Otomobil fren diskinin termal performansının ölçülmesi

dc.contributor.advisorJafarı, Rahım
dc.contributor.authorErkılıç, Kaan Tamer
dc.contributor.otherAutomotive Engineering
dc.date.accessioned2024-07-07T12:46:55Z
dc.date.available2024-07-07T12:46:55Z
dc.date.issued2023
dc.departmentFen Bilimleri Enstitüsü / Makine Mühendisliği Ana Bilim Dalı
dc.description.abstractHızlanma bir araç için çok önemli bir dinamiktir, ancak yavaşlama araç güvenliği için kilit unsurdur. Fren sistemi otomobili yavaşlatacak veya durduracak en önemli ekipmandır. Bir fren sisteminin işlevi, disk ve balatanın sürtünmesi ile gerçekleşir. İçerdiği komponentlerin tasarım ve test adımlarında ısıl performansları hassas bir şekilde ölçülmeli ve komponentin çalışma koşulları altında gereken performansı göstermesi gerekmektedir. Bu çalışmada, fren disklerinin hem aerodinamik hem de termal karakteristiklerinin gözlemleneceği bir deney düzeneği tasarlanmış ve üretilmiştir. Deney düzeneği üzerindeki disk, balata, jant ve lastik gibi parçalar tipik bir binek otomobilde kullanılanlar ile birebir aynıdır. Komponentlerle birlikte binek bir otomobilin çeyrek ağırlığı deney düzeneğine silindirik ağırlıklar yardımıyla şaft üzerine uyarlanmıştır. Bunun yanında, deney düzeneğinde tekrarlamalı fren senaryosu kullanılmış olup frenlemenin aerodinamik ve termal çıktılarının ayrıntılı numerik modeller kullanılarak simülasyonları gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen deneyler ve simülasyonlarda, otomobilin hızı sebebiyle oluşan hava akışının jant içerisinde yavaşladığı ve buna rağmen jant içerisinde türbülanslı bir hava akışı olduğu gözlemlendi. Termal simülasyonlar ve deneyler sonucunda ise fren diski üzerindeki sıcaklık dağılımı gözlemlenmiş olup fren diskinin balata ile temas ettiği alanın temas alanının tam karşısındaki alanın sıcaklığına göre daha yüksek olduğu ve sıcaklığın eşit dağılmadığı tahmin edilmiştir.
dc.description.abstractAcceleration is a crucial dynamic for a vehicle, although deceleration is the key element for vehicle safety. A vehicle's braking system is the sole piece of equipment that can bring it to a slowdown or halt. The function of a brake system is performed with the friction between disc and the pad. The thermal performance of the components it contains must be measured precisely in the design and test steps, and the component must show the required performance under operating conditions. In this study, an experimental setup was designed and produced to observe both aerodynamic and thermal characteristics of brake discs. Parts such as disc, pad, rim and tire on the experimental setup are exactly the same as those used in a typical passenger car. The quarter weight of a passenger car was adapted to the experimental setup on the shaft with cylindrical weights. In addition, a repetitive braking scenario was used in the experimental setup and simulations of the aerodynamic and thermal outputs of braking were carried out using detailed numerical models. In the experiments and simulations, it was observed that the air flow caused by the acceleration of the vehicle reduced significantly inside the rim, despites there was a turbulent air flow that takes place with the form of eddies inside the rim. As a result of thermal simulations and experiments, the temperature distribution on the brake disc has been observed, and it has been predicted that the area where the brake disc contact with the brake pad is higher than the temperature of the area directly opposite the contact area and the temperature is not uniformly distributed across the brake disc.en
dc.identifier.endpage89
dc.identifier.startpage0
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14411/5142
dc.identifier.yoktezid779433
dc.institutionauthorJafari, Rahim
dc.language.isoen
dc.subjectMakine Mühendisliği
dc.subjectFren sistemleri
dc.subjectMechanical Engineeringen_US
dc.subjectFrenleme
dc.subjectBrake systemsen_US
dc.subjectGüvenlik sistemleri
dc.subjectBreakingen_US
dc.subjectSecurity systemsen_US
dc.subjectSürtünme ısısı
dc.subjectFriction heaten_US
dc.titleOtomobil fren diskinin termal performansının ölçülmesi
dc.titleEvaluation of the thermal performance of automotive brake discen_US
dc.typeMaster Thesis
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication5bcaecde-f33a-497d-ac10-660e2fed2f16
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery5bcaecde-f33a-497d-ac10-660e2fed2f16
relation.isOrgUnitOfPublication7d024e9b-1f00-4f1d-a95a-f448a474eea9
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery7d024e9b-1f00-4f1d-a95a-f448a474eea9

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
779433 Evaluation of the thermal performance of automotive brake disc.pdf
Size:
20.69 MB
Format:
Adobe Portable Document Format