Giulio Mongeri’nin Erken Cumhuriyet Dönemi Yapısı Eskişehir Ziraat Bankası’nın Kültürel Miras Yönetimi Kapsamında İncelenmesi

dc.authorscopusid55934363800
dc.authorscopusid58154245200
dc.authorwosidTemel, Rabia/ABE-2372-2020
dc.authorwosidPfeiffer-Taş, Şule/ABE-2392-2020
dc.contributor.authorPfeıffer-taş, Şule
dc.contributor.authorTemel, Rabia
dc.contributor.otherFine Arts and Elective Courses
dc.date.accessioned2024-07-05T15:38:13Z
dc.date.available2024-07-05T15:38:13Z
dc.date.issued2020
dc.departmentAtılım Universityen_US
dc.department-tempATILIM ÜNİVERSİTESİ,ATILIM ÜNİVERSİTESİen_US
dc.description.abstractEskişehir Ziraat Bankası Binası, Giulio Mongeri’nin (1873-1951) Erken Cumhuriyet Dönemi’nde Anadolu’da tasarladığışubeler arasındadır. Kent kimliğinin simge yapılarından olup Birinci Ulusal Mimarlık olarak adlandırılan dönemin özelliklerinitaşımaktadır.Ziraat Bankası’nın (kuruluş 1888), Eskişehir’de bir şube açmak için arazi tahsisi talebi 1906-1907’deki yazışmalardanizlenebilmektedir. Binanın yapımına 1928 yılında başlanabilmiş, açılışı Cumhuriyet’in kuruluşunun yedinci yıl dönümünde 29Ekim 1930’da gerçekleşmiştir. 1978 yılında bu bina yıkılmak istenmiş, 1979 yılında, 1930 yılı öncesine ait Cumhuriyet DönemiYapısı olması nedeniyle Korunması Gerekli Taşınmaz Kültür Varlığı olarak tescillenmiştir. 2005’te Koruma Grubu I (bir)kategorisine alınmıştır. Zaman içinde çeşitli müdahaleler geçirmiştir ancak öncesinde restitüsyon araştırması yapılmamasınedeniyle değişikliklerin izlenmesi zorlaşmaktadır.Çalışma, arşivlerden derlenen belgeler, çizimler, eski fotoğraflar vb. ışığında yapıdaki değişimlerin izini sürerek ve diğeryapılarla karşılaştırarak özgün mimari ve sanatsal öğeleri ortaya koymayı amaçlamaktadır. Mongeri’nin Ziraat BankasıEskişehir Şube Binası’nda, akımın özelliklerini yansıttığı tasarım unsurları ve dönem içindeki değeri irdelenmektedir.Bulgular, Mongeri’nin akımın özelliklerini cephe düzenlemesinde, giriş ve müşteri holü iç mekân tasarımında, Bursakemeri, mukarnas, hatayi, rumi vb. Selçuklu-Osmanlı unsurlarını da kullanarak günümüze kadar yansıttığını göstermektedir.Giriş kapısındaki değişiklik, özgün mobilyaların günümüze ulaşamaması, iç mekânda kapı yapılması, teknoloji bağlantılıdeğişiklikler gibi nedenlerle bütüncül değeri azalsa da, yapı Birinci Ulusal Mimarlık akımı özelliklerini korumaktadır.en_US
dc.identifier.citation0
dc.identifier.doi10.26650/artsanat.2020.14.0014
dc.identifier.endpage384en_US
dc.identifier.issn2148-3582
dc.identifier.issn2148-3582
dc.identifier.issue14en_US
dc.identifier.scopus2-s2.0-85150700078
dc.identifier.scopusqualityQ3
dc.identifier.startpage349en_US
dc.identifier.trdizinid383077
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.26650/artsanat.2020.14.0014
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/383077/giulio-mongerinin-erken-cumhuriyet-donemi-yapisi-eskisehir-ziraat-bankasinin-kulturel-miras-yonetimi-kapsaminda-incelenmesi
dc.identifier.volume7en_US
dc.identifier.wosWOS:000558366700014
dc.identifier.wosqualityN/A
dc.institutionauthorTemel, Rabia
dc.institutionauthorPfeiffer Taş, Şule
dc.language.isotren_US
dc.publisherIstanbul Univ, Research inst Turkology, dept Art Historyen_US
dc.relation.ispartofArt-Sanat Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.titleGiulio Mongeri’nin Erken Cumhuriyet Dönemi Yapısı Eskişehir Ziraat Bankası’nın Kültürel Miras Yönetimi Kapsamında İncelenmesien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication4689246a-d89b-49ba-8934-573a52167308
relation.isAuthorOfPublicationa77b574f-7215-4fb3-98a5-81646b196006
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery4689246a-d89b-49ba-8934-573a52167308
relation.isOrgUnitOfPublicationdb737132-6c37-4a5e-86fc-be877475f946
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscoverydb737132-6c37-4a5e-86fc-be877475f946

Files