Browsing by Author "Birkan, İbrahim"
Now showing 1 - 14 of 14
- Results Per Page
- Sort Options
Article BİLİMSEL ANLAMDA KURAKLIK(Bilim ve Teknoloji, 2014) Birkan, İbrahim; Tourism ManagementTürkiye’de kuraklık hala afet kapsamı içinde değerlendirilmektedir. Kuraklık dünyada insan ve çevreye en çok zarar veren, büyük sosyo-ekonomik kayıplara yol açan tabii afetlerin en başında yer almaktadır. Kuraklık iklim şartlarına göre yeterli yağışın elde edilememesi nedeniyle meteorolojik kuraklık olarak başlayarak yağışların azalması neticesinde toprağın nem oranının düşmesi nedeniyle zirai kuraklık haline dönüşebilmektedir. Yağışların azlığı ise akarsuların debisinin düşmesine neden olmaktadır ve bu durum da hidrolojik kuraklık olarak ifade edilmektedir. Netice itibarıyla kuraklık, insan yaşamını büyük ölçüde olumsuz yönde etkileyerek sosyo-ekonomik kuraklık şekline dönüşebilmektedir.Article BİR DESTİNASYONUN KİŞİLİĞİ OLUR MU?(2017) Birkan, İbrahim; Tourism ManagementTurizm Literatürüne giren ve son yıllarda çok sık kullanılan destinasyon kavramı Türkçe’de hedef, varılacak yer, gidilecek nokta anlamına gelmektedir. Turizm akademisyenleri daha ileri giderek söz konusu gidilecek yerin özelliklerini de bu kavramın içinde ele almaktadırlar. Burada sormak istenilen soru, bir destinasyonun tıpkı bir insan gibi kişiliği olabilir mi? Nasıl insanların farklı kişilikleri varsa destinasyonların da farklı kişilikleri olabilir mi? Bu soruyu daha genel anlamda sorarsak bir markanın kişiliği olabilir mi? Marka kişiliği tıpkı insanlar gibi markaların da farklı kişilikleri olabileceği noktasından hareketle ortaya atılmış bir kavramdır. Marka kişiliği kavramını pazarlama çalışmalarına kazandıran Aaker (1997), marka kişiliği kavramını marka ile alakalı insan özellikleri olarak tanımlamıştır. Daha sonra Aaker tarafından ortaya konulan 42 maddeden oluşan ölçekte markanın beş kişilik özelliği boyutları, samimiyet (sincerity), heyecan verici (excitement), yeterli (competency), ince (sophistication) ve sağlam (ruggedness) olarak ele alınmıştır.Article DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE ULUSLARARASI HİZMET TİCARETİNİN GELİŞİMİ(Herkese Bilim Teknoloji, 2017) Birkan, İbrahim; Tourism ManagementÜlkelerin ekonomik gelişmişlik düzeyinin belirlenmesinde en önemli göstergelerden bir tanesi de ülkedeki hizmet sektörünün gelişmişlik düzeyi olmaktadır. Hizmet sektörünün çok geliştiği ülkeler genellikle gelişmişlik düzeyi açısından ileri gitmiş ülkeler olmaktadır. Rostow (1) tarafından geliştirilmiş olan ülkelerin ekonomik gelişme sürece aşamaları çalışmasında tarım sektörü ile başlayan ve hizmet sektörünün ağırlıklı olduğu aşamaya kadar giden beş basamaklı bir gelişme sürecinden bahsedilmektedir (The Tradational Society - agriculture based, The Preconditions for Take – Off, The Take-Off, The Drive to Maturity, The Age of High Mass Consumption - service based).Article EKONOMİ BİR BİLİM DALI MI?(Bilim ve Teknoloji, 2015) Birkan, İbrahim; Tourism ManagementBatı kökenli olan Ekonomi sözcüğü “ev” ve “yönetim” kelimelerinden türetilmiştir. Bu anlamıyla evi yöneten, çeviren kimse anlaşılmaktadır. Arapça bir kelime olan “iktisat” ise “tutumluluk”, “idare etme”, bir anlamda da bir devletin kamuya yarattığı fayda anlamına gelmektedir. Ekonominin tanımını, çok geniş bir anlamda “kıt kaynaklarla azami fayda üretmek” olarak yapmak mümkündür. Dünyada en çok tartışma konusu olan alan ekonomi olduğuna göre ekonominin tanımı üzerinde de birçok tartışmaların olmasını normal karşılamak gerekir. Tek bir ekonomi tanımı üzerinde hemfikir olunduğunu söylemek gerçekten mümkün görülmemektedir. Her ekonomist ve ekonomi felsefesi üzerinde çalışan akademisyen, ekonomiyi kendi politik ve iktisadi görüşü çerçevesine göre tanımlamaktadır. Nobel ödüllü Milton Friedman’ın ekonomi tanımı ile, Keynes’in ekonomi tanımları aynı temel iktisadi doktrinden geliyor olsa da çok farklıdır. Marx’ın ekonomi tanımının ise çok daha farklı olması kaçınılmaz olmaktadır. Bu durumda, daha tanımı üzerinde bile mutabakat sağlanamamış olan bir alana nasıl olur da bilim dalı denilebilir sorusu çok sık ortaya atılmaktadır.Article Citation Count: 68Gender diversity in the hospitality industry An empirical study in Turkey(Elsevier Sci Ltd, 2011) Pinar, Musa; McCuddy, Michael K.; Birkan, Ibrahim; Kozak, Metin; Tourism ManagementThis piper an investigation of gender diversity in the Turkish hospitality industry focuses on two primary objectives (a) exploring the potential relationships between gender and several demographic factors and (b) examining the possible existence of a gender effect regarding employees perceptions of recruitment and earning potential decisions Results based on 682 surveys show that in the male-dominated Turkish hospitality industry there is a significant gender effect for two of four demographic variables and with respect to recruiting efforts and earning potential These findings could have some Important managerial implications for addressing gender diversity in the (Turkish) hospitality industry (C) 2010 Elsevier Ltd All rights reservedArticle KÜRESEL ISINMA VE KARBON AYAK İZİMİZ(Bilim ve Teknoloji, 2013) Birkan, İbrahim; Tourism ManagementSon yıllarda global anlamda en çok tartışılan konuların başında iklim değişikliği ve küresel ısınma yer almaktadır. Küresel ısınmanın başlıca sorumlusu atmosferdeki sera etkisine yol açan gazların oranındaki çok hızlı artıştır. Sera etkisi yaratan gazların başında fosil yakıtların (petrol, kömür, doğalgaz) kullanılmasıyla atmosfere yayılan karbondioksit (CO2) gazı gelmektedir.Article MENÜ MÜHENDİSLİĞİ(2022) Birkan, İbrahim; Tourism Management20 sene öncesine gelinceye kadar inşaat, elektrik, kimya, makine mühendisliği dışında bir mühendislik dalı bilmiyorduk. Son senelerde çok hızlı gelişen teknoloji ile birlikte yeni yeni mühendislik dallarını duyar olduk. ‘’Menü mühendisliği’’ kavramını yeni duyanların ‘’Mühendislik Fakültesi içinde böyle bir bölüm mü açıldı?’’ sorusunu sormalarına şaşırmamak gerekir. ‘’Menü mühendisliği veya Menu engineering’’ diye bir mühendislik bölümünün olmadığını fakat bu kavramın Literatürde uzunca bir süredir kullanıldığını ve bu kavramın fen bilimlerinin kullandığı ‘’mühendislik’’ kavramıyla aynı anlamda olmadığını ifade etmemiz gerekir.Master Thesis Otel işletmelerinde lider yöneticilerin yetiştirilmesi ve geliştirilmesine ilişkin bir alan çalışması ve Ankara ili beş yıldızlı otel işletmeleri uygulaması(2018) Şener, Gökhan; Birkan, İbrahim; Tourism Management'Otel İşletmelerinde Lider Yöneticilerin Yetiştirilmesi ve Geliştirilmesine İlişkin Bir Alan Çalışması ve Ankara İli Beş Yıldızlı Otel İşletmeleri Uygulaması' başlığını taşıyan bu çalışmanın amacı; Otel yöneticilerinin nasıl ve hangi yöntemle yetiştirildikleri ve geliştirildiklerini ayrıntılı bir şekilde ortaya koyarak, lider otel yöneticilerin nasıl ve hangi yöntemlerle yetiştirilmeleri ve geliştirilmeleri gerektiği konusunda argümanlar önermektedir. Tezin birinci bölümünde; yönetim, yönetici ve lider kavramları ve tanımları ile yönetici ve liderin özellikleri, yönetici ve liderin sahip olması gereken yönetimsel becerileri, liderlik davranış tarzları ve modern liderlik anlayışında yükselen trendler konularına açıklık getirilmiştir. İkinci bölümde; yönetici yetiştirme ve geliştirilmenin önemi, amaçları ile yönetici yetiştirme ve geliştirme politika ve stratejileri konuları açıklanarak, yönetici yetiştirme ve geliştirme programlarının hazırlanması uygulanması ile yönetici yetiştirme ve geliştirme yöntemleri konuları farklı açılardan ele alınarak incelenmiştir. Tezin uygulama bölümünde; Ankara ili ve ilçelerinde faaliyet gösteren beş yıldızlı otel işletmelerinde yönetim kademelerinde görev yapan değişik düzeydeki yöneticilerin yetiştirilmesi ve geliştirilmesine yönelik olarak hazırlamış olduğumuz anket uygulaması elde edilen veriler Survey Monkey programı aracılığıyla gerçekleştirilmiş olup; veriler IBM SPSS Statistics Version 22 paket programı ile analiz edilerek öngörülen hipotezler test edilerek sonuçları ortay konmuştur. Bu sonuçlara göre; Yönetici yetiştirme ve geliştirme programı sonrasında yöneticilerin ihtiyaçlara tamamıyla cevap verdiği, işletmenin başarısında artış olduğu ve uygulanan testlerin bilgi dışında, yetenek ve beceriyi de yetkinlikle ölçtüğü görülmüştür. Geliştirme programının izlenmesine yönelik uygulanan programın belirli sürelerde değerlendirilip, değişen koşullara uyum sağlayıp sağlamadığının belirlenmesinin önemli olduğu görülmektedir. Program sonrası yöneticilerin işindeki başarısının yükseldiği sonucuna varılmıştır. Bütün bu sonuçlar doğrultusunda yönetici yetiştirme ve geliştirme programlarının otel yöneticilerinin yöneticilik becerilerini olumlu yönde geliştirdiği ifade edilebilir.Master Thesis Otel yatırımcıları açısından uluslararası zincirlerle yapılan franchising sözleşmesi ve yönetim sözleşmesi arasında tercih sebeplerinin araştırılması; Ankara otelleri örneği(2020) Erhan, Pelin; Birkan, İbrahim; Tourism ManagementÇalışmanın amacı otel yatırımcıları açısından franchising ve yönetim sözleşmesi arasında tercih sebeplerini ortaya çıkartmaya çalışmaktır. Otelcilik sektöründe uluslararası şirketlerle yapılan sözleşmeler oldukça yaygın olmasına rağmen bu alandaki öneri ve yönlendirme araştırmalarının sayısı oldukça azdır. Bu çalışma, otel yatırımcılarının yatırımlarını geliştirmede franchise veya yönetim sözleşmesi arasında seçimlerini etkileyen faktörleri teorik çerçevede yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile yüz yüze görüşme yapılarak ortaya çıkarmayı amaçlamıştır.Article SUDAKİ AYAK İZİMİZ(Bilim ve Teknoloji, 2013) Birkan, İbrahim; Tourism ManagementSu’yun hayat anlamına gelmesine rağmen önemi maalesef halen yeterince anlaşılmış değil. Su denilince genellikle çok bulunan ve oldukça değersiz bir ticari mal akla gelmektedir. Halk arasındaki “sudan ucuz” kavramı da buradan kaynaklanmaktadır. Bu ciddi bir yanılgı. Dünyamıza uzaktan baktığımızda üçte ikisi su ile kaplı, su zengini bir gezegen görüyoruz. Halbuki dünyadaki su rezervinin sadece %3’ü tatlı su. Tatlı su kaynaklarının yaklaşık %80’i kutuplarda ve yeraltında bulunmaktadır. Bir devr-i daim içinde seyreden içme suyu miktarı ise sadece %1’lik seviyede bulunmaktadır.Master Thesis Turizm gelirlerinin artırılmasında kamusal düzenlemeler: Akdeniz ülkeleri ve Türkiye karşılaştırması(2020) İlhan, Emre; Birkan, İbrahim; Tourism ManagementTürkiye yabancı turist sayısında olduğu gibi turizm gelirleri bakımından da dünyada ilk on sırada yer almayı hedeflemektedir. Fransa, İspanya, İtalya, Yunanistan ve Mısır gibi Akdeniz ülkeleri ile rekabet halinde olan Türkiye için, bu hedefe ulaşabilmek için gerçekleştirilen kamusal düzenlemelerin etkilerinin irdelenmesi gerekmektedir. Bu kapsamda çalışmanın birinci bölümünde turizm sektörünün genel özellikleri, devletin turizm sektöründeki rolü, talep ve arz politikası türleri ve güncel eğilimler literatür çerçevesinde incelendikten sonra ikinci bölümde seçili ülkelerin turizmde genel görünümleri, politika tarihçeleri ve kamusal örgütlenme modellerine ilişkin bilgilere yer verilmiştir. Üçüncü bölümde ise seçili ülkelerin turist sayısı bakımından son 10 yıllık ortalama büyüme oranları, turizm gelirleri bakımından dünya sıralamasındaki yerleri, kişi başına ortalama turist harcama miktarları ve turizm sektörünün toplam ihracatlarındaki payları gibi ekonomik göstergeleri, uluslararası seyahat ve turizm rekabet endeksi, turizm planlarının uygulanma dönemlerinde yaşanan krizler ve bu krizlerin gelir etkileri, turizmde yetkili bakanlıklar ile bunların merkezi bütçeden aldıkları paylar ve turizm mevzuatlarının kapsam ve güncelliğine ilişkin veriler karşılaştırılacak ve elde edilen bulgular dördüncü ve son bölümde değerlendirilecektir. Anahtar SözcüklerMaster Thesis Turizm işletmelerinde bir kârlılık analizi yöntemi olarak faaliyet kârı akımı metodunun karşılaştırmalı değerlendirilmesi(2023) Toker, Tuğrul; Birkan, İbrahim; Tourism ManagementBu çalışma, İngilizce literatürde 'GOP Flow Through/ Flow Through/ Flow Thru' gibi tanımlarla geçen faaliyet kârı akımı metodunu, uluslararası zincir otelcilik yönetim şirketleri bünyesinde ve şehir oteli konseptinde hizmet veren örnek işletmelere ait, USALI formatında hazırlanmış varsayımsal gelir tabloları üzerinden uygulamalı örneklerle açıklamaktadır. Çalışmanın sonunda, karar alıcıların ve araştırmacıların metot hakkında akademik düzeyde bilgi sahibi olmaları, yöntemi alanlarında uygulamaları ve alana özel gereksinimleri doğrultusunda metodu revize edebilecek derecede bilgi sahibi olmaları amaçlanmıştır. Çalışmada, formülün yoğunlukla literatüre ve yer yer sektörde edinilmiş kişisel bilgi birikimine dayandırılarak oluşturulmasını takiben uygulama; otellere ait gelir ve gider tabloları üzerinden, sektörel ölçütlere dayandırılmış biçimde ve olay çalışması yöntemiyle işlenmiş, açıklanmış ve yorumlanmıştır. Yapılan örnek uygulamaların sonucunda geleneksel bakış açısı olan 'en yüksek kâr her zaman en iyisidir' yaklaşımına karşın verimlilik esaslı yönetim test edilmiştir. Bu görüş de kârların kalitesi kavramı ile ilişkilendirilmiştir. Yüksek kaliteli kâr; devamlılık arz eden ve sürdürülebilir kârdır. Buna paralel olarak, geleneksel yaklaşımla incelendiğinde tatminkâr düzeyde iktisadi sonuçlara sahip bir iştirakin, faaliyet kârı esasıyla incelendiğinde gözden kaçırdığı kritik zaaflarının olabileceği tespit edilerek yüksek verimliliğin yüksek kâra; gelir/ gider yönetiminde birim bazlı değerlendirmenin, topyekûn ve tekdüze kârlılık arayışına tercih edilmesi gerekliliği formülün uygulanması sonucunda ulaşılan temel bulgulardan bazıları olmuştur. Uygulamada, varsayımsal veya gerçekleşmiş mali verilerin uyarlanarak aktarılması, konunun özü ve inceleme alanı ile ilgili olumsuzluk doğurmamaktadır. Otellerin mali gizlilik prensip ve prosedürlerinden dolayı veri paylaşmamasına karşın metodun 'yüksek oranda gerçeklik' ve 'geniş çapta uygulanabilirlik' hassasiyeti gözetilerek aktarılmak istenmesi ve nihayetinde turizm finansı konusunda yazılan bu akademik metnin sektöre de yeterli düzeyde katkı sağlaması adına çalışmada, araştırmacının otelcilik finansı alanındaki geçmiş sektör tecrübelerinden faydalanılmış, araştırmacı; incelediği kaynaklarda karşılaştığı mali verileri konaklama endüstrisinin dinamiklerine uygun olarak kurgulamış ve incelemiştir.Master Thesis Turizm işletmelerinin mutfak bölümlerinin planlanması, projelendirilmesi ve yatırımının yönetimi(2014) Gümüşsoy, Devrim; Birkan, İbrahim; Tourism ManagementTürkiye'de ticari mutfak sektörünün geçmişi Batılı ülkelerindekine nazaran çok eski değildir. Sektör, 1982 yılında kabul edilen 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu ile başlayan otel yatırımları ile ivme kazanmıştır. Bugün yılda yaklaşık 1 milyar Amerikan Doları Pazar büyüklüğüyle, son 10 yılda, yıllık ortalama %10 büyüme hızıyla, ticari mutfak sektörü ülkemizde giderek fark edilir olmaktadır. Türkiye'de sektörün önde gelen firmalarının ihracat rakamları toplam 4 milyar Amerikan Dolarını bulmaktadır. Mutfak yatırımının planlanması ve projelendirilmesi konusunda, Türk yatırımcısının bilgisi ve ilgisi oldukça sınırlıdır. Bu nedenle mutfak yatırımında, mutfağın işlevselliği, verimliliği, enerji tasarruflu olması, doğru donanım seçimi gibi önemli konular gerektiği şekilde dikkate alınmayıp, genellikle ucuz olan seçenek tercih edilmektedir. Diğer yandan bir otelin genel karlılığını ve yatırımının geri ödeme süresini doğrudan etkileyen yiyecek içecek birimlerinin titizlikle planlanması gerekmektedir. Turizm yatırımcılarının mutfak konusuna gereken önemi vermedikleri görülmektedir. Çoğu zaman mutfak, alımı sona bırakılan bir kalemdir ve yatırım bütçelerinin sıkıştığı zamana denk geldiğinden, hak ettiği finansal özveriyi görmemektedir. Bu nedenle ucuz alımlar tercih edilmekte, sahip olmanın toplam maliyeti göz ardı edilmektedir. Mutfak sektörünün kullandığı temel girdi olan paslanmaz çeliğin tamamının ithal olması, kullanılan bazı donanımların yabancı menşeili olmaları nedeniyle, bu alandaki yanlış yatırım, aynı zamanda ülke kaynaklarının zayi olması anlamına gelmektedir. Bir yatırımcının mutfak tasarımı ve mutfağın yatırım yönetimi konusunda uzman olması beklenemez fakat tasarım ekibi ile görüş alışverişinde bazı temel ilkelere hakim olması gerekli olacaktır. Bu tezde, mutfak yatırımında doğru planlama ve projelendirme ilkeleri detaylandırılmıştır. İlaveten yatırımcıya ve üçüncü kişilere, temel alınan evrensel prensipler ışığında yalın ve öz bilgiler sunulmuştur. Bu bilgiler yatırımı, mümkün ve karlı kılacak bilgilerdir. Doğru planlama ve projelendirmenin yatırımcılara sağlayacağı avantajlar finansal örneklerle duyarlılık testleri yapılarak alternatif senaryolara göre sunulmuştur. Anahtar kelimeler: Endüstriyel mutfak, ticari mutfak, mutfak yatırımı, mutfak yatırımının finansmanı, mutfak yatırım yönetimi, mutfak.Master Thesis Türk Cumhuriyetlerinde Türk turizm yatırımcılarının karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri: Kazakistan örneği(2015) Beltibayeva, Karlygash; Birkan, İbrahim; Tourism Management.