Saygılı, Dilek Demirtepe
Loading...
Name Variants
Dilek Demirtepe, Saygili
Saygili,D.D.
D. D. Saygılı
D., Saygili
D. D. Saygili
S.,Dilek Demirtepe
D.D.Saygili
D.,Saygili
Saygılı,D.D.
Saygılı, Dilek Demirtepe
D.D.Saygılı
Dilek Demirtepe, Saygılı
S., Dilek Demirtepe
D.,Saygılı
Saygili, Dilek Demirtepe
Demirtepe-Saygili, Dilek
Demirtepe Saygılı, Dilek
Saygili,D.D.
D. D. Saygılı
D., Saygili
D. D. Saygili
S.,Dilek Demirtepe
D.D.Saygili
D.,Saygili
Saygılı,D.D.
Saygılı, Dilek Demirtepe
D.D.Saygılı
Dilek Demirtepe, Saygılı
S., Dilek Demirtepe
D.,Saygılı
Saygili, Dilek Demirtepe
Demirtepe-Saygili, Dilek
Demirtepe Saygılı, Dilek
Job Title
Doçent Doktor
Email Address
dilek.saygili@atilim.edu.tr
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID

Scholarly Output
13
Articles
11
Citation Count
40
Supervised Theses
0
12 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 10 of 12
Article Doktor Tavsiyelerine Uymak Neden Bu Kadar Zor?(Bilim ve Teknoloji, 2014) Demirtepe Saygılı, Dilek; Department of PsychologyHastalıklarla baş etme süreci, genel olarak kendini hasta hissetme ve bir takım belirtiler gösterme, doktora başvurma, tedavi önerilerini alma ve uygulama şeklinde bir sıralama izler. Sürecin bu şekilde işlemesi beklense de bu, her zaman bu kadar kolay olmaz. İlaç almayı unutmak, “sigarayı bırak” der diye doktora yanlış bilgi vermek, kendini iyi hissettiği anda ilaç almayı bırakmak, prospektüsteki yan etkileri okuyup ilacı almamak ya da bırakmak, arkadaş tavsiyesiyle ilaç kullanmak ya da eski tedaviden kalma ilacı kullanmak gibi bazı düşünce ve davranışlar yukarıda belirtilen sıralamayı bozar. Herkesin hastalıktan uzak kalma, sağlıklı olmayı sürdürme, hasta olduğunda bir an önce iyileşme motivasyonu vardır. Aynı zamanda iyileşmeye engel olacak gibi görünen bazı davranışları yaygın olarak gösterirler. Bu çelişkinin sebepleri nelerdir ve çözümü ne olabilir?Article Kararların Paylaşımı Ölçeği’nin Türkçe Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2020) Saygılı, Dilek Demirtepe; Aytaç, Berna; Department of PsychologyAile içi kararların eşler arasında nasıl paylaşıldığını ölçmeyi amaçlayan Kararların Paylaşımı Ölçeği aile çalışmalarında tercih edilen ölçeklerden biridir. Bu çalışmanın amacı Kararların Paylaşımı Ölçeği’nin kadın örnekleminde Türkçe uyarlamasını yapmak, geçerliğinive güvenirliğini incelemektir. Bu amaçla 219 kadın katılımcıya uygulanan ölçeklerden elde edilen veri, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ile incelenmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda ortaya çıkan üç faktör toplam varyansın % 44.27’sini açıklamış ve masraflar, sosyal etkinlikler ve davranışlar olmak üzere ailede karar alınan üç alanı temsil etmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi ile uyum indeksleri incelenerek [χ2(30) = 70.80, p= .000, χ2/sd = 2.36, CFI= .90, GFI = .93, RMSEA = .09] oluşanyapı desteklenmiştir. Ölçeğin kavramsal olarak ilişkili ve bağımsız olması beklenen kavramları ölçen araçlar ile ilişkileri incelenerek birleşen ve ayırt edici geçerlik açılarından değerlendirmeler yapılmıştır. Ölçeğin güvenirliği, iç tutarlılık katsayısı(Cronbach Alfa .83), bileşik güvenirlik (.76) ve test tekrar test güvenirlikleri (r = .82, p < .001) açılarından değerlendirilmiştir. Bulgular, Kararların Paylaşımı Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olarak aile çalışmalarındakullanılabileceğini göstermiştir.Review Refleksivite ve Etkileşim Açılarından Nitel Araştırmacı Olmanın Fırsatları ve Zorlukları(2021) Saygılı, Dilek Demirtepe; Saygılı, Dilek Demirtepe; Department of PsychologyNitel araştırma sürecinde araştırmacının aktif rol oynaması nedeniyle araştırmacı -araştırma etkileşimi önem taşımaktadır. Bu etkileşimin farkındalığı anlamına gelen refleksivite, araştırma sorusunun oluşturulmasıyla başlayıp bulguların paylaşılmasıyla biten araştırma sürecinin tüm aşamalarında geçerlidir. Bu çalışmanın amacı nitel araştırma sürecinde araştırmacı-araştırma etkileşimini inceleyerek kendi süreçlerini paylaşan araştırmacıların deneyimlerini derlemektir. Özellikle başlangıç düzeyinde nitel araştırmacılar için rehberlik etmesi hedeflenen bu derlemede, süreci zorlaştırma riski taşıyan bazı konulara değinilmiş ve olası sorunlara yönelik çözüm önerileri sunulmuştur. Bu bağlamda ele alınan konular katılımcılarla araştırmacının benzerliği, hassas konularla çalışmak, araştırmacının ikincil travmatizasyonu ve rol karmaşasıdır. Katılımcılarla araştırmacının benzerliği, ortak kişisel özelliklere sahip olmak anlamındadır. Hassas konularla çalışmak, travma ve taciz gibi duygusal yoğunluğu yüksek konularda araştırma yapmayı içerir. Araştırmacının ikincil travmatizasyonu, travmaya dolaylı yoldan maruz kalarak travma sonrası stres belirtileri göstermek anlamına gelir. Rol karmaşası ise farklı amaçları olan araştırmacı ve uygulamacı rollerinin çatışmasıdır. Özellikle bu durumlarda araştırmacının bir hazırlık sürecine zaman ayırması, kendi rolünün ve araştırmasıyla etkileşiminin farkında olması, kendi etkisi ile katılımcılardan elde edilen veri arasında denge kurması, süreçte karşılaşacağı riskli durumlarla baş edebilmesi ve araştırmacı öz bakımına önem vermesi, nitel araştırmaların sağlıklı bir şekilde yürütülmesine katkı sağlama konusunda yardımcı olacaktır.Article Multipl Skleroz Hastaları için Geliştirilen Bir Grup Psikoeğitim Programının Değerlendirilmesi(2019) Saygılı, Dilek Demirtepe; Saygılı, Dilek Demirtepe; Department of PsychologyKronik hastalıklar uzun sureli, kısıtlayıcı ve uyum gerektiren durumlardır. Bazı hastalar bu uyum sürecinde hastalıkla baş etmede zorlanır ve bunun sonucunda psikolojik sağlıkları olumsuz yönde etkilenir. Pek çok farklı kronik hastalık için psikososyal destek amaçlı müdahale programları geliştirilmiştir. Bu çalışmanın amacı kronik bir sinir sistemi bozukluğu olan Multipl Skleroz tanısı almış hastalar için geliştirilen bir grup psikoeğitim programının geliştirilme sürecinin ve sonuçlarının değerlendirilmesidir. En az üç en çok 30 yıl önce Multipl Skleroz tanısı almış katılımcılardan oluşan üç ayrı gruba stres yönetimi, iletişim ve duygu düzenleme konularında toplam 20 oturumluk bir psikoeğitim programı uygulanmıştır. Programın sonuçlarını değerlendirmek için program bitiminde her grup için bir odak grubu görüşmesi yapılmıştır. İçerik analizi sonucunda öğrenme, sosyal destek, günlük hayata aktarma, özgüven ve terapi ilişkisi temaları ortaya çıkmıştır. Temalar değişim süreçlerinin katılımcıların bakış açısıyla detaylı olarak incelenmesini sağlamıştır. Bulgulara dayanarak benzer gruplar için geliştirilecek grup destek programlarına ve etkililik çalışmalarına katkıda bulunacak çıkarımlar yapılmıştır.Article An Investigation of Cyberloafing in Relation To Coping Styles and Psychological Symptoms in an Educational Setting(Sage Publications inc, 2021) Demirtepe-Saygili, Dilek; Metin-Orta, Irem; Department of PsychologyCyberloafing, the intentional use of the Internet for personal purposes during class hours, has received the scholars' attention due to the increased access to digital devices in educational settings. Considering the possible negative consequences of misuse of the Internet on health and well-being, the current study aims to investigate the underlying mechanisms of this relationship by examining in detail the role of coping strategies. The sample consisted of 272 undergraduate students. The participants were asked to fill out items measuring cyberloafing behaviors, coping strategies (emotion-focused and problem-focused), and psychological symptoms (depression, anxiety, anger, and somatization). The results revealed that cyberloafing is positively related to psychological symptoms. Furthermore, it is observed that cyberloafing moderates the relationship between emotion-focused coping and psychological symptoms such that at high levels of cyberloafing, emotion-focused coping is associated with higher levels of psychological symptoms. These findings contribute to the existing literature on students' psychological well-being in terms of highlighting its relation with coping strategies and problematic Internet use.Article Affective Experiences of the Parents of Children With Cancer: a Qualitative Study(Springer, 2020) Demirtepe-Saygili, Dilek; Bozo, Ozlem; Department of PsychologyThe present study aims to examine the affective experiences of the parents of children with cancer qualitatively. Semi-structured interviews were conducted with parents, whose children were being treated for different types of childhood cancers. Three affect themes, which were (a) negative affect (sadness, anxiety guilt, and anger), (b) emotion suppression, and (c) positive affect were revealed as a result of the transcribed and qualitatively analyzed interviews. Theoretical explanations were provided for each theme. Negative affect was the most predominant theme, yet positive affect was also present among parents, and emotion suppression was an important part of the affective experiences. The findings offered a descriptive picture about the emotions of parents with respect to caregiving a child with cancer. It was suggested that normalization and ventilation of the emotions can help the parents cope better with childhood cancers.Article Multiple Sclerosis Experiences of Couples: Examination of Patient and Partner Perspectives(Sage Publications Ltd, 2022) Demirtepe-Saygili, Dilek; Department of PsychologyThe study aims to investigate Multiple Sclerosis (MS) experiences of couples. Using a dyadic qualitative method, separate simultaneous interviews were conducted with 20 couples, including one partner with MS. The themes resulting from content analysis were examined in two categories: Convergent (anxiety about future, acceptance of MS and MS as an accelerator of the relationship) and divergent (sexual problems, the experience of MS symptoms, the priority of the problems and untold issues). The findings revealed shared and unique perspectives of partners in the illness process, having the potential to guide the psychosocial interventions for couples living with a chronic illness.Article Cyberloafing Behaviors Among University Students: Their Relationships With Positive and Negative Affect(Springer, 2023) Metin-Orta, Irem; Demirtepe-Saygili, Dilek; Department of PsychologyWith the technological advances, the use of digital devices, such as laptops, tablets, or smartphones in the educational setting has become prevalent among young people. Accordingly, there has been an increased concern among scholars on students' in-class Internet use for personal purposes; namely, 'cyberloafing'. Considerable research has demonstrated the adverse effects of in-class Internet use on students' learning environment and academic performance. The present study particularly investigates the relationship between cyberloafing behaviors and positive and negative affect among university students. It examines five different online activities including sharing, shopping, real-time updating, accessing online content, and gaming/gambling separately to gain greater insight into students' cyberloafing behaviors. The sample consisted of 267 undergraduate students who filled out questionnaires measuring cyberloafing behaviors, positive and negative affect, and demographical information including the use of the Internet and mobile technologies. The initial analyses showed that male students had higher scores in shopping, accessing online content, and gaming/gambling than females. The latent variable analysis revealed that among different activities of cyberloafing, accessing online content and gaming/gambling were positively correlated with positive affect, while sharing was positively associated with negative affect among students. The findings emphasize the importance of evaluating cyberloafing as a part of students' psychological well-being rather than a variable merely related to academic achievement. The findings of the study also enlighten researchers and educators in developing appropriate policies and interventions to manage misuse of the Internet in class.Article Covıd-19 Pandemi Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Medya Kullanımı, Sağlık Okuryazarlığı, Sağlık Kaygısı ve Sağlık Davranışları(Marmara Univ, Fac Communication, 2021) Eşiyok, Elif; Saygılı, Dilek Demirtepe; Eşiyok, Elif; Turancı, Eda; Eşiyok, Elif; Public Relations and Advertising; Department of PsychologyPandemi süreci insanların yaşam tarzlarını ve sağlık davranışlarını etkilerken aynı zamanda medya kullanımlarını da etkilemiştir. Bu çalışmanın amacı, COVID-19 salgını sırasında üniversite öğrencilerinin sağlık davranışlarındaki değişimi incelemektir. Sağlık davranışındaki değişiklik, beslenme ve egzersiz alışkanlıklarındaki değişiklikler anlamına gelmektedir. Bu çalışmada medya kullanımı, sağlık okuryazarlığı ve sağlık algısı, sağlık davranışlarındaki değişimin belirleyicileri olarak; sağlık kaygısı ve sağlıklı yaşam becerileri ise aracı değişken olarak ele alınmıştır. Pandeminin ikinci ayında Ankara ilindeki üniversitelerde öğrenim gören 392 üniversite öğrencisine anket uygulanmıştır. Bulgulara göre olumlu sağlık algısı, sağlık okuryazarlığı düzeyi, sağlık kaygısı düzeyi ve sağlıklı yaşam becerileri arttıkça sağlık davranışlarındaki değişim de artmaktadır. Yol analizi bulgularına göre daha olumlu sağlık algısı ve yüksek sağlık okuryazarlığı düzeyi, sağlıklı yaşam becerileri aracılığı ile sağlık davranışlarında daha yüksek düzeyde değişiklik sağlamaktadır. Ayrıca, Twitter kullanımı pandemi sürecinde sağlık kaygısını arttırarak, sağlık davranışlarındaki değişimi arttırmıştır. Bulgular, üniversite öğrencilerinin COVID-19’dan korunmak için sağlık davranışlarını değiştirme motivasyonlarının daha iyi anlaşılmasına yardımcı olmuştur.Article Does Problem Focused Coping Buffer the Effects of Trait Anxiety on Depressive Symptoms of Chronic Urticaria Patients?(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2018) Bozo, Ozlem; Demirtepe-Saygili, Dilek; Gunes, Seren; Cenesiz, Gaye Zeynep; Baysan, Abdullah; Department of PsychologyThe present study examined the moderating role of problem-focused coping in trait anxietydepressive symptoms' relationship in patients with chronic urticaria (CU). Eighty-eight CU patients, who applied to an outpatient clinic of Clinical Immunology and Allergic Diseases, filled out a questionnaire set including State-Trait Anxiety Inventory, Ways of Coping Inventory, and Beck Depression Inventory. The results suggested that CU patients high on trait anxiety reported more depressive symptoms, and the ones using more problem-focused coping (PFC) strategies reported less depressive symptoms. Also, PFC strategies moderated trait anxiety-depressive symptoms relation. Accordingly, PFC strategies did not lead to any significant difference in CU patients who were low on trait anxiety in terms of the level of depressive symptoms. However, CU patients with high trait anxiety experienced significantly less depressive symptoms if they used more PFC strategies. The findings were discussed in the light of the relevant literature.