Oyunlaştırma ile C programlamayı öğreten bir webtabanlı uygulamanın geliştirilmesi

No Thumbnail Available

Date

2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Information Systems Engineering
Information Systems is an academic and professional discipline which follows data collection, utilization, storage, distribution, processing and management processes and modern technologies used in this field. Our department implements a pioneering and innovative education program that aims to raise the manpower, able to meet the changing and developing needs and expectations of our country and the world. Our courses on current information technologies especially stand out.

Journal Issue

Abstract

Programlama becerilerinin geliştirilmesi, özellikle C gibi programlama dillerinde, yazılım geliştiricileri ve bilgisayar bilimi öğrencileri için önemlidir. Programlama öğretiminde geleneksel yöntemler genellikle kitaplara ve ders notlarına dayanmaktadır. Bu yöntemler öğrencilerin konuları etkin olarak öğrenmeleri için yeterli olmayabilir. Bu tezin temel amacı, oyunlaştırma unsurlarını içeren bir web tabanlı uygulama geliştirerek bu uygulamanın kullanılabilirliğinin araştırılmasıdır. Geliştirilen web tabanlı uygulama, programlama kavramlarının anlaşılmasını kolaylaştırmak ve öğrencileri öğrenme sürecine etkin olarak dahil etmek için interaktif ve oyunlaştırma ile zenginleştirilmiş bir öğrenme ortamı sunar. Bu oyun unsurları, öğrencileri motive eder ve öğrenme deneyimini daha eğlenceli hale getirir. Bu kapsamda yaptığımız çalışmada oyunlaştırma unsurlarını içeren web tabanlı uygulama geliştirilmiştir. Bu uygulamanın etkinliğini değerlendirmek için, 2022-2023 Bahar Dönemi'nde C programlama dersi alan Bilgisayar, Yazılım ve Bilişim Sistemleri Mühendisliği bölümlerinden 122 öğrenciyle bir deneysel çalışma gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerden C Programlama diliyle ilgili 10 çoktan seçmeli soruyu yanıtlamak için bu uygulamayı kullanmaları istenmiştir. Ardından, öğrencilerin uygulama ile genel memnuniyeti bir 'Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği' anketi kullanılarak ölçülmüş ve öğrencilerin deneyimleri ve geliştirme önerileri hakkında bilgi edinilmiştir. Bu çalışmanın kullanılabilirlik açısından sonuçlarına göre, çalışmaya katılan öğrencilerin %81'i geliştirilen sistemin kolay kullanılabilir olduğunu ve %79'u birçok kişinin bu sistemi kullanmayı kolaylıkla öğrenebileceklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin %62'si bu sistemi sıklıkla kullanmak isteyeceklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin yalnızca %20'si sistemin gereğinden fazla karmaşık olduğunu düşünmektedir. Bu çalışmanın bulguları, programlama dillerini öğretmede oyunlaştırmanın kullanımını inceleyerek bilgisayar bilimi eğitimine katkıda bulunmaktadır. Dolayısıyla geliştirilen bu web tabanlı uygulamanın, C programlamayı öğrenmede yenilikçi ve etkileşimli bir yaklaşım sunarak, öğrenme deneyimini öğrenciler için daha etkileyici ve etkili hale getirebileceği görülmüştür.
The development of programming skills, particularly in programming languages like C, is crucial for the software developers and computer science students. Traditional methods of teaching programming often rely on textbooks and lectures, which may not engage students effectively. The main aim of this thesis is to address this problem by developing a web-based application for learning C programming with gamification elements. The web-based application offers an interactive and gamified learning environment including game elements such as a time counter, scores, achievements (i.e. medals, cups) and leaderboard, to engage students and facilitate their understanding of programming concepts. These game elements motivate students and make the learning experience more enjoyable. In order to evaluate the effectiveness of the web-based application, an experimental study is conducted with 122 students from the departments of Computer, Software and Information Systems Engineering, learning C programming, during 2022-2023 Spring Semester. The students were asked to use this application to answer 10 multiple choice questions regarding C Programming language. Then, the study measures overall satisfaction of the students with the application by using a 'System Usability Scale' survey to gain insights into students' experiences and suggestions for improvement of the web based application. The results of this study from the usability perspective implies that, 81% of the students agreed that the developed system is easy to use, and 79% of them agreed that most people would learn to use this system very quickly. 62% of them mentioned that they would like to use this system frequently. Only 20% of the students thinks that the system is unnecessarily complex. The findings of this study contribute to the field of computer science education by exploring the use of gamification in teaching programming languages. The web-based application offers an innovative and interactive approach to learning C programming, making it more engaging and effective for students.

Description

Keywords

Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol, Computer Engineering and Computer Science and Control

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

77