Kritik Bağlantılar: Ağ Analizi ile Havacılık Güvenliğini Artırmak

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Pilot Training
(2016)
The Department of Pilot Training under Atılım University Graduate School of Civil Aviation is a graduate program that opened in 2016. At the Department of Pilot Training, we train pilots in a way that grants them extraordinary qualities at an education and training environment equipped with state-of-the-art technology and equipment, and in English, as the language of global aviation. The PPL(A) and PIC flight stages of the flight training offered by our Department of Pilot Training have been conducted under Atılım University Flight Training School at Zonguldak Çaycuma Airport and Ankara Esenboğa Airport using the hangars of Atılım University, and our Technam aircraft since 2017; while the IR and ME certification training procedures under the CPL(A) education are conducted at Atlantic Flight Academy, AFA Flight School with which we share a cooperation protocol in education. Our graduates become eligible to obtain an ATPL (A) Airline Transfer Pilot License from the Directorate of Civil Aviation with their Undergraduate Diploma. As Atılım University, we would like to welcome you to our Undergraduate Degree program in Pilot Training if you wish to become a pilot who holds a certificate that is valid worldwide, speaks an advanced-level of English, prioritizes flight safety and security, has adopted the culture of aviation, is able to conduct domestic and international flights with adherence to all rules, has adopted the analytical thought process, is able to undertake the duties of leadership and teamwork, have a high level of awareness and is able to make the right decision at the right time.

Journal Issue

Events

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Ağ Analizi kullanarak farklı uçak tiplerinde insan faktörlerinin havacılık kazalarına etkisini incelemektir. Bu araştırma, daha önceki çalışmaların insan faktörlerinin rolünü kabul etmesine rağmen, merkezilik metriklerini analiz ederek en etkili hataları belirleyip, bu hataların havacılık güvenliği üzerindeki etkisini daha ayrıntılı bir şekilde anlamayı hedeflemektedir. Çalışmada Python'un NetworkX kütüphanesi kullanılarak Ağ Analizi yapılmıştır. NTSB havacılık kazası veri tabanından elde edilen bir veri seti kullanılmıştır. Her uçak tipi için iki modlu ağlar oluşturulmuş, düğümler kazaları ve insan hatası kategorilerini temsil ederken, kenarlar bu ilişkileri göstermektedir. Analiz, pilot hatasının tüm uçak tiplerinde en yüksek derece merkeziliğine sahip olduğunu ve kazalarda sıkça yer aldığını ortaya koymuştur. Yakınlık merkeziliği, pilot hatasının ağ üzerindeki önemli etkisini vurgulayarak merkezi rolünü daha da öne çıkarmıştır. Bulgular, havacılık güvenliğini artırmak için pilot hatalarının ele alınmasının kritik önemini vurgulamaktadır. Mürettebat hataları ve diğer insan hataları daha az sıklıkta görülmesine rağmen, verilerdeki varlıkları kapsamlı bir güvenlik stratejisinin bu faktörleri de dikkate alması gerektiğini göstermektedir. Bu çalışmanın sonuçları, pilot hatasının çeşitli uçak tiplerinde havacılık kazalarındaki en etkili insan faktörü olduğunu göstermektedir. Hedeflenmiş müdahaleler, örneğin geliştirilmiş pilot eğitimi ve daha sıkı güvenlik protokolleri gibi uygulamalara odaklanarak, havacılık endüstrisi kaza oranlarını önemli ölçüde azaltabilir

Description

Keywords

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi (Online)

Volume

7

Issue

2

Start Page

263

End Page

285

Collections