Perakende sektöründe teknoloji ve yeniliklerin etkisi

Loading...
Thumbnail Image

Date

2020

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Business
(2002)
We are a department that has been active for 22 years with the goal to determine the structural changes in economy and the problems of general business administration, to develop problem solving skills and to devise modelling techniques that fit our aims. Among our cornerstones are to graduate more students into administrative positions of our institutions, to help them realize their inner potential to be go-getters, to prepare them for the entrance exams for high-tier, well-respected public positions, and to help them participate graduate and doctorate degree programs at ease, nationally or internationally. In this regard, our course curriculum is constantly subject to updates. In addition, we do all in our power to graduate students that stand out, with double-major program opportunities. We make an effort to aid our students in kick-starting their professional life after completing a period of one semester at Private - Public institutions within the framework of our Cooperative Education Program.

Journal Issue

Abstract

Teknoloji ve yeniliklerin ışığı altında, perakende sektörü son yıllarda büyük değişime uğramaktadır. Perakende mağazaları artık insanların elli yıl önce düşündükleri gibi geleneksel mağazaları temsil etmemekte; teknolojinin etkisiyle artık her yerdedir. Tüketiciler yalnız mağazalardan değil, çok kanallı ya da çoklu kanal alışveriş imkanlarını kullanabilmektedirler. Teknoloji ve yeniliklerin kullanılması ve uygulanması, eş zamanlı olarak iş modeli yapılarını ve iş stratejilerini de şekillendirmektedir. Yeni teknolojinin iş yarışına katılmasıyla, tüketicilerin davranışları da değişmiştir. Perakende sektöründe rekabetin artmasıyla müşteri deneyimleri kesintisiz, keyifli ve süratli hale gelmiştir. Şimdiye kadar teknolojinin perakende işletmeleri üzerindeki etkisini inceleyen derinlemesine bir araştırma yapılmamıştır. Metodoloji bölümünde, bu sektörde teknolojinin iş modellerinde uygulanmasından, stratejilerin değişmesinden, çok kanallı ve çoklu kanal devrimlerinden, yeni teknolojinin icat edilmesi ve müşteri hizmetlerinde doğrudan uygulanmasından başlayarak; teknolojinin müşteri davranışını nasıl etkilediği, teknolojinin uygulanmasının işletme sahiplerinin kâr ve gelirlerini en üst düzeye çıkarmasına nasıl yardımcı olduğu ve aynı zamanda işletmelerin müşterileriyle daha fazla etkileşimde bulunmak için sosyal medya platformlarında varlıklarını nasıl korudukları üzerine derinlemesine araştırma yapılmıştır. Sonrasında, bu araştırmada sektörle ilgili tüm vaka çalışmalarının ve tüm iş modellerinin çalışıp çalışmadığı da incelenmiştir. Son olarak bu çalışmada, bu teknolojilerin müşteri tatmini ve kesintisizliğini sağlayıp sağlamadığı ve onlara benzersiz bir alışveriş deneyimiyle nasıl daha iyi hizmet sağlanabileceği ile ilgili gerçeğe ışık tutulmaktadır.
Retail sector has been transformed over the few decades. The technology and innovations influenced this change in a great deal. Retail businesses do not represent typical brick and mortar stores any more, as people used to think 50 years ago. With the touch of technology Retail sector is now everywhere. Currently' people are doing multi-channel and omni-channel shopping with their fingertips because of technology. The usage and application of technology and innovations shaped business model structures and business strategies. As new technology joined the business race, consumers' behaviour changed as well. With the more competition in the retail sector customer's experiences are becoming seamless, enjoyable and swift. Up until now there was not any in depth research done on the impact of technology in retail businesses. In the Methodology section, this study has done in depth research in this sector starting from application of technology in business models, change of strategies, revolution of multi-channel and omni-channel, invention of new technology and its direct application in the customer service, how the technologies affecting customer behaviours, how the application of technology helping business owners to maximize the profit and revenues, and at the same time how businesses keeping their presence on social media platforms to engage with customers more and more. Moving further, this research has also inspected case studies relevant with the sector and whether all business models are working or not. Finally this study has shaded light on the most important fact whether these technologies bring customer satisfaction and seamless and how to provide them better services with a unique shopping experience.

Description

Keywords

İşletme, Müşteri deneyimi, Perakende satış işletmeleri, Perakende sektörü, Business Administration, Teknoloji, Customer experience, Teknoloji kullanımı, Retail enterprises, Retail sector, Yenilik, Technology, Technology utilization, Yenilikçilik, Innovation, Çokyollu kanallar, Innovativeness, Multipath channels, İş modelleri, Business models

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

119