Browsing by Author "Tuzlukaya, Şule"
Now showing 1 - 20 of 49
- Results Per Page
- Sort Options
Article Citation Count: 0A 30-year journey of hospitality and tourism research: a comprehensive topic modeling analysis(Emerald Group Publishing Ltd, 2024) Kurt, Senol; Assefa, Feven Zewdie; Tuzlukaya, Sule Erdem; Karatepe, Osman M.; BusinessPurposeThe purpose of this study is to provide an overview of the research conducted on hospitality and tourism articles published in Q1 category journals from 1990 to 2023. This study also aims to measure the topic prevalence in selected journals throughout the years, their change over time and similarities of journals.Design/methodology/approachLatent dirichlet allocation algorithm is used as a topic modeling method to identify and analyze topics in hospitality and tourism research over the past 30 years.FindingsThe results of the study indicate that hospitality and tourism research has recently focused on topics such as employee behavior, customer satisfaction, online reviews, medical tourism and tourist experience. However, the results also indicate a negative trend in topics such as hotel management, sustainability, profession, economic growth and tourist destination.Practical implicationsThis study can be used to examine the evolution of research patterns over time, find hot and cold themes and uncover untapped or understudied areas. This can aid academics in their investigations and practitioners in making sound strategic decisions.Originality/valueThis study contributes to the existing literature by providing a new approach and comprehensive analysis of hospitality and tourism research topics. It delineates an overview of the progression of hospitality and tourism research over the past 30 years, identifies the trending topics and explores the potential impacts that these identified topics may have on future studies.Doctoral Thesis Ağdüzeneklerde makine öğrenmesi algoritmaları yoluyla örüntü tanılaması ve bağlantı tahminlemesi: Kiracı karması vakası(2023) Asbaş, Caner; Tuzlukaya, Şule; BusinessAğdüzeneğini derinlemesine anlamak ve yorumlamak, yüksek dinamizm ve eksik veri nedeniyle oldukça zorlu olabilmektedir. Dinamizm ve eksikliklerin üstesinden gelebilmek için ağdüzeneğindeki düğümler arası potansiyel veya olası bağları tahmin etme çabalarına bağlantı tahminlemesi, belirli patikaları tanımlama uygulamalarına ise örüntü tanılama denilmektedir. Bu çalışmanın temel amaçlarından ilki, dinamizm ve eksik veri nedeni ile meydana gelen ağdüzeneği değişimi ve evrimini, örüntü tanılama ve bağlantı tahminleme problemi olarak formüle ederek bir yapay zeka - makine öğrenmesi çözümü geliştirmektir. Alışveriş merkezi karmaşık ve büyük bir örgüt sistemi olarak tanımlanmaktadır. Kiracı karması ya da kiracı(lar) kümesi, alışveriş merkezindeki tür, boyut, konum, hizmet/ürün sınıflandırmaları benzeri parametreleri içerir. Alışveriş merkezinin hayatta kalması ve başarısının sürdürülebilir olması, öncelikle kiracı karmasının analiz edilmesi ve planlanması ile ilintilidir. Dolayısı ile, bu çalışmanın bir diğer önemli hedefi, alışveriş merkezindeki iç mekan yaya trafiğinin ağdüzeneği olarak modellenmesiyle kiracı karması probleminin ağdüzeneklerde örüntü tanılama ve bağlantı tahminleme görevi ve işlemi olarak tekrar formüle edilmesidir. Böylelikle, ziyaretçilerin sosyoekonomik ve demografik parametreleri ile, mağaza ve alışveriş merkezi tercihleri üzerinden kiracı karması için yapay sinir ağı modellemesine dayalı yeni bir çözüm yöntemi önerilmektedir. Çalışma kuramsal olarak, ağdüzenekleri ve ağdüzeneklerinin değişim - evrim mekanizmaları için analitik ve matematiksel bir çözüm sunmaktadır. Bu sayede, ağdüzeneğindeki bağlar, bağları kuran aktörlerin özelliklerine ve tercihlerine bağlı olarak analiz edilebilir, sınıflandırılabilir ve tanımlanabilir. Ayrıca, özellik ve tercihlere göre düğümler arasındaki olası veya potansiyel bağlar, yapay sinir ağları modellemesiyle tahmin edilebilmektedir. Çalışma aynı zamanda metot açısından, yapay zeka - makine öğrenmesi yöntemlerini, özellikle yapay sinir ağlarını, ağdüzeneklerde bağları kuran veya kiracı karmasında iç mekan yaya trafiğini üreten aktörlerin yan bilgileri temelinde hem ağdüzenek araştırmalarına hem kiracı karması problemine, yeni bir yaklaşımla entegre edilebilmiştir. Bu çalışmada önerilen ve geliştirilen yaklaşım ve metot ile ağdüzenek evrim ve değişim mekanizmaları ile kiracı karması problemi için en azı %90 olmak üzere ortalama %96 başarı sağlanmıştır.Article Citation Count: 0Algılanan Güç Kaynakları ile Örgütsel Sinizm Boyutları İlişkisi: Türk Savunma Sanayii’nde Bir Araştırma(2019) Yıldırım, Deniz Erdik; Tuzlukaya, Şule Erdem; BusinessAmaç – Türk Savunma Sanayii’nde faaliyet gösteren Kamu Kurum Kuruluşları ile özel sektörfirmalarının algıladıkları güç kaynakları ile örgütsel sinizmin boyutları arasındaki ilişkinin ortayakonmasıdır.Yöntem – Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılarak, anket yöntemi ile veriler eldeedilmiştir. Araştırmanın örneklemini, Türk Savunma Sanayiinde faaliyet gösteren Kamu Kurumve Kuruluşları ile özel sektörde faaliyet gösteren örgütlerin çalışanları oluşturmaktadır. Çalışmadaparametrik olmayan istatistiksel yöntemler kullanılmıştır. İki bağımsız sayısal değişken arasındakiilişkiler ise Spearman’s Rho korelasyon katsayısı ile yorumlanmıştır.Bulgular – Araştırmanın bulgularında, ödüllendirme, uzmanlık ve yasal güç kaynaklarının siniktutumdan uzaklaştıran faktörler olduğu saptanmış, ancak karizmatik güç kaynağı ile bilişsel,duyuşsal ve davranışsal boyut arasında herhangi bir ilişki saptanmamıştır. Zorlayıcı güçkaynağında ise güç kullanımı arttıkça çalışan sinik tutum seviyesinin arttığı sonucuna ulaşılmıştır.Tartışma – Çalışmanın en önemli katkısı, alanyazından farklı olarak Türk Savunma Sanayiiözelinde gerçekleştirilmesidir. Buna göre, algılanan güç kaynakları ile örgütsel sinizm arasındailişkinin varlığı literatür ile benzerlik göstermekte ancak ters yönlü bir etkileşim bulunmaktadır.Master Thesis Ameliyathanede radyasyon güvenliği; çalışanların iyonize radyasyondan korunmadaki bilgi ve davranışları(2016) Bacı, Harun; Tuzlukaya, Şule; Businessİleri teknolojinin kullanıldığı ameliyathanelerde çalışanlar bazı risk faktörleri ile karşılaşmaktadır. Bu faktörlerden birisi iş sağlığı ve güvenliği için fiziksel bir tehlike olarak bilinen iyonize edici radyasyondur. Bazı cerrahi vakalarda hastaların tedavisinde kullanılan c kollu skopi cihazları iyonize edici radyasyon olan x ışını prensibi ile çalışmaktadır. Kurşun önlük, kurşun paravan gibi koruyucu ekipmanlar iyonize edici radyasyonun zararlı etkilerinden koruyacağı gibi, c kollu skopi cihazlarının çalıştığı zamanlarda mümkün olduğunca uzak durmak gibi davranışlar maruz kalınacak iyonize radyasyon miktarını azaltmaktadır. İyonize edici radyasyon doku ve hücrelere zarar vererek genetik, doğumsal ve üreme sağlığı gibi bazı sistemleri olumsuz etkileyebilmektedir. Ameliyathanelerde radyasyon güvenliğine dair önlemler almak ve uygulamak çalışan sağlığını korumak bakımından oldukça önemlidir. Bu çalışmanın amacı, C kollu Skopi cihazlarının kullanıldığı ameliyathanelerde çalışan personelin; radyasyon güvenliği ve iyonize radyasyondan korunmadaki bilgi düzeylerini ve farkındalığını tespit ederek koruyucu ekipmanları kullanma davranışlarını değerlendirmektir. Bu araştırmada; nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Sonuçlar SPSS (Statistical PackagefortheSocialSciencesfor) Windows 11.5 programı ile değerlendirilmiştir. Verileri değerlendirmek için tanımlayıcı istatistik olarak ortanca, minimum, maksimum ve yüzde (%) değerleri ve verilerin karşılaştırılmasında Ki-Kare testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi olarak 0,05 esas alınmıştır. Elde edilen sonuçlar tablolaştırılarak yorumlanmıştır. Ameliyathane çalışanlarının radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunmadaki eksikliklerini gidermek için, radyasyon güvenliğiyle ilgili hizmet içi eğitimlere ihtiyaç olduğu tespit edilmiştir.Book Part Citation Count: 0Artificial Intelligence, Dynamic Capabilities, and Business Optimization: Impact on Firm Performance(IGI Global, 2023) Kombo,V.; Asbaş,C.; Tuzlukaya,Ş.E.; BusinessArtificial intelligence is a recent technological paradigm that mimics human thinking and evaluating ability. It has the potential to transfer human intelligence to informatics systems in business management and transform various business aspects such as information acquisition, product creation, and service utilization. It may also help businesses mitigate threats and capitalize on opportunities. However, some organizations have rushed into its adoption despite their limited operational skills and its high costs. In this context, dynamic capabilities are crucial for a company’s growth, and artificial intelligence can transform the process. This chapter reviewed and analyzed data in the literature to reveal the performance enhancement and productivity improvement led by artificial intelligence in a way that utilizes capabilities, competencies, and resources of firms. © 2023 by IGI Global. All rights reserved.Book Part Citation Count: 0Aviation cybersecurity: Shielding against cyberthreats in the air(IGI Global, 2024) Asbaş,C.; Tuzlukaya,Ş.E.; BusinessCybersecurity is a set of applications specialized for information and communication technology systems. Cybersecurity practices are conducted in cyberspace, and should be conducted both under the limitations and with the opportunities of this complex environment. Dynamic, totalistic, and adaptive approaches are required for cybersecurity; solely technical or financial measures would not be enough to ensure cybersecurity. Instead, a more holistic view that considers all aspects of cybersecurity would be more appropriate. In the aviation sector, where technical aspects are dominant and sensitivities are exceptionally high, it can be directly noticed that the associated complexities are heightened even further. This results in a requirement for a more concrete and detailed understanding and approach for cybersecurity in aviation. In this chapter, cybersecurity approaches and applications in aviation sector will be discussed extensively. © 2024, IGI Global. All rights reserved.Master Thesis Çalışan bağlılığını etkileyen faktörler(2024) Husseın, Dunıyo Ahmed; Tuzlukaya, Şule; BusinessBu tezin sonuçları, motivasyon, iş güvenliği, ödül ve tanınma, iş-yaşam dengesi ve iş tatmini dahil olmak üzere bir dizi değişkenin çalışan bağlılığı üzerindeki etkisini değerlendirmek amacıyla bu makalede sunulmaktadır. Farklı bir katılımcı örneğinden veri toplamak için kesitsel bir anket tasarımı kullanan nicel bir araştırma metodolojisi kullanıldı. 206 katılımcının yanıtları temel alınarak korelasyon analizi, tanımlayıcı istatistikler ve yapısal eşitlik modellemesi (SEM) kullanılarak veri analizi yapıldı. Tanımlayıcı istatistiklere göre, katılımcıların iş-yaşam dengesi, motivasyon, iş güvenliği, ödül ve tanınma ve çalışan bağlılığı derecelerinin orta ile yüksek arasında değiştiği görüldü. Anlamlı bir ilişki göstermeyen ödül ve takdir haricinde, korelasyon analizi tüm kategoriler ile çalışan bağlılığı arasında güçlü pozitif ilişkiler olduğunu ortaya çıkardı. İş yaşam dengesi, motivasyon, iş güvenliği ve çalışan bağlılığı arasındaki güçlü pozitif ilişkiler SEM analizi ile doğrulandı. Ancak ödül ve tanınmanın çalışan bağlılığı üzerinde anlamlı bir etkisi görülmedi. Tez bulgularına göre, çalışanların iş tatmini, motivasyonu, iş-yaşam dengesi ve iş güvenliği düzeyleri daha iyiyse işe bağlanma olasılıkları daha yüksektir. Ancak ödül ve takdir programlarının çalışan bağlılığını ne kadar iyi desteklediğini belirlemek için daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır. Genel çalışan bağlılığı düzeylerini yükseltmek amacıyla, içsel motivasyonu ve çalışanların refahını destekleyen konforlu çalışma ortamlarının oluşturulmasının gerekliliği tartışılmaktadır. Çalışmanın eksiklikleri ve daha ileri araştırmalar için öneriler kabul edilmektedir. Bu sınırlamalar arasında örneklemin temsililiği ve kişinin kendisi tarafından bildirilen verilere güvenilmesi yer almaktadır. Özetle firmalar, çalışan bağlılığının belirleyicilerini anlayıp bunlara değinerek çalışanların bağlılığını, refahını ve memnuniyetini destekleyen ortamları teşvik edebilir. Bu sonuçta organizasyonel başarıyı artıracaktır.Master Thesis Çalışan destek programı ve çalışanların moral ve verimliliğindeki rolü üzerine bir araştırma(2018) Farman, Tarıq Mahmood; Tuzlukaya, Şule; BusinessÇalışan Destek Programı, çalışmayı etkileyen sorunlara ve sorunların çözümüne yardımcı olur. Bu konular sadece çalışma ortamı sorunları değildir. Çalışan Yardımı Programları, çalışanların ilişki sorunları, ayrılık ve kayıp, aile içi şiddet ve finansal sorunlar gibi sorunlarını anlamalarına ya da aşmalarına yardımcı olmak için tasarlanmıştır. Bu çalışmanın amacı, Çalışan Destek Programı'nı (ÇDP) ve çalışanların moral ve üretkenliği üzerindeki rolünü incelemektir. Bu amaçla, bu çalışma Çalışanlara Destek Programı ile ilgili tanım ve temel bilgiler başlamıştır. Sonra, amaç Çalışanlara Sağlanan Destek Programı'nın Çalışanlara Yönelik Moral ve Verimlilik üzerindeki etkilerini anlamaktır. Veriler yüz yüze görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Araştırma ve görüşmeler boyunca araştırmacı, Çalışan Destek Programı'nın bir kuruluş veya şirket için çok faydalı olabileceğini tespit etmiştir. Bu program, çalışanlara birçok farklı şekilde fayda sağlar. Bu araştırmanın ana bulguları, bir kurumdaki iki önemli unsur olan çalışanların moral ve üretkenliğine işaret etmektedir. Görüşmelerden sonra yöneticilerin görüşleri NVIVO 12 programı ile analiz edilmiştir. Araştırma bulgularından sonra cevaplar on iki ana tema altında yazılmıştır ve bu temalar alt temalarla takip edilmiştir. Görüşülen kişilerden zaman kısıtlaması nedeniyle, araştırma mümkün olduğu kadar etkili bir şekilde yürütülmeye çalışılmıştır. Ancak, Çalışan Destek Program'da gizlilik çok önemli olduğu için, Çalışan Destek Programı'ndan yararlanan çalışanlara başvuruda bulunulmamıştır.Master Thesis Çalışan katılımı ile örgütsel saygınlık arasındaki ilişkinin kurulması: Oilibya Global Company'de araştırma(2018) Enbaya, Muhannad Mohamed; Tuzlukaya, Şule; BusinessBu çalışma, çalışan katılımı ile örgütsel saygınlık arasında var olan incelenmemiş olan bir ilişkiyi araştırmaktadır. Bu çalışmada tam olarak çalışan katılımının örgütsel saygınlık üzerindeki etkisi değerlendirilmektedir. Mevcut literatür ve bilgiler, çalışan katılımı ve örgütsel saygınlığın birçok kuruluşta yeni kavramlar olduğunu ve araştırmacıların, çalışan katılımı ve örgütsel saygınlık kavramlarını tanımlamak ve araştırmak üzerine yoğun bir şekilde odaklanmadıklarını göstermektedir. Ancak, çok az sayıda araştırmacı, bu iki kavram arasında var olan ilişkiyi belirlemek amacıyla çalışmalar yapmaya gayret etmiştir. Bu nedenle, çalışma esas olarak çalışan katılımı ve örgütsel saygınlık arasındaki ilişkiyi değerlendirmektedir. Araştırmacı, çalışan katılımının örgütsel saygınlık üzerindeki etkisi hakkında veri toplamak için bu çalışmaya katılanlar ile yapılan anketlerden yararlanmıştır. Çalışma, çalışma hipotezini test etmek ve değişkenlerin korelasyonunu belirlemek için SPSS V25 kullanmıştır. Araştırma bulgularına ve veri analizine dayanarak, bu çalışma çalışan katılımı ve örgütsel saygınlık arasında bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Anahtar Kelimeler:- Örgütsel saygınlık, çalışan katılımı, çalışan katılımının unsurları.Article Citation Count: 1Competency Trap in Organizational Learning: Turkish E-Government Gateway Application During the COVID-19 Pandemic(Igi Global, 2022) Yilmaz, Ayse Asli; Tuzlukaya, Sule Erdem; Business; Pilot TrainingThe purpose of this study is to depict the competency trap in E-Government Gateway Application and its reactions during the COVID-19 pandemic. A case study with the delphi method is carried out to examine Turkish E-Government Gateway Application during COVID-19 pandemic as extraordinary condition. The major finding of the study is, as a virtual organization, Turkish E-Government Gateway Application has dapperly adapted itself without falling into the competency trap during the transition from routine to the time of COVID-19. In the wake of gathering, synthesizing, and summarizing the ideas on the digital interactions from specialists among citizens, government and other government agencies, employees, and business comprehensives, detailed reactions are identified according to governmental agency and institutional courses of action during routine and time of COVID-19. This is the first study unfolding e-governmental solutions without a competency trap within the unexpected, extraordinary condition.Book Part Citation Count: 2Cyberwarfare: War activities in cyberspace(IGI Global, 2023) Asbaş,C.; Tuzlukaya,Ş.E.; BusinessWith today's changes in war doctrines, the areas where war is undertaken are highly diversified, in addition to the traditional land, air and, sea classifications. One of these areas is cyberspace, where all the activities are waged in this field by exploiting the advantages such as accessibility, availability, cheapness, convenience, anonymity, independence from distance and defense - attack asymmetry called cyberwarfare. Cyberwarfare is the use of cyberattacks by a state or an organization to cause harm to another state's or organization's computer information systems, computer networks and computer infrastructures in the context of warfare. The rationale behind these objectives is similar to other types of warfare, as cyberwarfare is both a dimension of actual warfare and stand-alone war area. In this chapter, cyberwarfare and related phenomena will be extensively discussed. © 2023, IGI Global. All rights reserved.Doctoral Thesis Dijital dönüşüm kriterlerinin entelektüel sermaye bileşenlerine kattığı değer: Esenboğa Havalimanı'nda ağ analizi(2022) Yılmaz, Ayşe Aslı; Tuzlukaya, Şule Erdem; Pilot Training; BusinessÖrgütler sınırlarının ötesinde, gerekli kaynaklara erişim sağlamak için açık inovasyon taktiklerini ve modellerini benimseyerek korkusuzca hareket ederler. Açık inovasyonda 'açık', örgütsel örtük bilginin paylaşımını ifade eder. Değer odaklı stratejiler benimseyen örgütler, dijital dönüşümler ve Endüstri 5.0'a geçiş sürecinde teknolojiyi bir amaçtan çok bir araç olarak değerlendirerek veri merkezli davranmaya çalışırlar. Endüstri 5.0'ın sunduğu fırsatlarla dijital dönüşüm süreci, örgütsel çeviklik, örgütsel sürdürülebilirlik, örgütsel uyum ve değişkenliğe, belirsizliğe, karmaşıklığa hatta muğlaklığa karşı dayanıklılığa ulaşmak için örgütler tarafından üstlenilir. Örgütler entelektüel sermaye değerlerini artırdıkça, geleceklerini güvence altına almayı başarırlar. Çünkü varlıklarını sürdürmek, değer üretmek, pazar paylarını ve pazar etkilerini büyütmek ve sürdürülebilir rekabet stratejileri ile büyümek amacıyla sürekli bir değişim ve gelişim döngüsü içindedirler. Bu durum en dikkat çekici şekilde havaalanlarında görülmektedir. Doğaları gereği en titiz şekilde ağ sistemi kuran havaalanları, havacılık sektörünün en kritik amiral gemileridir. Dijital dönüşümü, yenilikçi teknolojiyi ve teknolojik hareket tarzını her yönden takip eden örgütlerdir. Araştırmanın amacı, ağların açıklayıcı gücünden yola çıkarak havalimanının dijital dönüşüm kriterleri ve entelektüel sermaye bileşenleri arasındaki etkileşimi analiz etmektir. Bu nedenle araştırma sorusu 'Dijital dönüşüm kriterleri entelektüel sermayenin değerini nasıl artırıyor?' dur. Çalışma açık inovasyon stratejileri çerçevesinde, havalimanları dijital dönüşüm kriterleri ile havacılık paydaşlarının entelektüel sermaye bileşenleri arasındaki etkileşimin havalimanı terminal yönetimi ile iş birliği içinde örgütsel ağ analizi ile incelenmesi literatürde bir ilk olacaktır. Aynı zamanda grafik analizi ile elde edilen yerel olmayan merkezilik ölçütleri sonuçlarına göre en kritik, en belirgin, en güçlü, en önemli ve en prestijli düğümler ve paydaşlar belirlenmiştir. İlişkilendirilen ve tüm detaylarıyla değerlendirilen fonksiyon ve örgütler 'karşılaştırma ve genelleştirme' tablosu ile açıklanmıştır. Anahtar Sözcükler: Entellektüel Sermaye, Dijital Dönüşüm, Havaalanı Terminal Yönetimi, Ağ Analizi, Python NetworkxMaster Thesis Elektronik reçete uygulamasının hekim ve eczacı açısından değerlendirilmesi(2016) Topbaş, Ümit; Tuzlukaya, Şule; BusinessBilgi ve İletişim Teknolojileri günümüzde hızlı bir gelişim süreci içerisindedir. Diğer sektörlerde olduğu gibi Sağlık sektörü de bilgi teknolojilerinde ki bu gelişmeden olumlu yönde etkilenmektedir. Sağlık hizmeti sunan kuruluşlar karmaşık yapıda olup, sunulan hizmeti niteliğinden dolayı bilgi sistemlerine daha çok ihtiyaç duyan kuruluşlardır. Sağlık hizmet sunucuları teknoloji - emek yoğun ve karmaşık olarak sunulan sağlık hizmetlerinin yönetilebilirliğini kolaylaştırmak için kendi bünyelerinde Hastane Bilgi Yönetim Sistemlerini(HBYS) kullanmaktadırlar. HBYS'ler kullanıldıkları hastanelerin niteliğine cevap verecek şekilde zaman içinde gelişimini sürekli olarak sürdürmektedirler. Hastane bilgi yönetim sistemlerinin bilgi teknolojilerine paralel olarak hızlı gelişmesi ve hastanelerin bu sistemleri aktif olarak kullanıyor olması E-Sağlık uygulamalarının geliştirilmesine ve uygulanabilir olmasına zemin hazırlamıştır. Elektronik Reçete uygulaması Sosyal Güvenlik Kurumun geliştirmiş olduğu bir E-Sağlık uygulaması olup, sağlık hizmet sunucuları bu E-Sağlık uygulamasını kendi HBYS'leri vasıtasıyla entegre olarak kullanmaktadırlar. Buradan hareketle birinci bölümde Hastane Bilgi Yönetim Sistemleri ve E-Sağlık uygulamalarından bahsedilmiştir. İkinci bölümde ise E-Reçete uygulamasının içerisinde yer aldığı MEDULA sistemi ve E-Reçete uygulamasının genel yapısı ve işleyişine yer verilmiştir. E-Reçete uygulaması MEDULA hastane uygulamasında yer alan tüm hekimleri ve Sosyal Güvenlik Kurumu ile sözleşmeli tüm eczaneleri sürece dâhil ettiği için kapsamı oldukça geniş ve en aktif kullanılan E-Sağlık uygulamalarından birisidir. Bundan dolayı Tez çalışmamda E-Reçete Uygulaması Hekim ve Eczacı açısından ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Uygulamanın sağlık hizmet sunucularına sağladığı kolaylıklar ve uygulamada yaşanan problemler alan araştırması kısmında ele alınmıştır. Alan araştırmasında betimleme tekniği kullanılmış olup, uygulama her açıdan incelenip analiz yapıldıktan sonra mülakat soruları hazırlanarak bir hekim ve bir eczacı ile mülakat çalışması yapılmıştır. Hekim açısından değerlendirilme kısmında uygulamanın reçete tanzim sürecine olumlu ve olumsuz etkileri ele alınmış, matbu reçeteye göre kıyaslamalar yapılmıştır. E-Reçete uygulamasında tüm işlemlerin Hastane bilgi sistemi üzerinden yapılıyor olmasının hekimlere neler getirdiği konusunun üzerinde durulmuştur. Bilgi sistemine bağlı olunmasının hekimleri rahatız ediyor olması ancak burada esas problemi reçete tanzim sürecinde sistemden kaynaklanan teknik problemler, sistemde yaşanan kesintiler oluşturmaktadır. Yani hasta bakım ve reçete tanzim sürecinde bilgi sistemlerinde yaşanan kesinti ve teknik problemler hekimleri rahatsız etmektedir. Uygulamanın hekimlere sağlamış olduğu kolaylıklar ise detaylı şekilde alan araştırma kısmında verilmiştir. Eczacı açısından değerlendirilme kısmında uygulamanın reçete karşılama ve eczane iç süreçlerine etkisi değerlendirilmiştir. Matbu reçetede yaşanan tüm problemlerin ortadan kalkması ve reçeteye ilişkin tüm verinin sisteme otomatik olarak geliyor olması eczaneler için büyük kolaylık oluşturmuştur. Kısmen de olsa bilgi sistemine bağlılığın getirdiği olumsuz durumlar yaşansa da eczacı açısından değerlendirmede önemli ölçüde memnuniyet ve hizmet sunumuna olumlu katkı söz konusudur. Anahtar Sözcükler E-Reçete, MEDULA, Hekim, EczacıArticle Citation Count: 0Etik Liderlik, Örgütsel Sinizm ve İş Doyumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Öğretmenler Üzerine bir Araştırma(2023) Kaya, Bilsay; Çiğdemoğlu, Ceyhan; Yılmaz, Ayşe Aslı; Tuzlukaya, Şule; Business; Pilot Training; Public Relations and AdvertisingLiderlik vasıfları ile çalışanlarına liderlik eden okul yöneticileri, öğretmenlerde aidiyet duygusunu ve motivasyonu arttırarak, öğrencilerin daha başarılı eğitim almalarına da katkı verir. Özellikle okul yöneticilerinin karar verirken ve uygularken etik ilkelere bağlı kalması, paydaşlarına rol model oluşturacak bir liderlik anlayışı benimsemeleri, kurumsal saygınlığı da beraberinde getirebilecektir. Bu kapsamda çalışmanın temel amacı; algılanan etik liderlik, örgütsel sinizm ve iş doyumu arasındaki ilişkilerin ortaya konması ve örgütsel sinizmin, algılanan etik liderlik düzeyi ile iş doyumu arasındaki ilişkide aracılık rolünün tespit edilmesidir. Nicel araştırma yaklaşımlarından kesitsel tarama yöntemi kullanılmış, Türkiye’nin İzmir ilinde bulunan çeşitli okul ve kademelerde görev yapan öğretmen ve okul yöneticilerinden 1365 katılımcıdan veri toplanmıştır. Çalışmanın en dikkat çekici bulgusu algılanan etik liderliğin iş doyumu üzerindeki anlamlı etkisini yitirmediğini, örgütsel sinizmin ise iş doyumu üzerindeki etkisinin devam ettiği saptanmış olmasıdır.Article Citation Count: 0Examining shared leadership dimensions through a social network approach: a case from tourism industry(Univ Novi Sad, Fac Economics Subotica, 2024) Asbas, Caner; Tuzlukaya, Sule Erdem; Maaroof, Aymen; BusinessBackground : Shared leadership is regarded as a fundamental approach to complexity leadership theory in terms of adaptability and flexibility. It emerges from communication among team members in a complex environment and consists of three dimensions: task coordination, personal support, and information sharing. Purpose: This study investigates shared leadership and its dimensions which are task coordination, personal support, and information sharing using social network analysis. By incorporating social network theory, the social and relational aspects of shared leadership can be revealed and emphasized. Study design/methodology/approach : Social network analysis was used to test the hypotheses on the data collected from the employees of a tourism organization. Findings/conclusions: The findings indicate that the individuals in task coordination, personal support and information sharing networks have a medium or low percentage of degree centrality in the social networks of their units or departments. The social networks of task coordination, personal support and information sharing have a high percentage of degree density when all individuals are treated as a total network and individuals in different departments and units as separate networks. This situation is led by the more balanced distribution of the power among the actors, dense communication between the members and intense network relations in task coordination, personal support and information sharing networks. Limitations/future research: The present study focuses only on internal network relations. As a future body of work, the study could be expanded to include both external and internal network relations to provide a wider understanding of the shared leadership concept. As another future body of work, to reach more generalizable results, this study can be expanded with a meta-analysis that will be performed on the results obtained by applying the survey on other organizations and processing the data collected with social network analysis methods again.Article Citation Count: 4Extending peer-led team learning to management education: The effects on achievement, critical thinking, and interest(Elsevier Sci Ltd, 2022) Tuzlukaya, Sule; Sahin, Neriman Gonca Guzel; Cigdemoglu, Ceyhan; Tourism Management; Public Relations and Advertising; BusinessAs an attempt to extend the implementation of peer-led team learning to management education, this study proposes to investigate business students' achievement, critical thinking skills, and interest in learning environment across academic ability groups and attitudes towards team leaders. Using a one-shot pre/post experimental design, 108 conveniently selected students participated in the treatment throughout ten weeks. Researchers collected data using the critical thinking scale and interest scales both at the beginning and at the end of the treatment. In addition, students' course achievement is used as a dependent variable. To answer research questions, paired-samples t-test, one-way repeated measure analysis of variance (ANOVA), and multivariate analysis of variance (MANOVA) were used. Results indicate that the mean scores of achievement are significantly different for different ability group students and different levels of attitudes towards team leaders. Besides, students' interest scores increased at the end of the implementation; however, their scores on critical thinking skills decreased. Further studies are suggested to consider these issues in implementing peer-led team learning in social science courses.Article Citation Count: 0Havacılık sektöründe dijital dönüşüm ile dinamik yeteneklerin harmonik merkezcilik yoluyla çözümlenmesi(2023) Yılmaz, Ayşe Aslı; Tuzlukaya, Şule; Business; Pilot TrainingHavacılık sektörü, Toplum 5.0'ın yükselişinden ve dijital dönüşümün başlangıcından fayda sağlayabilen sektörler arasındadır. Bu araştırmanın temel amacı, dijitalleşmenin havacılık endüstrisindeki dinamik kapasitelere etkilerini incelemek, özellikle de havaalanı işletmelerine özel bir vurgu yapmaktır. Özelikle çalışmada ağ analizinin analitik yeteneklerini kullanarak, dijital dönüşümün dinamik kapasitelere etkilerini anlamak açısından ne kadar önemli olduğunu incenlenmiştir. Temel araştırma sorusu, ağ analizinin dijital dönüşümün dinamik kapasitelere etkisini daha derinlemesine anlamak için bir araç olarak kullanım potansiyelini incelemek üzerine kurgulanmıştır. Bu kapsamda Ankara şehrinde bulunan Esenboğa Havalimanı'nda gerçekleştirilen çalışmada, ağ araştırmalarından türetilen bir merkeziyet ölçümü olan Harmonik Merkezilik'i kullanılmış ve bunu Python programlama dili üzerine kurulu NetworkX kullanarak uygulanmıştır. Ağ analizinin Harmonik Merkezilik ile birleştirilerek kullanılması, dijital dönüşümün dinamik kapasitelere etkisini anlamak için farklı bir bakış açısı sunar.Book Part Citation Count: 0How agile are the organizations against cyber threats?(IGI Global, 2022) Yilmaz,A.A.; Hafizoglu,M.; Tuzlukaya,S.; Business; Pilot TrainingSome of the tasks of organizations in the digital age include information formation, coding and increasing value, data mining, and encoding information to make it accessible to others. As disruptive technology permeates all aspects of social life, new threats and vulnerabilities emerge. Cyber threats and cyber-security incidents may affect organizations, whether public or private, individuals, and all social network actors. The idea of a system that must defend against all possible attacks has given rise to the cyber resilience phenomenon. In public organizations, cyber resilience is obtained in various ways such as storing private classified data assets and records on independent backup platforms. Regardless of whether one platform is in danger, the other can provide a copy of missing or maliciously encrypted data immediately. Given the preceding discussion, this chapter focuses on agility, which is now regarded as a core competency in organizations in terms of cyber management, cyber resilience, knowledge management, and artificial intelligence in the cyber cosmos. © 2022, IGI Global. All rights reserved.Article Citation Count: 0İnsan Kaynakları Uygulamalarının Algılanan Örgütsel Performansa Etkisi(2021) Kuzutürk, Belkıs; Kırkbeşoğlu, Erdem; Tuzlukaya, Şule; BusinessGünümüz rekabet koşulları göz önünde bulundurulduğunda insan kaynakları uygulamaları gerek akademik gerekse de uygulama açısından değerlendirilsin, örgütler için ayırt edici bir unsur olarak kabul görmektedir. Etkili insan kaynakları yönetim ve uygulamalarının örgüt performansına doğrudan olumlu katkıları bulunmaktadır. İnsan kaynakları yönetimi, uyguladığı politikalar ve uygulamalar ile bireysel ve örgütsel hedeflerin başarımının eş zamanlı olmasında önemli rol üstlenmektedir. Geçen süreçte İKY uygulamalarını etkin bir şekilde sürdüren örgütler önemli kazanımlar elde etseler de birçok örgüt için tersine, kazanımlar istenilen düzeyde gerçekleşmemiştir. Aslında temel sorun İKY uygulamalarının içeriğiyle ilgili değildir. Özellikle kurumsallaşma düzeyi düşük birçok işletme yalnızca öykünmeci bir tavırla bu uygulamaları benimsemekte ve sonucu olarak performans artışı ve personel memnuniyeti sağlayamamaktadır. Diğer yandan kimi zaman performans artışı sağlayan birçok örgüt ise bunu başarısız İKY uygulamalarına rağmen sağlayabilmektedir. Bu nedenle çalışmamızda örgütsel performans kavramını karlılık veya verimlilik gibi somut çıktılar üzerinden değil çalışanların gözünden değerlendirmeyi amaçladık ve İKY uygulamalarının çalışan gözünden örgütsel performans üzerindeki etkisini sınadık. Elde edilen sonuçlar, insan kaynakları uygulamalarından işe alım, katılımcı karar alma, performans değerleme, ödüllendirme ve güçlendirme eylemlerinin örgütsel performans üzerinde anlamlı etkisi olduğu ortaya koyarken; uluslararası yazında etkisi olduğu kanıtlanan kurum içi eğitimler ve iş güvencesi değişkenlerinin herhangi anlamlı bir etki sağlamadığı sonucuna varılmıştır. Türkiye gibi çevresel belirsizliklerin yüksek olduğu bağlamlarda bu etkileşimin gerekçeleri yine bu çalışmada tartışılmıştır.Article Citation Count: 0An Investigation of Employee Performance Differences between Native and Immigrant Employees(2021) Albayatı, Emad Anver; Tuzlukaya, Şule Erdem; BusinessPurpose - Employee performance assessments are carried out using different techniques and tools, including subjective scales. Moreover, with the increase of immigration for work around the world, there is a question about the difference in employee performance between local and immigrant workers. The research aims to investigate the differences in employee performance between native and immigrant employees. Design/methodology/approach – This research presents data from Turkey on employee performance using a subjective scale with three dimensions. A total of 113 questionnaires were analysed from employees of NGO firms in Turkey, while the sample included native Turkish employees and immigrant employees. The analysis techniques included verification of the measurement model through confirmatory factor analysis, as well as a structural model and Pearson’s correlation for relationship testing. An ANOVA test was used for the testing of significant differences between the two ethnic groups. Findings – The CFA showed an acceptable fit of the measurement model for employee performance, while the reliability of the scale showed an overall Cronbach’s alpha of 0.951. The structural model showed strong correlations between the three dimensions of employee performance: contextual and adaptive (β = 0.864, p < 0.001), task and adaptive (β = 0.878, p < 0.001), and tasks and contextual (β = 0.919, p < 0.001). The Pearson’s correlations confirmed similar results of the structural model. The results of the research indicated that despite the apparent difference in aggregated mean score on the indicator and dimension levels, there were no significant differences in subjective employee performance evaluation at the 0.05 level between local and immigrant employees. Discussion – The ANOVA results confirmed the hypotheses of the research that assumed no significant differences between native and immigrant workers in terms of their performance. While research in the literature assumes that immigrant workers can have negative impacts on micro and macro-economic indicators, the Turkish case study confirms that immigrant workers can achieve work requirements and productivity. There were slight differences with regards to adaptive performance, which were noticed but not statically significant for the native workers. However, these differences are expected to diminish using specific organizational strategies.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »