Türkiye Organizasyonel Girişimcilik Ölçeği Geliştirilmesi: İmalat Vetoptan/perakende Ticaret Sektöründe Uygulama

dc.contributor.author Bal, Hasan Çebi
dc.contributor.author Üner, M. Mithat
dc.contributor.author Tekinsoy, Mehmet Arslan
dc.contributor.author Battal, Aziz
dc.contributor.author Doğuç, Ece
dc.contributor.author Uçakkuş, Pınar
dc.contributor.author Genç, Cüneyt
dc.contributor.other Business
dc.date.accessioned 2024-09-10T21:37:26Z
dc.date.available 2024-09-10T21:37:26Z
dc.date.issued 2020
dc.department Atılım University en_US
dc.department-temp GAZİ ÜNİVERSİTESİ,ATILIM ÜNİVERSİTESİ,ANKARA HACI BAYRAM VELİ ÜNİVERSİTESİ,Özel Kuruluş,ANKARA HACI BAYRAM VELİ ÜNİVERSİTESİ,ANKARA HACI BAYRAM VELİ ÜNİVERSİTESİ,Özel Kuruluş en_US
dc.description.abstract Amaç – Bu çalışmanın amacı öncelikle firmaların girişimcilik düzeylerini ölçen bir Girişimcilik ölçeği geliştirmek daha sonra ölçek kullanılarak Girişimcilik Endeksi elde etmek ve son aşamada ise ölçek ve endeks verilerinden yararlanılarak entegre bir yazılım aracılığıyla kullanıcı dostu ve erişilebilir bir raporlama sistemi ile girişimcilik puanı elde edilmesidir. Yöntem – Araştırmada öncelikle detaylı literatür taraması ve yapısal görüşmeler ile ölçeğin ana hatları oluşturulmuştur. Örneklemden seçilen 50 firma ile pilot çalışma yapılarak ölçeğin geçerliliği, güvenilirliği, KFA ve DFA analizleri yapılmış son hali verilmiştir. Organizasyonel girişimcilik endeksi oluşturmaya yönelik yapılan anketler herhangi bir sektör ayrımı yapılmaksızın genel olarak ISO, İTO da kayıtlı NACE 2’li kodlu 1057 firmaya uygulanmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen veriler karşılaştırılabilir olması ve endeks oluşturulabilmesi için T skorlarına dönüştürülmüştür. Ölçeğin yapısal geçerliliği AMOS paket programında Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) modeliyle yapılmıştır. Güvenirlik analizi, açıklayıcı istatistikler ve temel analizler (student-t ve ANOVA testleri) SPSS paket programında yapılmıştır. Ayrıca Geliştirilen GENDEKS uygulaması ile firma karnesi elde edilmiştir.Bulgular – Sonuçlar örgütsel girişimcilik konusunda liderlerin girişimcilikte önemli bir etken olduklarını göstermektedir. Küçük işletmelerin girişimcilik faaliyetlerin büyük işletmelere oranları daha fazla olduğu söylenebilir. Bu durum küçük işletmelerin büyüme ve gelişme konusunda daha dinamik bir yapı sahip oldukları şeklinde değerlendirilebilir. Firmaların son üç yılda girişimcilik faaliyetleri sonucunda hem firma adına, hem müşteriler adına hem de çalışanlar adına oldukça olumlu çıktılar elde edildiği görülmektedir. Bütün maddelerin ve boyutların ortalamalarının yüksek olması firmaların girişimcilik konusuna önem verdiklerini göstermektedir. Firma faaliyetleri ve girişimcilik ölçeği puanlarını sektör bakımından genel olarak değerlendirildiğinde toptan ve perakende sektörünün puanlarının daha yüksek olduğu diğer bir ifadeyle hem girişimcilik faaliyetTartışma – GENDEKS yazılımının kullanımı firmalara girişimcilik performanslarını karşılaştırma imkanları vermektedir. Firmalar böylece hem girişimlerinin önündeki engellerin neler olduklarını tespit edebilecek hem de engelleri ortadan kaldırabilmek için yapılması gerekenleri görebileceklerdir. Girişimcilik ve ekonomik kalkınma arasındaki ilişki doğru orantılıdır. Firmaların büyümesinde karlılığın ve piyasadaki rekabetçi baskılara dayanma kabiliyetinin en önemli hususunu; yeni ürünler, süreçler, hizmetler, teknolojiler sunarak büyümeyi ve yenilenmeyi yönlendiren girişimcilerin oluşturduğu tespit edilmiştir. en_US
dc.identifier.citationcount 0
dc.identifier.doi 10.20491/isarder.2020.1031
dc.identifier.endpage 3158 en_US
dc.identifier.issn 1309-0712
dc.identifier.issue 3 en_US
dc.identifier.startpage 3140 en_US
dc.identifier.trdizinid 411732
dc.identifier.uri https://doi.org/10.20491/isarder.2020.1031
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/411732/turkiye-organizasyonel-girisimcilik-olcegi-gelistirilmesi-imalat-vetoptanperakende-ticaret-sektorunde-uygulama
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14411/7460
dc.identifier.volume 12 en_US
dc.institutionauthor Üner, Mehmet Mithat
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof İşletme Araştırmaları Dergisi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title Türkiye Organizasyonel Girişimcilik Ölçeği Geliştirilmesi: İmalat Vetoptan/perakende Ticaret Sektöründe Uygulama en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 44afbb30-c098-45c2-88d6-48ee86d05e60
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 44afbb30-c098-45c2-88d6-48ee86d05e60
relation.isOrgUnitOfPublication acc4fdb6-4892-414d-ae54-d1932f9fa723
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery acc4fdb6-4892-414d-ae54-d1932f9fa723

Files

Collections