İnternet reklamlarının tüketici satın alma davranışları üzerindeki etkisi: Atılım Üniversitesi örneği
Loading...
Date
2014
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Günümüzde yoğun rekabet ortamında hızla gelişen teknoloji işletmeleri ve yapmış oldukları pazarlama faaliyetlerini etkilemektedir. Son yüzyılın en önemli teknolojik gelişmelerinden biri de internettir. Dolayısıyla işletmelerin üretmiş oldukları ürünleri hedef pazarlarında bulunan tüketicilere tanıtmak, ürünler hakkında bilgi vermek ya da tüketicileri ikna edebilmek için internet kanalıyla gerçekleştirmiş oldukları reklamlar pazarlama iletişimi açısından oldukça önemli bir hale gelmiştir. Tüketicilerin satın alma davranışları kültürel, sosyal, kişisel ve psikolojik faktörlere bağlı olarak şekillenmektedir. Bu faktörler tüketicilerin satın alma davranışlarında etkili olmaktadır. Dolayısıyla işletmelerin tüketicilerin etkilenmiş olduğu bu faktörleri detaylı bir şekilde incelemesi hedef pazarda bulunan tüketicilere daha uygun seçenekler sunma imkânı sağlayacaktır. Bu çalışmada internet reklamlarının tüketici satın alma davranışları üzerindeki etkilerini ölçmek amacıyla 25 sorudan oluşan anket ölçme aracı olarak kullanılmıştır. Anketler Atılım Üniversitesi İşletme Fakültesi, Hukuk Fakültesi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü'nde farklı eğitim düzeylerine sahip 333 öğrenciye uygulanmıştır. Anket sonucunda elde edilen veriler SPSS IBM 22.0 programında analiz edilmiş olup değişkenler arasında anlamlı ilişkilerin olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Sözcükler 1. Tüketici Satın Alma Davranışı 2. İnternet Reklamları 3. Tüketici Davranışları 4. İnternet Reklamlarının Etkisi 5. E-Reklam
In today's competitive environment, rapidly developing technology affects firms and their marketing activities. One of the most important technological developments of the last century is the Internet. Thereby introducing products which have produced by firms to their target market consumers, providing information about their products and services or the advertisements that have been created via internet to convince consumers have become quite important in terms of marketing communications. Consumers' purchasing behavior is being shaped depending upon the cultural, social, personal and psychological factors. These factors are effective in consumers' purchasing behavior. Therefore, examining factors that consumers are being affected in detail is going provide firms to offer better alternatives to consumers in the target market. In this study, in order to measure internet advertisements' effects on consumers' purchasing behavior; a questionnaire consisting of 25 questions was used as a measurement tool. Surveys were applied to 333 students with different levels of education from Atılım University School of Business, Faculty of Law and Institute of Social Sciences. The data obtained in the survey results were analyzed IBM SPSS 22.0 program and significant relationships between variables have been identified. Key Words: 1. Consumer Buying Behavior 2. Internet Advertisements 3. Consumer Behaviors 4. Effect of Internet Advertisements 5. E- Advertisement
In today's competitive environment, rapidly developing technology affects firms and their marketing activities. One of the most important technological developments of the last century is the Internet. Thereby introducing products which have produced by firms to their target market consumers, providing information about their products and services or the advertisements that have been created via internet to convince consumers have become quite important in terms of marketing communications. Consumers' purchasing behavior is being shaped depending upon the cultural, social, personal and psychological factors. These factors are effective in consumers' purchasing behavior. Therefore, examining factors that consumers are being affected in detail is going provide firms to offer better alternatives to consumers in the target market. In this study, in order to measure internet advertisements' effects on consumers' purchasing behavior; a questionnaire consisting of 25 questions was used as a measurement tool. Surveys were applied to 333 students with different levels of education from Atılım University School of Business, Faculty of Law and Institute of Social Sciences. The data obtained in the survey results were analyzed IBM SPSS 22.0 program and significant relationships between variables have been identified. Key Words: 1. Consumer Buying Behavior 2. Internet Advertisements 3. Consumer Behaviors 4. Effect of Internet Advertisements 5. E- Advertisement
Description
Keywords
İşletme, Elektronik pazarlama, Reklam etkinliği, Reklamlar, Satın alma davranışı, Business Administration, Electronic marketing, Satın alma kararı, Advertising effectiveness, Satınalma, Advertisements, Purchasing behavior, Tüketici davranışı, Purchasing decision, Purchasing, Tüketiciler, Consumer behavior, İnternet, Consumers, Internet, İnternet reklamları, Internet advertisings
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
0
End Page
209