Mimarlık Öğrencilerinin Öğrenme İlgilerini Artırmak için Mobil Tabanlı Oyunlandırılmış Öğrenme Yönetim Sisteminin Tasarlanması ve Uygulanması

Loading...
Thumbnail Image

Date

2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Computer Engineering
(1998)
The Atılım University Department of Computer Engineering was founded in 1998. The department curriculum is prepared in a way that meets the demands for knowledge and skills after graduation, and is subject to periodical reviews and updates in line with international standards. Our Department offers education in many fields of expertise, such as software development, hardware systems, data structures, computer networks, artificial intelligence, machine learning, image processing, natural language processing, object based design, information security, and cloud computing. The education offered by our department is based on practical approaches, with modern laboratories, projects and internship programs. The undergraduate program at our department was accredited in 2014 by the Association of Evaluation and Accreditation of Engineering Programs (MÜDEK) and was granted the label EUR-ACE, valid through Europe. In addition to the undergraduate program, our department offers thesis or non-thesis graduate degree programs (MS).

Journal Issue

Abstract

Günümüzde modern dijital teknolojilere ve kullanımlara giderek artan ilgi sebebi ile yapılan akademik araştırmalar da dikkatlerini öğrenciler için uygun öğrenme süreçlerini teşvik edebilecek mevcut modern araçlara kaydırıyor. Oyunlaştırılmış öğrenme, akademik öğrenmeyi geliştirmek için oyun tabanlı mekaniği ve öğeleri kullanan öğrenme eylemi olarak tanımlanmaktadır. Bu çalışmanın amacı mobil tabanlı oyunlaştırılmış bir öğrenme ortamı tasarlayarak mimarlık öğrencilerinin eğitimlerini daha ilgi çekivci bir hale getirmektir. Geliştirilen uygulama üniversitedeki mimarlık öğrencilerinin öğrenme ilgilerini artırmaya yönelik bir yönetim sistemidir. Çalışmada, barındırılan anket formu aracılığıyla öğrenci öğrenme teknikleri ve çıktılarına ilişkin bir dizi veri toplanarak sorunlar belirlenmiştir. Toplanan veriler, öğrencilerin öğrenme ilgilerini artırmak için mobil uygulama geliştirme çözümü ortaya çıkmadan önce sorunlu alanları belirlemek için analiz edilmiştir. Bu deneysel çalışma, oyunlaştırılmış öğrenme üzerine kuruludur. Analiz yöntemi olarak oyunlaştırılmış öğrenme sistemlerinde bağımlı ve bağımsız değişkenleri test etmek için Ki-Kare testi kullanılmıştır. Ön test ve Son test anket sonuçları, oyunlaştırılmış öğrenmenin öğrencileri motive etmek, katılım düzeylerini artırmak ve nihayetinde genel öğrenme çıktılarını iyileştirmek için kullanılabileceğini göstermiştir.
With ever increasing interest in modern digital technologies and utilizations, stakeholders in academic industries are shifting attention to modern available tools that can promote convenient learning processes for students. Gamified learning is defined as act of learning system that utilizes game based mechanics and elements to enhance academic learning in non-gaming context. The aim of this study is to design and implement a mobile based gamified learning Management system to improve learning interest of architecture students at the university. In the study problems have been identified through collection of series of data pertaining to student learning techniques and outcome via hosted survey form. Data collected were analysed to identify problem areas before coming out with mobile application development solution to offer improvement to learning interest of students. This experimental study is based on gamified learning. Chi-Square test used to test dependent and in-dependent variables on gamified learning systems as analysing method. According to the Pre-test and Post-test survey results showed that gamified learning can be used to motivate students, increase engagement levels and ultimately improve their overall learning outcomes.

Description

Keywords

Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol, Computer Engineering and Computer Science and Control

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

121