Mütercim-tercümanlık bölümlerindeki önlisans öğrencilerine dönük sosyal bilimler alanındaki çeviri derslerine müfredat tasarlamanın temelleri

Loading...
Thumbnail Image

Date

2012

Authors

Erton, Halil İsmail

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
English Translation and Interpretation
(2001)
Since 2001, our Department has offered education at an extent that matches the similar Departments of European Universities, with a program that involves theoretical and practical courses within the frameworks of translation and interpretation. The goals that we aim our students to reach involve the utilization of knowledge, behaviors and equipment, interpersonal operation in interpretation, the management of the process of production, expertise in language skills with respect to fields and general culture, and access to information. Our students have no difficulty in being hired upon graduation, having gained an awareness regarding the expectations and the conditions of the professional life through our strong cooperation with the national and the international sector. With French and Russian courses offered for 4 years, our students steal the spotlight in the market, having obtained a C-Language Certificate. Our graduates are employed as freelance interpreters, institution interpreters, regulators as multi-layered language experts, terminology experts, subtitle experts and web localization experts.

Journal Issue

Abstract

Yazılı ve sözlü mesajları değişik kültürler ve toplumlar içinde iletip bu sanat eserlerini iletişimdeki tarafların uygun bir şekilde takdir etmesini bekleyen profesyonel tercümanlar gibi, tercüman eğitmenleri de kendi sanat eserleri olarak yetiştirdikleri öğrencilerin, tüm dünyadaki yetkililer tarafından takdir edilmesini arzularlar. Bu takdir, eğitim sürecinde öğrencilerin aldıkları derslerin müfredatlarını değerlendirme şeklinde yapılabilir. Bu eğitim programları ise, müfredat geliştirme alanında uzmanlaşmış akademisyenler tarafından geliştirilir. Bu tezin amacı, müfredat geliştirmenin en güvenli yollarını, bu çalışma alanında bulunan en iyi ve söz sahibi bilginlerin belirlediği kriterler içinde ortaya çıkarmaktır. Bu çalışma, müfredat geliştirmeyle ilgili eski ve modern teorileri de bir araya getirecektir. Eski ve yeni teorileri faydalı yönleriyle en kullanışlı şekilde bütünleştirecek böyle sağlam bir araç geliştirmek, müfredat geliştirenlerin eğitimcileri ulaştırmak istedikleri en son noktadır. Bu nedenle bu tez, Fatih Üniversitesi Ankara Meslek Yüksek Okulu Mütercim Tercümanlık Bölümüne dönük müfredatı zenginleştirmek için, değişik örnekler vasıtasıyla müfredat geliştirmenin alternatif yollarını görmeyi mümkün kılacak noktaya ulaşmayı amaçlamaktadır.
Just like professional translators who transfer written or oral messages within different cultures and societies and hope their works of art to be appreciated suitably by the parties of the communications, professional translator trainers as well want their students, as their works of art, to be appreciated by authorities all around the world. This appreciation can be done through evaluating the curricula of the courses that the students have in their education process. These curricula are developed by academicians specialized in the area of curriculum development. The aim of this thesis is to set forth the safest ways of curriculum development process within the accepted criteria specified by the most authoritative scholars in this field. This study will also unite the old and the modern theories about curriculum development. To develop such a sound means to integrate the old and the modern theories with their beneficial aspects in the most useful way is the final destination that the curriculum developers want to take educators to. This thesis, therefore aimed to reach the point where it is possible to see whether alternative ways of curriculum development from various models can be applicable to enrich the program for the Department of Translation and Interpretation at Vocational School of Fatih University, Ankara.

Description

Keywords

Mütercim-Tercümanlık, Ders programları, Program geliştirme, Sosyal bilimler, Translation and Interpretation, Tercümanlık, Curriculum, Program development, Çeviri, Social sciences, Interpreter, Çeviri eğitimi, Translation, Önlisans eğitimi, Translation education, Pregraduate, Önlisans programı, Pregraduate programme

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

186