Kültürel mirasın korunması ve sergilenmesi: Kaman Kalehöyük Arkeoloji Müzesi örneği

Loading...
Thumbnail Image

Date

2015

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Fine Arts and Elective Courses
(2016)
The Department of Fine Arts and Elective Courses was founded under the School of Fine Arts Design and Architecture in 2016. Within the field of Fine Arts, and during our elective courses offered in English and Turkish for the undergraduate students of our University, our students learn about topics such as art history, art criticism, the relationship between art and society, cultural heritages and their protection, museums and museum studies. We contribute to the self and artistic improvement of our students through practice courses in the fields of music, theater, film, photography, dance, art, comics, statues, tile-glazing, mosaics, ceramics, elocution, rhetoric, sign language and digital art. We aim our students to gain the skills of the 21st century such as entrepreneurship, creativity, critical thinking, problem solving, correct self-expression, flexibility, harmony, media and technology, self-guidance, responsibility, social and intercultural communication; through art. The courses of Theater for Entrepreneurship Skills and Creativity in Professional Life are offered in English, and are within the scope of non-elective Entrepreneurship courses.

Journal Issue

Abstract

Mimari ve iç mimari yapılanması ışığında, teknolojinin müzelerde kullanılan sergileme unsurlarını ve bu kullanım detaylarıyla sağlanan algısal etkilerini sorunsallaştıran bu tez çalışması özünde, Kalehöyük Arkeoloji müzesi örneği üzerinden, ideal olan sergileme yöntemlerini irdelemektedir. Kültürel mirasın keşfi, korunması ve sergilenmesiyle gelişen kültürel hareketliliğin sağlanmasında kullanılan koruma ve sergileme yöntemlerinde teknoloji kullanımına değinilmektedir. Modern yaşamın neredeyse tamamını kapsayan mimarlık ve iç mimarlık kavram ve uygulamaları, eğitim alanında da önemli roller üstlenmektedir. Bu tez çalışmasında da söz konusu olan eğitim odağı aslında alışılagelmiş eğitim alanları olan okullardan farklı olarak, müzeleri kapsamaktadır. Müzecilik kavramının tanımlanmasında, kültürel mirası koruma işlevi ele alınmaktadır. Söz konusu müze yapılanmasında, arkeolojik kazılardan elde edilen eserlerin korunma ve sergilenme ihtiyaçları üzerinde durulmaktadır. Bu bağlamda, Kaman Kalehöyük Arkeoloji Müzesi mimari yaklaşım, lokasyon ve tarihi duyarlılık nedeniyle tez çalışmasının özünü oluşturmaktadır. Belirlenen kuramsal çerçevede; yaz ve kış aylarında olmak üzere iki farklı iklim koşulunda alan tespit ve değerlendirme çalışması yapılarak; kazı başkanı, müze müdürü ve diğer çalışanlarla görüşmeler yapılmıştır. Müze yerleşkesi kapsamındaki mimari ve iç mimari yapılanmalar ile bu yapıların detayları yerinde incelenmiş ve fotoğraflanmıştır. Gerekli literatür taramaları neticesinde alınan teorik bilgilerle, elde edilen alan çalışması sonuçları derlenerek bu tez çalışmasını yapılandırmıştır. Koruma ve sergileme yöntemlerinde teknolojik yaklaşımlar bu tez çalışmasına konu olmakla; kimi kültürel ve akademik çalışmalara kaynak sağlamakla birlikte, eğitim alanında alternatif mekânların kullanılmasına dikkat çekerek, bu bağlamda müzelerin eğitimle ilgili yüzünü aydınlatmaktadır. Anahtar Sözcükler Kültürel miras, toplumsal bellek, müzecilik, müze mimarisi, teknoloji.
In the light of architecture and interior design, this thesis in its essence analyzes the ideal exhibition methods through the example of Kaman-Kalehoyuk Archaeological Museum by problematizing the technological exhibition features used in museums and perceptual/cognitive effects by such usage details. Technological use in protection and exhibition methods in ensuring cultural mobility developed through the discovery, protection and exhibition of cultural heritage is discussed. The concept and implementation of architecture and interior design that covers almost every sphere of modern life, bears important roles in educational area as well. In this thesis, educational focus covers museums rather than schools as commonly referred educational areas. In the description of museology concept, the function of cultural heritage protection is discussed. Within the context of museum structuring, the protection and exhibition needs of artifacts found in archeological excavation are emphasized. In this context, due to its architectural approach, location and historical sensitivity, Kaman-Kalehoyuk Archaeological Museum is the main focus of this thesis. Within the specific conceptual framework, there have been investigation and evaluation studies in two different climate conditions such as winter and summer period and interviews with archaeological excavation manager, director of museum and other employees. Architecture and interior design structures together with their structural details situated in museum campus are examined onsite and are photographed. This thesis work is structured through theoretical information acquired via necessary literature review and information acquired from site examination. Together with technological approaches in protection and exhibition methods, providing reference to certain cultural and academic works and drawing attention to the usage of alternative spaces in educational area and consequently enlightening the educational feature of museums compose scope of this thesis. Key Words Cultural heritage, social memory, museology, museum architecture, technology.

Description

Keywords

Arkeoloji, Müzecilik, İç Mimari ve Dekorasyon, Arkeoloji, Arkeoloji müzeleri, Archeology, Kalehöyük, Museology, Interior Design and Decoration, Kültürel miras, Archaeology, Kırşehir-Kaman, Archeological museums, Kalehöyük, Müze mimarisi, Cultural heritage, Kırşehir-Kaman, Müzeler, Museum architecture, Sergileme, Museums, Exhibition, İç mimari, Interior architecture

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

144