İhracat bariyerleri ve Libya'da küçük ve orta ölçekli işletmelerin ihracat kapasitesini azaltmadaki rolleri

Loading...
Thumbnail Image

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Business
(2002)
We are a department that has been active for 22 years with the goal to determine the structural changes in economy and the problems of general business administration, to develop problem solving skills and to devise modelling techniques that fit our aims. Among our cornerstones are to graduate more students into administrative positions of our institutions, to help them realize their inner potential to be go-getters, to prepare them for the entrance exams for high-tier, well-respected public positions, and to help them participate graduate and doctorate degree programs at ease, nationally or internationally. In this regard, our course curriculum is constantly subject to updates. In addition, we do all in our power to graduate students that stand out, with double-major program opportunities. We make an effort to aid our students in kick-starting their professional life after completing a period of one semester at Private - Public institutions within the framework of our Cooperative Education Program.

Journal Issue

Abstract

Operasyonları uluslararası çapta genişletme kararı alırken, bir iç pazarda belirli bir şirketin karşılaştığı çeşitli riskler ve zorluklar var. Operasyonların genişletilmesi süreci uluslararasılaşma olarak bilinirken, dış pazarlara erişimi engelleyen engeller ihracat engelleri olarak bilinmektedir. Bu çalışmanın temel amacı, uluslararasılaşma sürecinde zorluklarını anlamak için Libyalı KOBİ'lerin ve ihracatçıların karşılaştığı ihracat engellerini tespit etmektir. İhracat engelleri ve literatürden gözden geçirilen uluslararasılaşma modellerine dayanan bir anket tasarlanmıştır. Tasarlanan anket, Libya'nın ihracat ve ithalat otoritesine kayıtlı iki yüz elli dokuz ihracatçı firmaya dağıtılmıştır. Yüz yirmi bir anket Cronbach'ın 0.956'nın alfa seviyesine ulaştı. Çalışmanın sonuçları, Libya'daki KOBİ'ler için yıllık satış hacimlerinde ve yıllık ihracat hacimlerinde önemli farklar getiren on dokuz ihracat engelinin bulunduğunu göstermektedir. Ayrıca, onyedi ihracat engelleri, Libya şirketleri arasında farklı uluslararasılaşma aşamalarında önemli farklılıklar göstermiştir. Her üç uluslararasılaştırma aşamasındaki şirketler için en önemli üç engel, şirketler açısından önem derecelerine göre sıralanmaktadır. Kesin sonuçlar, Libyalı KOBİ'lerin karşılaştığı en önemli ihracat engellerinin yerel hükümet desteği, döviz istikrarsızlığı ve uluslararası kalite standartlarını karşılama ile ilgili olduğunu gösteriyor. Anahtar Sözcükler Uluslararasılaşma, İhracat engelleri, Libya, KOBİ'ler
There are several risks and challenges that face any given company in a domestic market when taking the decision to expand the operations internationally. The process of expanding the operations is known as internationalization, while the obstacles that hinder the access to foreign markets are known as export barriers. The main aim of this study is to identify the export barriers that are facing Libyan SMEs and exporters in order to understand their challenges during the internationalization process. A questionnaire was designed based on the export barriers and internationalization models reviewed from the literature. The designed questionnaire was distributed on the two hundred fifty-nine exporting companies registered with the exportation and importation authority of Libya. One-hundred and twenty-one questionnaire were qualified, achieving a Cronbach's alpha of 0.956. The results of the study show that there are nineteen export barriers that impose significant difference in annual sales volumes and annual exportation volumes for the Libyan SMEs. Moreover, seventeen export barriers showed significant differences between the Libyan companies at the different internationalization stages. The top three barriers are ranked according to their importance to the companies at each internationalization stage. the final results show that the most important export barriers facing Libyan SMEs are related to domestic government support, foreign currency instability and meeting international quality standards. Keywords Internationalization, Export barriers, Libya, SMEs

Description

Keywords

İşletme, KOBİ, Libya, Business Administration, Small and Medium Sized Firms, Uluslararası pazarlama, Libya, İhracat, International marketing, Export, İhracat engelleri, Export barriers

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

140