Browsing by Author "Üner, M. Mithat"
Now showing 1 - 7 of 7
- Results Per Page
- Sort Options
Article Citation Count: 0Dijital Pazarlama Araçlarından Sosyal Medyanın Yabancı Turistlerin Türkiye’yi\rTercihleri Üzerine Etkisi(2022) Üner, Mehmet Mithat; Üner, M. Mithat; BusinessSosyal medya kullanımının bilgi edinmek ve iletişim sağlamak amacıyla artmasıyla\rtüketicilerin günlük yaşamı üzerinde büyük bir etkisi olmuş ve bireylerin birbirleriyle\riletişim kurma ve seyahat etme şekilleri değişmiştir. Bu gelişmelerin turizm işletmelerine\retkisi seyahat topluluklarının varlığının artmasına ve seyahat endüstrisinde önemli\rdeğişikliklerin oluşmasına neden olmuştur. Bu araştırmada, İngiltere, Almanya ve Rusya’da\ryaşayan sosyal medya kullanan ve seyahat etme niyeti olan bireylere ana dillerinde sorular\ryöneltilerek seyahat ile ilgili sosyal medyanın; faklı kültürel bakış açılarına sahip turizm\rtüketicilerinin tercihleri üzerindeki etkisinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Araştırmadan elde\redilen veriler SPSS 25.0 ve Smart PLS 3.0 programı ile analiz edilmiştir. Veriler\rdeğerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metotlar (sayı, yüzde, ortalama, standart sapma)\rkullanılmıştır. Karşılaştırma testleri ve frekans analizi yapılmıştır. Ayrıca uyarlanan ölçeğe\rilişkin güvenirlik ve yapı geçerliliği için açıklayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör\ranalizi yapılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, sosyal medyanın; faklı kültürel bakış\raçılarına sahip turizm tüketicilerinin davranışları üzerindeki etkisi olduğu söylenebilir.Article Citation Count: 0Öğrencilerin Yükseköğretimde İşletme Okulları Arasında Değişiklik Yapmaları Üzerine Bir Araştırma(2023) Üner, Mehmet Mithat; Yalçın, Aybüke; Üner, M. Mithat; Karatepe, Osman M.; BusinessÇalışmamızın amacı, öğrenci değişiminin nedenlerini ve öğrencilerin eğitim kariyerlerine bir işletme okulunda başladıktan sonra neden ayrılıp başka bir üniversiteye kayıt yaptırdıklarını incelemektir. Mart2019 - Mayıs 2019 tarihleri arasında, Türkiye’nin başkenti Ankara’da bir işletme okulundan diğerine geçiş yapan 31 öğrenci (11 kadın, 20 erkek; ort. yaş: 21,12; dağılım: 19-25) ile nitel bir metodoloji izlenerek öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış, analiz sürecinde nitel verileri analiz etmek için QSR NVivo 12 for Windows yazılımı kullanılmıştır. Bulgular, öğrenci kaybının ana nedeninin eğitim dili olarak İngilizce kullanımına ilişkin engellerle ilişkili olduğunu ortaya koymaktadır. Bunu okul veya bölümden memnuniyetsizlik takip etmektedir.Öğrencilerin başka bir üniversiteyi tercih etme nedenleri arasında seçilen üniversitede arkadaşlarının olması, eve yakınlık, yönlendirmeler ve aile üyeleri de yer almaktadır.Bu çalışma,üniversite yöneticilerine yükseköğretimde öğrenci kaybının nedenlerine ilişkin önemli bilgiler sunmaktadır. Sonuçlar üniversite türüne göre incelendiğinde, devlet üniversitelerinden ayrılan öğrencilerin üniversite veya bölümden memnuniyetsizliklerinin, vakıf üniversitesinden ayrılanların ise yabancı dil sorununun üniversiteden ayrılmalarında daha etkili olduğu görülmektedir. Çalışmanın bulgularına göre, üniversite yönetiminin öğrencilerin yabancı dil becerilerininnasıl geliştirileceği üzerine yoğunlaşması, araştırma ve inovasyona daha fazla yatırım yapması ve öğrenciler arasındaki iletişimi geliştirmek için sosyal faaliyetleri artırması gerekmektedir.Master Thesis Şirketlerin rekabet üstünlüğünü sağlamlaştırmada sosyal medya üzerinden pazarlamanın rolü(2021) Üner, Mehmet Mithat; Üner, M. Mithat; BusinessBu araştırma, sosyal medya üzerinden pazarlamanın şirketler için rekabet avantajı yaratma ve şirketlerin pazarlara girmeleri, müşterilerine ulaşmaları, müşterileriyle ilişkilerini geliştirmeleri ve marka bilinirliklerini artırmaları üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaca ulaşmak için, Bağdat'ta faaliyet gösteren bir dizi cep telefonu şirketi acentesine anket dağıtılmıştır. Toplam 123 adet anket işlenmiştir. Veriler SPSS istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Sosyal medya üzerinden yapılan pazarlama ile rekabet avantajı sağlayan çeşitli kaynaklar arasında bir ilişki olduğu bulunmuştur. Bu kaynaklar sosyal sermaye, marka bilinirliği, algılanan hizmet kalitesi ve müşteri ilişkileri olup, şirketlerin rekabet avantajı yaratmak için odaklanabilecekleri en önemli boyutlardır. Bu sonuç bir dizi cep telefonu acente ile yapılan anketlerden elde edilen bulgularla doğrulanmıştır.Article Citation Count: 0Türk Dizi Filmlerinin Uluslararasılaşmasında Distribütörlerin Fuar Süreci: ÇokluÖrnek Olay İncelemesi(2021) Üner, Mehmet Mithat; Üner, M. Mithat; BusinessAmaç – Türk dizi filmlerinin uluslararasılaşmasında distribütörlerin gerçekleştirdiği fuar faaliyetlerininanlaşılması amaçlanmaktadır. Yöntem – Nitel araştırma yöntemlerinden çoklu örnek olay (durum/vaka çalışması) modeli kullanılmıştır.Amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak üç Türk dizi film distribütörü işletmenin temsilcileriyle yarıyapılandırılmış görüşme yapılarak veri toplanmıştır. Veriler içerik analizi ile incelenmiştir. Bulgular – Yılda birçok kez dünyanın farklı bölgelerinde gerçekleştirilen uluslararası sektörel fuarlar, Türkdizi filmlerinin diğer ülke pazarına ulaşmasında, dizi film yapımcıları ile diğer ülke televizyon kanallarıarasında aracılık faaliyetini üstlenen distribütörler için önemli bir temas noktası olmaktadır. Fuar süreci;fuar öncesi, fuar sırası ve fuar sonrası faaliyetler olarak ele alınarak incelenmiştir. Distribütörler fuarlarakatılmadan önce hedef kitlelerine duyurular yapmakta, fuarlarda katılımcı işletme olarak yer alarakkataloglarında yer alan dizi filmlerin tanıtımlarını yapmakta, mevcut ve potansiyel müşterilerle ilişkilerkurmakta ve geliştirmektedir. Fuar sonrası da kurulan ilişkilerin devamlılığını sağlayarak kataloglarındayer alan dizi filmlerin lisanslama anlaşmaları için çalışmalarına devam etmektedir.Tartışma – Türk dizi filmlerinin diğer ülke televizyon kanallarında yayınlanarak geniş izleyici kitleleritarafından beğeniyle izlenmesi, hem sanatsal ve teknik üstünlükle hem de hakların diğer ülketelevizyonlarına devredilmesinde distribütörlerin aracılık faaliyetleri ile gerçekleşmiştir. Uluslararasısektörel fuarlar, Türk içeriklerinin küresel televizyon pazarına sunulduğu ve bütünleşik pazarlamailetişiminin gerçekleştiği pazarlar olarak ifade edilebilmektedir. Türk dizi filmleri, ihracat gelirleriiçerisinde önemli paya sahip olmakla birlikte diğer ülke televizyonlarında yer alarak Türkiye’nin, Türkkültürünün ve Türk markalarının geniş coğrafyalara tanıtılmasında önemli rol üstlenmektedir. Çalışmayla,Türkiye imajı ve ihracatı için büyük bir güç olan Türk dizi filmlerinin uluslararasılaşmasında fuar sürecianlaşılmaya çalışılmıştır.Article Citation Count: 0Türkiye Organizasyonel Girişimcilik Ölçeği Geliştirilmesi: İmalat veToptan/Perakende Ticaret Sektöründe Uygulama(2020) Üner, Mehmet Mithat; Üner, M. Mithat; Tekinsoy, Mehmet Arslan; Battal, Aziz; Doğuç, Ece; Uçakkuş, Pınar; Genç, Cüneyt; BusinessAmaç – Bu çalışmanın amacı öncelikle firmaların girişimcilik düzeylerini ölçen bir Girişimcilik ölçeği geliştirmek daha sonra ölçek kullanılarak Girişimcilik Endeksi elde etmek ve son aşamada ise ölçek ve endeks verilerinden yararlanılarak entegre bir yazılım aracılığıyla kullanıcı dostu ve erişilebilir bir raporlama sistemi ile girişimcilik puanı elde edilmesidir. Yöntem – Araştırmada öncelikle detaylı literatür taraması ve yapısal görüşmeler ile ölçeğin ana hatları oluşturulmuştur. Örneklemden seçilen 50 firma ile pilot çalışma yapılarak ölçeğin geçerliliği, güvenilirliği, KFA ve DFA analizleri yapılmış son hali verilmiştir. Organizasyonel girişimcilik endeksi oluşturmaya yönelik yapılan anketler herhangi bir sektör ayrımı yapılmaksızın genel olarak ISO, İTO da kayıtlı NACE 2’li kodlu 1057 firmaya uygulanmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen veriler karşılaştırılabilir olması ve endeks oluşturulabilmesi için T skorlarına dönüştürülmüştür. Ölçeğin yapısal geçerliliği AMOS paket programında Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) modeliyle yapılmıştır. Güvenirlik analizi, açıklayıcı istatistikler ve temel analizler (student-t ve ANOVA testleri) SPSS paket programında yapılmıştır. Ayrıca Geliştirilen GENDEKS uygulaması ile firma karnesi elde edilmiştir.Bulgular – Sonuçlar örgütsel girişimcilik konusunda liderlerin girişimcilikte önemli bir etken olduklarını göstermektedir. Küçük işletmelerin girişimcilik faaliyetlerin büyük işletmelere oranları daha fazla olduğu söylenebilir. Bu durum küçük işletmelerin büyüme ve gelişme konusunda daha dinamik bir yapı sahip oldukları şeklinde değerlendirilebilir. Firmaların son üç yılda girişimcilik faaliyetleri sonucunda hem firma adına, hem müşteriler adına hem de çalışanlar adına oldukça olumlu çıktılar elde edildiği görülmektedir. Bütün maddelerin ve boyutların ortalamalarının yüksek olması firmaların girişimcilik konusuna önem verdiklerini göstermektedir. Firma faaliyetleri ve girişimcilik ölçeği puanlarını sektör bakımından genel olarak değerlendirildiğinde toptan ve perakende sektörünün puanlarının daha yüksek olduğu diğer bir ifadeyle hem girişimcilik faaliyetTartışma – GENDEKS yazılımının kullanımı firmalara girişimcilik performanslarını karşılaştırma imkanları vermektedir. Firmalar böylece hem girişimlerinin önündeki engellerin neler olduklarını tespit edebilecek hem de engelleri ortadan kaldırabilmek için yapılması gerekenleri görebileceklerdir. Girişimcilik ve ekonomik kalkınma arasındaki ilişki doğru orantılıdır. Firmaların büyümesinde karlılığın ve piyasadaki rekabetçi baskılara dayanma kabiliyetinin en önemli hususunu; yeni ürünler, süreçler, hizmetler, teknolojiler sunarak büyümeyi ve yenilenmeyi yönlendiren girişimcilerin oluşturduğu tespit edilmiştir.Article Citation Count: 2ULUSLARARASI GİRİŞİMCİLİK YÖNELİMİNİN YENİLİKÇİLİK BOYUTU: KÜRESEL DOĞAN İŞLETMELER ÜZERİNE NİTEL BİR ÇALIŞMA(2019) Üner, Mehmet Mithat; Üner, M. Mithat; Business1990'lı yıllardan itibaren uluslararasılaşma süreci modeli ile faaliyetlerini diğer ülke pazarlarına götürmekte olan işletmelerden farklı olarak, daha erken ve hızlı bir şekilde uluslararasılaşan işletmelerin varlığı belirlenmeye başlanmıştır. Kuruldukları andan itibaren veya kuruluşlarını takiben kısa bir süre içerisinde uluslararası faaliyetlerde bulunan küçük ve orta ölçekli işletmeler “Küresel Doğan İşletmeler” olarak isimlendirilmektedir. Küresel doğan işletmelerin uluslararasılaşma süreci modeli ile uluslararasılaşan işletmelere nazaran daha hızlı uluslararası faaliyetlerde bulunabilmelerinde sahip oldukları uluslararası girişimcilik yöneliminin rolü büyüktür. Uluslararası girişimcilik yönelimi, proaktiflik, risk alma ve yenilikçilik şeklindeki üç boyutuyla ele alınmaktadır. Çalışma kapsamında, uluslararası girişimciliğin yenilikçilik boyutu incelenmektedir. Çalışmada, Ankara, Çorum ve Konya‟da farklı sektörlerde faaliyet gösteren (on) 10 küresel doğan işletmeye ulaşılmıştır. Verilerin incelenmesi nitel araştırma yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Verilerin analizi için QSR NVivo 11 programı kullanılmıştır. Çalışma içeriğinde elde edilen veriler sayesinde küresel doğan işletmelerin yenilikçiliklerini etkileyen dört faktör ortaya konmuş ve incelenmiştir. Adı geçen faktörler; bilgi oluşturma ve paylaşma, girişimcilik, bilgi ve iletişim teknolojileri ve insan kaynaklarıdır.Master Thesis Z kuşağının tüketim alışkanlıklarının şekillenmesinde sosyal medyanın rolüne dair bir değerlendirme(2023) Üner, Mehmet Mithat; Üner, M. Mithat; BusinessBaşlıca tüketiciler olan Z kuşağı, gelenekselden çevrimiçine dönüşen satın alma seçim sürecinde sosyal medyadan etkilenmektedirler. Bu araştırma, sosyal medya platformlarının en aktif sosyal medya kullanıcıları olan Z kuşağı tüketicileri nasıl etkilediğini incelemektedir. Bu kuşak, kendinden önceki kuşaklara göre aykırı, yönetilmeye açık olmayan ve çelişkileri olan 'hız ve kolaylık' kavramlarına sıkı sıkı sarılan bir kuşak olan değerlendirilmektedir. Bu çalışmadaki temel bulgular; Z kuşağı, online alışveriş yaparken özellikle zaman, fiyat ve güven gibi faktörleri dikkate alıyor. Bu, online alışverişlerinin temel öncelikleri arasında yer alıyor. Sosyal medyanın Z kuşağının tüketici satın alma davranışı üzerinde olumlu bir etkisi olduğu bulunmuştur. Sosyal medyada paylaşılan içerikler, ürünler hakkında bilgi edinme ve satın alma niyeti oluşturma konusunda etkili bir rol oynamaktadır. Satın alma niyetinin oluşmasında ürün bilgisi, marka tanınırlığı ve ürün kalitesi gibi faktörlerin önemli olduğu tespit edilmiştir. Bu faktörler, Z kuşağından tüketicilerin satın alma kararı sürecinde etkilidir. Sosyal medyanın satın alma niyeti ve eylemin gerçekleşmesi üzerinde önemli bir rol oynadığı vurgulanmıştır. Özellikle Instagram ve Youtube gibi görsel içeriklerin paylaşıldığı platformlar, tüketicileri motive edici etkilere sahiptir. Sosyal medya platformlarında marka ve ürün reklamlarının tanınabilirlik ve satın alma kararları üzerinde etkili olduğu belirtilmiştir. Z kuşağı, sosyal medyada popüler ve tanınan ürünlere daha fazla ilgi göstermektedir. Sosyal faktörler, Z kuşağının satın alma kararlarını etkileyen önemli bir faktördür. İndirimler ve kullanıcı yorumlarının güven oluşturduğu ve satın alma davranışlarını etkilediği gözlemlenmiştir. Bu değerlendirmelerin gerekçelerinin sosyal medya, dijital dönüşüm ve teknolojinin içine doğma ile ilişkisi ve bu ilişkinin bu kuşağın satın alma davranışı ve kararları ile tüketim alışkanlıklarını şekillendirme düzeyine olan etkisi odak noktası olacaktır. Araştırmanın evreni Ankaradır. Çalışmada Nitel Araştırma Yöntemi kullanılmıştır. Yarı Yapılandırılmış Görüşme Soruları formu kullanılarak yüz yüze ve tek tek görüşme sağlanmıştır. Görüşme 17 kadın ve 29 erkek olmak üzere 46 Z kuşağı birey ile yapılmıştır. Sorulara verilen cevapların ses kaydına alınmasına katılımcılar tarafından izin verilmiştir.