1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Tuzlukaya, Şule"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 20 of 32
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Doctoral Thesis
    Ağdüzeneklerde Makine Öğrenmesi Algoritmaları Yoluyla Örüntü Tanılaması ve Bağlantı Tahminlemesi: Kiracı Karması Vakası
    (2023) Asbaş, Caner; Tuzlukaya, Şule; Business
    Ağdüzeneğini derinlemesine anlamak ve yorumlamak, yüksek dinamizm ve eksik veri nedeniyle oldukça zorlu olabilmektedir. Dinamizm ve eksikliklerin üstesinden gelebilmek için ağdüzeneğindeki düğümler arası potansiyel veya olası bağları tahmin etme çabalarına bağlantı tahminlemesi, belirli patikaları tanımlama uygulamalarına ise örüntü tanılama denilmektedir. Bu çalışmanın temel amaçlarından ilki, dinamizm ve eksik veri nedeni ile meydana gelen ağdüzeneği değişimi ve evrimini, örüntü tanılama ve bağlantı tahminleme problemi olarak formüle ederek bir yapay zeka - makine öğrenmesi çözümü geliştirmektir. Alışveriş merkezi karmaşık ve büyük bir örgüt sistemi olarak tanımlanmaktadır. Kiracı karması ya da kiracı(lar) kümesi, alışveriş merkezindeki tür, boyut, konum, hizmet/ürün sınıflandırmaları benzeri parametreleri içerir. Alışveriş merkezinin hayatta kalması ve başarısının sürdürülebilir olması, öncelikle kiracı karmasının analiz edilmesi ve planlanması ile ilintilidir. Dolayısı ile, bu çalışmanın bir diğer önemli hedefi, alışveriş merkezindeki iç mekan yaya trafiğinin ağdüzeneği olarak modellenmesiyle kiracı karması probleminin ağdüzeneklerde örüntü tanılama ve bağlantı tahminleme görevi ve işlemi olarak tekrar formüle edilmesidir. Böylelikle, ziyaretçilerin sosyoekonomik ve demografik parametreleri ile, mağaza ve alışveriş merkezi tercihleri üzerinden kiracı karması için yapay sinir ağı modellemesine dayalı yeni bir çözüm yöntemi önerilmektedir. Çalışma kuramsal olarak, ağdüzenekleri ve ağdüzeneklerinin değişim - evrim mekanizmaları için analitik ve matematiksel bir çözüm sunmaktadır. Bu sayede, ağdüzeneğindeki bağlar, bağları kuran aktörlerin özelliklerine ve tercihlerine bağlı olarak analiz edilebilir, sınıflandırılabilir ve tanımlanabilir. Ayrıca, özellik ve tercihlere göre düğümler arasındaki olası veya potansiyel bağlar, yapay sinir ağları modellemesiyle tahmin edilebilmektedir. Çalışma aynı zamanda metot açısından, yapay zeka - makine öğrenmesi yöntemlerini, özellikle yapay sinir ağlarını, ağdüzeneklerde bağları kuran veya kiracı karmasında iç mekan yaya trafiğini üreten aktörlerin yan bilgileri temelinde hem ağdüzenek araştırmalarına hem kiracı karması problemine, yeni bir yaklaşımla entegre edilebilmiştir. Bu çalışmada önerilen ve geliştirilen yaklaşım ve metot ile ağdüzenek evrim ve değişim mekanizmaları ile kiracı karması problemi için en azı %90 olmak üzere ortalama %96 başarı sağlanmıştır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Ameliyathanede Radyasyon Güvenliği; Çalışanların İyonize Radyasyondan Korunmadaki Bilgi ve Davranışları
    (2016) Bacı, Harun; Tuzlukaya, Şule; Business
    İleri teknolojinin kullanıldığı ameliyathanelerde çalışanlar bazı risk faktörleri ile karşılaşmaktadır. Bu faktörlerden birisi iş sağlığı ve güvenliği için fiziksel bir tehlike olarak bilinen iyonize edici radyasyondur. Bazı cerrahi vakalarda hastaların tedavisinde kullanılan c kollu skopi cihazları iyonize edici radyasyon olan x ışını prensibi ile çalışmaktadır. Kurşun önlük, kurşun paravan gibi koruyucu ekipmanlar iyonize edici radyasyonun zararlı etkilerinden koruyacağı gibi, c kollu skopi cihazlarının çalıştığı zamanlarda mümkün olduğunca uzak durmak gibi davranışlar maruz kalınacak iyonize radyasyon miktarını azaltmaktadır. İyonize edici radyasyon doku ve hücrelere zarar vererek genetik, doğumsal ve üreme sağlığı gibi bazı sistemleri olumsuz etkileyebilmektedir. Ameliyathanelerde radyasyon güvenliğine dair önlemler almak ve uygulamak çalışan sağlığını korumak bakımından oldukça önemlidir. Bu çalışmanın amacı, C kollu Skopi cihazlarının kullanıldığı ameliyathanelerde çalışan personelin; radyasyon güvenliği ve iyonize radyasyondan korunmadaki bilgi düzeylerini ve farkındalığını tespit ederek koruyucu ekipmanları kullanma davranışlarını değerlendirmektir. Bu araştırmada; nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Sonuçlar SPSS (Statistical PackagefortheSocialSciencesfor) Windows 11.5 programı ile değerlendirilmiştir. Verileri değerlendirmek için tanımlayıcı istatistik olarak ortanca, minimum, maksimum ve yüzde (%) değerleri ve verilerin karşılaştırılmasında Ki-Kare testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi olarak 0,05 esas alınmıştır. Elde edilen sonuçlar tablolaştırılarak yorumlanmıştır. Ameliyathane çalışanlarının radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunmadaki eksikliklerini gidermek için, radyasyon güvenliğiyle ilgili hizmet içi eğitimlere ihtiyaç olduğu tespit edilmiştir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Çalışan Bağlılığını Etkileyen Faktörler
    (2024) Husseın, Dunıyo Ahmed; Tuzlukaya, Şule; Business
    Bu tezin sonuçları, motivasyon, iş güvenliği, ödül ve tanınma, iş-yaşam dengesi ve iş tatmini dahil olmak üzere bir dizi değişkenin çalışan bağlılığı üzerindeki etkisini değerlendirmek amacıyla bu makalede sunulmaktadır. Farklı bir katılımcı örneğinden veri toplamak için kesitsel bir anket tasarımı kullanan nicel bir araştırma metodolojisi kullanıldı. 206 katılımcının yanıtları temel alınarak korelasyon analizi, tanımlayıcı istatistikler ve yapısal eşitlik modellemesi (SEM) kullanılarak veri analizi yapıldı. Tanımlayıcı istatistiklere göre, katılımcıların iş-yaşam dengesi, motivasyon, iş güvenliği, ödül ve tanınma ve çalışan bağlılığı derecelerinin orta ile yüksek arasında değiştiği görüldü. Anlamlı bir ilişki göstermeyen ödül ve takdir haricinde, korelasyon analizi tüm kategoriler ile çalışan bağlılığı arasında güçlü pozitif ilişkiler olduğunu ortaya çıkardı. İş yaşam dengesi, motivasyon, iş güvenliği ve çalışan bağlılığı arasındaki güçlü pozitif ilişkiler SEM analizi ile doğrulandı. Ancak ödül ve tanınmanın çalışan bağlılığı üzerinde anlamlı bir etkisi görülmedi. Tez bulgularına göre, çalışanların iş tatmini, motivasyonu, iş-yaşam dengesi ve iş güvenliği düzeyleri daha iyiyse işe bağlanma olasılıkları daha yüksektir. Ancak ödül ve takdir programlarının çalışan bağlılığını ne kadar iyi desteklediğini belirlemek için daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır. Genel çalışan bağlılığı düzeylerini yükseltmek amacıyla, içsel motivasyonu ve çalışanların refahını destekleyen konforlu çalışma ortamlarının oluşturulmasının gerekliliği tartışılmaktadır. Çalışmanın eksiklikleri ve daha ileri araştırmalar için öneriler kabul edilmektedir. Bu sınırlamalar arasında örneklemin temsililiği ve kişinin kendisi tarafından bildirilen verilere güvenilmesi yer almaktadır. Özetle firmalar, çalışan bağlılığının belirleyicilerini anlayıp bunlara değinerek çalışanların bağlılığını, refahını ve memnuniyetini destekleyen ortamları teşvik edebilir. Bu sonuçta organizasyonel başarıyı artıracaktır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Çalışan Destek Programı ve Çalışanların Moral ve Verimliliğindeki Rolü Üzerine Bir Araştırma
    (2018) Farman, Tarıq Mahmood; Tuzlukaya, Şule; Business
    Çalışan Destek Programı, çalışmayı etkileyen sorunlara ve sorunların çözümüne yardımcı olur. Bu konular sadece çalışma ortamı sorunları değildir. Çalışan Yardımı Programları, çalışanların ilişki sorunları, ayrılık ve kayıp, aile içi şiddet ve finansal sorunlar gibi sorunlarını anlamalarına ya da aşmalarına yardımcı olmak için tasarlanmıştır. Bu çalışmanın amacı, Çalışan Destek Programı'nı (ÇDP) ve çalışanların moral ve üretkenliği üzerindeki rolünü incelemektir. Bu amaçla, bu çalışma Çalışanlara Destek Programı ile ilgili tanım ve temel bilgiler başlamıştır. Sonra, amaç Çalışanlara Sağlanan Destek Programı'nın Çalışanlara Yönelik Moral ve Verimlilik üzerindeki etkilerini anlamaktır. Veriler yüz yüze görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Araştırma ve görüşmeler boyunca araştırmacı, Çalışan Destek Programı'nın bir kuruluş veya şirket için çok faydalı olabileceğini tespit etmiştir. Bu program, çalışanlara birçok farklı şekilde fayda sağlar. Bu araştırmanın ana bulguları, bir kurumdaki iki önemli unsur olan çalışanların moral ve üretkenliğine işaret etmektedir. Görüşmelerden sonra yöneticilerin görüşleri NVIVO 12 programı ile analiz edilmiştir. Araştırma bulgularından sonra cevaplar on iki ana tema altında yazılmıştır ve bu temalar alt temalarla takip edilmiştir. Görüşülen kişilerden zaman kısıtlaması nedeniyle, araştırma mümkün olduğu kadar etkili bir şekilde yürütülmeye çalışılmıştır. Ancak, Çalışan Destek Program'da gizlilik çok önemli olduğu için, Çalışan Destek Programı'ndan yararlanan çalışanlara başvuruda bulunulmamıştır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Çalışan Katılımı ile Örgütsel Saygınlık Arasındaki İlişkinin Kurulması: Oilibya Global Company'de Araştırma
    (2018) Enbaya, Muhannad Mohamed; Tuzlukaya, Şule; Business
    Bu çalışma, çalışan katılımı ile örgütsel saygınlık arasında var olan incelenmemiş olan bir ilişkiyi araştırmaktadır. Bu çalışmada tam olarak çalışan katılımının örgütsel saygınlık üzerindeki etkisi değerlendirilmektedir. Mevcut literatür ve bilgiler, çalışan katılımı ve örgütsel saygınlığın birçok kuruluşta yeni kavramlar olduğunu ve araştırmacıların, çalışan katılımı ve örgütsel saygınlık kavramlarını tanımlamak ve araştırmak üzerine yoğun bir şekilde odaklanmadıklarını göstermektedir. Ancak, çok az sayıda araştırmacı, bu iki kavram arasında var olan ilişkiyi belirlemek amacıyla çalışmalar yapmaya gayret etmiştir. Bu nedenle, çalışma esas olarak çalışan katılımı ve örgütsel saygınlık arasındaki ilişkiyi değerlendirmektedir. Araştırmacı, çalışan katılımının örgütsel saygınlık üzerindeki etkisi hakkında veri toplamak için bu çalışmaya katılanlar ile yapılan anketlerden yararlanmıştır. Çalışma, çalışma hipotezini test etmek ve değişkenlerin korelasyonunu belirlemek için SPSS V25 kullanmıştır. Araştırma bulgularına ve veri analizine dayanarak, bu çalışma çalışan katılımı ve örgütsel saygınlık arasında bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Anahtar Kelimeler:- Örgütsel saygınlık, çalışan katılımı, çalışan katılımının unsurları.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Book Part
    Citation - Scopus: 3
    Cyberwarfare: War Activities in Cyberspace
    (IGI Global, 2023) Asbaş,C.; Tuzlukaya, Şule; Tuzlukaya,Ş.E.; Tuzlukaya, Şule; Business; Business
    With today's changes in war doctrines, the areas where war is undertaken are highly diversified, in addition to the traditional land, air and, sea classifications. One of these areas is cyberspace, where all the activities are waged in this field by exploiting the advantages such as accessibility, availability, cheapness, convenience, anonymity, independence from distance and defense - attack asymmetry called cyberwarfare. Cyberwarfare is the use of cyberattacks by a state or an organization to cause harm to another state's or organization's computer information systems, computer networks and computer infrastructures in the context of warfare. The rationale behind these objectives is similar to other types of warfare, as cyberwarfare is both a dimension of actual warfare and stand-alone war area. In this chapter, cyberwarfare and related phenomena will be extensively discussed. © 2023, IGI Global. All rights reserved.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Citation - WoS: 4
    Doğrusal Olmayan Birim Kök Testleri Kullanılarak 21 Oecd Ülkesinde Sağlık Harcamaları Yakınsamasının Test Edilmesi
    (Duzce Univ, Fac Medicine, 2022) Çelik, Eşref Uğur; Omay, Tolga; Tuzlukaya, Şule; Economics; Business
    Amaç: Bu çalışma, 1975 ve 2019 yılları için 21 OECD ülkesinde sağlık harcamalarının stokastik zaman serisi davranışını bir dizi güncel birim kök testi kullanarak analiz etmeyi amaçlamaktadır. Gereç ve Yöntem: Bu çalışmada, 21 OECD ülkesinin sağlık harcaması verilerinin bu ülkelerin sağlık harcamaları arasında bir yakınsama olup olmadığını ampirik olarak test etmek için doğrusal ADF birim kök testi ve sekiz ilgili doğrusal olmayan birim kök testi kullanılmıştır. Bulgular: Ampirik bulgular, 21 OECD ülkesinin 20'sinde sağlık harcamalarının durağanlığını desteklemektedir. Sonuç: OECD ülkelerinin çoğunda sağlık yakınsama hipotezi doğrulanmış olup, sağlık harcamaları şoklarının ülke düzeyinde sağlık harcamaları üzerinde yalnızca geçici etkileri olduğunu göstermektedir. Bu ampirik çalışma çok önemli politika sonuçları sunmaktadır. Politika otoritelerinin alacağı politika tedbirlerinin sağlık harcamaları verisindeki olası doğrusal olmayanlığı göz ardı edilerek yapılamayacağı çalışmanın ampirik kısmında teyit edilmiştir. Sonuç kısmında sıralanan politika önerilerine alt rejim dönemlerinde daha fazla yatırım yapılması ve yüksek rejim dönemlerde ise var olanın sürdürülmesinin sağlık harcamaları yakınsaması için yeter koşul sağladığı belirlenmiştir. Bunun yanı sıra Japonya ve Güney Kore gibi ülkelerde rejimden bağımsız yapısal değişimlerin sağlık harcamaları yakınsamasında da değişim yarattığı belirlenmiştir. Bu tarz ülkelerde yapısal değişimler gözetilerek yatırımların yapılması önem arz etmektedir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Elektronik Reçete Uygulamasının Hekim ve Eczacı Açısından Değerlendirilmesi
    (2016) Topbaş, Ümit; Tuzlukaya, Şule; Business
    Bilgi ve İletişim Teknolojileri günümüzde hızlı bir gelişim süreci içerisindedir. Diğer sektörlerde olduğu gibi Sağlık sektörü de bilgi teknolojilerinde ki bu gelişmeden olumlu yönde etkilenmektedir. Sağlık hizmeti sunan kuruluşlar karmaşık yapıda olup, sunulan hizmeti niteliğinden dolayı bilgi sistemlerine daha çok ihtiyaç duyan kuruluşlardır. Sağlık hizmet sunucuları teknoloji - emek yoğun ve karmaşık olarak sunulan sağlık hizmetlerinin yönetilebilirliğini kolaylaştırmak için kendi bünyelerinde Hastane Bilgi Yönetim Sistemlerini(HBYS) kullanmaktadırlar. HBYS'ler kullanıldıkları hastanelerin niteliğine cevap verecek şekilde zaman içinde gelişimini sürekli olarak sürdürmektedirler. Hastane bilgi yönetim sistemlerinin bilgi teknolojilerine paralel olarak hızlı gelişmesi ve hastanelerin bu sistemleri aktif olarak kullanıyor olması E-Sağlık uygulamalarının geliştirilmesine ve uygulanabilir olmasına zemin hazırlamıştır. Elektronik Reçete uygulaması Sosyal Güvenlik Kurumun geliştirmiş olduğu bir E-Sağlık uygulaması olup, sağlık hizmet sunucuları bu E-Sağlık uygulamasını kendi HBYS'leri vasıtasıyla entegre olarak kullanmaktadırlar. Buradan hareketle birinci bölümde Hastane Bilgi Yönetim Sistemleri ve E-Sağlık uygulamalarından bahsedilmiştir. İkinci bölümde ise E-Reçete uygulamasının içerisinde yer aldığı MEDULA sistemi ve E-Reçete uygulamasının genel yapısı ve işleyişine yer verilmiştir. E-Reçete uygulaması MEDULA hastane uygulamasında yer alan tüm hekimleri ve Sosyal Güvenlik Kurumu ile sözleşmeli tüm eczaneleri sürece dâhil ettiği için kapsamı oldukça geniş ve en aktif kullanılan E-Sağlık uygulamalarından birisidir. Bundan dolayı Tez çalışmamda E-Reçete Uygulaması Hekim ve Eczacı açısından ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Uygulamanın sağlık hizmet sunucularına sağladığı kolaylıklar ve uygulamada yaşanan problemler alan araştırması kısmında ele alınmıştır. Alan araştırmasında betimleme tekniği kullanılmış olup, uygulama her açıdan incelenip analiz yapıldıktan sonra mülakat soruları hazırlanarak bir hekim ve bir eczacı ile mülakat çalışması yapılmıştır. Hekim açısından değerlendirilme kısmında uygulamanın reçete tanzim sürecine olumlu ve olumsuz etkileri ele alınmış, matbu reçeteye göre kıyaslamalar yapılmıştır. E-Reçete uygulamasında tüm işlemlerin Hastane bilgi sistemi üzerinden yapılıyor olmasının hekimlere neler getirdiği konusunun üzerinde durulmuştur. Bilgi sistemine bağlı olunmasının hekimleri rahatız ediyor olması ancak burada esas problemi reçete tanzim sürecinde sistemden kaynaklanan teknik problemler, sistemde yaşanan kesintiler oluşturmaktadır. Yani hasta bakım ve reçete tanzim sürecinde bilgi sistemlerinde yaşanan kesinti ve teknik problemler hekimleri rahatsız etmektedir. Uygulamanın hekimlere sağlamış olduğu kolaylıklar ise detaylı şekilde alan araştırma kısmında verilmiştir. Eczacı açısından değerlendirilme kısmında uygulamanın reçete karşılama ve eczane iç süreçlerine etkisi değerlendirilmiştir. Matbu reçetede yaşanan tüm problemlerin ortadan kalkması ve reçeteye ilişkin tüm verinin sisteme otomatik olarak geliyor olması eczaneler için büyük kolaylık oluşturmuştur. Kısmen de olsa bilgi sistemine bağlılığın getirdiği olumsuz durumlar yaşansa da eczacı açısından değerlendirmede önemli ölçüde memnuniyet ve hizmet sunumuna olumlu katkı söz konusudur. Anahtar Sözcükler E-Reçete, MEDULA, Hekim, Eczacı
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Etik Liderlik, Örgütsel Sinizm ve İş Doyumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Öğretmenler Üzerine Bir Araştırma
    (2023) Kaya, Bilsay; Çiğdemoğlu, Ceyhan; Yılmaz, Ayşe Aslı; Tuzlukaya, Şule; Business; Pilot Training; Public Relations and Advertising
    Liderlik vasıfları ile çalışanlarına liderlik eden okul yöneticileri, öğretmenlerde aidiyet duygusunu ve motivasyonu arttırarak, öğrencilerin daha başarılı eğitim almalarına da katkı verir. Özellikle okul yöneticilerinin karar verirken ve uygularken etik ilkelere bağlı kalması, paydaşlarına rol model oluşturacak bir liderlik anlayışı benimsemeleri, kurumsal saygınlığı da beraberinde getirebilecektir. Bu kapsamda çalışmanın temel amacı; algılanan etik liderlik, örgütsel sinizm ve iş doyumu arasındaki ilişkilerin ortaya konması ve örgütsel sinizmin, algılanan etik liderlik düzeyi ile iş doyumu arasındaki ilişkide aracılık rolünün tespit edilmesidir. Nicel araştırma yaklaşımlarından kesitsel tarama yöntemi kullanılmış, Türkiye’nin İzmir ilinde bulunan çeşitli okul ve kademelerde görev yapan öğretmen ve okul yöneticilerinden 1365 katılımcıdan veri toplanmıştır. Çalışmanın en dikkat çekici bulgusu algılanan etik liderliğin iş doyumu üzerindeki anlamlı etkisini yitirmediğini, örgütsel sinizmin ise iş doyumu üzerindeki etkisinin devam ettiği saptanmış olmasıdır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Examining Shared Leadership Dimensions Through a Social Network Approach: a Case From Tourism Industry
    (Univ Novi Sad, Fac Economics Subotica, 2024) Asbas, Caner; Tuzlukaya, Şule; Tuzlukaya, Sule Erdem; Maaroof, Aymen; Tuzlukaya, Şule; Business; Business
    Background : Shared leadership is regarded as a fundamental approach to complexity leadership theory in terms of adaptability and flexibility. It emerges from communication among team members in a complex environment and consists of three dimensions: task coordination, personal support, and information sharing. Purpose: This study investigates shared leadership and its dimensions which are task coordination, personal support, and information sharing using social network analysis. By incorporating social network theory, the social and relational aspects of shared leadership can be revealed and emphasized. Study design/methodology/approach : Social network analysis was used to test the hypotheses on the data collected from the employees of a tourism organization. Findings/conclusions: The findings indicate that the individuals in task coordination, personal support and information sharing networks have a medium or low percentage of degree centrality in the social networks of their units or departments. The social networks of task coordination, personal support and information sharing have a high percentage of degree density when all individuals are treated as a total network and individuals in different departments and units as separate networks. This situation is led by the more balanced distribution of the power among the actors, dense communication between the members and intense network relations in task coordination, personal support and information sharing networks. Limitations/future research: The present study focuses only on internal network relations. As a future body of work, the study could be expanded to include both external and internal network relations to provide a wider understanding of the shared leadership concept. As another future body of work, to reach more generalizable results, this study can be expanded with a meta-analysis that will be performed on the results obtained by applying the survey on other organizations and processing the data collected with social network analysis methods again.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Havacılık Sektöründe Dijital Dönüşüm ile Dinamik Yeteneklerin Harmonik Merkezcilik Yoluyla Çözümlenmesi
    (2023) Yılmaz, Ayşe Aslı; Tuzlukaya, Şule; Business; Pilot Training
    Havacılık sektörü, Toplum 5.0'ın yükselişinden ve dijital dönüşümün başlangıcından fayda sağlayabilen sektörler arasındadır. Bu araştırmanın temel amacı, dijitalleşmenin havacılık endüstrisindeki dinamik kapasitelere etkilerini incelemek, özellikle de havaalanı işletmelerine özel bir vurgu yapmaktır. Özelikle çalışmada ağ analizinin analitik yeteneklerini kullanarak, dijital dönüşümün dinamik kapasitelere etkilerini anlamak açısından ne kadar önemli olduğunu incenlenmiştir. Temel araştırma sorusu, ağ analizinin dijital dönüşümün dinamik kapasitelere etkisini daha derinlemesine anlamak için bir araç olarak kullanım potansiyelini incelemek üzerine kurgulanmıştır. Bu kapsamda Ankara şehrinde bulunan Esenboğa Havalimanı'nda gerçekleştirilen çalışmada, ağ araştırmalarından türetilen bir merkeziyet ölçümü olan Harmonik Merkezilik'i kullanılmış ve bunu Python programlama dili üzerine kurulu NetworkX kullanarak uygulanmıştır. Ağ analizinin Harmonik Merkezilik ile birleştirilerek kullanılması, dijital dönüşümün dinamik kapasitelere etkisini anlamak için farklı bir bakış açısı sunar.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    İnsan Kaynakları Uygulamalarının Algılanan Örgütsel Performansa Etkisi
    (2021) Kuzutürk, Belkıs; Kırkbeşoğlu, Erdem; Tuzlukaya, Şule; Business
    Günümüz rekabet koşulları göz önünde bulundurulduğunda insan kaynakları uygulamaları gerek akademik gerekse de uygulama açısından değerlendirilsin, örgütler için ayırt edici bir unsur olarak kabul görmektedir. Etkili insan kaynakları yönetim ve uygulamalarının örgüt performansına doğrudan olumlu katkıları bulunmaktadır. İnsan kaynakları yönetimi, uyguladığı politikalar ve uygulamalar ile bireysel ve örgütsel hedeflerin başarımının eş zamanlı olmasında önemli rol üstlenmektedir. Geçen süreçte İKY uygulamalarını etkin bir şekilde sürdüren örgütler önemli kazanımlar elde etseler de birçok örgüt için tersine, kazanımlar istenilen düzeyde gerçekleşmemiştir. Aslında temel sorun İKY uygulamalarının içeriğiyle ilgili değildir. Özellikle kurumsallaşma düzeyi düşük birçok işletme yalnızca öykünmeci bir tavırla bu uygulamaları benimsemekte ve sonucu olarak performans artışı ve personel memnuniyeti sağlayamamaktadır. Diğer yandan kimi zaman performans artışı sağlayan birçok örgüt ise bunu başarısız İKY uygulamalarına rağmen sağlayabilmektedir. Bu nedenle çalışmamızda örgütsel performans kavramını karlılık veya verimlilik gibi somut çıktılar üzerinden değil çalışanların gözünden değerlendirmeyi amaçladık ve İKY uygulamalarının çalışan gözünden örgütsel performans üzerindeki etkisini sınadık. Elde edilen sonuçlar, insan kaynakları uygulamalarından işe alım, katılımcı karar alma, performans değerleme, ödüllendirme ve güçlendirme eylemlerinin örgütsel performans üzerinde anlamlı etkisi olduğu ortaya koyarken; uluslararası yazında etkisi olduğu kanıtlanan kurum içi eğitimler ve iş güvencesi değişkenlerinin herhangi anlamlı bir etki sağlamadığı sonucuna varılmıştır. Türkiye gibi çevresel belirsizliklerin yüksek olduğu bağlamlarda bu etkileşimin gerekçeleri yine bu çalışmada tartışılmıştır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    İşletme Stratejik Yönetimi Açısından İnsan Kaynakları Uygulamalarının Değerlendirilmesi
    (2018) Yıldırım, Ahmet Gökhan; Tuzlukaya, Şule; Business
    Günümüz işletme çevresi küreselleşmenin de etkisiyle değişim ve gelişim halindedir. İşletmelerin çevre sınırlarının kalkması, beraberinde yoğun rekabet ortamını getirmiştir. Bu durum işletme faaliyetlerini günlük ve stabil yaklaşımdan ziyade uzun dönemde ve rekabet edebilecek seviyeye taşımaları için stratejik düşünceye yaklaştırmış. Bilgi çağını yaşadığımız bu yüzyılda rekabetin en önemli unsuru işletmenin işgörenleri ve stratejilerin işletme bünyesinde uygulayıcıları olan insan kaynakları birimleridir. İnsan kaynakları birimleri de işletmelerin stratejilerine uygun politikalar ve uygulamalarla stratejiye destek olmaya çalışır. Bu uygunluk işletmeye içsel bir güç kazandırarak stratejinin gerçekleşmesine olanak sağlar. Alanındakilerin bakış açılarıyla bu konuları araştırmak üzerine hazırlanan tez çalışmamda, literatür taramasının yanında bu alanda yetkili olan üst düzey işletme yöneticileri ve insan kaynakları uzmanlarıyla derinlemesine mülakatlar yapılmış, işletme stratejik yönetiminin insan kaynaklarıyla uyumu farklı yönleri ile irdelenmiştir. Anahtar Sözcükler İşletme Stratejik Yönetimi, İnsan Kaynakları Stratejileri, İnsan Kaynakları Uygulamaları
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Doctoral Thesis
    İşyeri ve Çalışan Performansı Açısından Örgütsel Sosyal Uyumu: Stk'ların Örneği
    (2021) Al-bayatı, Emad Anwer Abdulhameed; Tuzlukaya, Şule; Business
    Göçmen işçi oranının çok yüksek olduğu bir çalışma ortamında, çalışma ekibindeki uyumunçalışanın performansı üzerindeki etkisinin ölçülebilmesi, insan kaynakları ile performans kavramları arasındaki ilişkiyi anlamak için iyi bir fırsattır. Bu araştırmada temel olarak Türkiye'deki STK kuruluşlarında çalışan göçmen çalışanların sosyal ve örgütsel yönlerinin ele alınması amaçlanmıştır. Bu nedenle, içinde bulundukları örgütsel yapı içindeki uyumlarına ek olarak, sosyal açıdan iş arkadaşları arasındaki uyumlarına odaklanmaktadır. Çalışma, göçmen işçiler ile onların yerel iş arkadaşlarının örgütsel uyumu arasında sosyal ve görev (örgütsel) olmak üzere her iki açıdan karşılaştırma çerçevesini dikkate almaktadır. Araştırma, hedeflenen değişkenleri ölçmede güvenilirlik ve yeterlilik için önceden test edilmiş ölçekleri içeren bir anket aracı aracılığıyla öznel bir değerlendirme metodolojisini benimsemektedir. ÖSU ölçeğinin temelini oluşturmak için seçilen araç araştırılmış ve sosyal uyumu ve örgütsel uyumu ölçmede başarılı olduğu kanıtlanmıştır. Türkiye'deki STK'ların yerli ve göçmen çalışanlarından toplam 392 geçerli anket toplanmıştır. İstatistiksel analizin bulguları, ÖSU ve ÇP ölçeklerinin modellerinin uygunluğunu DFA (Doğrulayıcı Faktör Analizi) modeli kullanarak göstermiştir. Betimleyici istatistiklerde, yerel çalışanlar ÖSU ve ÇP boyutlarının çoğunda daha yüksek ortalama puanlar almıştır. Örgütsel sosyal uyumun çalışan performansı üzerindeki etkisi ÖSU ölçeği aracılığıyla gösterilmiştir. Etkilerin doğası ve kapsamı bir boyuttan diğerine farklılık göstermiştir. Olumlu, olumsuz veya 0,05 düzeyinde anlamlı etkiler, yapısal eşitlik modellemesi analizi ile gösterilmiştir. Boyutların çoğuna bakıldığında, ÖSU ve ÇP değerlendirmelerinde cinsiyet, yaş, medeni durum, iş deneyimi, gelir ve ekip büyüklüğü grupları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. ii Bununla birlikte, ÖSU ve ÇP değerlendirmelerinde eğitim düzeyi, Türkçe dil yeterliliği, uyruk ve çalışma düzeyi grupları arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Knowledge-Based Leadership, Innovation and Knowledge Management in Organizational Performance of the Kenyan Higher Education System
    (2023) Rıoba, Emmanuel; Özdemir, Büşra; Çiğdemoğlu, Ceyhan; Tuzlukaya, Şule; Business; Department of Business; Public Relations and Advertising
    Purpose- The research is commenced to examine the effect of knowledge-based leadership, innovation, and knowledge management in organizational performance of the Kenyan higher education system. Design/methodology/approach – - The research involved a primary quantitative research, specifically cross-sectional survey design. Study used a sample of 10 private universities and public universities situated in the five countries Nairobi, Kiambu, Kisumu, Nakuru, and Uasin Gishu in Kenya and recognized by the Commission for University Education of Kenya. To reduce ambiguity and get accurate responses, 50 questionnaires were sent out to faculty members of universities. From the 50, 45 respondents filled the questionnaires and others suggested and adjustment of the questions to be clarified. 20 questionnaires were randomly dispersed in all of 10 universities, the 10 universities from which the sample for the study was taken are the major institutions of higher education in Kenya comprising more than the 80% of the total population of the Kenyan higher education system. Findings- The findings indicate that knowledge-based leadership has both direct positive effect on the performance of higher education institutions as well as an indirect positive effect through the mediating role of innovation and knowledge management processes. Implications – The study will extend the existing literature on the impact of knowledge-based leadership on organizational performance and the mediating role of innovation and knowledge management processes in higher education institutions. Value – This study is among the few scholarly works that have proposed an integrated research model which seeks to establish the correlation between knowledge-based leadership, knowledge management, innovation, and organizational performance in the Kenyan higher education system.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Kurumsallaşma Sürecinde Retorik Stratejilerinin Rolü: Türkiye'de Sigortacılık Sektörünün Kurumsallaşması Üzerine Niteliksel Bir Analiz
    (2015) Gökoğlu, Mustafa; Kırkbeşoğlu, Erdem; Tuzlukaya, Şule; Business
    Bu çalışmanın amacı, retorik stratejilerinin kurumsallaşma sürecindeki rolünü ve etkinliğini sınamaktır. Retorik stratejileri belirli sosyal olguların toplum içerisinde kurumsallaşması açısından bir süreklilik sergilemekte ve Pathos, Logos ve Ethos şeklinde sınıflandırılmaktadır (Aristotle, 1991). Bu açıdan bakıldığında toplumun önemli kesimlerini temsil eden kurumsal aktörler kullandıkları söylem yoluyla etkili metinler üretmekte ve savundukları sosyal olgulara dair düşüncelerin yayılımını sağlamaktadırlar. Çalışmada kurumsallaşmanın hangi retoriksel stratejiler eşliğinde gerçekleştiğini sınamak adına sigorta endüstrisi araştırma kapsamına alınmıştır. Farklı bağlamlarda farklı retoriklerin daha baskın olabileceği düşüncesine uygun olarak, çalışma sonucu ortaya konan bulgular, Türkiye'de sigortacılık sektöründeki kurumsallaşma sürecinin Pathos, Ethos ve Logos stratejileri şeklinde ardışık bir sıralamayı izlediğine işaret etmiştir
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Leader-Member Exchange in Different Organizational Cultures and Effects To Organizational Burnout
    (2014) Kırkbeşoğlu, Erdem; Tuzlukaya, Şule; Business
    The purpose of this study is to examine the effect of leader-member exchange to burnout syndrome in different organizational cultures. Sample of the study is constituted by 183 participants who work in life insurance companies which represent organic organizational culture and non-life insurance companies which represent mechanical organizational culture. As a result of regression and correlation analysis, it is determined that leader-member exchange in organic organizational culture affects organizational culture negatively and in higher level compared to mechanical organizational cultures.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Lesotho'da Çok Uluslu Bir Şirket Olan Vodacom Bünyesindeki Meslekî Tatmin ve İş Performansı Arasındaki İlişki
    (2019) Ratia, Lineo Rosina; Tuzlukaya, Şule; Business
    Meslekî tatmin geçmişten günümüze insan kaynakları yönetimi alanında en çok araştırılan konulardan biri hâline gelmiştir ve gün geçtikçe de iş yerlerindeki önemi gittikçe artmaktadır. Çalışanların harcadığı emek ve edinmiş oldukları bilgi, o şirketin üretkenliğini etkileyen en elzem şey olduğu için iyi işçi bir şirketin sahip olabileceği en mühim servetidir. Bu sebeple, onların yaklaşımları ve performansı, söz konusu iş yerlerinde etkin rol oynar çünkü bunlar bir kuruluş bünyesindeki çalışan tutumunun temel beliryecileridir. Meslekî tatmin ve iş performansına dair çok kapsamlı bir araştırmalar bütünü olmasına rağmen, az gelişmiş ülkelerdeki çok uluslu şirketlerin bünyesindeki bu iki değişken hakkında yapılan araştırmaların sayısı çok seyrek olmakla birlikte bu konu göz ardı edilmektedir. Bu nedenle, bu çalışmanın amacı az gelişmiş bir ülkede yerleşik olan çok uluslu bir şirket çatısı altındaki meslekî tatmin ve iş performansı arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu çalışma, Lesotho'da bulunup, sektörün öncü firmalarından biri olan çok uluslu telekominikasyon şirketi Vodacom'nun 210 daimi çalışanı arasında yürütülen nicel yönteme dayalı bir çalışmadır. Veri analizi sürecinde ise Sosyal Bilimler İstatistik Programı (SPSS V 23) kullanılmıştır. Çalışmanın bulguları, çok uluslu bir şirkette meslekî tatmin ve çalışanların iş performansı arasında karışılıklı bir bağıntı olduğunu (korelasyon) göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Meslekî tatmin, iş performansı, çok uluslu şirket, Lesotho
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Ödüllendirme Sistemine Yönelik Banka Yöneticilerinin Yaklaşımı: Libya Örneği
    (2017) Gidar, Nagah; Tuzlukaya, Şule; Business
    Motivasyonla ilgili bir dizi tartışma ve teori; çalışanların performans, başarı ve ilgili çıktılarına ve bunların örgütün geneline etkisine ışık tutmaktadır. Bu araştırmada motivasyon ve ödüllendirme sisteminin mülkiyetteki farklılık çerçevesinde iki örgütteki karşılaştırmalı analizini yapmak amaçlanmaktadır. Çalışmada, Libya'daki özel sektör ve kamu sektörü bankalarındaki yöneticilerin motivasyonal ödüllendirmeye dair bakış açılarını açığa çıkarmak üzere veri toplanmıştır. Nitel araştırma strateji çerçevesinde (derinlemesine mülakalarla) toplanan verilerin analizi, Libya'daki kamu bankalarının maddi ödüllerinin özel sektör bankaları kadar etkili olmadığını ortaya koymaktadır. Bununla beraber, veriler, çalışma perfomansına göre verilen manevi ödüllerin hem kamu sektöründeki hem özel sektördeki bankalarda çalışanları motive etme konusunda yeterli olduğunu açığa çıkarmıştır. Ayrıca, toplanan verilerin analizi çerçevesinde, Libya'daki özel sektör ve kamu sektörü bankalarında maddi ödüllere kıyasla manevi ödüllerin çalışanları motive etmede daha etkili olduğu ve performanslarını geliştirmeye daha çok ittiği sonucuna varılmıştır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Örgüt Teorilerini Kullanan Sosyal Girişimcilik Dökümanları Üzerine Bir Bibliyometrik Analiz
    (2019) Akkocaoğlu, Sinem; Tuzlukaya, Şule; Business
    Bu tez çalışmasında sosyal girişimcilik ve/veya sosyal girişimcilikle ilgili anahtar kelimeler ile organizasyon teorileri ve/veya organizasyon teorileri ile ilgili anahtar kelimeler kullanılarak Web of Science veri tabanından elde edilen veriler bibliyometrik analiz yöntemi ile analiz edilmeye çalışılmıştır. Belirlenen bu alanda literatürdeki son durumu ortaya çıkarmak amacıyla açık bir yazılım olan R 3.6.1 ve onun bir aracı olan biblioshiny kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar belirlenen bu alandaki temel yazarları, literatür analizlerini, kullanılan kelime sıklıklarını ve diğer pek çok sonucu ortaya koymuştur. Seçilen veriye göre en çok atıf alan dergiler 'Academy of Management Review', 'Academy of Management Journal' ve 'Entrepreneurship Theory and Practice' olarak belirlenmiştir. Sosyal girişimciliğin gelişmekte olan ülkelerin toplumsal sorunlarına çözüm olabileceğini göz önüne alarak, bu ülkelerden bu alana yönelik bilimsel yayın katkısına ihtiyaç olduğu gözlemlenmiştir. Anahtar kelimeler çok geniş seçilse bile, yayın sayısının özellikle Popülasyon Ekolojisi Teorisi ve Sosyal Ağ Teorisi ve/veya bu teorilerin anahtar kelimeleriyle ilgili olarak çok az olduğu görülmüş ve bu alana yapılacak teorik katkının önemli olduğuna vurgu yapılmıştır.
  • «
  • 1 (current)
  • 2
  • »