Master Tezler / Master Thesis
Permanent URI for this collectionhttps://ada.atilim.edu.tr/handle/123456789/23
Browse
Browsing Master Tezler / Master Thesis by Department "Fen Bilimleri Enstitüsü / Bilgisayar Mühendisliği Ana Bilim Dalı / Bilgisayar Mühendisliği Bilim Dalı"
Now showing 1 - 9 of 9
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Atılım Üniversitesi dersleri için mobil öğrenme uygulamasında kullanıcı merkezli tasarım kullanma(2018) Ertürk, Korhan Levent; Ertürk, Korhan Levent; Information Systems EngineeringGünümüzde insan ve bilgisayar etkileşimi arasındaki ilişki kurularak bu durumu irdeleyen bilişim sistemleri geliştirilebilmektedir. Ancak bu sistemlerde kullanılabilirlik henüz yeterince irdelenmemektedir. Kullanılabilirlik terimi kullanıcı deneyimini tanımlar. Esas olarak bir ürünün kullanımının kolaylığıyla açıklanır. Kullanılabilirliği yüksek olan sistemlerin hem kullanıcıya hem de sistemin ait olduğu firmaya etkinlik ve kalite gibi bazı faydaları olup Kullanıcı Merkezli Tasarım ve Sistem Kullanılabilirlik Ölçütü ile yakın ilişkisi bulunmaktadır. Kullanıcı Merkezli Tasarım ise ürünü kullanacak kullanıcılara odaklanan ve bunu yaşam döngüsünde kullanan bir süreçtir. Kullanıcı Merkezli Tasarım sürecinin gerçek kullanıcıya odaklanması, kesin bir şekilde gereksinim toplamaya yardımcı olur. Kullanıcı Merkezli Tasarımın başarılı olabilmesi için kendisiyle yakın bir içeriğe sahip olan Tasarım Tabanlı Araştırma metodu en uygun metottur. Sistem Kullanılabilirlik Ölçütü, bir sistemin kullanılabilirliğini ölçen bir ölçüm aracıdır. 'Çabuk ve kirli' olarak tanımlansa da gayet güvenilirdir. Bu ölçüt 10 adet durumu değerlendirerek 100 üzerinden puan verir. Bu çalışmada kullanılabilirliği olan bir mobil öğrenme uygulaması geliştirilmiştir. Geliştirme esnasında Kullanıcı Merkezli Tasarım ve Tasarım Tabanlı Araştırma Metodu birlikte irdelenmiş ve ayrıca ölçüm için Sistem Kullanılabilirlik Ölçütü kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, Kullanıcı Merkezli Tasarım ve Tasarım Tabanlı Araştırma Metodu başarılı bir şekilde uygulanmıştır. Geliştirilen mobil öğrenme uygulaması, kullanıcılar tarafından Sistem Kullanılabilirlik Ölçütü ile değerlendirilmiş ve 100 üzerinden 90,25 puan elde edilmiştir.Master Thesis Büyük verı çerçevelerınde kullanılan zamanlayıcıların karşılaştırılması(2018) Karakaya, Ziya; Karakaya, Ziya; Yazıcı, Ali; Computer EngineeringBüyük Veri uygulamaları, mevcut bilgi teknolojisi sektörünün ana bileşenlerinden biri haline gelmiş ve birçok alanda karar vericilere en iyi sonuçları elde etme fırsatı tanımıştır. Bununla birlikte, bu tür verilerin kullanılmasında gereksinim duyulan hız, depolama, yönetim ve işleme gibi konularda geleneksel veri tabanı sistemlerinin yeterli olmadığını bilinmektedir. Kaynak yönetimi ve görev zamanlaması, bu türden büyük ölçekteki verilerin işlenmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Bu konuda; özelliklerine, etkililiğine, performansına, v.b. bağlı olarak farklı sınıflarda zamanlayıcılar bulunmaktadır. Bu tezde, Büyük Veri çerçevelerinde çalışan çeşitli zamanlayıcılar ayrıntılı olarak sınıflandırılmış, karşılaştırılmış ve incelenmiştir. Ayrıca bu tez, bu zamanlayıcıların farklı kullanım durumlarındaki zayıflık ve güçlü yanları ortaya koymaktadır. Bunlara ek olarak, zamanlayıcıların kullanım alanlarına göre uygunluğuna ilişkin senaryolar incelemiş olup, bu durumlarda herbir zamanlayıcının ne türden zayıflıklığı yada yararsızlığı olduğu saptanmaya çalışılmıştır.Master Thesis Görselleştirme modeli bazında çevrimiçi havacılık kursu geliştirilmesi(2020) Eryılmaz, Meltem; Eryılmaz, Meltem; Computer EngineeringWeb tabanlı etkileşimli 3 boyutlu görsel ortam olarak bilinen akıllı özel ders ve eğitimlerin geliştirilmesi, öğrencilerin yeterliliklerini ve soyut problem çözebilme kapasitelerini arttırırken bellek yüklerini azaltmalarını sağlamaktadır. Aynı zamanda ortamların anında geri bildirim sağlaması, deneyim gerektiren ardıl yaklaşma işlemini kolaylaştırması, eğitim sürecini hızlandırması ve konunun en iyi şekilde anlaşılmasını sağlaması, bu ortamların tercih edilmesine sebep olmaktadır. Bu çalışmada Irak havayollarında kargo kabin görevlisi olacak çalışanlara yönelik akıllı eğitim araçları, simulasyonlar ve temel teknoloji olarak kabul edilen teknolojiler kullanılarak, hava taşıtının ağırlığı ve dengesi hakkında bilgi veren bir eğitim ortamı tasarlanmıştır. Geliştirilen eğitim ortamında 3D görselleştirme ve e-Öğrenme teknolojileri kullanılmıştır. Görsel uygulamanın etkinliğini değerlendirmek için t-testleri kullanılarak 3D görselleştirme kullanılan eğitim grubu ile geleneksel eğitim grubunun sınav sonuçlarının ortalamaları karşılaştırılmıştır. 3D grubunun görsel eğitim yöntemiyle ilgili memnuniyetlerini ölçmek için üç yöntem kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, tasarlanan görsel öğrenme ortamı geleneksel eğitim ortamından çok daha etkin ve başarılıdır. Sonucun istatistiksel olarak anlamlı olduğunu gösteren t-testine göre etki büyüklüğü %8,67 dir. Bu çalışma ile Irak havayolları şirketinin gelecek planları içinde eğitimde görselleştirme uygulamasını benimsemesi ve desteklenmesi için teşvik edilmesi tavsiye edilmektedir. Çalışma eğitime ve eğitimciye kolaylık sağlaması, teorik bilgilerin pekiştirilmesi, görseller ile gerçeğe yakın bir ortamda eğitim yapılmasını sağlaması açısından faydalı olmuştur. Aynı zamanda operasyon hatası olasılığını düşürdüğü için de önemlidir. AnahtarMaster Thesis IPv4'den IPv6'ya farklı geçiş mekanizmalarının karşılaştırması(2015) Koyuncu, Murat; Koyuncu, Murat; Information Systems EngineeringInternet protokolünün eski sürümü olan IPv4, IP Gelecek Nesil (IPng) veya IPv6 adlı IETF tarafından geliştirilmiş yeni bir sürüm ile takip edilmektedir. Bu yeni sürüm özellikle IPv4'ün ölçeklenebilirlik, performans ve güvenilirlik gibi bazı sorunlarını çözmek için geliştirilmiştir. Yeni sürüm kullanıma hazır olmasına rağmen IPv4'den IPv6'ya tam geçiş yıllar alacaktır. Bu nedenle uzun bir süre bu iki versiyonu da birlikte kullanmak durumundayız ve en az sorunu olan bir geçiş dönemi sağlamak için, geçiş dönemine ait mekanizmaları araştırıp öğrenmemiz gerekmektedir. Bu tez, mevcut IP geçiş tekniklerini analiz etmektedir. Ayrıca, Otomatik 6to4 Tünel, Manuel 6in4 Tünel ve Dual Stack olarak adlandırılan ve yaygın olarak kullanılan üç geçiş mekanizmasının ampirik değerlendirmesi yapılmaktadır. Elde edilen test sonuçları aynı zamanda saf IPv6 ve saf IPv4 ortamlarının sonuçları ile karşılaştırılmıştır. Ampirik değerlendirme OPNET simülasyon çerçevesini kullanarak yürütülen simülasyonlara dayanmaktadır. Tezin sonuçları uygun bir geçiş tekniği seçimi, ağ kapasite planlaması ve geçiş hakkında fikir vermesi açısından önemlidir.Master Thesis Kan test verilerini kullanarak makine öğrenme algoritmaları ile COVİD-19 tahmini(2023) Koyuncu, Murat; Koyuncu, Murat; Information Systems EngineeringTehlikeli COVID-19 hastalığı, çok sayıda insanın hayatına doğrudan zarar verdi. RT-PCR testi, X-Ray ve bilgisayarlı tomografi (BT) ile COVID-19 tespiti, uzun geri dönüş süreleri, yanlış negatif oranları (%15-20), pahalı ekipman ve kalifiye personel gibi bazı dezavantajlara sahiptir. Hastalık bulaşma oranı çok yüksek olduğundan, özellikle yoksun bölgelerde enfeksiyon riskini azaltan COVID-19 hastalarını belirlemek için kan testi gibi daha hızlı, kesin ve uygun maliyetli bir yol gereklidir. Çalışmanın amacı, COVID-19 pozitifini ekonomik ve hızlı bir şekilde belirlemek için makine öğrenimi ve kan testleri kullanarak klinisyenlere yardımcı olabililecek doğru ve kesin bir yaklaşım sunmaktır. Ayrıca bu çalışma ileride başka hastalıkların teşhisinde de yardımcı olabilir. Kan testi veri seti, 5644 örnek içeren Sao Paulo Brezilya'daki İsrailli Albert Einstein Hastanesi'nden alınmıştır. COVID-19 tahmin yöntemi, sekiz farklı makine öğrenimi modelinin dayanmaktadır. Bu çalışmada üç strateji oluşturulmuştur. İlk olarak, geliştirilen modeller herhangi bir öznitelik seçme algoritması kullanılmadan eğitilmiştir. İkinci olarak, aynı modeller Gri Kurt Optimizasyonu (GWO) özellik seçimi kullanılarak test edilmiştir. Üçüncüsünde ise özellik seçimi için GWO yerine Pearson Korelasyonu kullanılmıştır. Model performanslarını değerlendirmek için doğruluk, duyarlılık, özgüllük ve AUC kullanıldı. Sırasıyla %98,82, %97,83 ve %100 doğruluk, duyarlık ve özgüllük ile SVM en iyi sonuçları gösterdi. Bu çalışmanın katkısı olan GWO öznitelik seçimini kullanan algoritmaların performans metrikleri önemli bir iyileşme göstermiştir.Master Thesis Kontrollü çok konulu metin üretimi için yeni bir derin öğrenme yaklaşımı(2022) Karakaya, Kasım Murat; Karakaya, Kasım Murat; Computer EngineeringOne of the most important tasks in the Controllable Text Generation (CTG) domain is to create topic-controlled texts. In this study, we propose and design three different approaches, and conduct extensive experiments on them to observe the performance of the controlled multi-topic reviews generated in Turkish. In the first approach, we generate controlled multi-topic text using a single-layer GPT language model by incorporating several control techniques. To control the language model, we first add topic information to the sequential input, as a second technique we add the automatically extracted keywords for each topic to the sequential input in addition to the first technique. The last technique that we propose is a novel sampling strategy. We propose to use a topic selection classifier that enables the next token selection according to the probability of the selected tokens being on the desired topic. Then, we apply these approaches to a more advanced language model, the multi-layer GPT, and interpret the results. In addition to these experiments, we compare three different deep learning text classification models in order to create a reliable multi-topic review classifier.Master Thesis Mimarlık öğrencilerinin öğrenme ilgilerini artırmak için mobil tabanlı oyunlandırılmış öğrenme yönetim sisteminin tasarlanması ve uygulanması(2023) Eryılmaz, Meltem; Eryılmaz, Meltem; Computer EngineeringGünümüzde modern dijital teknolojilere ve kullanımlara giderek artan ilgi sebebi ile yapılan akademik araştırmalar da dikkatlerini öğrenciler için uygun öğrenme süreçlerini teşvik edebilecek mevcut modern araçlara kaydırıyor. Oyunlaştırılmış öğrenme, akademik öğrenmeyi geliştirmek için oyun tabanlı mekaniği ve öğeleri kullanan öğrenme eylemi olarak tanımlanmaktadır. Bu çalışmanın amacı mobil tabanlı oyunlaştırılmış bir öğrenme ortamı tasarlayarak mimarlık öğrencilerinin eğitimlerini daha ilgi çekivci bir hale getirmektir. Geliştirilen uygulama üniversitedeki mimarlık öğrencilerinin öğrenme ilgilerini artırmaya yönelik bir yönetim sistemidir. Çalışmada, barındırılan anket formu aracılığıyla öğrenci öğrenme teknikleri ve çıktılarına ilişkin bir dizi veri toplanarak sorunlar belirlenmiştir. Toplanan veriler, öğrencilerin öğrenme ilgilerini artırmak için mobil uygulama geliştirme çözümü ortaya çıkmadan önce sorunlu alanları belirlemek için analiz edilmiştir. Bu deneysel çalışma, oyunlaştırılmış öğrenme üzerine kuruludur. Analiz yöntemi olarak oyunlaştırılmış öğrenme sistemlerinde bağımlı ve bağımsız değişkenleri test etmek için Ki-Kare testi kullanılmıştır. Ön test ve Son test anket sonuçları, oyunlaştırılmış öğrenmenin öğrencileri motive etmek, katılım düzeylerini artırmak ve nihayetinde genel öğrenme çıktılarını iyileştirmek için kullanılabileceğini göstermiştir.Master Thesis Oyunlaştırma ile C programlamayı öğreten bir webtabanlı uygulamanın geliştirilmesi(2023) Topallı, Damla; Topallı, Damla; Information Systems EngineeringProgramlama becerilerinin geliştirilmesi, özellikle C gibi programlama dillerinde, yazılım geliştiricileri ve bilgisayar bilimi öğrencileri için önemlidir. Programlama öğretiminde geleneksel yöntemler genellikle kitaplara ve ders notlarına dayanmaktadır. Bu yöntemler öğrencilerin konuları etkin olarak öğrenmeleri için yeterli olmayabilir. Bu tezin temel amacı, oyunlaştırma unsurlarını içeren bir web tabanlı uygulama geliştirerek bu uygulamanın kullanılabilirliğinin araştırılmasıdır. Geliştirilen web tabanlı uygulama, programlama kavramlarının anlaşılmasını kolaylaştırmak ve öğrencileri öğrenme sürecine etkin olarak dahil etmek için interaktif ve oyunlaştırma ile zenginleştirilmiş bir öğrenme ortamı sunar. Bu oyun unsurları, öğrencileri motive eder ve öğrenme deneyimini daha eğlenceli hale getirir. Bu kapsamda yaptığımız çalışmada oyunlaştırma unsurlarını içeren web tabanlı uygulama geliştirilmiştir. Bu uygulamanın etkinliğini değerlendirmek için, 2022-2023 Bahar Dönemi'nde C programlama dersi alan Bilgisayar, Yazılım ve Bilişim Sistemleri Mühendisliği bölümlerinden 122 öğrenciyle bir deneysel çalışma gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerden C Programlama diliyle ilgili 10 çoktan seçmeli soruyu yanıtlamak için bu uygulamayı kullanmaları istenmiştir. Ardından, öğrencilerin uygulama ile genel memnuniyeti bir 'Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği' anketi kullanılarak ölçülmüş ve öğrencilerin deneyimleri ve geliştirme önerileri hakkında bilgi edinilmiştir. Bu çalışmanın kullanılabilirlik açısından sonuçlarına göre, çalışmaya katılan öğrencilerin %81'i geliştirilen sistemin kolay kullanılabilir olduğunu ve %79'u birçok kişinin bu sistemi kullanmayı kolaylıkla öğrenebileceklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin %62'si bu sistemi sıklıkla kullanmak isteyeceklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin yalnızca %20'si sistemin gereğinden fazla karmaşık olduğunu düşünmektedir. Bu çalışmanın bulguları, programlama dillerini öğretmede oyunlaştırmanın kullanımını inceleyerek bilgisayar bilimi eğitimine katkıda bulunmaktadır. Dolayısıyla geliştirilen bu web tabanlı uygulamanın, C programlamayı öğrenmede yenilikçi ve etkileşimli bir yaklaşım sunarak, öğrenme deneyimini öğrenciler için daha etkileyici ve etkili hale getirebileceği görülmüştür.Master Thesis Yükseköğretim araştırma eğilimlerinin gizli dirichlet tahsisi ile analiz edilmesi: Bir metin madencilik yaklaşımı(2023) Ekin, Cansu Çiğdem; Ekin, Cansu Çiğdem; Computer EngineeringBu tez, Web of Science'ta (WOS) endekslenen 69.000'den fazla akademik yayından oluşan geniş bir külliyatı analiz ederek yüksek öğretimdeki araştırma eğilimlerini araştırmaktadır. Çalışma, yüksek öğretim araştırma ortamına ilişkin daha derin bir anlayış kazanmak için bibliyometrik analiz ve konu modelleme tekniklerinin, özellikle Gizli Dirichlet Tahsisi'nin (LDA) bir kombinasyonunu kullanır. Bibliyometrik analiz, yüksek öğretimle ilgili WOS yayınlarının istatistiksel dağılımlarının kapsamlı bir incelemesini sunar. Bu, yüksek öğretimdeki araştırma bağlamını anlamak için sağlam bir temel sağlayan yayın eğilimleri, belge türleri, diller ve araştırma alanları gibi unsurları içerir. Buna paralel olarak, LDA kullanan konu modelleme analizi, alandaki ana araştırma eğilimlerini, konuları ve sıklıkla ele alınan konuları ortaya çıkararak araştırma temalarının zaman içindeki gelişimine ışık tutar. Bu çalışma, hem bibliyometrik hem de konu modelleme metodolojilerini birleştirerek yüksek öğretim araştırmalarının mevcut durumunun kapsamlı bir resmini sunmaktadır. Bulgular, alanın karmaşıklığının ve karşılıklı bağımlılığının altını çizerek, yüksek öğretimde var olan olasılıkları ve sorunları ele almak için çok disiplinli bir stratejiye duyulan ihtiyacı vurgulamaktadır. Sonuçlar, yüksek öğretim araştırmalarındaki bilgi birikimine katkıda bulunur ve bu alandaki en son gelişmeler ve eğilimler hakkında güncel kalmak isteyen akademisyenler, karar vericiler ve uygulayıcılar için yararlı bir araçtır.