İnternet reklamlarının tüketici satın alma davranışları üzerindeki etkisi: Atılım Üniversitesi örneği

Loading...
Thumbnail Image

Date

2014

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Business
(2002)
We are a department that has been active for 22 years with the goal to determine the structural changes in economy and the problems of general business administration, to develop problem solving skills and to devise modelling techniques that fit our aims. Among our cornerstones are to graduate more students into administrative positions of our institutions, to help them realize their inner potential to be go-getters, to prepare them for the entrance exams for high-tier, well-respected public positions, and to help them participate graduate and doctorate degree programs at ease, nationally or internationally. In this regard, our course curriculum is constantly subject to updates. In addition, we do all in our power to graduate students that stand out, with double-major program opportunities. We make an effort to aid our students in kick-starting their professional life after completing a period of one semester at Private - Public institutions within the framework of our Cooperative Education Program.

Journal Issue

Abstract

Günümüzde yoğun rekabet ortamında hızla gelişen teknoloji işletmeleri ve yapmış oldukları pazarlama faaliyetlerini etkilemektedir. Son yüzyılın en önemli teknolojik gelişmelerinden biri de internettir. Dolayısıyla işletmelerin üretmiş oldukları ürünleri hedef pazarlarında bulunan tüketicilere tanıtmak, ürünler hakkında bilgi vermek ya da tüketicileri ikna edebilmek için internet kanalıyla gerçekleştirmiş oldukları reklamlar pazarlama iletişimi açısından oldukça önemli bir hale gelmiştir. Tüketicilerin satın alma davranışları kültürel, sosyal, kişisel ve psikolojik faktörlere bağlı olarak şekillenmektedir. Bu faktörler tüketicilerin satın alma davranışlarında etkili olmaktadır. Dolayısıyla işletmelerin tüketicilerin etkilenmiş olduğu bu faktörleri detaylı bir şekilde incelemesi hedef pazarda bulunan tüketicilere daha uygun seçenekler sunma imkânı sağlayacaktır. Bu çalışmada internet reklamlarının tüketici satın alma davranışları üzerindeki etkilerini ölçmek amacıyla 25 sorudan oluşan anket ölçme aracı olarak kullanılmıştır. Anketler Atılım Üniversitesi İşletme Fakültesi, Hukuk Fakültesi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü'nde farklı eğitim düzeylerine sahip 333 öğrenciye uygulanmıştır. Anket sonucunda elde edilen veriler SPSS IBM 22.0 programında analiz edilmiş olup değişkenler arasında anlamlı ilişkilerin olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Sözcükler 1. Tüketici Satın Alma Davranışı 2. İnternet Reklamları 3. Tüketici Davranışları 4. İnternet Reklamlarının Etkisi 5. E-Reklam
In today's competitive environment, rapidly developing technology affects firms and their marketing activities. One of the most important technological developments of the last century is the Internet. Thereby introducing products which have produced by firms to their target market consumers, providing information about their products and services or the advertisements that have been created via internet to convince consumers have become quite important in terms of marketing communications. Consumers' purchasing behavior is being shaped depending upon the cultural, social, personal and psychological factors. These factors are effective in consumers' purchasing behavior. Therefore, examining factors that consumers are being affected in detail is going provide firms to offer better alternatives to consumers in the target market. In this study, in order to measure internet advertisements' effects on consumers' purchasing behavior; a questionnaire consisting of 25 questions was used as a measurement tool. Surveys were applied to 333 students with different levels of education from Atılım University School of Business, Faculty of Law and Institute of Social Sciences. The data obtained in the survey results were analyzed IBM SPSS 22.0 program and significant relationships between variables have been identified. Key Words: 1. Consumer Buying Behavior 2. Internet Advertisements 3. Consumer Behaviors 4. Effect of Internet Advertisements 5. E- Advertisement

Description

Keywords

İşletme, Elektronik pazarlama, Reklam etkinliği, Reklamlar, Satın alma davranışı, Business Administration, Electronic marketing, Satın alma kararı, Advertising effectiveness, Satınalma, Advertisements, Purchasing behavior, Tüketici davranışı, Purchasing decision, Purchasing, Tüketiciler, Consumer behavior, İnternet, Consumers, Internet, İnternet reklamları, Internet advertisings

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

209