Zaman Yönetimi Becerilerinin Akademik Performans Üzerine Etkisi: Türk Üniversitelerinde Libyalı Lisansüstü Öğrencilerin Durumu

Loading...
Thumbnail Image

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Zaman, insanların kontrol edemediği dış çevre değişkenlerinden biridir. Zamanı sağlayan veya geciktiren veya arttıran veya azaltan hiçkimse yoktur. Ancak, onu yönetmeyi başarabiliriz. Zaman yönetimi, çalışanların ihtiyaç duyulan kaynakları ve önceliklendirme tekniklerini kullanması yoluyla etkin bir şekilde kullanılmasını sağlayan idari sürecin kilit unsurlarından biridir. Bu çalışma, önemini, Türk üniversitelerindeki lisansüstü Libyalı öğrencilerinin zaman yönetimlerinin akademik performans üzerindeki etkisini araştırmadan almaktadır. Veri toplandıktan sonra sonucun analizi yapılmıştır. Analitik yaklaşım ve bu çalışmanın nicel araştırma özellikleri nedeniyle, toplanan verileri analiz etmek için SPSS yazılımı bilgisayar programı olarak kullanılmıştır. Araştırmanın teorik ve deneysel bölümleri, Türk üniversitelerinde Libya lisansüstü öğrencilerinin zaman yönetiminin kapsamını ve Libya lisansüstü öğrencilerinin akademik performansı üzerindeki etkisini netleştirmektedir. Araştırma bulguları zaman yönetimi becerileri ile akademik performans arasında pozitif bir ilişki olduğunu göstermektedir. Anahtar Sözcükler: Zaman Yönetimi Becerileri, Akademik Performans, Libyalı Lisansüstü öğrenciler
Time is one of the variables of the external environment that people can not able to control it. There is no one who can provide or delay or increase or decrease the time. However, we can manage it. Time management is one of the key elements of an administrative process, which allows effective use of employees through the utilization of available resources as required and using prioritization techniques. This study takes its importance form title itself, which aims to study the impact of time management on academic performance with focusing on graduate Libyan students in Turkish universities as research samples. After the data collection, an analysis of the result has been taking place. Due to the analytical approach and quantitative research characteristics of this study, the SPSS software as computer program has been used to analyses the collected data. Theoretical and experimental parts of the research clarified the extent of time management and its effect on academic performance of Libyan graduate students in Turkish universities. Research finding shows that there is a positive relationship between the time management skills and academic performance.

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, İşletme, Akademik başarı, Akademik yetenek, Libya, Education and Training, Business Administration, Lisansüstü öğrenciler, Academic achievement, Performans, Academic skills, Libya, Yönetim, Postgraduation students, Performance, Yönetsel beceri, Management, Zaman yönetimi, Managerial skill, Time management, Üniversite öğrencileri, University students

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

89

Collections

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

1

NO POVERTY
NO POVERTY Logo

3

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GOOD HEALTH AND WELL-BEING Logo

4

QUALITY EDUCATION
QUALITY EDUCATION Logo

11

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES Logo

14

LIFE BELOW WATER
LIFE BELOW WATER Logo

17

PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS Logo