Türkiye’de Siyasal Tüketiciliği Anlamak: Etnosentrizm Ve Boykot Katılımı Arasındaki İlişki

dc.contributor.authorDal, Aysenur
dc.contributor.authorToros, Seçil
dc.contributor.otherIndustrial Design
dc.date.accessioned2024-07-05T15:51:23Z
dc.date.available2024-07-05T15:51:23Z
dc.date.issued2022
dc.departmentAtılım Universityen_US
dc.department-tempBilkent Üniversitesi, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi, Güzel Sanatlar Bölümü, Ankara, Türkiye Atılım Üniversitesi, Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi, Ankara, Türkiyeen_US
dc.description.abstractSiyasal tüketiciliğin önemli biçimlerinden biri olan boykotlar, tüketicilerin, tüketim protestoları ile toplumsal olaylara duyarlılıklarını gösterdikleri demokratik eylemlerdir. Bu eylemler siyasi olarak motive edilmiş olan diğer muhalefet biçimlerinden ayrılarak daha barışçıl bir karşıtlık olarak değerlendirilmekte ve demokrasiyi pekiştiren vatandaş hareketleri olarak görülmektedir. Ancak bazı durumlarda boykotlar siyasi ve sosyal eşitliği tehdit eden, demokratik olmayan ideolojileri destekleyen nitelikte olabilmekte ve söz konusu barışçıl kolektif hareketler, milliyetçilik ve dindarlık ile beslenen tüketici etnosentrizmi ile şekillendiğinde düşmanca eylemlere dönüşebilmektedir. Bu çalışmada, siyasal tüketicilik kavramı çerçevesinde bireylerin boykotlara katılımını etkileyen faktörlere odaklanılmakta ve özellikle de milliyetçilik ve dindarlık gibi etnosentrizm açısından önemli kavramlar ile boykota katılma arasındaki ilişki Türkiye bağlamında incelenmektedir. 2020 yılında Türkiye’de temsili bir örneklem üzerinden toplanmış anket verileri kullanılarak yapılan araştırmada, “milliyetçilik,” “dindarlık,” “eğitim seviyesi” ve “tam zamanlı bir işte çalışma” durumu ile boykot sıklığı arasında istatistiksel olarak önemli bir ilişki saptanmıştır. Araştırmanın ana odağında olan etnosentrizm bağlamındaki nicel analizler Türkiye’de dindarlık seviyesinin milliyetçilik seviyesine göre boykota katılmada daha etkili olduğu göstermiştir. Bu çalışma, iletişim çalışmalarının önemli bir inceleme alanı olan tüketici davranışlarının siyasal katılım bağlamında anlaşılması adına katkı sunarken yeni siyasaların ve iletişim stratejilerinin geliştirilmesi adına da önem taşımaktadır.en_US
dc.identifier.citation1
dc.identifier.doi10.31123/akil.1169451
dc.identifier.endpage68en_US
dc.identifier.issn1304-3846
dc.identifier.issn2619-9718
dc.identifier.issue39en_US
dc.identifier.scopusqualityN/A
dc.identifier.startpage44en_US
dc.identifier.trdizinid1149363
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.31123/akil.1169451
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/1149363/turkiyede-siyasal-tuketiciligi-anlamak-etnosentrizm-ve-boykot-katilimi-arasindaki-iliski
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14411/4252
dc.identifier.wosqualityN/A
dc.institutionauthorToros, Seçil
dc.language.isotren_US
dc.relation.ispartofAkdeniz İletişimen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.titleTürkiye’de Siyasal Tüketiciliği Anlamak: Etnosentrizm Ve Boykot Katılımı Arasındaki İlişkien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication82f6ffb8-0180-4c9a-9b90-bf41c956e10e
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery82f6ffb8-0180-4c9a-9b90-bf41c956e10e
relation.isOrgUnitOfPublication41af84bf-86b1-4b57-bac4-7fdf6b3096de
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery41af84bf-86b1-4b57-bac4-7fdf6b3096de

Files

Collections