Çevirmenler için iletişimsel ve işlevsel yetkinliğin önemi

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
English Translation and Interpretation
(2001)
Since 2001, our Department has offered education at an extent that matches the similar Departments of European Universities, with a program that involves theoretical and practical courses within the frameworks of translation and interpretation. The goals that we aim our students to reach involve the utilization of knowledge, behaviors and equipment, interpersonal operation in interpretation, the management of the process of production, expertise in language skills with respect to fields and general culture, and access to information. Our students have no difficulty in being hired upon graduation, having gained an awareness regarding the expectations and the conditions of the professional life through our strong cooperation with the national and the international sector. With French and Russian courses offered for 4 years, our students steal the spotlight in the market, having obtained a C-Language Certificate. Our graduates are employed as freelance interpreters, institution interpreters, regulators as multi-layered language experts, terminology experts, subtitle experts and web localization experts.

Journal Issue

Abstract

Doğru çeviri yapabilmek için çevirmenlerin çeviri edincine sahip olmanın önemini bilmeleri gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı, çeviri alanında iletişimsel ve edimsel edincin ve iletişimsel edincin dört alt kategorisi olan dilbilimsel, toplumdilbilimsel ve stratejik edincin ve söylem edincinin gerekliliğini vurgulamaktır. Ayrıca bu çalışma, bu edinçlere sahip olmanın çeviri sürecinde çevirmene ne şekilde yardımcı olduğunu ve çevirmenlerin bu yeterliliklerin eksikliği nedeniyle karşılaştıkları sorunları göstermeyi hedeflemektedir. Bunu yapabilmek için, İngilizce'den Arapça'ya yapılmış çeviri örnekleri toplanmıştır ve her bir örnek betimleyici bir yöntem kullanılarak incelenmiştir. Her örnek için iletişimsel ve edimsel edincin gözlemlenemediği bir çeviri ve bu edinçlere sahip olan bir çevirmen tarafından yapılmış olan bir çeviri sunulmuştur. İki farklı çeviriyi karşılaştıran bu çalışma, bu edinçlerin hedef kitlenin akıcı bir şekilde okuyabileceği ve kolaylıkla anlayabileceği doğru ve uygun çeviriyi ortaya çıkartmak için gerekli olduğunu ortaya çıkartmıştır. Anahtar Kelimeler: Çeviri edinci, İletişimsel edinç, Edimsel edinç
For achieving accurate translations, it is necessary for translators to be aware of the significance of translation competencies. This study aims to emphasize the importance of pragmatic and communicative competence in the translation field and the four sub-categories of communicative competence that are grammatical, sociolinguistic, discourse, and strategic competence. The study also targets at showing how these competencies help the translator in the translation process and revealing the problems faced by translators while translating because of the lack of these competencies. In order to do so, samples of translation from English into Arabic are collected and each sample is investigated by adopting a qualitative method. For every sample, a translation which is lack of these competencies and a translation conducted by a translator who adopts these competencies are provided. By comparing two different translations, this study reveals that pragmatic and communicative competence are required for conducting accurate and appropriate translations which are for the target readers fluent to read, easy to understand. Keywords: Translation competence, Communicative competence, Pragmatic competence

Description

Keywords

Mütercim-Tercümanlık, Edimsel edinç, Mesleki yeterlilik, Yetkinlik, Translation and Interpretation, Çeviri, Pragmatic competence, Professional competence, Çeviri bilim, Competence, Translation, Çeviri edinci, Science of translation, Çevirmen, Translation competence, Translator, İletişimsel yeterlilik, Communicative competence

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

105