Refleksivite ve Etkileşim Açılarından Nitel Araştırmacı Olmanın Fırsatları ve Zorlukları

dc.contributor.authorSaygılı, Dilek Demirtepe
dc.contributor.authorSaygılı, Dilek Demirtepe
dc.contributor.otherDepartment of Psychology
dc.date.accessioned2024-09-10T21:39:14Z
dc.date.available2024-09-10T21:39:14Z
dc.date.issued2021
dc.departmentAtılım Universityen_US
dc.department-tempATILIM ÜNİVERSİTESİen_US
dc.description.abstractNitel araştırma sürecinde araştırmacının aktif rol oynaması nedeniyle araştırmacı -araştırma etkileşimi önem taşımaktadır. Bu etkileşimin farkındalığı anlamına gelen refleksivite, araştırma sorusunun oluşturulmasıyla başlayıp bulguların paylaşılmasıyla biten araştırma sürecinin tüm aşamalarında geçerlidir. Bu çalışmanın amacı nitel araştırma sürecinde araştırmacı-araştırma etkileşimini inceleyerek kendi süreçlerini paylaşan araştırmacıların deneyimlerini derlemektir. Özellikle başlangıç düzeyinde nitel araştırmacılar için rehberlik etmesi hedeflenen bu derlemede, süreci zorlaştırma riski taşıyan bazı konulara değinilmiş ve olası sorunlara yönelik çözüm önerileri sunulmuştur. Bu bağlamda ele alınan konular katılımcılarla araştırmacının benzerliği, hassas konularla çalışmak, araştırmacının ikincil travmatizasyonu ve rol karmaşasıdır. Katılımcılarla araştırmacının benzerliği, ortak kişisel özelliklere sahip olmak anlamındadır. Hassas konularla çalışmak, travma ve taciz gibi duygusal yoğunluğu yüksek konularda araştırma yapmayı içerir. Araştırmacının ikincil travmatizasyonu, travmaya dolaylı yoldan maruz kalarak travma sonrası stres belirtileri göstermek anlamına gelir. Rol karmaşası ise farklı amaçları olan araştırmacı ve uygulamacı rollerinin çatışmasıdır. Özellikle bu durumlarda araştırmacının bir hazırlık sürecine zaman ayırması, kendi rolünün ve araştırmasıyla etkileşiminin farkında olması, kendi etkisi ile katılımcılardan elde edilen veri arasında denge kurması, süreçte karşılaşacağı riskli durumlarla baş edebilmesi ve araştırmacı öz bakımına önem vermesi, nitel araştırmaların sağlıklı bir şekilde yürütülmesine katkı sağlama konusunda yardımcı olacaktır.en_US
dc.identifier.citationcount2
dc.identifier.doi10.31682/ayna.779041
dc.identifier.endpage16en_US
dc.identifier.issn2148-4376
dc.identifier.issn2148-4376
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.trdizinid452237
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.31682/ayna.779041
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/452237/refleksivite-ve-etkilesim-acilarindan-nitel-arastirmaci-olmanin-firsatlari-ve-zorluklari
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14411/7550
dc.identifier.volume8en_US
dc.institutionauthorSaygılı, Dilek Demirtepe
dc.language.isotren_US
dc.relation.ispartofAYNA Klinik Psikoloji Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryDiğeren_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.titleRefleksivite ve Etkileşim Açılarından Nitel Araştırmacı Olmanın Fırsatları ve Zorluklarıen_US
dc.typeReviewen_US
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationd1bccd94-aada-40ed-917e-5615e4fa2406
relation.isAuthorOfPublicationd1bccd94-aada-40ed-917e-5615e4fa2406
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryd1bccd94-aada-40ed-917e-5615e4fa2406
relation.isOrgUnitOfPublicationd03aee88-f01c-44c4-a304-c7d7552fbbe9
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscoveryd03aee88-f01c-44c4-a304-c7d7552fbbe9

Files

Collections