Atılım Üniversitesi dersleri için mobil öğrenme uygulamasında kullanıcı merkezli tasarım kullanma
Loading...
Date
2018
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Günümüzde insan ve bilgisayar etkileşimi arasındaki ilişki kurularak bu durumu irdeleyen bilişim sistemleri geliştirilebilmektedir. Ancak bu sistemlerde kullanılabilirlik henüz yeterince irdelenmemektedir. Kullanılabilirlik terimi kullanıcı deneyimini tanımlar. Esas olarak bir ürünün kullanımının kolaylığıyla açıklanır. Kullanılabilirliği yüksek olan sistemlerin hem kullanıcıya hem de sistemin ait olduğu firmaya etkinlik ve kalite gibi bazı faydaları olup Kullanıcı Merkezli Tasarım ve Sistem Kullanılabilirlik Ölçütü ile yakın ilişkisi bulunmaktadır. Kullanıcı Merkezli Tasarım ise ürünü kullanacak kullanıcılara odaklanan ve bunu yaşam döngüsünde kullanan bir süreçtir. Kullanıcı Merkezli Tasarım sürecinin gerçek kullanıcıya odaklanması, kesin bir şekilde gereksinim toplamaya yardımcı olur. Kullanıcı Merkezli Tasarımın başarılı olabilmesi için kendisiyle yakın bir içeriğe sahip olan Tasarım Tabanlı Araştırma metodu en uygun metottur. Sistem Kullanılabilirlik Ölçütü, bir sistemin kullanılabilirliğini ölçen bir ölçüm aracıdır. 'Çabuk ve kirli' olarak tanımlansa da gayet güvenilirdir. Bu ölçüt 10 adet durumu değerlendirerek 100 üzerinden puan verir. Bu çalışmada kullanılabilirliği olan bir mobil öğrenme uygulaması geliştirilmiştir. Geliştirme esnasında Kullanıcı Merkezli Tasarım ve Tasarım Tabanlı Araştırma Metodu birlikte irdelenmiş ve ayrıca ölçüm için Sistem Kullanılabilirlik Ölçütü kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, Kullanıcı Merkezli Tasarım ve Tasarım Tabanlı Araştırma Metodu başarılı bir şekilde uygulanmıştır. Geliştirilen mobil öğrenme uygulaması, kullanıcılar tarafından Sistem Kullanılabilirlik Ölçütü ile değerlendirilmiş ve 100 üzerinden 90,25 puan elde edilmiştir.
Today IT systems can be developed by creating an interaction between human and computer but these systems are not examined enough about usability of the systems. Usability is a term refers to user experience. It is explained by ease of use of a product. A highly usable system provides some benefits for both users and businesses such as efficiency and quality. Also this is related with User-Centered Design and Design-Based Research. User-Centered Design (UCD) is a design process, which focuses on users in development lifecycle who will use the product. The focus area of UCD helps to get exact requirements from users. To make successful UCD process, Design-Based Research methodology is the best, which has a similar lifecycle in process. System Usability Scale (SUS) is a measuring tool to get a scale about usability of a system. It is mentioned as 'quick and dirty' yet it is reliable. SUS provides an evaluation of usability of a system by 10 statements and it gives a score over 100. In this study, an M-Learning application was developed with high usability. UCD was integrated with Design-Based Research methodology in development process and the system was evaluated with SUS. As the result of this study, UCD and Design-Based Research methodology was integrated and applied successfully. The M-Learning application, which is developed in this study, is evaluated by users with using SUS and the application got score 90,25 over 100.
Today IT systems can be developed by creating an interaction between human and computer but these systems are not examined enough about usability of the systems. Usability is a term refers to user experience. It is explained by ease of use of a product. A highly usable system provides some benefits for both users and businesses such as efficiency and quality. Also this is related with User-Centered Design and Design-Based Research. User-Centered Design (UCD) is a design process, which focuses on users in development lifecycle who will use the product. The focus area of UCD helps to get exact requirements from users. To make successful UCD process, Design-Based Research methodology is the best, which has a similar lifecycle in process. System Usability Scale (SUS) is a measuring tool to get a scale about usability of a system. It is mentioned as 'quick and dirty' yet it is reliable. SUS provides an evaluation of usability of a system by 10 statements and it gives a score over 100. In this study, an M-Learning application was developed with high usability. UCD was integrated with Design-Based Research methodology in development process and the system was evaluated with SUS. As the result of this study, UCD and Design-Based Research methodology was integrated and applied successfully. The M-Learning application, which is developed in this study, is evaluated by users with using SUS and the application got score 90,25 over 100.
Description
Keywords
Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol, Computer Engineering and Computer Science and Control
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
0
End Page
86