Türkiye’de Siyasal Tüketiciliği Anlamak: Etnosentrizm ve Boykot Katılımı Arasındaki İlişki

dc.contributor.author Dal, Aysenur
dc.contributor.author Toros, Seçil
dc.contributor.other Industrial Design
dc.date.accessioned 2024-07-05T15:51:23Z
dc.date.available 2024-07-05T15:51:23Z
dc.date.issued 2022
dc.department Atılım University en_US
dc.department-temp Bilkent Üniversitesi, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi, Güzel Sanatlar Bölümü, Ankara, Türkiye Atılım Üniversitesi, Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi, Ankara, Türkiye en_US
dc.description.abstract Siyasal tüketiciliğin önemli biçimlerinden biri olan boykotlar, tüketicilerin, tüketim protestoları ile toplumsal olaylara duyarlılıklarını gösterdikleri demokratik eylemlerdir. Bu eylemler siyasi olarak motive edilmiş olan diğer muhalefet biçimlerinden ayrılarak daha barışçıl bir karşıtlık olarak değerlendirilmekte ve demokrasiyi pekiştiren vatandaş hareketleri olarak görülmektedir. Ancak bazı durumlarda boykotlar siyasi ve sosyal eşitliği tehdit eden, demokratik olmayan ideolojileri destekleyen nitelikte olabilmekte ve söz konusu barışçıl kolektif hareketler, milliyetçilik ve dindarlık ile beslenen tüketici etnosentrizmi ile şekillendiğinde düşmanca eylemlere dönüşebilmektedir. Bu çalışmada, siyasal tüketicilik kavramı çerçevesinde bireylerin boykotlara katılımını etkileyen faktörlere odaklanılmakta ve özellikle de milliyetçilik ve dindarlık gibi etnosentrizm açısından önemli kavramlar ile boykota katılma arasındaki ilişki Türkiye bağlamında incelenmektedir. 2020 yılında Türkiye’de temsili bir örneklem üzerinden toplanmış anket verileri kullanılarak yapılan araştırmada, “milliyetçilik,” “dindarlık,” “eğitim seviyesi” ve “tam zamanlı bir işte çalışma” durumu ile boykot sıklığı arasında istatistiksel olarak önemli bir ilişki saptanmıştır. Araştırmanın ana odağında olan etnosentrizm bağlamındaki nicel analizler Türkiye’de dindarlık seviyesinin milliyetçilik seviyesine göre boykota katılmada daha etkili olduğu göstermiştir. Bu çalışma, iletişim çalışmalarının önemli bir inceleme alanı olan tüketici davranışlarının siyasal katılım bağlamında anlaşılması adına katkı sunarken yeni siyasaların ve iletişim stratejilerinin geliştirilmesi adına da önem taşımaktadır. en_US
dc.identifier.citationcount 1
dc.identifier.doi 10.31123/akil.1169451
dc.identifier.endpage 68 en_US
dc.identifier.issn 1304-3846
dc.identifier.issn 2619-9718
dc.identifier.issue 39 en_US
dc.identifier.startpage 44 en_US
dc.identifier.trdizinid 1149363
dc.identifier.uri https://doi.org/10.31123/akil.1169451
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/1149363/turkiyede-siyasal-tuketiciligi-anlamak-etnosentrizm-ve-boykot-katilimi-arasindaki-iliski
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14411/4252
dc.institutionauthor Toros, Seçil
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Akdeniz İletişim en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title Türkiye’de Siyasal Tüketiciliği Anlamak: Etnosentrizm ve Boykot Katılımı Arasındaki İlişki en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 82f6ffb8-0180-4c9a-9b90-bf41c956e10e
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 82f6ffb8-0180-4c9a-9b90-bf41c956e10e
relation.isOrgUnitOfPublication 41af84bf-86b1-4b57-bac4-7fdf6b3096de
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 41af84bf-86b1-4b57-bac4-7fdf6b3096de

Files

Collections