Browsing by Author "İnal, Yavuz"
Now showing 1 - 9 of 9
- Results Per Page
- Sort Options
Article Citation Count: 28Accessibility evaluation of top university websites: a comparative study of Kyrgyzstan, Azerbaijan, Kazakhstan and Turkey(Springer Heidelberg, 2018) Ismailova, Rita; Inal, Yavuz; Information Systems EngineeringIt is important that university websites and services offered through their sites are used effectively, efficiently and satisfactorily by the whole target group of the university, including disabled users. However, universities in many countries are still unable to meet the criteria for web accessibility. This study aimed to test the websites of the top universities in Kyrgyzstan, Kazakhstan, Azerbaijan and Turkey using automated assessment tools. The results showed that university websites are more popular in Turkey, and in Turkish universities developers pay more attention to the performance of websites, followed by websites of Azerbaijani, Kyrgyz and Kazakh universities. The majority of the university websites in the study did not meet the WCAG 2.0 accessibility criteria. Only two Kyrgyz and two Kazakh university websites attained conformance level A, and only three, one Kyrgyz and two Kazakh, achieved accessibility conformance level AAA. Based on the results, it was determined that universities included in the present study need to devote more effort to making their websites more accessible for their users.Article Citation Count: 4E-NABIZ MOBİL SAĞLIK UYGULAMASINA YÖNELİK KULLANICI DEĞERLENDİRMESİ(2019) İnal, Yavuz; Çağıltay, Nergiz Ercil; Software Engineering; Information Systems EngineeringBu çalışmanın amacı Türkiye’nin en büyük mobil sağlık uygulamalarından birisi olan e-nabızuygulamasına yönelik kullanıcı değerlendirmelerinin analizidir. Çalışmada 36 üniversite öğrencisikatılımcı olarak yer almıştır. Katılımcılardan e-nabız uygulamasını bir hafta boyunca kullanmaları vekarşılaştıkları sorunlara yönelik değerlendirmelerini bir dokümanda biriktirerek rapor etmeleriistenmiştir. Çalışma kapsamında elde edilen raporların içerik analizi yöntemi ile incelenmesi sonucu,298 değerlendirme tespit edilmiştir. Çalışmadaki bulgulara, benzer değerlendirmelerin ayıklanmasısonucunda belirlenen 100 farklı (biricik) geribildirim üzerinden ulaşılmıştır. Buna göre katılımcılar,çoğunlukla e-nabız mobil uygulamasının fonksiyonelliğine yönelik değerlendirmede bulunmuşlar,bunu sırasıyla uygulama içerisinde yeni bir özellik olmasını talep etme ve kullanılabilirlik takipetmiştir. Katılımcılar tarafından az sayıda da olsa uygulamanın içeriğine ve performansına yönelikdeğerlendirmelerin yapıldığı görülmüştür. Çalışmanın sonuçlarının kişisel sağlık kaydı sistemlerininülkemizde daha etkin ve verimli bir şekilde kullanımına katkı sağlaması hedeflenmektedir.Article Citation Count: 4The Effects of the Content Elements of Online Banner Ads on Visual Attention: Evidence from An-Eye-Tracking Study(Mdpi, 2021) Peker, Serhat; Menekse Dalveren, Gonca Gokce; Inal, Yavuz; Software Engineering; Information Systems EngineeringThe aim of this paper is to examine the influence of the content elements of online banner ads on customers' visual attention, and to evaluate the impacts of gender, discount rate and brand familiarity on this issue. An eye-tracking study with 34 participants (18 male and 16 female) was conducted, in which the participants were presented with eight types of online banner ads comprising three content elements-namely brand, discount rate and image-while their eye movements were recorded. The results showed that the image was the most attractive area among the three main content elements. Furthermore, the middle areas of the banners were noticed first, and areas located on the left side were mostly noticed earlier than those on the right side. The results also indicated that the discount areas of banners with higher discount rates were more attractive and eye-catching compared to those of banners with lower discount rates. In addition to these, the participants who were familiar with the brand mostly concentrated on the discount area, while those who were unfamiliar with the brand mostly paid attention to the image area. The findings from this study will assist marketers in creating more effective and efficient online banner ads that appeal to customers, ultimately fostering positive attitudes towards the advertisement.Master Thesis Libya kamu websitelerinin kullanılabilirlik ve erişilebilirlik değerlendirmesi(2017) Karaım, Nuha Awlad; İnal, Yavuz; Information Systems EngineeringE-devlet uygulamaları yaşlı ve engelli insalara etkili, verimli ve memnuniyet verici hizmetler sunarak faydalı olabilirler. Ancak, bu kişilerin e-devlet uygulamaları aracılığıyla kamu hizmetlerinden maksimum faydayı alabilmeleri için, kullanılabilirlik ve erişilebilirlik kriterlerini karşılaması gereklidir. Son zamanlarda kamu websitelerinin sayısında görünen büyük artışa rağmen, bu sitelerin kötü kullanılabilirlik ve erişilebilirlik özellikleri sonucunda vatandaşların ihtiyaç ve beklentieri karşılanamamaktadır. Bu çalışmanın amacı da Libya'da bulunan kamu websitelerinin kullanılabilirlik ve erişilebilirliklerini değerlendirmektir. Kullanılabilirlik değerlendirmesi sezgisel üzerinden 32 kullanıcı ile, erişilebilirlik değerlendirmesi ise otomatik değerlendirme araçları ile yapılmıştır. Bu amaçla, 10 kamu websitesi WCAG 2.0 kriterleri doğrultusunda değerlendirilmiş, seçilen bir kamu websitesi ise detaylı olarak kullanılabilirlik kriterlerie göre analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda elde edilen bulgulara göre Management of Scholarships websitesinde önemli kullanılabilirlik problemleri tespit edilmiştir. Sistem durumunun görünürlüğü, kullanıcı kontrolü ve özgürlük, ve hataları önleme sezgisel maddeleri en fazla ihlal edilen meddeler olarak belirlenmiştir. Achecker aracı raporuna göre Management of Scholarahips haricindeki tüm Libya kamu websiteleri erişilebilirlik kriterleirni karşılamamışlardır. TAW aracına göre ise tüm websiteler bu açıdan başarısız olmuşlardır. Her bir metin dışı unsur için metin alternatiflerinin sağlanması en fazla ihlal edilen başarı kriteri olarak görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Kullanılabilirlik, Erişilebilirlik, e-Devlet, Kamu Websiteleri, Otomatik Değerlendirme Araçları, Sezgisel DeğerlendirmeArticle Citation Count: 0Türkiye'deki Kullanıcı Deneyimi Profesyonellerinin Profili, Çalışma Ortamları, Kullandıkları Yöntemler ve Mevcut İş Akışı İçindeki Konumları(2016) İnal, Yavuz; Rızvanoğlu, Kerem; Information Systems EngineeringBu çalışmanın amacı Türkiye'deki kullanıcı deneyimi profesyonellerinin profillerini, çalışma ortamlarını, çalışma sürecinde kullandıkları yöntemleri ve mevcut iş akışı içindeki konumlarını inceleyerek kullanıcı deneyimi ekosistemine yönelik kapsamlı bir analiz ortaya koymaktır. Çalışmada 91 kullanıcı deneyimi profesyoneli yer almıştır. Elde edilen bulgulara göre, katılımcıların çoğunlukla özel sektörde faaliyet gösteren, büyük ölçekli firmalarda çalışan ve İstanbul merkezli bir ekosistemin içerisinde yer aldıkları görülmüştür. Küçük ölçekli firmaların kullanıcı deneyimine ilgisi orta ölçekli firmalardan daha fazla olurken, kamu kurumlarının bu alanda oldukça sınırlı varlık gösterdiği belirlenmiştir. Katılımcıların kendilerini kullanıcı deneyimi konusunda yeterince bilgili görmedikleri tespit edilmiştir. Katılımcıların iş yaşamındaki gelişimlerini iyileştirmek için özellikle kurum içerisindeki iletişim kanallarını ve kaynaklarını zenginleştirmeyi istedikleri belirlenmiştir. Ayrıca katılımcıların gerek ulusal ve gerekse de uluslararası etkinliklere oldukça az katılım sağlayabildikleri, ulusal ve uluslararası kullanıcı deneyimi toplulukları ile etkin bir iletişimlerinin olmadığı görülmüştür.Article Citation Count: 37Usability and accessibility evaluation of Libyan government websites(Springer Heidelberg, 2019) Karaim, Nuha Awlad; Inal, Yavuz; Information Systems EngineeringThe aim of this study was to evaluate the usability and accessibility of Libyan government websites. A total of ten government websites in Libya were analyzed according to the criteria of the Web Content Accessibility Guidelines version 2.0, and one of them was selected for further analysis based on usability criteria. The results showed that the evaluated website had significant number of usability problems. More than half of the usability problems were rated as major and catastrophic. Visibility of system status, user control and freedom, and user help recognize, diagnose, and recover from errors were the most violated heuristic items. All Libyan government websites did not pass accessibility evaluation using the AChecker tool with the exception of the website for Management of Scholarships, and all failed using the TAW tool. Providing text alternatives for each non-text element was the most frequently violated success criterion for Libyan government websites.Conference Object Citation Count: 2Users' Behavioral Strategies Toward Mobile App Problems: Fight or Flight(Springer international Publishing Ag, 2019) Inal, Yavuz; Hacaloglu, Tuna; Information Systems EngineeringIn this paper, we identify two distinct behavioral strategies for dealing with problems encountered in the use of mobile apps - fight or flight. In the fight strategy, individuals do not give up using an app when faced with a problem; rather, they experiment with different ways to cope with that problem, whereas the flight strategy refers to the user's decision to uninstall an app when they encounter a problem and/or their intention to use an alternative app. These strategies were identified from an analysis of documents, which forty-two users reported, and can be used to understand how users deal with encountered problems. The participants were asked to use a mobile app of their choice for one week and report the behavioral strategies they utilized to counter problems they experienced. According to the findings obtained from content analysis, the most reported complaints concerned the categories of interface design, functional error, feature request, and feature removal. The participants who complained about functional errors, frustrating features, and slow application speed stopped using the app (flight behavior) whereas those that were dissatisfied with the interface, a missing feature or the content of the app continued to use the app and tried to overcome the problems (fight behavior).Conference Object Citation Count: 20UX Professionals' Definitions of Usability and UX - A Comparison Between Turkey, Finland, Denmark, France and Malaysia(Springer international Publishing Ag, 2017) Rajanen, Dorina; Clemmensen, Torkil; Iivari, Netta; Inal, Yavuz; Rizvanoglu, Kerem; Sivaji, Ashok; Roche, Amelie; Information Systems EngineeringThis paper examines the views of user experience (UX) professionals on the definitions of usability and UX, and compares the findings between countries and within different socio-cultural groups. A mixed-method analysis was employed on data gathered on 422 professionals through a survey in Turkey, Finland, Denmark, France, and Malaysia. Usability appears to be an established concept, respondents across all countries agreeing on the importance of the ISO 9241-11 definition. There is also a tendency that UX professionals attach organizational perspective to usability. UX professionals diverge when defining UX, and there are systematic differences related to socio-cultural conditions. UX professionals in Finland and France incline more towards the definition highlighting the experiential qualities, when compared to Turkey and Malaysia that incline towards the definition reflecting the ease of use, utility, attractiveness, and degree of usage. Further research should address the implications of the diverse meanings and contexts of usability and UX.Article Citation Count: 20Web accessibility in Turkey: awareness, understanding and practices of user experience professionals(Springer Heidelberg, 2019) Inal, Yavuz; Rizvanoglu, Kerem; Yesilada, Yeliz; Information Systems EngineeringEnsuring web accessibility for all is not an easy task and requires the awareness, understanding and practices of people with different roles. User experience professionals (UXPs) play an important role in ensuring web accessibility for all. However, in Turkey, there is no research concerning the status of the awareness, understanding and common practices of UXPs. The overall goal of the present work was to offer an assessment of the current situation in Turkey to suggest areas of improvement and changes to advance web accessibility practices. To meet this goal, we conducted an online survey. The results of this survey show that UXPs believe they have enough training and education in web accessibility; however, they are not familiar with web accessibility standards and assistive technologies used by people with disabilities. They do not work with people with disabilities in their studies on usability, and they do not consider web accessibility in their projects. Our findings also show that UXPs have a top-down approach to web accessibility and they think that it is the responsibility of project managers to make web applications accessible. In brief, the study showed that UXPs in Turkey need to be better educated and trained on web accessibility, and organizations need to realize that both top-down and bottom-up approaches are required to ensure accessibility of the web for all.