Toplum dilbilim yeterliliğini geliştirmenin önemi: Mütercim tercümanlık öğrencileri için pratik bir rehber
Loading...
Date
2021
Authors
Shabazgerıeva, Asııat
Shabazgerıeva, Asııat
Erton, Halil İsmail
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu çalışma, çeviri/tercümanlık öğrencilerine profesyonel odaklı yabancı dil öğretimi bağlamında «Çevirmenlerin Toplum Dilbilim Yeterliliği» kavramını ele almaktadır. Çevirmenlerin/tercümanların kültürlerdeki çok yönlü farklılıkların farkında olmaları, daha kaliteli mesleki faaliyetlere yol açar. Kültürel özellikler dillere yansıdığı gibi, diller de kültürel özelliklere yansır. Bu nedenle, Toplum Dilbilim Yeterliliğin geliştirilmesi, hedef kültürlerin daha derinden anlaşılmasına katkıda bulunduğundan ve sonuç olarak daha verimli ve başarılı iletişimi kolaylaştırdığından, yabancı dil öğretiminde önemli bir unsurdur. Çalışmanın ikinci bölümü, 'Çevirmenlerin Toplum Dilbilim Yeterliliği' kavramına, içeriğine, yapısına, bileşenlerine ve özel karakterine bakmaktadır. Ayrıca, kavramın teorik arka planını sağlar ve Çevirmen, Toplum Dilbilimsel Yeterliliğinin oluşumu ve gelişimi üzerinde çalışırken dikkate alınması gereken ilkeleri analiz eder. Üçüncü bölüm, mütercim tercümanlık öğrencilerinin özelliklerinin incelenmesine, farklı ülkelerde hedeflenen bir uzmanlık alanının tipik bir BA müfredatının dikkate alınmasına ve Çevirmenlerin Toplum Dilbiliminin geliştirilmesinde kullanılabilecek olası çalışma ve faaliyet biçimlerinin yetkinliğini/yeterliliğini ayrıntılı analizine ayrılmıştır. Bu çalışma, mütercim tercümanlık öğrencilerinin mesleki eğitim sürecinde uygulanabilecek yeterlilik ve müfredat etkinliklerinin geliştirilmesi için pratik bir metodoloji önermektedir.
This study considers the concept of «Sociolinguistic Translators' Competence» in the context of professionally-oriented teaching of foreign languages to translation/interpretation students. The translators'/interpreters' awareness of multi-faceted differences in cultures, leads to higher quality professional activity. Cultural features are reflected in languages, the same way as languages are reflected in cultural features. Thus, it is an essential element in teaching foreign languages, as the development of the Sociolinguistic Competence contributes to a deeper understanding of target cultures, and as the result, facilitates more efficient and successful communication. The second chapter of the study looks into the notion of «Sociolinguistic Translators' Competence», its content, structure, components, and specific character. It also provides the theoretical background to the notion and analyzes the principles that should be taken into consideration when working on the formation and development of the Sociolinguistic Translators' Competence. The third chapter is devoted to the examination of the figure of translation/interpretation students, consideration of a typical BA curricular of a target speciality in different countries, and detailed analysis of possible forms of works and activities that could be used to develop Sociolinguistic Translators' Competence. This work suggests a practical methodology for developing the competence and curriculum activities that could be implemented into the process of the professional education of translation/interpretation students.
This study considers the concept of «Sociolinguistic Translators' Competence» in the context of professionally-oriented teaching of foreign languages to translation/interpretation students. The translators'/interpreters' awareness of multi-faceted differences in cultures, leads to higher quality professional activity. Cultural features are reflected in languages, the same way as languages are reflected in cultural features. Thus, it is an essential element in teaching foreign languages, as the development of the Sociolinguistic Competence contributes to a deeper understanding of target cultures, and as the result, facilitates more efficient and successful communication. The second chapter of the study looks into the notion of «Sociolinguistic Translators' Competence», its content, structure, components, and specific character. It also provides the theoretical background to the notion and analyzes the principles that should be taken into consideration when working on the formation and development of the Sociolinguistic Translators' Competence. The third chapter is devoted to the examination of the figure of translation/interpretation students, consideration of a typical BA curricular of a target speciality in different countries, and detailed analysis of possible forms of works and activities that could be used to develop Sociolinguistic Translators' Competence. This work suggests a practical methodology for developing the competence and curriculum activities that could be implemented into the process of the professional education of translation/interpretation students.
Description
Keywords
Mütercim-Tercümanlık, Translation and Interpretation
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
0
End Page
154