Gazetelerde Yer Alan Örtülü Reklamlar: Reklam Kurulu Kararları Üzerinden Bir İnceleme

dc.contributor.author Sönmez, Elif Eşiyok
dc.date.accessioned 2024-10-06T11:31:37Z
dc.date.available 2024-10-06T11:31:37Z
dc.date.issued 2015
dc.department Atılım University en_US
dc.department-temp ATILIM ÜNİVERSİTESİ en_US
dc.description.abstract Firmalar, kendileri, ürünleri ya da hizmetleri hakkında tanıtım yapmak veya bilinirliklerini arttırmak gibi nedenlerle çeşitli mecralarda reklam vermektedirler. Zaman içinde reklamların inandırıcılığının ve izleyiciyi, ürün veya hizmet kullanımı için ikna etme oranının azalması nedeniyle reklam verenler yeni reklam türlerini kullanmaya başlamışlardır. Reklam olduğu bilinen ve izleyici tarafından şüpheyle yaklaşılan 'açık reklam' kullanımından, reklam olduğu belirsiz olan ve çoğunlukla haber içinde yer alan 'örtülü reklam' kullanımına doğru bir yönelim olmuştur. Türkiye'de çeşitli kanun ve yönetmelikler ile örtülü reklam verilmesi ve yayınlanması yasaklanmıştır. Bu çalışmada, 2010-2014 yılları arasındaki Reklam Kurulu kararları incelenerek, örtülü reklam yayınladıkları gerekçesiyle gazetelere verilen cezalar, içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. İncelenen 136 kararda 106 örtülü reklam olduğu ile ulusal ve yerel çapta yayın yapan 39 gazetede bu reklamların yayınlandığı saptanmıştır. İçerik analizi için kategoriler; gazetelerde yayınlanan örtülü reklamların yıllara göre dağılımları, örtülü reklamların yer aldığı gazetelerin yerel/ulusal çapta yayın dağılımları, gazetelerde örtülü reklamların yayınlandığı bölümler, örtülü reklam yayınladıkları gerekçesiyle gazetelere ceza verilme nedenleri ve sektörlere göre örtülü reklam verme dağılımları olarak belirlenmiştir. Analiz edilen Reklam Kurulu kararlarında; en fazla örtülü reklamın 2010 yılında yayınlandığı, örtülü reklamların yerel gazeteler ile karşılaştırıldığında ulusal gazetelerde daha fazla yer aldığı ve örtülü reklamların en fazla sağlık sektöründe verildiği görülmüştür. en_US
dc.identifier.citationcount 1
dc.identifier.endpage 206 en_US
dc.identifier.issn 2147-4524
dc.identifier.issue 41 en_US
dc.identifier.startpage 192 en_US
dc.identifier.trdizinid 233598
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/233598/gazetelerde-yer-alan-ortulu-reklamlar-reklam-kurulu-kararlari-uzerinden-bir-inceleme
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14411/9799
dc.identifier.volume 0 en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject İletişim en_US
dc.title Gazetelerde Yer Alan Örtülü Reklamlar: Reklam Kurulu Kararları Üzerinden Bir İnceleme en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication

Files

Collections