Rijit Sacların Yapısal Parça Tasarım Optimizasyonu

dc.contributor.advisor Kaftanoğlu, Bilgin
dc.contributor.advisor Kalkan, Hakan
dc.contributor.author Toruk, Emre
dc.contributor.other Manufacturing Engineering
dc.contributor.other 06. School Of Engineering
dc.contributor.other 01. Atılım University
dc.date.accessioned 2024-07-07T12:50:57Z
dc.date.available 2024-07-07T12:50:57Z
dc.date.issued 2023
dc.description.abstract Metal şekillendirme yöntemleri tüm dünyada yaygın kullanılmaktadır. Özellikle havacılık ve otomotiv sektörlerinde çok çeşitli yöntemler kullanılarak metale şekil verilmektedir. Metal şekillendirme yöntemlerinden biri olan hidrolik şekillendirme yöntemi, üretim kolaylığı, kalıp ihtiyacının azaltılabilmesi, karmaşık yapıların üretiminde etkili olduğu için tercih edilen yöntemlerden biri olmuştur. Sıvının sıkıştırılamayan özelliği kullanılarak basıncın eşit olarak iletilmesini hedefleyen bu yöntem, hidrolik metal şekillendirme yöntemini geleneksel metal şekillendirme yöntemlerinden ayırmaktadır. Kendi içerisinde de çeşitleri olan hidrolik metal şekillendirme yöntemlerinden bir tanesi de sac metal hidroform (Flexform) yöntemidir. Kauçuk tabanlı bir haznede hapsedilen sıvı basınçlandırılarak, kauçuk diyaftamın kalıp ve sac parça üzerine uyguladığı basınç ile metal şekillendirme yöntemi yapılmaktadır. Karmaşık yapıların üretimini mümkün de kılsa, diğer metal şekillendirme yöntemlerinde görülen kırışma, pot oluşumu, yırtılma ve geri yaylanma gibi sorunlar, bu yöntem için de geçerli olmuştur. Yapılan bu çalışmada sac metal hidroform yöntemi kullanılarak sac parça üzerinde şekillendirme desenleri oluşturulmuş, bu desenler sayısal ve deneysel olarak incelenmiştir. Üç boyutlu diyafram, iki boyutlu kalıp ve sac parçanın kullanıldığı bu çalışmada birçok desen modellenmiş ve modellenen desenler arasında yapılan elastik analizler sonucunda en az bükülmeyi sağlayan, en mukavemetli şekillendirme deseni seçilmiştir. Seçilen desen, 0.60 mm kalınlığındaki titanyum CP2 malzemesi kullanılarak analiz ve tasarım optimizasyonları yapılmıştır. Maksimum %10 incelme tasarım kısıtlaması belirlenmiş, geri yaylanmayı mümkün olduğunca azaltmak amaçlı bir çalışma yapılmıştır. Sonlu elemanlar yöntemi kullanılarak plastik analizler gerçekleştirilmiş ve tasarım kısıtları yakalanıncaya kadar optimizasyon süreçleri devam etmiştir. Daha sonra deneysel işlemler için kalıplar üretilerek şekillendirme işlemi gerçekleştirilmiştir. Parça şekillendirildikten sonra parçada oluşan incelme, çarpılma ve mukavemet basit destekli kiriş yöntemiyle ölçülmüştür. Sehim ölçümleri yapıldıktan sonra ise, parça 3 boyutlu ortama lazer tarama yöntemi ile aktarılmış, simulasyon ile deneysel ürün bilgisayar ortamında geometrik olarak karşılaştırılmıştır.
dc.description.abstract Metal forming methods are widely used all over the world. Metal is shaped by using a wide variety of methods, especially in the aerospace and automotive industries. Hydraulic forming method, which is one of the metal forming methods, has been one of the preferred methods because of its ease of production, reduction of the need for molds, and effective in the production of complex structures. This method, which aims to transmit pressure evenly by using the incompressible property of the liquid, distinguishes the hydraulic metal forming method from the traditional metal forming methods. One of the hydraulic metal forming methods, which also has varieties in itself, is the sheet metal hydroform (Flexform) method. The liquid trapped in a rubber based chamber is pressurized, and the metal forming method is performed with the pressure exerted by the rubber diaphragm on the mold and sheet metal part. Although it makes the production of complex structures possible, problems such as wrinkling, pot formation, tearing and springback seen in other metal forming methods have also been valid for this method. In this study, forming patterns were created on the sheet metal part by using the sheet metal hydroform method, and these patterns were examined numerically and experimentally. In this study, in which a three-dimensional diaphragm, two dimensional mold and sheet metal part were used, many patterns were modeled and as a result of the elastic analyzes made between the modeled patterns, the most durable forming pattern was selected, which provides the least bending. Analysis and design optimizations were made using the selected pattern, 0.60 mm thick titanium with CP2 titanium material. A maximum 10% thinning design restriction was determined, and a study was conducted to reduce springback as much as possible. Plastic analyzes were carried out using the finite element method and the optimization processes continued until the design constraints were met. Then, molds were manufactured for the experimental processes and the shaping process was carried out. After the part was shaped, the thinning, distortion and strength gained by the part were measured by the supporting 4 point. After the deflection measurements were made, the part was transferred to the 3D environment by laser scanning method, and the simulation and experimental product were compared geometrically in the computer environment. en
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14411/5710
dc.language.iso en
dc.subject Makine Mühendisliği
dc.subject Mechanical Engineering en_US
dc.subject Mühendislik Bilimleri
dc.subject Engineering Sciences en_US
dc.title Rijit Sacların Yapısal Parça Tasarım Optimizasyonu
dc.title Structural Part Design Optimization of Rigid Sheet Metal en_US
dc.type Master Thesis
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Kaftanoğlu, Bilgin
gdc.coar.type text::thesis::master thesis
gdc.description.department Fen Bilimleri Enstitüsü / Makine Mühendisliği Ana Bilim Dalı
gdc.description.endpage 148
gdc.description.startpage 0
gdc.identifier.yoktezid 847259
relation.isAuthorOfPublication 6a16f0d1-a867-4770-b8fd-9628467d1eb8
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 6a16f0d1-a867-4770-b8fd-9628467d1eb8
relation.isOrgUnitOfPublication 9804a563-7f37-4a61-92b1-e24b3f0d8418
relation.isOrgUnitOfPublication 4abda634-67fd-417f-bee6-59c29fc99997
relation.isOrgUnitOfPublication 50be38c5-40c4-4d5f-b8e6-463e9514c6dd
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 9804a563-7f37-4a61-92b1-e24b3f0d8418

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
847259 Structural part design optimization of rigid sheet metal.pdf
Size:
10.01 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections