Giulio Mongeri’nin Erken Cumhuriyet Dönemi Yapısı Eskişehir Ziraat Bankası’nın Kültürel Miras Yönetimi Kapsamında İncelenmesi

dc.authorscopusid 55934363800
dc.authorscopusid 58154245200
dc.authorwosid Temel, Rabia/ABE-2372-2020
dc.authorwosid Pfeiffer-Taş, Şule/ABE-2392-2020
dc.contributor.author Pfeıffer-taş, Şule
dc.contributor.author Temel, Rabia
dc.contributor.other Fine Arts and Elective Courses
dc.date.accessioned 2024-07-05T15:38:13Z
dc.date.available 2024-07-05T15:38:13Z
dc.date.issued 2020
dc.department Atılım University en_US
dc.department-temp ATILIM ÜNİVERSİTESİ,ATILIM ÜNİVERSİTESİ en_US
dc.description.abstract Eskişehir Ziraat Bankası Binası, Giulio Mongeri’nin (1873-1951) Erken Cumhuriyet Dönemi’nde Anadolu’da tasarladığışubeler arasındadır. Kent kimliğinin simge yapılarından olup Birinci Ulusal Mimarlık olarak adlandırılan dönemin özelliklerinitaşımaktadır.Ziraat Bankası’nın (kuruluş 1888), Eskişehir’de bir şube açmak için arazi tahsisi talebi 1906-1907’deki yazışmalardanizlenebilmektedir. Binanın yapımına 1928 yılında başlanabilmiş, açılışı Cumhuriyet’in kuruluşunun yedinci yıl dönümünde 29Ekim 1930’da gerçekleşmiştir. 1978 yılında bu bina yıkılmak istenmiş, 1979 yılında, 1930 yılı öncesine ait Cumhuriyet DönemiYapısı olması nedeniyle Korunması Gerekli Taşınmaz Kültür Varlığı olarak tescillenmiştir. 2005’te Koruma Grubu I (bir)kategorisine alınmıştır. Zaman içinde çeşitli müdahaleler geçirmiştir ancak öncesinde restitüsyon araştırması yapılmamasınedeniyle değişikliklerin izlenmesi zorlaşmaktadır.Çalışma, arşivlerden derlenen belgeler, çizimler, eski fotoğraflar vb. ışığında yapıdaki değişimlerin izini sürerek ve diğeryapılarla karşılaştırarak özgün mimari ve sanatsal öğeleri ortaya koymayı amaçlamaktadır. Mongeri’nin Ziraat BankasıEskişehir Şube Binası’nda, akımın özelliklerini yansıttığı tasarım unsurları ve dönem içindeki değeri irdelenmektedir.Bulgular, Mongeri’nin akımın özelliklerini cephe düzenlemesinde, giriş ve müşteri holü iç mekân tasarımında, Bursakemeri, mukarnas, hatayi, rumi vb. Selçuklu-Osmanlı unsurlarını da kullanarak günümüze kadar yansıttığını göstermektedir.Giriş kapısındaki değişiklik, özgün mobilyaların günümüze ulaşamaması, iç mekânda kapı yapılması, teknoloji bağlantılıdeğişiklikler gibi nedenlerle bütüncül değeri azalsa da, yapı Birinci Ulusal Mimarlık akımı özelliklerini korumaktadır. en_US
dc.identifier.citationcount 0
dc.identifier.doi 10.26650/artsanat.2020.14.0014
dc.identifier.endpage 384 en_US
dc.identifier.issn 2148-3582
dc.identifier.issn 2148-3582
dc.identifier.issue 14 en_US
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85150700078
dc.identifier.scopusquality Q3
dc.identifier.startpage 349 en_US
dc.identifier.trdizinid 383077
dc.identifier.uri https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.14.0014
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/383077/giulio-mongerinin-erken-cumhuriyet-donemi-yapisi-eskisehir-ziraat-bankasinin-kulturel-miras-yonetimi-kapsaminda-incelenmesi
dc.identifier.volume 7 en_US
dc.identifier.wos WOS:000558366700014
dc.institutionauthor Temel, Rabia
dc.institutionauthor Pfeiffer Taş, Şule
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher Istanbul Univ, Research inst Turkology, dept Art History en_US
dc.relation.ispartof Art-Sanat Dergisi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.scopus.citedbyCount 1
dc.title Giulio Mongeri’nin Erken Cumhuriyet Dönemi Yapısı Eskişehir Ziraat Bankası’nın Kültürel Miras Yönetimi Kapsamında İncelenmesi en_US
dc.type Article en_US
dc.wos.citedbyCount 0
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 4689246a-d89b-49ba-8934-573a52167308
relation.isAuthorOfPublication a77b574f-7215-4fb3-98a5-81646b196006
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 4689246a-d89b-49ba-8934-573a52167308
relation.isOrgUnitOfPublication db737132-6c37-4a5e-86fc-be877475f946
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery db737132-6c37-4a5e-86fc-be877475f946

Files