Browsing by Author "Gümüşel, Günseli"
Now showing 1 - 9 of 9
- Results Per Page
- Sort Options
Article BİZANS İSTANBUL’UNDAN LATİN ÜSSÜNE DÖNÜŞEN BAŞKENTİN HİKAYESİ: NIKETAS KHONIATES’İN GÖZÜNDEN IV. HAÇLI SEFERİ(2022) Gümüşel, Günseli; Department of Social Sciences for University wide CoursesHaçlı Seferleri XI. ve XII. yüzyıllar arasında Avrupalı Hıristiyanların bir araya gelerek, kendilerine göre kutsal olan yerleri Müslümanların elinden almak için düzenledikleri savaşlardır. Düzenlenen sekiz Haçlı Seferi arasında niyet ve sonucu açısından değerlendirildiğinde en kayda değer olanı IV. Haçlı Seferidir (1204). Bu seferin amacı teoride, Kudüs’ü Müslümanlardan geri almak ve kutsal topraklara kavuşmak iken asıl amaç Doğu-Batı ticaret yollarının ele geçirilmesiydi. Olayların aynı zamanda görgü tanığı olan Niketas, İstanbul’un Haçlılar tarafından zaptını ve yağmalanmasını büyük bir keder içinde ve canlı betimlemelerle anlatmıştır.Article Citation Count: 0Characterizations of the commutators involving idempotents in certain subrings of $M_{2}(\mathbb{Z})$(Tubitak Scientific & Technological Research Council Turkey, 2023) Ozdin, Tufan; Gumusel, Gunseli; Department of Social Sciences for University wide CoursesIn this paper, we characterize the idempotency, cleanness, and unit-regularity of the commutator [E1, E2] = E1E2 - E2E1 involving idempotents E1, E2 in certain subrings of M2(Z).Book Part Citation Count: 0Citizenship education courses in primary schools in modern Turkey (1920s-1950s)(IGI Global, 2023) Gümüşel,G.; Nurdan,G.T.; Department of Social Sciences for University wide CoursesAccording to Mustafa Kemal, salvation is possible only through national education. The consciousness of freedom should be taught in schools. Teachers also had duties on the path to national awakening and organisation. After the Grand National Assembly was established in Ankara, the government gave the students and teachers the task of enlightening Turkish people. The idea was that future generations should be raised with a national, scientific, and secular education to protect Türkiye's independence and strengthen the republic regime. The feelings of virtue, self-sacrifice, order, discipline, and self-confidence should be reinforced in the new generation. The "citizenship education at primary school," which the intellectuals of constitutionalism focused on within the scope of the "new man-new society" project, constituted an important dimension of nation-building. In this study, citizenship education courses with different names such as Citizenship, Homeland, Malumat-i Vataniye, etc. will be evaluated by using official course books from the 1920s to 1950s in the Republic of Türkiye. © 2023, IGI Global. All rights reserved.Article ‘‘ESKİ VE YENİ ARASINDA’’ BİR OSMANLI PADİŞAHI: III. SELİM(Herkese Bilim Teknoloji, 2017) Gümüşel, Günseli; Department of Social Sciences for University wide Courses“Bağ-ı âlem ıcre zâhirde safâdır saltanat Dikkat etsen mânevi kavgaya cardır saltanat Bu zamanın devletiyle kimse mağrur olmasın Kâm alırsa adl ile ol dem becâdır saltanat Kesbeder mi vuslatın bin yılda bir âşık ânın Meyleder kim görse ammâ bîvefadır saltanat Kıl tefekkür ey gönül çarhın hele devranını Ki safâ ise velev ekser cefâdır saltanat Bu Cihan'ın devletine eyleme hırs-ü tamâ Pek sakın İlhamî zira bîbekadır saltanat.” İlhami mahlasıyla birçok şiir yazıp, şarkı besteleyecek ruh inceliğine sahip bir padişah olmasının yanı sıra III. Selim, yukarıdaki manzumesinde saltanatın gelip geçici olduğunu anlatacak kadar alçakgönüllü ve gerçekçi bir yöneticiydi. Bu meziyetler birçok Osmanlı padişahı için geçerli sayılmazdı. III. Selim’in onlardan farklı düşünmesinin en önemli sebebi babasının ve amcasının eğitimine verdiği özel önemin yardımıyla kafes usulüne rağmen bilgili ve kültürlü bir şehzade olarak yetişmesiydi. Ayrıca Doğu ilgisine olan merakını beslerken Batı’ya olan ilgisini de kaybetmiyordu. Peki III. Selim ıslahatçılıkta yeni bir dönemin ağır kapılarını var gücüyle iterken, içinde barındırdığı asil duygular ve idealist beyninde ışıldayan edebi cümleler ona yardım edebilmiş miydi? Kısacası başarabilmiş miydi?Article “KÂFİRLERİN CENNETİNDE” BİR OSMANLI SEFİRİ: YİRMİSEKİZ MEHMET ÇELEBİ(Herkese Bilim Teknoloji, 2017) Gümüşel, Günseli; Department of Social Sciences for University wide CoursesYazıldığı günlerde uyandırdığı yankıların bugüne kadar uzandığı bir seyahatname olma özelliği taşıyan Yirmisekiz Mehmet Çelebi’nin Seyahatnamesi yapıcı eleştirilere ve övgülere layık görülmüştür. Her ne kadar Paris gezisi boyunca değerli Türk diplomat adamının ağırbaşlılığından, engin hoşgörüsünden, beğendiği detayları takdirle karşılamasından ve kesinlikle kapılmadığı aşağılık duygusundan bahsedilse de 18. yüzyıl Osmanlısının içinde bulunduğu durum ile “dönüşüm” ismini yeni yeni kazanan istemli ya da istemsiz değişikliklerin yani uygun tabirle ihtilallerin algısı esere farklı bir perspektiften yaklaşmayı mümkün kılıyor.Article Milli Mücadele Dönemi İstanbul ve Anadolu Mitinglerinde Türk Kadını II(2022) Gümüşel, Günseli; Department of Social Sciences for University wide CoursesSultanahmet Mitinginden sonra tedirgin olan İtilaf Devletleri bütün mitingleri yasakladı. Ancak konulan yasağa rağmen 28 Mayıs 1919 günü İzmir’de şehit edilen vatandaşlar için Sultanahmet Camiinde mevlit okutuldu. Bundan iki gün sonra ise “dua günü” adı altında Sultanahmet Meydanında başka bir miting daha düzenlendi. Polis bu mitinge Sultanahmet Camii duvarları içinde kalması şartıyla izin verdi. Toplantıda İsmail Hakkı Bey, Hoca Rasim Efendi, Hamdullah Suphi Bey, Milaslı Dr İsmail Hakkı Bey ve Darülfünun öğrencilerinden Şükufe Nihal Hanım hazır bulundular. Şükufe Nihal Hanım yaptığı konuşmada vatan sevgisini şu sözlerle dile getirerek olası tehlikelere de dikkati çekmiştir: “Ey Sevgili İstanbul, güzel vatanım, hastalıklı, talihsiz toprağım! Seni kaybetmek korkusunun ruhuma yaptığı derin zehirli acıyı bilmem bununla kaçıncı defadır duyuyorum…Aziz toprak, bilmiyordum ki; senin en asil çocukların böyle hicranınla ağlarken bütün alem de sana açgözlü, tamahkar gözlerini dikmiş, belki asırlardan beri seni bizden ayırmak için uğraşıyorlar…Ruhumuz o kadar sende, varlığımız o kadar sende ki aziz vatan, beşiğimiz sendin, mezarımız yine sen olacaksın!”Article Osmanlı Devletinde Eğitim Sistemi ve Eğitim Kurumları(2022) Gümüşel, Günseli; Department of Social Sciences for University wide CoursesHer toplum kendi yapısına, yaşayışına ve sosyal anlayışına uygun bir eğitim sistemi kurar. Bu nedenle Osmanlı eğitim sistemini ve son dönemde geldiği noktayı anlayabilmek için, öncelikle Osmanlı toplum ve eğitim yapısına genel olarak bakmak yararlı olacaktır.Article Citation Count: 0Unit and idempotent additive maps over countable linear transformations(Hacettepe Univ, Fac Sci, 2024) Gumusel, Gunseli; Kosan, M. Tamer; Zemlicka, Jan; Department of Social Sciences for University wide CoursesLet V be a countably generated right vector space over a field F and a E End(V F ) be a shift operator. We show that there exist a unit u and an idempotent e in End(V F ) such that 1 - u, a - u are units in End(V F ) and 1 - e, a - e are idempotents in End(V F ) . We also obtain that if D is a division ring D % Z 2 , Z 3 and V D is a D -module, then for every alpha E End(V D ) there exists a unit u E End(V D ) such that 1 - u, alpha - u are units in End(V D ) .Article Citation Count: 0Why the Turkish defense industry between 1919 and 1950 failed?(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2023) Ermis, Ugur; Gumusel, Gunseli; Department of Social Sciences for University wide CoursesThis study seeks to answer why Turkey could not reach its defense industry targets despite the efforts between 1919-1950. Defense industry was significant for the government's foreign policies and efficiency. The problems in defense industrial infrastructure and absence of a private industrial sector were significant reasons for falling of the empire. During Turkish Independence War and in early Republican Era, lack of national defense industry remained as a crucial problem. Thus the government considered the establishment of indigenous defense industry as a strategic target and invested limited resources. Despite, by the end of the World War II, Turkish Republic still failed to fulfil military requirements. This failure led Turkey to join NATO due to security requirements against USSR. It led to dependency on Western military assistance. Turkey's failure was due to lack of corporate planning, inadequate investment financing, and the difference between current human resources and strategic target requirements.