Türkiye Organizasyonel Girişimcilik Ölçeği Geliştirilmesi: İmalat veToptan/Perakende Ticaret Sektöründe Uygulama

dc.contributor.authorÜner, Mehmet Mithat
dc.contributor.authorÜner, M. Mithat
dc.contributor.authorTekinsoy, Mehmet Arslan
dc.contributor.authorBattal, Aziz
dc.contributor.authorDoğuç, Ece
dc.contributor.authorUçakkuş, Pınar
dc.contributor.authorGenç, Cüneyt
dc.contributor.otherBusiness
dc.date.accessioned2024-09-10T21:37:26Z
dc.date.available2024-09-10T21:37:26Z
dc.date.issued2020
dc.departmentAtılım Universityen_US
dc.department-tempGAZİ ÜNİVERSİTESİ,ATILIM ÜNİVERSİTESİ,ANKARA HACI BAYRAM VELİ ÜNİVERSİTESİ,Özel Kuruluş,ANKARA HACI BAYRAM VELİ ÜNİVERSİTESİ,ANKARA HACI BAYRAM VELİ ÜNİVERSİTESİ,Özel Kuruluşen_US
dc.description.abstractAmaç – Bu çalışmanın amacı öncelikle firmaların girişimcilik düzeylerini ölçen bir Girişimcilik ölçeği geliştirmek daha sonra ölçek kullanılarak Girişimcilik Endeksi elde etmek ve son aşamada ise ölçek ve endeks verilerinden yararlanılarak entegre bir yazılım aracılığıyla kullanıcı dostu ve erişilebilir bir raporlama sistemi ile girişimcilik puanı elde edilmesidir. Yöntem – Araştırmada öncelikle detaylı literatür taraması ve yapısal görüşmeler ile ölçeğin ana hatları oluşturulmuştur. Örneklemden seçilen 50 firma ile pilot çalışma yapılarak ölçeğin geçerliliği, güvenilirliği, KFA ve DFA analizleri yapılmış son hali verilmiştir. Organizasyonel girişimcilik endeksi oluşturmaya yönelik yapılan anketler herhangi bir sektör ayrımı yapılmaksızın genel olarak ISO, İTO da kayıtlı NACE 2’li kodlu 1057 firmaya uygulanmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen veriler karşılaştırılabilir olması ve endeks oluşturulabilmesi için T skorlarına dönüştürülmüştür. Ölçeğin yapısal geçerliliği AMOS paket programında Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) modeliyle yapılmıştır. Güvenirlik analizi, açıklayıcı istatistikler ve temel analizler (student-t ve ANOVA testleri) SPSS paket programında yapılmıştır. Ayrıca Geliştirilen GENDEKS uygulaması ile firma karnesi elde edilmiştir.Bulgular – Sonuçlar örgütsel girişimcilik konusunda liderlerin girişimcilikte önemli bir etken olduklarını göstermektedir. Küçük işletmelerin girişimcilik faaliyetlerin büyük işletmelere oranları daha fazla olduğu söylenebilir. Bu durum küçük işletmelerin büyüme ve gelişme konusunda daha dinamik bir yapı sahip oldukları şeklinde değerlendirilebilir. Firmaların son üç yılda girişimcilik faaliyetleri sonucunda hem firma adına, hem müşteriler adına hem de çalışanlar adına oldukça olumlu çıktılar elde edildiği görülmektedir. Bütün maddelerin ve boyutların ortalamalarının yüksek olması firmaların girişimcilik konusuna önem verdiklerini göstermektedir. Firma faaliyetleri ve girişimcilik ölçeği puanlarını sektör bakımından genel olarak değerlendirildiğinde toptan ve perakende sektörünün puanlarının daha yüksek olduğu diğer bir ifadeyle hem girişimcilik faaliyetTartışma – GENDEKS yazılımının kullanımı firmalara girişimcilik performanslarını karşılaştırma imkanları vermektedir. Firmalar böylece hem girişimlerinin önündeki engellerin neler olduklarını tespit edebilecek hem de engelleri ortadan kaldırabilmek için yapılması gerekenleri görebileceklerdir. Girişimcilik ve ekonomik kalkınma arasındaki ilişki doğru orantılıdır. Firmaların büyümesinde karlılığın ve piyasadaki rekabetçi baskılara dayanma kabiliyetinin en önemli hususunu; yeni ürünler, süreçler, hizmetler, teknolojiler sunarak büyümeyi ve yenilenmeyi yönlendiren girişimcilerin oluşturduğu tespit edilmiştir.en_US
dc.identifier.citation0
dc.identifier.doi10.20491/isarder.2020.1031
dc.identifier.endpage3158en_US
dc.identifier.issn1309-0712
dc.identifier.issue3en_US
dc.identifier.scopusqualityN/A
dc.identifier.startpage3140en_US
dc.identifier.trdizinid411732
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.20491/isarder.2020.1031
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/411732/turkiye-organizasyonel-girisimcilik-olcegi-gelistirilmesi-imalat-vetoptanperakende-ticaret-sektorunde-uygulama
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14411/7460
dc.identifier.volume12en_US
dc.identifier.wosqualityN/A
dc.language.isotren_US
dc.relation.ispartofİşletme Araştırmaları Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.titleTürkiye Organizasyonel Girişimcilik Ölçeği Geliştirilmesi: İmalat veToptan/Perakende Ticaret Sektöründe Uygulamaen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication44afbb30-c098-45c2-88d6-48ee86d05e60
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery44afbb30-c098-45c2-88d6-48ee86d05e60
relation.isOrgUnitOfPublicationacc4fdb6-4892-414d-ae54-d1932f9fa723
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscoveryacc4fdb6-4892-414d-ae54-d1932f9fa723

Files

Collections