Sağlık Profesyonellerinin Eğitiminde Simülasyona Dayalı Mesleklerarası Eğitim

No Thumbnail Available

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Nursing
(2018)
Atılım University Department of Nursing opened in 2018. The department is among the few in our Turkey with a program that is 100% in English. In this aspect, the department is also the first and the only one in Ankara. Nurses are some of the key players among healthcare professionals protecting the health of individuals, families and the public, and offering care in line with the principles of holistic and family-based healthcare. Prepared with respect to the changes in Turkey and the world, as well as the developments in the global health sector, course content is presented through technological and innovative methods in education. Hybrid and simulation laboratories armed with cutting-edge equipment are used for skill training as an important portion of the education for nursing. As the field most in demand by nursing and midwifery schools in Turkey, our thesis graduate program for the field Obstetrics and Gynecology shall start in 2020. Holding pedagogical formation certificates and qualifications accredited nationally, and internationally, our academic staff not only offers training in professional skills (cognitive and psychomotor skills) and foreign languages to students, but also prepares students as health professionals for the future, making use of programs such as those on social responsibility, as well as student network activities and international exchange projects.

Journal Issue

Abstract

Mesleklerarası eğitim, sağlık profesyonellerinin lisans eğitiminde farklı meslek grupları arasındaki farklılıkları ve benzerlikleri daha iyi kavramalarına ve onların kendi profesyonel kimliklerini oluşturmalarına katkı sağlayan bir yaklaşımdır. Mesleklerarası eğitim dünyada sağlık alanında eğitim veren saygın üniversitelerineğitim müfredatlarına entegre edilmiştir. Türkiye’de ise henüz lisans müfredat programlarında yer almamaktadır. Ancak, Türkiye’de sağlık alanında eğitim alan öğrencilerin, mesleklerarası eğitim programları ile mesleki bilgi ve becerilerinin, yeterliliklerinin, diğer mesleklere olan farkındalıklarının arttırılarak ekip olarak çalışabilme becerisi kazanabilecekleri öngörülmektedir. Literatürde mesleklerarası eğitimin etkinliğinin arttırılması için yenilikçi bir yöntem olan simülasyonun kullanılması önerilmektedir. Simülasyona dayalı mesleklerarası eğitim, öğrencilerinteorik bilgileri ile uygulamaları arasındaki boşluğu gidermekte, iletişim becerilerini ve mesleklerarası ekip çalışması becerilerini geliştirmektedir. Ayrıca bu yaklaşım farklı meslekler arasında köprüler oluşturmakta, etkili bir ekip işbirliğini sağlayarak diğer mesleklerin rollerinin anlaşılmasına ve bilgi kazanımının sağlanmasına katkıda bulunmaktadır. Bu derlemede mesleklerarası eğitimin önemi, mesleklerarası eğitimde kazandırılması gereken yeterlilikler ve bu yeterliliklerin kazandırılmasında ve geliştirilmesinde yenilikçi bir yaklaşım olarak simülasyona dayalı mesleklerarası eğitim yönteminin kullanılmasına ilişkin yöntemler tartışılmıştır.

Description

Keywords

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

0

WoS Q

N/A

Scopus Q

N/A

Source

Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi /Journal of Health Sciences and Professions

Volume

6

Issue

2

Start Page

437

End Page

445

Collections