Bilimsellik Değerlerinin İçeriği ve Yapısı*

dc.authoridDEMİRUTKU, KÜRŞAD/0000-0003-1946-4203
dc.authoridGungor, Elis/0000-0003-0185-4246
dc.authorwosidGüngör, Elis/IAM-4808-2023
dc.authorwosidDEMİRUTKU, KÜRŞAD/S-6270-2019
dc.contributor.authorGüngör, Elis
dc.contributor.authorDemirutku, Kürşad
dc.contributor.authorDemirutku, Kürşad
dc.contributor.otherDepartment of Psychology
dc.date.accessioned2024-07-05T15:19:29Z
dc.date.available2024-07-05T15:19:29Z
dc.date.issued2021
dc.departmentAtılım Universityen_US
dc.department-tempTED ÜNİVERSİTESİ,ATILIM ÜNİVERSİTESİen_US
dc.descriptionDEMİRUTKU, KÜRŞAD/0000-0003-1946-4203; Gungor, Elis/0000-0003-0185-4246en_US
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı bilimsel bağlamla ilişkili değerlerin tespit edilmesi ve bu değerlerin Schwartz (1992) tarafından önerilen güdüsel çemberdeki konumlarının sınanmasıdır. Bilimsellik değerleri alanyazınından hareketle yaratıcılık, merak, şüphecilik, açık fikirlilik, akılcılık, nesnellik, müştereklik, bilimsel etik ve tutarlılık değerleri bilimsellik değerleri olarak tespit edilmiştir. Bu değerlerin önemini ölçmek amacıyla yazarlar tarafından maddeler geliştirilmiştir. Beş hipotezi sınamak amacıyla iki çalışma yapılmıştır. Birinci çalışmanın (N = 624, Ort.yaş = 22) bulguları bilimsellik değerlerinin görgül olarak Özyönelim ve Evrenselcilik değerleri arasında konumlandığını ve bilimsellik değerleri ile diğer değer tipleri arasındaki korelasyonların sinus dalgası şeklinde bir örüntü sergilediğini ortaya koymuştur. İkinci çalışmada ise (N = 181, Ort.yaş = 21.5) bilimsellik değerlerinin semantik farklılık maddeleri ile ölçülen bilime yönelik tutumlar ve bilme ihtiyacı puanları ile pozitif, belirsizliğe tahammülsüzlük puanları ile negatif korelasyon gösterdiği gözlenmiştir. Bu araştırma bilimsellik değerlerini, değerlerin çembersel yapısıyla entegre eden ilk çalışmadır. Bulguların bilimsellik değerlerinin hipotez edilmiş olan yapısını doğruladığı ve bilimsellik değerleri ölçümünün yakınsak ve ıraksak geçerliğe sahip olduğunu desteklediği tartışılmıştır. Kendi kendini seçme yanlılığı içerebilecek uygunluk örneklemleri kullanılması, verinin Türk üniversite öğrencilerinden toplanmış olması, ikinci çalışmada kadınların erkeklerden daha fazla temsil edilmiş olması ve bilimsellik değerleri dışındaki değer tipi ölçümlerinde düşük güvenirlik katsayıları gözlenmiş olması araştırmanın yöntemsel sınırlılıkları olarak kayda geçirilmiştir. Gelecekte yapılabilecek çalışmalarda, halihazırdaki araştırma bulgularının kültürlerarası çalışmalarla tekrarlanması ve bilimsellik değerlerinin, bu çalışmada kullanılanlar dışında kalan kişilik ölçümleri ile arasındaki ilişkilerinin incelenerek yakınsak geçerlik bulgularının genişletilmesi önerilmiştir.en_US
dc.identifier.citation0
dc.identifier.doi10.26650/SP2019-0142
dc.identifier.endpage489en_US
dc.identifier.issn1304-4680
dc.identifier.issn2602-2982
dc.identifier.issn2602-2982
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.scopusqualityN/A
dc.identifier.startpage459en_US
dc.identifier.trdizinid486782
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.26650/SP2019-0142
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/486782/bilimsellik-degerlerinin-icerigi-ve-yapisi
dc.identifier.volume41en_US
dc.identifier.wosWOS:000692197800004
dc.identifier.wosqualityN/A
dc.language.isotren_US
dc.publisherIstanbul Univ, Fac Letters, dept Psychologyen_US
dc.relation.ispartofPsikoloji çalışmaları (Online)en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.titleBilimsellik Değerlerinin İçeriği ve Yapısı*en_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication3eb42d82-956a-4b58-89a8-4107f7a48572
relation.isAuthorOfPublication90de0bb8-8ecc-4b12-8309-4f2d84ba86e3
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery3eb42d82-956a-4b58-89a8-4107f7a48572
relation.isOrgUnitOfPublicationd03aee88-f01c-44c4-a304-c7d7552fbbe9
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscoveryd03aee88-f01c-44c4-a304-c7d7552fbbe9

Files

Collections