Görselleştirme modeli bazında çevrimiçi havacılık kursu geliştirilmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

2020

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Computer Engineering
(1998)
The Atılım University Department of Computer Engineering was founded in 1998. The department curriculum is prepared in a way that meets the demands for knowledge and skills after graduation, and is subject to periodical reviews and updates in line with international standards. Our Department offers education in many fields of expertise, such as software development, hardware systems, data structures, computer networks, artificial intelligence, machine learning, image processing, natural language processing, object based design, information security, and cloud computing. The education offered by our department is based on practical approaches, with modern laboratories, projects and internship programs. The undergraduate program at our department was accredited in 2014 by the Association of Evaluation and Accreditation of Engineering Programs (MÜDEK) and was granted the label EUR-ACE, valid through Europe. In addition to the undergraduate program, our department offers thesis or non-thesis graduate degree programs (MS).

Journal Issue

Abstract

Web tabanlı etkileşimli 3 boyutlu görsel ortam olarak bilinen akıllı özel ders ve eğitimlerin geliştirilmesi, öğrencilerin yeterliliklerini ve soyut problem çözebilme kapasitelerini arttırırken bellek yüklerini azaltmalarını sağlamaktadır. Aynı zamanda ortamların anında geri bildirim sağlaması, deneyim gerektiren ardıl yaklaşma işlemini kolaylaştırması, eğitim sürecini hızlandırması ve konunun en iyi şekilde anlaşılmasını sağlaması, bu ortamların tercih edilmesine sebep olmaktadır. Bu çalışmada Irak havayollarında kargo kabin görevlisi olacak çalışanlara yönelik akıllı eğitim araçları, simulasyonlar ve temel teknoloji olarak kabul edilen teknolojiler kullanılarak, hava taşıtının ağırlığı ve dengesi hakkında bilgi veren bir eğitim ortamı tasarlanmıştır. Geliştirilen eğitim ortamında 3D görselleştirme ve e-Öğrenme teknolojileri kullanılmıştır. Görsel uygulamanın etkinliğini değerlendirmek için t-testleri kullanılarak 3D görselleştirme kullanılan eğitim grubu ile geleneksel eğitim grubunun sınav sonuçlarının ortalamaları karşılaştırılmıştır. 3D grubunun görsel eğitim yöntemiyle ilgili memnuniyetlerini ölçmek için üç yöntem kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, tasarlanan görsel öğrenme ortamı geleneksel eğitim ortamından çok daha etkin ve başarılıdır. Sonucun istatistiksel olarak anlamlı olduğunu gösteren t-testine göre etki büyüklüğü %8,67 dir. Bu çalışma ile Irak havayolları şirketinin gelecek planları içinde eğitimde görselleştirme uygulamasını benimsemesi ve desteklenmesi için teşvik edilmesi tavsiye edilmektedir. Çalışma eğitime ve eğitimciye kolaylık sağlaması, teorik bilgilerin pekiştirilmesi, görseller ile gerçeğe yakın bir ortamda eğitim yapılmasını sağlaması açısından faydalı olmuştur. Aynı zamanda operasyon hatası olasılığını düşürdüğü için de önemlidir. Anahtar
The development of smart courses and training known as web-based interactive 3D visual educational environments enable students to increase their competencies and abstract problem-solving capacities and to decrease the memory loads. At the same time, the fact that the environments provide instant feedback, facilitate the successive approach that requires experience, accelerates the training process and provides the best understanding of the subject has led to the preference of them. In this study, a training environment that provides information about the weight and balance of the aircraft was designed by using smart training tools, simulations and technologies accepted as a basic technology for employees who will be aircraft load-master in Iraqi Airways. 3D visualization and E-Learning technologies have been used in the developed educational environment. The averages of the exam results of the training group using 3D visualization and the traditional training group were compared using a t-test to evaluate the effectiveness of the visual application. Three methods were used to measure the satisfaction of the 3D group regarding the visual education method. According to the findings, the visual learning environment designed is much more effective and successful than the traditional education environment. According to the t-test, which shows that the result is statistically significant, the effect size is 8.67%. It is recommended that the Iraqi Airways company be encouraged to adopt and support the visualization of education within their future plans. The study has been beneficial in terms of facilitating education and educator, reinforcing theoretical knowledge, and providing education in a realistic environment with visuals. It is also important because it reduces the possibility of an operational error.

Description

Keywords

Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol, Computer Engineering and Computer Science and Control

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

86