Genişletilmiş Gerçeklik Teknolojilerinin İş Hayatında Oyunlaştırma Üzerine Etkisi

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Events

Abstract

Bu çalışma, Sanal Gerçeklik (VR) destekli oyunlaştırmanın çalışan davranışları üzerindeki etkilerini, özellikle rekabet, eğlence, öğrenme sonuçları ve sonuç beklentileri bağlamında incelemektedir. Uzmanlık, pozisyon ve yaş bağımsız değişkenleriyle yapılan regresyon analizleri, uzmanlık ile rekabet, eğlence ve sonuç beklentileri arasında negatif bir ilişki göstermiştir. Daha deneyimli çalışanlar VR'den daha az fayda sağlarken, pozisyon ve yaşın etkileri önemsizdir. Eğlence de uzmanlık tarafından olumsuz etkilenmiş; güvenilirlik skorunu zayıf kılmıştır. Sonuçlar, VR oyunlaştırmanın daha az deneyimli çalışanlar için etkili olduğunu, ancak daha deneyimli çalışanların kişiselleştirilmiş ve zorlu ortamlarla daha fazla motive olduğunu göstermektedir.
This study examines the effects of Virtual Reality (VR)-enabled gamification on employee behaviors, focusing on competition, entertainment, learning outcomes, and outcome expectations. Using proficiency, position, and age as independent variables, regression analyses were conducted. Results showed a negative relationship between proficiency and competition, entertainment, and outcome expectations, suggesting that more experienced employees benefit less from VR-based gamification. Position had no significant impact, and age had minimal influence. Engagement was also negatively affected by proficiency, with a low Cronbach's alpha indicating weak reliability. The findings suggest that VR gamification is more effective for less experienced employees, while more proficient employees need more personalized and challenging environments to stay engaged and motivated.

Description

Keywords

İşletme, Business Administration

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

91

Collections