Browsing by Author "Ozen, Nurten"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Article Ebelik Bölümü Öğrencilerinin Stresle Başa Çıkma Tarzlarının ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi: Sağlık Bilimleri Fakültesi Örneği(2020) Ozen, Nurten; Özkaptan, Bilge Bal; Dovranova, Yyldyz; Terzioğlu, Füsun; NursingAmaç: Bu çalışmanın amacı, ebelik öğrencilerinin stresle başa çıkma tarzlarının ve etkileyen faktörlerin incelenmesidir. Gereç ve Yöntemler:Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki bu çalışma, Ocak 2019-Şubat 2019 tarihleriarasında İstinye Üniversitesinin ebelik bölümünde öğrenim gören iki ve üçüncü sınıf öğrencileri ile yürütüldü. Yerel etik kurul izni ile okuldan gerekli izinler ve çalışmaya katılmayı kabul eden öğrencilerin aydınlatılmışonamları alındı. Veriler, “Katılımcıların Tanıtıcı Özelliklerine İlişkin Soru Formu” ile “Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği” kullanılarak toplandı. Elde edilen verilerin istatistiksel analizinde “Mann-Whitney U”, “Kruskal-Wallis” ve “Bonferroni Düzeltmeli Mann-Whitney U” testleri kullanıldı. Bulgular: Araştırma, 85 öğrenci ile tamamlandı. Öğrencilerin stresle baş etmede sıklıkla kendine güvenli yaklaşım, çaresiz yaklaşım ve iyimser yaklaşım sergiledikleri görüldü. Stres karşısında sigara kullanmayan öğrencilerin iyimser yaklaşım sergiledikleri (p=0,043), sosyal yaşantısında stres yaratan durumları bulunmayan öğrencilerin daha fazla kendine güvenli yaklaşım (p=0,003) sergiledikleri görüldü. Gelir durumu, ebeveynlerin çalışma durumu ve ikamet edilen yer ile stresle başa çıkma tarzları ölçeği alt boyut puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık görüldü (p<0,05). Sonuç: Ebelik öğrencilerinin stresle başa çıkma yöntemlerinden en çok kendine güvenliyaklaşım sergiledikleri belirlenmiştir. Sosyal yaşantıda stres yaşayan, sigara kullanan, ebeveynleri çalışmayan, gelir düzeyi düşük olan ve yurtta yaşayan öğrencilerin, stresle başa çıkmada etkisiz yöntemler kullandıkları görüldü. Öğrencilerin eğitim sürecinde stresörlerinin azaltılması, stresle başa çıkma konusunda bilgi ve becerisini destekleyici danışmanlık verilmesi ve düzenlihizmet alabilecekleri birimlerin kurulması önerilebilir.Article Citation - WoS: 24Citation - Scopus: 28Health Literacy of Nursing Students and Its Effective Factors(Wiley-hindawi, 2019) Ozen, Nurten; Ozkaptan, Bilge Bal; Coskun, Sabahat; Terzioglu, Fusun; NursingBackground The insufficiency of health literacy negatively affects the national economy as it leads to increased health service expenditure. It is very important for individuals to have accurate health-related information to reduce these negative effects. Aim The aim of the study is to examine the health literacy of nursing students and its effective factors. Methods This descriptive study was carried out with students from the nursing department of a vocational school of health sciences between September and October 2018 in Turkey. A semi-structured questionnaire regarding the descriptive features of the participants and the European Health Literacy Scale were used for data collection. Results The study included 283 nursing students; 29.3% had a problematic-limited health literacy level. The study found a statically significant difference between student year, high school graduation and family's income level and the total mean score of the HLS-EU scale. Conclusion The subject of health literacy should be integrated into the educational program of nursing students. The nurses are the most important workforce in health services, and awareness about this subject should be raised.Article Hemşirelik Öğrencilerinde Bilgi Okuryazarlığı ile Bireysel Yenilikçilik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(2020) Ozen, Nurten; Özkaptan, Bilge Bal; Akyar, İmatullah; Terzioğlu, Füsun; NursingAmaç: Araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinde bilgi okuryazarlığıile bireysel yenilikçilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir.Yöntem: Tanımlayıcı tipteki bu araştırma, Eylül-Kasım 2018 tarihleriarasında iki üniversitede lisans eğitimi gören hemşirelik öğrencileri ileyürütüldü. Verilerin toplanmasında; “Tanıtıcı Bilgiler Formu”, “BilgiOkuryazarlık Ölçeği” ve “Bireysel Yenilikçilik Ölçeği” kullanıldı. Veriler,frekans dağılımı, ortalama±standart sapma, medyan, çeyrekler arasıaralık, yüzdelik sayılar kullanılarak değerlendirildi. Karşılaştırmalar“Mann-Whitney U Testi”, “Kruskal-Wallis Testi”, “Bonferroni DüzeltmeliMann-Whitney U Testi” ve Spearman Korelasyon Analizi” ile yapıldı.Bulgular: Araştırma 248 öğrenci ile tamamlandı. Katılımcıların%41.1’inin öncü, %40.3’ünün ise sorgulayıcı olduğu belirlendi.Öğrencilerin bilgi okuryazarlık ölçeği toplam puan ortalaması 22-26 yaşgrubunda olanlarda, internette geçirilen süre 3 saat ve altında olanlarda,kendine ait bilgisayarı olanlarda, hemşirelikte yeni buluş/fikirler üretmekonusunda girişimde bulunanlarda istatistiksel olarak anlamlı derecededaha yüksek bulundu. Meslekle ilgili yenilikleri takip eden öğrencilerinbireysel yenilikçilik ölçeği toplam puan ortalamasının takip etmeyenleregöre istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek olduğu saptandı.Öğrencilerin bilgi okuryazarlığı ölçek toplam puanı ile bireysel yenilikçilikölçeği toplam puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı, pozitif yönde vezayıf bir ilişki bulundu.Sonuç: Öğrencilerin bilgi okuryazarlığı ile bireysel yenilikçilik düzeyleriarasında anlamlı bir ilişki bulunduğu; çoğunluğunun bireysel yenilikçilikdüzeyinin “öncü” olduğu ve bilgi okuryazarlığının da “zorlanmıyorum”seviyesinde olduğu görüldü.Article Citation - WoS: 5Santral Venöz Kateter Enfeksiyonlarının Önlenmesinde Kanıta Dayalı Uygulamalar: Yoğun Bakım Hemşirelerinin Bilgileri(Galenos Publ House, 2020) Ozen, Nurten; Terzioğlu, Füsun; Köse, Tekmile; Terzioğlu, Füsun; Terzioğlu, Füsun; Nursing; NursingAmaç: Bu çalışma ile yetişkin yoğun bakım ünitelerinde çalışan hemşirelerin Santral Venöz Kateter (SVK) ilişkili enfeksiyonların önlenmesinde kanıta dayalı uygulamalara ilişkin bilgi düzeylerinin saptanması amaçlandı.Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipteki bu çalışma Eylül-Kasım 2018 tarihleri arasında bir araştırma ve uygulama hastanesi ile özel bir hastanenin yetişkin yoğun bakım ünitelerinde yürütüldü. Araştırma için etik kurul ve gerekli kurum izinleri ile katılımcıların yazılı onamları alındı. Verilerin toplanmasında “Katılımcıların tanıtıcı özelliklerine ilişkin veri toplama formu” ve “SVK ilişkili enfeksiyonları önlemeyeyönelik bilgi formu” kullanıldı. Bulgular: Araştırma 126 hemşire ile tamamlandı. Katılımcıların SVK ilişkili enfeksiyonların önlenmesine ilişkin bilgi düzeyi düşük bulundu. Hemşirelerin %52,4’ü 19-28 yaş aralığında, %50,0’si yoğun bakım ünitesinde 1-38 aydır çalışmaktadır. Yaş aralığı 29-43 olan hemşirelerin toplam puanortalamaları 19-28 yaş aralığında olan hemşirelere göre istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksekti (p=0,045). Toplam puan ortalaması 7-24 yıldır hemşire olarak çalışanlarda, 1-6 yıldır çalışanlara göre (p=0,003) ve 40-288 aydır yoğun bakım hemşiresi olarak çalışanlarda, 1-38 aydır çalışanlara göre istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek bulundu (p<0,001).Sonuç: Bu çalışmada hemşirelerin SVK ilişkili enfeksiyonların önlenmesinde kanıta dayalı uygulamalara ilişkin bilgi düzeylerinin düşük olduğu, yaşın artması ve hemşire olarak çalışma süresi ile yoğun bakım ünitesinde çalışma süresi uzadıkça da bilgi düzeyinin arttığı bulundu.
