Browsing by Author "Boztepe, Handan"
Now showing 1 - 20 of 32
- Results Per Page
- Sort Options
Article -(2022) Çınar, Sevil; Boztepe, Handan; Özcebe, Hilal; NursingAmaç: Bu çalışmada, adölesan yaş grubundaki e-sağlık okuryazarlık düzeylerinin, adölesan karar verme süreçleri ile\radölesanların ve ebeveynlerin sosyal ve ekonomik belirleyicileri ile ilişkisinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır.\rMethods: Katılımcılar Türkiye’deki farklı sosyoekonomik yerleşimlerdeki liselerin 9-12. sınıflarında okuyan 14-18 yaş\rgrubudur. Veriler, adölesanların ve ebeveynlerinin sosyo-demografik özelliklerine ilişkin sorulardan oluşan veri toplama\rformu, Ergen Karar Verme Ölçeği ve Adölesanlar için E-Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Veriler, 14 ila\r18 yaşları arasındaki 1.082 adölesandan toplanmıştır.\r Results: Adölesanların yaşı, ailenin aylık geliri, karar verme puanları arttıkça e-sağlık okuryazarlığı düzeyi artmaktadır.\rAdolesanların ekonomik durumu ve yaşı, e-sağlık okuryazarlığını oluşturan temel faktörlerdir.\rConclusions: Adölesanlara güvenilir sağlık bilgilerini nasıl bulacaklarını ve kendi sağlıklarını korumak için uygun\rkararları nasıl alacaklarını öğretmeyi amaçlayan e-sağlık okuryazarlığı eğitiminin acilen iyileştirilmesine ihtiyaç vardır.\rGelişmekte olan ülkelerde hükümetlerin sosyal politikaları olarak düşük sosyoekonomik statüdeki ergenlere e-sağlık bilgi\rokuryazarlığı ve hizmetleri sağlanmalıdırArticle 14-18 Yaş Grubundaki Çocuklarda İlaç Bilgisi ve İlaç Kullanım Durumlarının Belirlenmesi(2022) Çınar, Sevil; Boztepe, Handan; Özcebe, Hilal; NursingBu çalışmanın amacı çocukların ilaçlarla ilgili bilgilerini, ilaç kul- lanım durumlarını ve bilgi kaynaklarını belirlemektir. Bu araştırma tanımlayıcı olarak Türkiye’nin başkenti olan Ankara İlindeki Mil- li Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı farklı sosyoekonomik düzeyde olan (düşük, orta yüksek) üç okulda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini seçilmiş olan okullardaki 9., 10., 11. ve 12. sınıfların- da okuyan 14-18 yaş grubundaki toplam 1082 çocuk oluşturmuş- tur. Araştırmaya katılan çocukların %81,6’sı ağrı kesici ilaçları, %47,7’si antibiyotiği, %30’u mide ilacı, %22,6’sı adale gevşetici ilaçları ve %18,8’ı stres ilaçlarını bildiklerini ifade etmişlerdir. Kronik hastalığı olan ya da hastanede yatanların, kronik hastalığı olmayan, hastanede yatmayan ve son altı ay içinde doktora gitme- yenlere kıyasla doğru ilaç kullanımıyla ilgili bilgilerinin daha fazla olduğu bulunmuş; istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır. Bu çalışmanın sonunda çocukların ilaçlar hakkındaki bilgilerinin geliştirilmesine gereksinim olduğu belirlenmiştir.Article Annelerin Evde Reçetesiz İlaç Kullanma Durumlarının Farklı Sosyoekonomik ve Sağlık Okuryazarlık Düzeylerine Göre İncelenmesi(2022) Ay, Ayşe; Boztepe, Handan; NursingAmaç: Bu çalışmanın amacı, farklı sosyoekonomik düzey ve sağlık okuryazarlık düzeyine göre annelerin çocuklarına evde reçetesiz\rilaç kullanım durumunu ve etkileyen faktörleri incelemektir. Gereç ve Yöntem: Kesitsel tanımlayıcı desende olan bu araştırma\rfarklı sosyoekonomik düzeyde yer alan (düşük-orta-yüksek) üç aile sağlığı merkezinde Eylül 2018- Şubat 2019 tarihlerinde\ryürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini araştırma kriterlerine uygun olan 0-18 yaş grubu çocuğa sahip 300 anne oluşturmuştur.\rVeriler “Veri Toplama Formu” ve “Yetişkin Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği” ile toplanmıştır. Bulgular: Düşük sosyoekonomik\rgrubunda yer alan annelerin çocuklarına evde reçetesiz ilaç kullanma düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Annelerin sağlık\rokuryazarlık puan ortalamaları ile sosyoekonomik düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0.000). Düşük\rsosyoekonomik grubunda yer alan, çocuklarına evde reçetesiz ilaç kullanan annelerin sağlık okuryazarlık puan ortalamaları, reçetesiz\rilaç kullanmayan annelere göre daha düşüktür (p=0.041). Çocuğun yaşının (OR=1.01, p=0.045), annenin düzenli ilaç kullanma\rdurumunun (OR=2.11, p=0.014) ve çocuğa ilaç vermeden önce prospektüsü okuma durumunun (OR=3.14, p=0.005) annelerin\rreçetesiz ilaç kullanımını etkilediği belirlendi. Sonuç: Bu araştırma düşük sosyoekonomik ve sağlık okuryazarlık düzeyinin\rannelerin çocuklarına evde reçetesiz ilaç kullanma durumuna yol açabileceğini vurgulamıştır. Annelerin reçetesiz ilaç kullanmasına\retki eden faktörleri göz önünde bulunduran ve sağlık okuryazarlık düzeylerinin arttırılmasını hedefleyen eğitim programları ile\rreçetesiz ilaç kullanımı azaltılabilir.Article Çocuğu Hastanede Yatan Ebeveynlerin Aile Merkezli Bakım Alma Durumlarını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi(2019) Boztepe, Handan; Yıldız, Gizem Kerimoğlu; Çınar, Sevil; Ay, Ayşe; NursingAmaç: Bu araştırmanın amacı, çocuğu hastanede yatan ebeveynlerin, aile merkezli bakım uygulamalarına katılma durumları veetkileyen faktörleri belirlemektir.Hastalar ve Yöntem: Bu kesitsel araştırma bir çocuk hastanesinin yataklı servislerinde çocuklarına refakat eden ebeveynler ileTemmuz 2014- Nisan 2015 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklem grubunu araştırmaya katılmayı kabuleden 303 ebeveyn oluşturmuştur.Bulgular: Ebeveynlerin çoğunluğunun (%95) hastanede çocuklarının bakımına katıldıkları, en çok bakımına katıldıkları uygulamaların çocuğun temel fiziksel bakımını karşılamaya yönelik uygulamalar (yemek yeme, hijyen gereksinimlerini karşılama) veilaç uygulaması olduğu (%37,6) belirlendi. Çocukları planlı bir şekilde hastaneye yatırılan ebeveynlerin sağlık profesyonellerinedaha fazla soru sorabildiği belirlenmiştir (p<0,05). Ebeveynlerin çoğunluğunun (%72.6) teslimlere katılmak istedikleri belirlendi. Ebeveynlerin eğitim seviyeleri ve çocuklarının hastalığını, hastanede aldıkları tedavi protokolünü, çocuklarına yapılanuygulamaların nedenlerini ve yatak başı hemşire teslimlerini anlama durumları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farkolduğu bulundu (p<0.05).Sonuç: Bu araştırmanın sonucunda, çocukları hastanede yatan ebeveynlerin aile merkezli bakım sürecine katılmalarını planlarken; ebeveynlerin eğitim seviyesi ve çocukların hastaneye yatış şekli gibi özelliklerin, sağlık profesyonelleri tarafından dikkatealınması gerekliliği sonucu ortaya çıkmıştır.Article Communication Experiences of Nursing Students With Children and Their Families: a Qualitative Study(2023) Boztepe, Handan; Çınar, Sevil; NursingBackground: The clinical setting is often a stressful and anxiety-provoking environment. In particular, caring for pediatric patients causes students to experience anxiety in the clinic. It is extremely important to learn how to communicate effectively with the child’s parents and family members in overcoming this difficulty and providing effective care. Aim: The aim of this study is to determine the communication experiences of students with children and their parents during the clinical education of pediatric nursing course. Methods: The phenomenological approach, which is a qualitative research method, was used in the study. The population of the study comprised fourth-year students from the Faculty of Nursing, who accomplished the pediatric nursing course. The study was con ducted with 15 students, who agreed to participate voluntarily, via in-depth interviews. Results: The themes emerging as a result of the interviews conducted with the students were “difficulties and facilitators,” “family-centered care experiences,” and “acquisitions.” In the study, most of the student nurses stated that they felt fear, restlessness, and anxiety when they first came to the service, and they had difficulty in communicating with the hos pitalized child and the family. The students stated that they had difficulties in communica tion especially due to the age and diagnosis of the children. Conclusion: The study revealed that it is necessary to develop students’ skills of commu nication with children and their families. Accordingly, it is necessary to increase the com munication skills of student nurses by organizing trainings. It is recommended to create interactive environments where student nurses can express their difficulties.Article Citation - WoS: 1Citation - Scopus: 2Comparison of the Escape Room and Storytelling Methods in Learning the Stress Response: a Randomized Controlled Pilot Study(Elsevier Sci Ltd, 2025) Dogu, Nilgun; Boztepe, Handan; Topal, Cansu Akdag; Sonmez, Munevver; Yuceer, Bugse; Bayraktar, Nurhan; NursingAim: The purpose of this study was to evaluate the effect of the Escape Room and Storytelling methods on nursing students' learning about the topic of stress response. Background: It is recommended that new generations be trained using innovative teaching methods that differ from traditional teaching methods. The Escape Room and Storytelling methods are among the techniques that have been used and recommended for this purpose. Design: The study was conducted with a randomized, controlled design. Methods: Thirty-five (n = 35) second-year undergraduate nursing students were randomly divided into two groups, one group was trained on stress response using the Escape Room method, while the other group was trained using the Storytelling method. Focus-group interviews were conducted with the students after the interventions. Results: There was a significant difference between the groups in terms of the median post-intervention knowledge assessment score. It was determined that the students in the Escape Room group scored significantly higher than those in the Storytelling group (p < 0.05) Conclusions: The use of these methods, which ensure the active participation of students and increase their motivation, effectively contributes to meeting the educational needs of students and increases their level of satisfaction.Article A comprehensive investigation of biopsychosocial determinants influencing primary dysmenorrhea among university students(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2024) Yalvac, Canan Oksuz; Topal, Cansu Akdag; Boztepe, Handan; NursingDysmenorrhea, characterized by pain and related symptoms, significantly impacts women's quality of life in work and education, prompting a comprehensive evaluation of associated factors. The objective of this study was to utilize structural equation modeling (SEM) to analyze and assess the biopsychosocial factors influencing dysmenorrhea among university students. Three hundred and thirty-nine university students were included in this cross-sectional descriptive study. Data were collected using the Participant Information Form, the Beck Anxiety Scale (BAS), the Beck Depression Scale (BDS), the Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS), the Adverse Childhood Experiences Scale (ACES), the Pain Catastrophizing Scale (PCS) and the Visual Analogue Scale (VAS). It was determined that the variables of pain onset (t = 3.24, p < .05) and age at menarche (t = -2.16, p < .05) showed a significant relationship with the model. The variables of the PCS (t = 16.87, p < .001), BDS (t = 3.06, p < .05), and BAS (t = 5.13, p < .001) showed a significant relationship with the model. Social factors in the model were examined, and a family history of dysmenorrhea and the ACES variables did not contribute significantly to the model (p > .05). The study indicates primary dysmenorrhea influenced by biological and psychological factors. Nurses should conduct holistic assessments and provide comprehensive care for affected women.Article Citation - WoS: 2Citation - Scopus: 2Development and Psychometric Analysis of a Pediatric Oncology Nurses' Educational Needs Scale(Wiley, 2023) Kudubes, Asli Akdeniz; Semerci, Remziye; Ozbay, Sevil Cinar; Ay, Ayse; Boztepe, Handan; NursingBackground/objectivesIt is important to determine the educational needs of pediatric oncology nurses in order to maximize and implement nursing care interventions. Therefore, this study aims to develop a valid and reliable measurement tool to determine pediatric oncology nurses' educational needs and examine its psychometric properties. Design/methodsThis methodological study was conducted with 215 pediatric oncology nurses in Turkey between December 2021 and July 2022. Data were collected with the "Nurse Information Form" and "Pediatric Oncology Nurses' Educational Needs Scale." IBM SPSS 21.0 and IBM AMOS 25.0 software programs were used for data analysis, and descriptive statistics were used to analyze numeric variables. Exploration and confirmatory factor analyses were performed to determine the scale's factorial structure. ResultsThe factorial analysis was used to test the structural validity of the scale. A five-factor structure consisting of 42 items was developed. The Cronbach's alpha coefficient for "Illness" was .978, "Chemotherapy and Side Effect" was .978, "Another Therapy and Side Effect" was .974, "Palliative Care" was .967, "Supportive Care" was .985, and the total score was .990. Fit indices resulting from the study were chi(2)/SD: 3.961, root mean square error of approximation (RMSEA): 0.072, goodness-of-fit index (GFI): 0.95, comparative-of-fit index (CFI): 0.96, and normed fit index (NFI): 0.95. ConclusionThe Pediatric Oncology Nurses' Educational Needs Scale is a valid and reliable scale for pediatric oncology nurses to determine their educational needs.Article Disiplinlerarası Eğitim Algısı Ölçeğinin\r(deaö) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2019) Terzioğlu, Füsun; Aktaş, Demet; Ertuğ, Nurcan; Boztepe, Handan; NursingAmaç: Disiplinlerarası Eğitim Algısı Ölçeği (DEAÖ) Türkçe versiyonu-\rnun geçerlik ve güvenilirliğini değerlendirmektir.\rYöntem: Bu metodolojik çalışmadaki ölçek, farklı meslek grupları ile\rçalışan sağlık çalışanları ve öğrencilerinin, disiplinlerarası eğitime iliş-\rkin algılarını belirlemek amacıyla Ankara’da bir üniversitenin beş farklı\rsağlık disiplininden toplam 215 öğrenciye uygulanmıştır. Ölçek geçer-\rlik ve güvenirliği açıklayıcı faktör analizi, iç tutarlık katsayısı (∝) ve\rsınıf içi korelasyon katsayısı kullanılarak analiz edilmiştir.\rBulgular: Faktör analizi sonucunda; 17 maddeli ve 3 faktörlü ölçeğe\rulaşılmıştır. Ölçeğin Cronbach alpha (∝) katsayısı 0.926 olarak bulun-\rmuştur ve ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğu saptanmıştır.\rSonuç: Çalışma sonuçlarımız, DEAÖ Türkçe versiyonunun geçerli ve\rgüvenilir bir araç olduğunu göstermektedir. DEAÖ Türkçe versiyonu\rfarklı meslek grupları ile çalışan sağlık bakım öğrencilerinin disiplinle-\rrarası eğitime ilişkin algılarını ölçmede kullanılabilir.Article Does the Immigration Affect Prenatal Attachment Levels?(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2023) Tekmen, Ezgi Kubra; Boztepe, Handan; Topal, Cansu Akdag; NursingPregnancy is an important period in which mother-infant attachment begins, includes bio-psychological changes, and has physical and psychological effects on the future life of the fetus. This study aims to evaluate the prenatal attachment levels of Syrian refugee and Turkish mothers in Turkey and to determine the variables that affect these. This cross-sectional study conducted in the obstetric outpatient clinics with 397 pregnant women 197 Syrian and 200 native women. Inclusion criteria were a pregnancy of at least 20 weeks, no communication or mental disorders, no chronic diseases, no diagnosis of high -risk pregnancy, literacy in the pregnant Turkish women, Turkish language proficiency in the pregnant Syrian women, and residence in Turkey for at least three years. Data were collected using a Sociodemographic form and The Prenatal Attachment Inventory (PAI). The data were analyzed by conduct-ing independent t-tests, and hierarchical multiple linear regression analysis. The mean prenatal attachment score of Turkish pregnant women (61.79 +/- 8.55) was higher than Syrian women (48.38 +/- 10.39) (p < .05). Education level, pre-pregnancy counseling, regular checkup, support from spouses, relatives, and friends, and being a refugee of pregnant women were determined as predictors of prenatal attachment. The results showed that 67 percent of the total variance in the prenatal attachment levels could be explained in model 2 (F = 35.524, R2 variation = .673, p = .001). The low prenatal attachment level of Syrian pregnant women was a result of the detrimental impacts of being a refugee on pregnancy. The integration of transcultural knowledge, culture-specific perspectives, and cross-cultural theories into clinical practices is essen-tial for immigrant women.Article Doğum Öncesi Depresyon Düzeylerinin Doğum Öncesi Bağlanmaya Etkisi: Çocukluk Çağı Travma Yaşantılarının Düzenleyici Rolü(2024) Topal, Cansu Akdag; Karadaş, Merve Mert; Karakurt, Irem; Boztepe, Handan; NursingAmaç: Bu çalışma, çocukluk çağı travmalarının ve prenatal depresyonun, prenatal bağlanma üzerindeki etkilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır Gereç ve Yöntem: Araştırmanın örneklemini Ankara'da 05/01/2022- 09/01/2022 tarihleri arasında gebe olan 277 kadın oluşturmuştur. Gebelere prenatal bağlanma ölçeği, prenatal depresyon ölçeği ve çocukluk çağı travma ölçeği uygulandı. Veriler, tanımlayıcı istatistikler ve kantil regresyon analizi kullanılarak analiz edildi. Bulgular: Kadınların çocukluk çağı travma puan ortalamaları 2.25±1.47 (min-maks: 0.00-6.00), prenatal bağlanma puan ortalamaları 42.50±9.82 (min-maks: 21.00-67.00), depresyon puan ortalamaları 7.44±8.45 (min-maks: 0.00-37.00) olarak bulundu. Tau değerleri açısından 1., 2. ve 3. kantil değerleri için R2 değerleri sırasıyla 0.014, 0.016 ve 0.007 olarak bulunmuştur. Bu sonuçlara göre tau=0.25 için BECK değişkeni istatistiksel olarak anlamlı bulunurken, ACE değişkeni anlamlı çıkmamıştır. Modelde BECK ve ACE değişkenleri tau=0.50 için istatistiksel olarak anlamlı iken tau=0.75 için anlamlı değildir. Sonuç: Bu çalışma prenatal bağlanma düzeylerinin çocukluk çağı travmaları ve prenatal depresyondan olumsuz etkilenebileceğini göstermiştir.Master Thesis Dudak ve Damak Yarığı Olan Bebeğe Sahip Annelerin Postpartum Depresyon Düzeylerinin Belirlenmesi(2023) Aslankaya, Nuray; Boztepe, Handan; Topal, Cansu Akdağ; NursingBu çalışma, dudak ve damak yarığı olan bebeğe sahip annelerin, postpartum depresyon düzeylerinin belirlenmesi amacı ile yapılmış, tanımlayıcı kesitsel türde bir araştırmadır. Çalışmaya Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Plastik, Rekonstrüktif ve Estetik Cerrahi Anabilim Dalı Polikliniği'nde takip edilen, dudak ve damak yarığı olan bebeğe sahip, araştırmaya dahil edilme kriterlerini karşılayan 150 anne dahil edilmiştir. Veriler 2 Ocak – 1 Nisan 2023 tarihleri arasında anneler ile görüşülerek, Sosyo-demografik Veri Formu ve Edinburgh Postpartum Depresyon Ölçeği aracılığı ile toplanmıştır. Araştırmaya katılan 53 (%35,33) kişinin Edinburgh Doğum Sonrası Depresyon Ölçeğinden 12 ve üzerinde puan aldığı belirlenmiştir. Olası risk faktörlerinden, annenin sigara kullanma durumu, bebeğin tanısını öğrenme zamanı, gebeliği süresince travmatik/üzücü olay yaşama durumu ve bebeğin cinsiyeti, düşük ekonomik düzey istatistiksel açıdan anlamlı bulunmuştur (p<0,05). Dudak damak yarıklı bebeklerin karmaşık tıbbi ve cerrahi müdahaleye maruz kaldıkları göz önüne alındığında, bu bebeklerin annelerinin stres, korku, anksiyete, depresyon gibi durumları daha fazla yaşadığı düşünülmektedir. Bu sebeple dudak damak yarıklı bebeğe sahip anneler doğum sonrası dönemde hemşireler tarafından iyi gözlemlenmeli ve depresyon açısından değerlendirilmelidir. Postpartum depresyon varlığı tespit edilen anneler gerekli birimlere yönlendirilmelidir.Article Citation - WoS: 1Citation - Scopus: 1The Effects of Amniotic Fluid and Foetal Cord Blood Cotinine Concentrations on Pregnancy Complications and the Anthropometric Measurements of Newborns(Taylor & Francis inc, 2019) Terzioglu, Fusun; Boztepe, Handan; Erkekoglu, Pinar; Korucu, Asli Er; Kocer-Gumusel, Belma; Kandemir, Omer; NursingOur objective was determining the effects of amniotic fluid (AF) and fetal cord blood (FCB) cotinine concentrations on pregnancy complications and the anthropometric measurements in the newborns whose mothers underwent amniocentesis. This study was conducted as a case-control study, in Turkey. A total of 250 pregnant women with amniocentesis indication were recruited into the study and the cotinine levels in the AF and FCB were determined. A smoking habit did not statistically affect the incidence of pregnancy complications (p>.05). The birth weights of the newborns were negatively correlated with the AF cotinine levels. The incidences of low birth weight, low Apgar scores and RDS were positively correlated with higher levels of cotinine in AF and FCB. It is important for healthcare staff to provide training and consultancy services for the health improvement of pregnant women and the prevention of smoking during pregnancy.Impact statement What is already known on this subject? The pre-pregnancy smoking habit usually continues during the pregnancy. A significant negative correlation was present between the foetal cord blood cotinine levels and the birth weight. What do the results of this study add? The anthropometric measurements of the newborns born from mothers with high AF cotinine levels were lower than newborns born from mothers with low amniotic fluid cotinine levels. Respiratory Distress syndrome is more often determined in newborns born from mothers with high AF cotinine levels.Master Thesis Emzirme Öz-yeterliliği, Emzirme Motivasyonu, Benlik Saygısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(2023) Ünsal, Başak; Topal, Cansu Akdağ; Boztepe, Handan; NursingEmzirme, doğum sonu dönemde anne bebek arasında bağın hızlıca oluşmasında önemli bir yere sahiptir. Emzirmenin erken dönemde başlaması ve devam etmesinde annelerin emzirme öz-yeterliliği algıları etki gösterir. Bandura'nın öz-yeterlilik kuramından etkilenerek oluşturulan emzirme öz-yeterliliği annelerde oluşan emzirme motivasyonu ve annelerin kendine olan güveninden etkilenmektedir. Bu çalışmada; Emzirme Öz-yeterliliği, Emzirme Motivasyonu Benlik Saygısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi amaçlanmıştır. Tanımlayıcı ve karşılaştırmalı olarak planlanan çalışma Gazi Üniversitesi Hastanesinde 20 Kasım 2022- 1 Mart 2023 tarihleri arasında güç analizi ile belirlenen 260 postpartum dönemdeki anne ile yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak, Sosyodemografik Form, Emzirme Öz-yeterlilik Ölçeği, Emzirme Motivasyon Ölçeği, Benlik Saygısı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, emzirme öz-yeterliliği ile emzirme motivasyonu arasında (p<0,05) ve emzirme öz-yeterliliği ile benlik saygısı arasında pozitif anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir (p<0,05). Annelere doğum öncesi emzirme eğitimi verilirken eğitim kapsamına annelerin psikolojik sürecini destekleyen programlar da eklenmelidir. Hemşireler, annelere aile ve eş desteği sağlanması için eğitimlere ve uygulamalara aile üyelerininde eklenmesini sağlamalıdır. Anahtar kelimeler: Emzirme öz-yeterliliği, emzirme motivasyonu, benlik saygısı, hemşirelik, emzirmeArticle Citation - WoS: 3Citation - Scopus: 2"all in One: Fear, Happiness, Faith" a Qualitative Study on Experiences and Needs of Turkish Mothers of Infants With Congenital Heart Disease(Taylor & Francis inc, 2023) Ay, Ayse; Ozbay, Sevil Cinar; Boztepe, Handan; Gurlen, Eda; NursingHaving an infant with congenital heart disease (CHD) may cause difficulties and changes in mothers' life. This study was aim to explore the experiences and needs of Turkish mothers of infants with CHD. The study was carried out with the descriptive phenomenological method from qualitative research. The study sample included 18 mothers having infants in the age range of 0 to 2 years with CHD. The data were collected using a sociodemographic data form and a semi-structured interview form. The data obtained from the interviews were evaluated using the content and thematic analysis methods. Four main themes and sub-themes emerged from the qualitative data. "Effect of getting a diagnosis" with two sub-themes (emotional changes and a protective mother-infant relationship), "All emotions in one" with two sub-themes (fearing of death and torn between fear and hope), "Influences on a mother's life" with three sub-themes (forgetting herself, getting away from siblings' lives and relations with spouse), and stressors with three sub-themes (loss of control, physical care and unfulfilled needs). The results of the study provide insight into how Turkish mothers subjectively experience life after CHD. Mothers expected healthcare professionals to support and understand their experiences and needs. Healthcare professionals need to create an environment for mothers to cope with emotional difficulties, gain knowledge and care skills, and adapt to their lives.Article Citation - WoS: 3Citation - Scopus: 3Integrating Family-Centered Care To Child Health and Diseases Nursing Course Via Distance Education(Taylor & Francis inc, 2023) Ozbay, Sevil Cinar; Ozbay, Ozkan; Boztepe, Handan; NursingThe aim of this study was to determine the impact of an online Child Health and Diseases Nursing course emphasizing family-centered care upon the perceptions of nursing students toward family-centered care. A one-group pretest-posttest model was used in this study. The research participants consisted of 88 students studying at X University, Faculty of Health Sciences, Department of Nursing. While 67.1% of the students stated that there were obstacles in implementing family-centered care, 73.9% stated that there were no facilitating elements in implementing of family-centered care. A statistically significant difference was found between the mean scores of the students' posttest family-centered care attitude and parents' attitude at the end of the training. This study provides insights into family-centered care, which could be used in crafting policies and interventions in nursing education in Turkey. Such insights could foster positive perceptions of family-centered care among student nurses.Article Citation - WoS: 4Citation - Scopus: 4Maternal Pain Management at Home in Children with Cancer: A Turkish Sample(Elsevier Science inc, 2020) Boztepe, Handan; Ay, Ayse; Akyuz, Canan; NursingPurpose: The purpose of the present study was to examine maternal pain management in children with cancer and the associated factors. Design and methods: The present work is a descriptive and cross-sectional study. Data for the study were obtained from mothers of children in the age group of 0 to 18 years undergoing treatment for solid tumors in Pediatric Oncology Service and Outpatient Clinics (n = 112 ). We used a questionnaire on parental pain management practices at home, the knowledge about pain and analgesic drugs, Spielberger State-Trait Anxiety Inventory (STAI), and Pain Catastrophizing Scale (PCS) to collect the data. Results: Several mothers taking part in the study reported various misconceptions about the assessment of children's pain, analgesic drugs, and usage of limited non-pharmacological methods for managing pain in children with cancer. No significant relationships were found between mothers' pain management practices, knowledge of pain assessment and analgesic drugs, and mothers' and children's sociodemographic characteristics or mothers' pain catastrophizing and anxiety about their own pain. Conclusions: The findings of the study revealed that the majority of mothers of children with cancer had misconceptions regarding knowledge of pain assessment and analgesic drugs; these misconceptions potentially lead to manage children's pain associated with cancer ineffectively. Findings indicate mothers' information and support needs for children's cancer pain management in the home settings. Practice implications: A further understanding of barriers to parental pain management in children with cancer in the home setting will contribute immensely in developing appropriate management practices. (C) 2019 Elsevier Inc. All rights reserved.Article The Mediating Role of Life Satisfaction in the Effect of Caregiving Burden on Mental Well-Being in Parents of Children Diagnosed With Cleft Lip/Palate(Elsevier Science inc, 2024) Ozbay, Sevil Cinar; Boztepe, Handan; Gok, Burcu; Ozgur, Figen; NursingPurpose: This study aimed to examine the effect of caregiving burden on the mental well-being of parents of children with cleft lip/palate, with life satisfaction as a mediator. Design and methods: This descriptive, cross-sectional study was conducted with a sample of 347 parents of children with cleft lip/palate. Data were collected through face-to-face interviews with the parents between March 18 and September 4, 2023. The data collection tools included a sociodemographic data form, the Zarit Burden Interview, the Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale, and the Satisfaction with Life Scale. Results: It was found that parents with a higher caregiving burden had lower levels of life satisfaction. Additionally, parents with higher life satisfaction reported better mental well-being. The findings indicated that as the caregiving burden increased, the mental well-being of the parents decreased. The results suggest that life satisfaction mitigates the negative impact of caregiving burden on mental well-being. Conclusion: These findings suggest that life satisfaction plays a significant mediating role in maintaining and supporting parents' mental health. Parents with higher life satisfaction appear to cope better with the challenges posed by caregiving burden, which in turn helps them maintain better mental well-being. Practice implications: The findings show that as the caregiving burden increases, both life satisfaction and mental well-being decrease. Therefore, it is crucial to develop practical interventions to support these parents. (c) 2024 Elsevier Inc. All rights are reserved, including those for text and data mining, AI training, and similar technologies.Article Citation - WoS: 4Citation - Scopus: 6Nursing Students' Views on Trauma-Informed Pediatric Nursing Care and Family-Centered Care(W B Saunders Co-elsevier inc, 2023) Ozbay, Sevil Cinar; Boztepe, Handan; Boztepe, Handan; Kanbay, Yalcin; Boztepe, Handan; Nursing; NursingPurpose: We studied the views of nursing students on family-centered care (FCC) and their knowledge, opinions, self-rated competence, current practice, and perceived implementation barriers with regard to trauma-informed pediatric nursing care.Methods: This survey was a descriptive correlational study. The sample consisted of 261 nursing students, 3rd and 4th years, who had completed the Child Health and Diseases Nursing Course. The data were obtained using the "Student Information Form," "Family-Centered Care Attitude Scale," and "trauma-informed care (TIC) Provider Survey."Results: Nursing students were knowledgeable and held favorable opinions about TIC. The survey showed that students with higher levels and those with a hospitalization experience during childhood had higher scores regarding TIC. A positive relationship was found between the students' TIC to mean score and FCC attitude mean score.Conclusions: Nursing students are not competent to practice TIC, especially with pediatric patients. Therefore, they need to develop relevant skills for helping pediatric patients. Practice implications: Efforts to improve nursing students' trauma-informed pediatric care should highlight spe-cific skills related to helping pediatric patients manage emotional responses to difficult medical experiences. By integrating TIC into the baccalaureate curricula, nursing educators can provide the students with appropriate skills and facilities so that they can provide holistic and highly effective care to highly vulnerable patients.Article Citation - WoS: 25Citation - Scopus: 27Parenting Stress in Turkish Mothers of Infants With Cleft Lip and/or Palate(Alliance Communications Group Division Allen Press, 2020) Boztepe, Handan; Cinar, Sevil; Ozgur, Fatma Figen; NursingObjective: To explore parenting stress and factors affecting the mothers of infants with cleft lip and/or palate (CL/P) in Turkey. Design and Participants: The study compared mothers of infants born with CL/P (n = 90) with mothers of healthy infants (n = 90). Mothers completed the data collection form, the Parenting Stress Index-Short Form, and the Multidimensional Scale of Perceived Social Support. Results: Mothers of infants born with CL/P had higher mean parenting stress scores than the control mothers. A significant negative relationship was found between social support and parenting stress for mothers of infants born with CL/P but was not related for control mothers. Among mothers with an infant with CL/P, the mean parenting stress scores were higher for mothers preoperatively than mothers responding postoperatively. Among mothers with an infant with a cleft, higher stress was found for diagnosis after birth, not breastfeeding, feeding difficulties, lack of fathers' support, perceived difficult infant temperament, blame, anger, and concern for the future. Conclusion: Parenting stress was higher and social support was lower for mothers of infants with a cleft. Treatment teams can design interventions aimed at factors related to stress, such as addressing feeding issues, teaching coping skills, and linking to social support.
