi gerekmektedir. Öznel yargılara dayandırılan değerlendirmeler, personel ve yönetim arasında olumlu ilişkilerin korunmasını, geliştirilmesini engellemektedir. Performans, işletmelerin ulaşmak istediğin yere gelebilmek için gösterdiği başarı seviyesi olarak değerlendirilir. İşletmeler belirli periyotlarla çalışanlarının performanslarını ölçmek için performans ölçme yöntemlerinden faydalanırlar. Bu bağlamda geleneksel yöntemler yerine modern yöntem tercih edilmektedir. Balanced Scorecard (Kurumsal Karne) finansal veriler ile birlikte, finansal olmayan öğrenme ve gelişmeyi, firma içi süreçleri ve en önemlisi müşteri boyutları temel alan; bu boyutlarla performans bileşenini ölçüp, aralarındaki dengeyi sağlayan performans ölçüm sistemidir. Çalışma da performans, performansın özellikleri, performans değerlemenin amaçları, performansın boyutları, performans ölçümü, tarihsel gelişimi ve klasik performans ölçüm sistemlerinde kullanılan analizler ve modern performans ölçüm avantajları, özellikleri, amaçları, avantajları, boyutları hakkında açıklamalar yapılmıştır. Çalışmanın uygulama bölümünde kullanılan yöntem mülakat yöntemi ve nitel araştırma yönetimi kullanılmıştır. Ankara ilinde bulunan otomotiv işletmesinde servis, satış ve yedek parça departmanlarından sorumlu 3 müdür, kaporta ve boya departmanından sorumlu 1 şef bulunmaktadır. Şirket ile ilgili tüm bilgilerin iletildiği genel müdür ile görüşülerek işletmenin Balanced Scorecarad (Kurumsal Karne)'ı oluşturulmuştur. Oluşturulmuş olan Balanced Scorecard (Kurumsal Karne) ile işletmenin performansı tüm boyutları ile birlikte değerlendirilebilmektedir. İşletmenin Balanced Scorecard (Kurumsal Karne)'a karşılık belirlenen kriterlere bakıldığında finansal, müşteri, öğrenme ve gelişme boyutlarında hedeflenen oranlara ulaştığını görmekteyiz. Fakat firma içi süreçler boyutunda hedeflenen oranlara ulaşılamadığını görmekteyiz. Genel anlamda bakıldığında firmanın başarılı olduğunu söylemek mümkündür. Anahtar kelimeler Balanced Scorecard (Kurumsal Karne), Performans, COVİD-19
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Perakende Sektöründe Teknoloji ve Yeniliklerin Etkisi
    (2020) Asıf, Mohım Uddın; Üner, Mehmet Mithat; Business; 05. School of Business; 01. Atılım University
    Teknoloji ve yeniliklerin ışığı altında, perakende sektörü son yıllarda büyük değişime uğramaktadır. Perakende mağazaları artık insanların elli yıl önce düşündükleri gibi geleneksel mağazaları temsil etmemekte; teknolojinin etkisiyle artık her yerdedir. Tüketiciler yalnız mağazalardan değil, çok kanallı ya da çoklu kanal alışveriş imkanlarını kullanabilmektedirler. Teknoloji ve yeniliklerin kullanılması ve uygulanması, eş zamanlı olarak iş modeli yapılarını ve iş stratejilerini de şekillendirmektedir. Yeni teknolojinin iş yarışına katılmasıyla, tüketicilerin davranışları da değişmiştir. Perakende sektöründe rekabetin artmasıyla müşteri deneyimleri kesintisiz, keyifli ve süratli hale gelmiştir. Şimdiye kadar teknolojinin perakende işletmeleri üzerindeki etkisini inceleyen derinlemesine bir araştırma yapılmamıştır. Metodoloji bölümünde, bu sektörde teknolojinin iş modellerinde uygulanmasından, stratejilerin değişmesinden, çok kanallı ve çoklu kanal devrimlerinden, yeni teknolojinin icat edilmesi ve müşteri hizmetlerinde doğrudan uygulanmasından başlayarak; teknolojinin müşteri davranışını nasıl etkilediği, teknolojinin uygulanmasının işletme sahiplerinin kâr ve gelirlerini en üst düzeye çıkarmasına nasıl yardımcı olduğu ve aynı zamanda işletmelerin müşterileriyle daha fazla etkileşimde bulunmak için sosyal medya platformlarında varlıklarını nasıl korudukları üzerine derinlemesine araştırma yapılmıştır. Sonrasında, bu araştırmada sektörle ilgili tüm vaka çalışmalarının ve tüm iş modellerinin çalışıp çalışmadığı da incelenmiştir. Son olarak bu çalışmada, bu teknolojilerin müşteri tatmini ve kesintisizliğini sağlayıp sağlamadığı ve onlara benzersiz bir alışveriş deneyimiyle nasıl daha iyi hizmet sağlanabileceği ile ilgili gerçeğe ışık tutulmaktadır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Ruanda'nın Türkiye'deki Turizm Destinasyon Görüntüsü
    (2020) Uwizeye, Joel; Üner, Mehmet Mithat; Business; 05. School of Business; 01. Atılım University
    Turizm, herhangi bir ülkenin ekonomik kalkınmasının bileşenlerinden biridir. Turizmin ekonomik kalkınmaya katkı sağlaması için, ülkenin müşterileri etkileyecek bir imaja sahip olması gerekir. Bundan dolayı, turistik yer imajı turistlerin seçim yaparken ki davranışlarını etkileyen kilit faktörlerden bir tanesidir. Bu çalışmanın amacı Ruanda'nın turistik yer olarak imajı üzerindeki Türk algı ve düşüncelerini analiz etmek ve Ruanda'ya yönelik imaj oluşturulmasında kendilerine yardımcı olan bilgilere erişmek için hangi yöntemleri ve kanalları kullandıklarını belirlemektir. Her yıl yaklaşık sekiz milyon Türk turistin farklı noktalara seyahat ettiğini ve Ruanda'yı ziyaret eden sayının çok az olduğunu düşünürsek, Ruanda'nın Türkiye'deki imajını, mevcut zorlukları anlamak ve Ruanda'yı ziyaret eden Türk vatandaşlarının sayısını artırmak için olası çözümler önermek amacıyla Ruanda'nın Türkiye'deki imajını analiz eden bir araştırma yapmak önemliydi. Çalışma niceldir ve anket formu kullanılarak yürütülmüştür. Toplanan veriler profesyonel IT araçları kullanılarak analiz edilmiş ve tanımlayıcı istatistik, korelasyon testi, T-Testi ve ANOVA testleri yapılmıştır. Sonuçlar, olumsuz algılanan bazı imaj nitelikleri olmasına rağmen, Ruanda'nın imajının Türkiye'de oldukça iyi algılandığını göstermiştir. Bu çalışmanın sonuçlarına dayanarak, Ruanda'nın turistik yerleri açısından Türkiye'nin önemli bir turistik hedef pazar olarak değerlendirilmesi önerilmektedir. Bu, Türkiye'nin turistik pazarını hedefleyen özel tanıtım ve pazarlama stratejileri geliştirilerek sağlanabilir. Herhangi bir ülkenin turistik yer olarak imajını geliştirmedeki birincil rol, öncelikle o ülkenin turizm tanıtım ajansına bağlıdır. Turistik yer imajının, ziyaretler üzerinde etkisi olan farklı seyahat acenteleri kullanılarak pazarlanabileceği de bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Turizm, Ulusal İmaj, İmaj Destinasyonu, Ruanda
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Servqual Modeli ile Ankara'daki Bir Vakıf Üniversitesi'nde Hizmet Kalitesinin Değerlendirilmesi
    (2023) Akal, Yiğitcan; Üner, Mehmet Mithat; Business; 05. School of Business; 01. Atılım University
    Hizmet kalitesine olan artan önem, hizmet sunan işletme ve kurumların müşteri beklentilerini karşılamak için çalışmalarını artırmasına yol açmaktadır. Bu nedenle, hizmet kalitesinin düzenli aralıklarla ölçülmesi gerekmektedir. Üniversiteler de hizmet işletmeleri olarak faaliyet gösterdiklerinden, öğrencilere yönelik hizmet kalitelerini geliştirme sorumluluğunu taşımaktadırlar. Bu araştırmanın amacı, bir üniversitenin hizmet kalitesini ölçmek ve iyileştirmek için öneriler sunmaktır. Araştırma, tanımlayıcı nitelikte bir yöntemle yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini Ankara'da bir vakıf üniversitesinin tıp fakültesindeki 200 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama yöntemi olarak anket kullanılmıştır ve örnekleme yöntemi kolayda örnekleme olarak belirlenmiştir. SERVQUAL yöntemi kullanılarak beklenen ve algılanan hizmet kalitesi ölçülmüştür. Bulgulara göre, SERVQUAL ölçeği skoru -1,3220 olarak hesaplanmıştır ve SERVQUAL puanları tüm hizmet kalitesi boyutlarında (somut özellikler, güvenilirlik, heveslilik, güven ve empati) negatif değerler sergilemiştir. Üniversitenin öğrencilere sunduğu hizmet kalitesinin, öğrenci beklentilerini karşılamada yetersiz olduğu ve algılanan hizmet kalitesinin beklenen hizmet kalitesinin altında olduğu söylenebilir. Ayrıca, algılanan ve beklenen hizmet kalitesinin öğrencilerin demografik özelliklerinden sadece bursluluk durumu değişkeni için anlamlılık gösterdiği gözlenmiştir. Sonuç olarak, ileriki çalışmalar için öneriler sunulmuştur.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Turizm Açısından Sürdürülebilirlik Yaklaşımı ve Sürdürülebilir Turizm-çevre İlişkisinin İncelenmesi: Cunda (alibey) Adası Örneği
    (2021) Arslan, Mehtap; Üner, Mehmet Mithat; Business; 05. School of Business; 01. Atılım University
    İşletmelerin kuruluş itibarı ile iki önemli amaçları vardır. Varlıklarını sürekli kılabilmek ve kar elde edebilmektir. Bu iki önemli amacın uzun vadede sağlanabilmesi sürdürülebilirlik kavramını ortaya çıkarmıştır. Dolayısı ile üretimin devamlılığının sağlanabilmesi için insan ve çevre odaklı bir yaklaşımın benimsenmesi gerekmektedir. Başka bir şekilde ifade edersek sürdürülebilirlik, günümüz insanlarının ihtiyaçlarını, doğal kaynakların tükenmesine ve çevreye zarar vermeden karşılayabilmesidir. Sürdürülebilirlik kavramının gün geçtikçe öneminin artması tüm işletmeler için artan rekabet ortamında başarının devamlılığı için fırsat görülmektedir. Başlıca konuları çevresel, ekonomik, sosyal ve kültürel sürdürülebilirlik olan bu yaklaşım, işletmeler için maliyetleri azaltıcı bir rol oynamasının yanında , geleceğe yönelik stratejik kararlar alınmasında kolaylık sağlar. Dünya ekonomisinde önemli bir yere sahip olan turizm sektörü için de sürdürülebilirlik prensiplerinin uygulanmaya başlaması, turizmin çevreye verdiği olumsuz etkilerin azaltılmasına, yerel halkın sosyal ve kültürel değerlerinin korunmasınıa, o ülkede ki turizmin tüm paydaşlarının ekonomik olarak kalkınmasına yardımcı olur. Dünya turizmi için önemli bir lokasyon olan Akdeniz bölgesinde yer alan Türkiye'nin, turizmdeki payını arttırmak ve küresel rekabete katılmak için sürdürülebilirlik yaklaşımının uygulanması önem teşkil etmektedir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Türkiye'de Online Pazarlamanın Özel Sektör Satışlarına Etkisi
    (2022) Qoran, Baraa; Üner, Mehmet Mithat; Business; 05. School of Business; 01. Atılım University
    Günümüzde, çevrimiçi pazarlama gelişimi dünya çapında sürekli bir ayaklanma içindedir ve insanların dijital ilgi miktarı, çevrimiçi ticareti şirketler tarafından daha çekici hale getirmektedir. Çalışmanın amaçlarını yerine getirmek için, şirketlerin satışlarını ve dolayısıyla kârlarını artırmak için kullanılabilecek dijital araçların öneminden bahsetmek önemlidir. Çalışma, Türk özel sektör ve faaliyetlerini Türk tüketicisi üzerinden belirlemektedir. Türkiye'de pek çok firma dijital pazarlama konusunda büyük bir sıçrama yaptı ve iş piyasasındaki önemi nedeniyle bu sektöre yoğun yatırımlar yapmaya başladı. Türkiye'de son yirmi yılda iş ve sanayi alanındaki gelişmeler, birçok şirketin Türkiye'deki büyük pazarın avantajlarından yararlanmasına ve yoğun bir şekilde rekabet etmesine yol açtı. Bu gelişme, bugün Türkiye pazarına daha sağlıklı ve heterojen sayıda büyük şirketin dahil olmasına yol açtı. Bu çalışma, iş dünyasındaki dijital dönüşümün ilerlemesini ve gelişimini ve modern Türk tüketicisi ve gereksinimleri ile başa çıkmak için iş modelini ve faaliyetlerini nasıl etkilediğini analiz etmek için betimsel yaklaşım yöntemini izleyecektir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Türkiye’de Yükseköğrenim Başvuru Oranının Belirleyicileri
    (2025) Üner, Mehmet Mithat; Çamalan, Özge; Karatepe, Tuna; 01. Atılım University; 05. School of Business; Business; Economics
    Amaç - Bu araştırma, Türkiye'de 2006-2024 döneminde yükseköğretim kurumlarına başvuru oranlarını etkileyen makro ekonomik faktörleri incelemeyi amaçlamaktadır. Son yıllarda Yükseköğretim Kurumları Sınavı'na (YKS) başvuru sayılarında yaşanan belirgin düşüş, yükseköğretime olan talebin belirleyicilerinin analizini gerekli kılmaktadır. Çalışma, medya tarafından sıklıkla gündeme getirilen yoksulluk, üniversite mezunları arasındaki işsizlik ve maaş farkları gibi makro ekonomik değişkenlerin yükseköğretim talebi üzerindeki etkisini ampirik olarak ortaya koyarak alandaki boşluğu doldurmayı hedeflemektedir. Yöntem- Araştırmada 2006-2024 dönemi yıllık zaman serisi verileri kullanılarak çoklu doğrusal regresyon analizi gerçekleştirilmiştir. Bağımlı değişken olarak yükseköğretim kurumlarına başvuru oranı (YKS başvuru sayısının 15-24 yaş grubu nüfusa oranı), bağımsız değişkenler olarak ise yoksulluk oranı, yükseköğretim mezunu işsizlik oranı (15-24 yaş grubu) ve eğitimin ekonomik getiri oranı (9/1 dereceli memur maaşının net asgari ücrete oranı) kullanılmıştır. Veriler ÖSYM raporları, TÜİK istatistikleri ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı kaynaklarından elde edilmiştir. Bulgular - Regresyon analizi sonuçları, her üç makro ekonomik değişkenin de yükseköğretim başvuru oranları üzerinde istatistiksel olarak anlamlı etkiye sahip olduğunu ortaya koymuştur. Yoksulluk oranı en güçlü belirleyici faktör olarak öne çıkmış (β=-2.524, p<0.001), yoksullukta 1 puanlık artışın başvuru oranını 2,5 puan azalttığı tespit edilmiştir. Üniversite mezunları arasındaki işsizlik oranı da başvuruları olumsuz etkilemekte (β=-0.481, p=0.020), \"diplomalı işsizlik\" olgusunun caydırıcı etkisini göstermektedir. Eğitimin ekonomik getiri oranı ise sınırlı da olsa pozitif etki göstermektedir (β=0.202, p=0.036). Model, yükseköğretim talebindeki toplam değişkenliğin %77,7'sini açıklamaktadır. Tartışma- Araştırma bulguları, yoksulluk oranının yükseköğretim başvuruları üzerinde en güçlü belirleyici etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Üniversite mezunları arasındaki işsizlik oranı da başvuruları negatif yönde etkilemektedir. Maaş oranının pozitif ancak sınırlı etkisi bulunmaktadır. Model, Türkiye'de yükseköğretim talebinin makro ekonomik değişkenlerle açıklanabildiğini ortaya koymaktadır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Doctoral Thesis
    Yeşil Hizmetkâr ve Yeşil Dönüşümcü Liderliğin Yeşil İş Bağlılığı ve Göreve Yönelik Çevreye Dostu Davranış Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
    (2024) Yorulmaz, Ali Cenk; Üner, Mehmet Mithat; Karatepe, Osman Mübin; Business; 05. School of Business; 01. Atılım University
    Mevcut literatürde, yeşil hizmetkâr liderlik (YHL) ve yeşil dönüşümcü liderliğin (YDL) yeşil iş bağlılığı (YİB) ve göreve yönelik çevre dostu davranış (ÇDD) üzerindeki birleşik etkilerini inceleyen çalışmalar eksiktir. Özellikle, bu liderlik stilleri ile göreve yönelik ÇDD arasındaki ilişkide YİB'in aracı bir rol oynaması göz önüne alınmamıştır. Bu boşluğu gidermek amacıyla, bu araştırma sosyal değişim teorisi ve iş talep-kaynakları modeline dayanarak YHL, YDL, YİB ve göreve yönelik ÇDD arasındaki ilişkileri keşfetmek üzere kavramsal bir çerçeve önermektedir. Veriler Ankara, Türkiye'deki otel çalışanlarından toplanmış ve hipotezler Kısmi En Küçük Kareler-Yapısal Eşitlik Modeli (PLS-SEM) ile test edilmiştir. Bulgular, YİB'in YHL ve YDL'nin göreve yönelik ÇDD üzerindeki etkisi için bir aracılık rolü üstlendiğini göstermektedir. Özellikle, YHL'nin YİB üzerinde YDL'ye kıyasla daha güçlü bir olumlu etkisi olduğu tespit edilmiştir. Beklendiği üzere, YHL'nin YİB aracılığıyla göreve yönelik ÇDD üzerindeki dolaylı etkisi, YDL'nin dolaylı etkisinden daha belirgin çıkmıştır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Doctoral Thesis
    Yeşil İnsan Kaynakları Uygulamalarının Sosyal Kaytarma, İşyerinde Dışlanma ve İşten Ayrılma Niyeti Üzerindeki Etkisi
    (2023) Sayın, Başak; Üner, Mehmet Mithat; Business; 05. School of Business; 01. Atılım University
    Günümüz profesyonel iş yaşamı, her geçen gün karmaşık bir yapı içine bürünen ve bu doğrultuda da iş görenlerin kendilerini diğerlerinden farklılaştıracak daha fazla vasfa sahip olmalarını gerektiren, örgütler ve örgüt içinde yer alan çalışanlar arasında evrimleşmeyi tetikleyen olguların üst seviyede olduğu bir ortamda şekillenmektedir. Buradan yola çıkarak, hizmet pazarlamasının öneminin gün geçtikçe arttığını söylemek mümkündür. Ve elbette hizmet sunumunu yapan personelin buradaki olumlu olumsuz katkısı yadsınamaz bir gerçek haline gelmiştir. Genişletilmiş pazarlama karması elemanlarının hizmet sektöründe şekillenmesi ve içine 'insan' olgusunu almasıyla birlikte, yüksek temas iş görenlerin hizmet sektöründeki varlıkları önem kazanmıştır. Bu doğrultuda insan kaynakları yönetimi içinde, genel kabul görmüş süreçlere ek olarak; çalışanların eğitimi, motive edilmesi, aidiyet duygusunun arttırılması vb. birçok başlık eklenmiştir. İşletmelerin sürdürülebilirlik anlayışı ile hizmet sunma amaçları ve müşterilerin bu yönde bir hizmet alımı beklentisine yönelik, bütün bu yaklaşımlar ile birlikte iş görenlerin hizmet sunmalarını etkileyen Yeşil İnsan Kaynakları Yönetimi süreçleri ise tez çalışmasının amacını oluşturmaktadır. Yeşil insan kaynakları yönetimi hem kurumsal düzeyde hem de eş zamanlı olarak bireysel bazda kritiktir. Bu doğrultuda, çalışmada hizmet sektöründe faaliyet gösteren yüksek temas çalışanların işyerlerindeki deneyimleri ve bu deneyimlerin çalışma saatleri haricinde de gündelik yaşamlarını nasıl etkilediğini araştırılmıştır. Literatüre 1990'lardan bu yana dahil olan; yeşil insan kaynakları yönetimi, yeşil iş bağlılığı, çevre yanlısı davranış gibi konularda bu tez çalışması ile katkı sunulması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda çalışmada yapılan anket uygulaması ile çalışma alanı olarak seçilen, restoran sektöründeki yüksek temas çalışanların süreçteki davranış ve tutumları incelenmiş olup; çalışmanın alt başlığında ise yeşil iş bağlılığının çalışanlar üzerindeki etkileri incelenmiştir. İncelemeler sonrasında ise hipotezlerin anlamlı ilişkiler taşıdığı sonucuna varılmıştır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Doctoral Thesis
    Yükseköğretim Kurumlarında Hizmet Kalitesinin Değerlendirilmesi
    (2023) Obaidi, Safa Qasim Mousa; Üner, Mehmet Mithat; Business; 05. School of Business; 01. Atılım University
    Yükseköğretim kurumları, öğrencilerin aldıkları hizmetlerle ilgili ne hissettiklerini bilerek gelişmek ve rekabet etmek için çalışırlar. Bu nedenle, öğrenciler yükseköğretim kurumlarının temel paydaşları olduklarından, bu kurumların öğrencilerin algı ve memnuniyetlerini değerlendirecek ve ölçecek bir hizmet kalitesi ölçüm aracına ihtiyacı vardır. Yüksek Öğrenim Kalite Ölçeği (HEISQUAL), yüksek öğretim kurumlarının öğrenci algısını araştırmaları için özel olarak tasarlanmıştır. Bu ölçek, üniversitenin teknik ve operasyonel yönlerine odaklanmaktadır. HEISQUAL ölçeği yedi boyut içerir: öğretmen profili, altyapı ve fakülteler, müfredat, işe alım kalitesi, emniyet ve güvenlik, öğrenci becerilerinin gelişimi ile yönetim ve destek personeli. Bu çalışmada HEISQUAL modeli, öğrencilerin algılarının çevrimiçi bir anket dağıtılarak toplandığı Ürdün Haşimi Krallığı'ndaki bazı üniversitelerde öğrencilerin algılarını ölçmek ve değerlendirmek için kullanıldı. Anket, kesinlikle katılıyorumdan kesinlikle katılmıyoruma doğru bir derecelendirme ölçeği olarak yedi noktada formüle edilmiştir. HEISQUAL boyutlarına ek olarak öğrencinin demografisini ölçmek için altmış altı soru içermektedir. Katılımcı sayısı Ürdün Haşimi Krallığı'ndaki devlet ve özel üniversitelerden 358 kız ve erkek öğrenciye ulaştı. Çalışma, algılarının öğrencinin eğitim alanına ve üniversitenin devlet mi yoksa özel mi olduğuna göre farklılık gösterip göstermediğini araştırmak için öğrencilerin üniversitenin operasyonel ve teknik yönleriyle ilgili memnuniyet derecesini inceledi. Sonuçlar, öğrencilerin altyapı ve tesisler boyutlarına ek olarak öğretmen profili, emniyet ve güvenlikten memnun olduklarını gösterirken, öğrencilerin müfredat ve istihdam kalitesi boyutlarından memnuniyetsizliklerini göstermiştir. Bu çalışma, öğrencilerin gereksinimleri konusunda farkındalık yaratmaya ve eğitim kurumlarındaki karar vericilerin ve planlayıcıların hizmet kalitesini iyileştirme konusunda çalışmalarını sağlamaya açık bir katkı sağlayacaktır. Anahtar Sözcükler: hizmet kalitesi, HEISQUAL, öğrenci algısı, operasyonel yön, tekink yön.