Browsing by Author "Ünal, Bülent"
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Article AFET SONRASI BARINMA: GEÇİCİ AFET KONUT TASARIMININ ÖNEMİ(Herkese Bilim Teknoloji, 2017) Ünal, Bülent; Industrial Designİnsanlar yaşamlarını ve varlıklarını sürdürebilmek için doğal bir güdü olan korunma ihtiyacına çözüm aramışlardır. Bu anlamda, mimarlık insanoğlunun varlığı ile birlikte başlamıştır. İnsanın korunma ihtiyacını karşılayan, sınırlandırılmış boşluğun oluşturulmasından bu yana gelişen mimarlık, mekân içinde yaşamın sürdürülmesi özelliği ile diğer yapı eylemlerinden farklıdır. Mimarlık sadece yapıların kendisini değil, içinde sürecek yaşamı da tasarlar. Bu, hem kalıcı konutlar hem de bir mobil konut örneği olan geçici afet konutları için de geçerlidir.Conference Object Citation Count: 0The Effect of Split Attention in Surgical Education(Springer-verlag Berlin, 2014) Ozcelik, Erol; Cagiltay, Nergiz Ercil; Sengul, Gokhan; Tuner, Emre; Unal, Bulent; Industrial Design; Computer Engineering; Software EngineeringSurgical education through simulation is an important area to improve the level of education and to decrease the risks, ethical considerations and cost of the educational environments. In the literature there are several studies conducted to better understand the effect of these simulation environments on learning. However among those studies the human-computer interaction point of view is very limited. Surgeons need to look at radiological images such as magnetic resonance images (MRI) to be sure about the location of the patient's tumor during a surgical operation. Thus, they go back and forth between physically separated places (e.g. the operating table and light screen display for MRI volume sets). This study is conducted to investigate the effect of presenting different information sources in close proximity on human performance in surgical education. For this purpose, we have developed a surgical education simulation scenario which is controlled by a haptic interface. To better understand the effect of split attention in surgical education, an experimental study is conducted with 27 subjects. The descriptive results of study show that even the integrated group performed the tasks with a higher accuracy level (by traveling less distance, entering less wrong directions and hitting less walls), the results are not statistically significant. Accordingly, even there are some evidences about the effect of split attention on surgical simulation environments, the results of this study need to be validated by controlling students' skill levels on controlling the haptic devices and 2D/3D space perception skills. The results of this study may guide the system developers to better design the HCI interface of their designs especially for the area of surgical simulation.Doctoral Thesis Geçici afet konutlarında ortopedik engelli erişebilirliği: AFAD engelli afet konutunun erişilebilirlik ölçümü ve iyileştirme önerileri(2017) Ünal, Bülent; Akın, Emel; Industrial Design; ArchitectureBu çalışmada Türkiye'deki mevcut konteyner geçici afet konutlarının ortopedik engelli bireylerin erişilebilirliği açısından analiz edilmesi ve elde edilen veriler ışığında iyileştirme önerileri oluşturulması hedeflenmektedir. Bu doğrultuda AFAD'ın kullanmakta olduğu, engelliler için geçici afet konutlarının tasarımının Engelliler İçin Evrensel Standartlar Kılavuzu'na uyumluluğu, mevcut geçici konutun engelli bireylerin erişebilirliği açısından ihtiyaçlarını karşılama durumu ve ortopedik engellilik durumlarının bu ihtiyaçlara etkileri araştırılmıştır. Araştırma, ortopedik engelli bireylerin sanal ortamda oluşturulan geçici afet konutu mekânını deneyimlemesi ile gerçekleştirilmiş ve elde edilen veriler doğrultusunda geçici afet konut tasarımlarına iyileştirme önerileri oluşturulmuştur. Oluşturulan öneriler ile Engelliler için Evrensel Standartlar Kılavuzu'nda bulunan 245 kriter baz alınarak, mevcut durumda bulunan uyumlu kriter sayısı 67'den 142'ye çıkarılarak %208'lik bir iyileşme sağlanmıştır. İyileştirme önerileri, sonuç istatistikleri ile AFAD'a sunularak, görüş ve önerileri alınmıştır.Article Citation Count: 1Geçici Afet Konutlarının Ortopedik Engellilerin Erişilebilirliği Açısından İrdelenmesi(2021) Ünal, Bülent; Akın, Emel; Architecture; Industrial DesignEngelli bireylerin yaşadıkları fiziksel çevre, sahip oldukları fiziksel işlev bozuklulukları ve yetersizlikleri, bu sıkıntıların neden olduğu sınırlamalar yüzünden büyük önem taşımaktadır. Özellikle afetlerden dolayı oluşabilecek merkezi sinir sisteminin ya da iskelet sisteminin zedelenmesi sonucu ortopedik engeller karşılaşılması beklenen ve yaşanan durumlardır. Bu araştırmada, meydana gelen afetlerden sonra kalıcı konutlara geçene kadar geçen ortalama üç yıllık süreçte afetzedelerin yaşamlarını sürdürdüğü geçici afet konutlarının engellilerin erişilebilirliği açısından öneminin vurgulanması hedeflenmektedir. Bu hedef doğrultusunda Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı’nın (AFAD) kullanmakta olduğu genel tip ve engelli tip geçici afet konutu tasarımları, Engelliler İçin Evrensel Standartlar Kılavuzu’nda bulunan kriterlere göre analiz edilmiştir. Buna ek olarak mevcut durum ortopedik engelli bireylerin sanal ortamda oluşturulan geçici afet konutunu deneyimlemesi ile değerlendirilmiş ve anket çalışması ile veriler elde edilmiştir. Yapılan değerlendirmeler sonucunda varolan engelli tip geçici afet konutunun, ortopedik engelli bireylerin erişilebilirliğini sağlayamadığı ve ortopedik engelli kullanıcılar için yeni bir geçici afet konutu tasarımına ihtiyaç duyulduğu ortaya çıkmıştır.Review Citation Count: 0KORONAVİRÜS (COVİD-19) SALGINI NEDENİYLE OKUL SINIFI ORTAMLARININ EV TABANLI SINIF ORTAMLARINA DÖNÜŞÜMÜ(2021) Güneş, Elif; Ünal, Bülent; Memikoğlu, İpek; Interior Architecture and Environmental Design; Industrial DesignÖzellikle küçük çocuklar için eğitim alanları, okul öncesi ve ilkokulun en küçük çocuklar içinkullandıkları ve anında tanıdıkları ilk halka açık yerler olduğu için mekânsal algılarında en büyüketkiye sahip mekânlardır. Okul binalarında renk, aydınlatma, akustik, havalandırma ve sıcaklık gibifiziksel mimari parametreler, öğrenci ve öğretmenlerin davranışları, refahları ve kazanımlarıüzerinde önemli etkilere sahiptir. Günümüz COVID-19 salgın koşullarında sınıf ortamlarınınbilgisayar ekranlarına dönüşmesi ile fiziksel eğitim ortamları aniden bilgisayar ekranlarınataşınmış ve eğitim alanlarındaki sınıf ortamları, evin herhangi bir alanına taşınmıştır. Yani, uzaktaneğitim süreci ile öğrencilerin eğitim ortamı değişim yaşamıştır. Eğitim mekânlarında çocuklarınkonsantrasyonu, üretkenliği ve refahı açısından alınması gereken önemli tasarım kararları varken,bu durum bilgisayar ekranının başrol oynadığı evde yeni oluşturulan sınıflarda da geçerlidir. Buçalışmanın amacı, bu ev eğitim ortamlarının fiziksel mimari ve tasarım parametreleri açısındanampirik ve teorik kanıtlar ışığında nasıl yaratılması gerektiğine dair bilgi sağlamaktır. Bu amacaulaşmak için bu araştırmanın temel yöntemi evde oluşturulabilecek eğitim ortamları için birmodel sunmaktır.Master Thesis Mobil konutların iç mekân tasarımlarının görsel algı açısından irdelenmesi: Geçici afet konutları örneği(2013) Ünal, Bülent; Akın, Emel; Industrial Design; ArchitectureMobil yapı örneği olan geçici afet konutlarının iç mekân tasarımlarının, görsel algı açısından irdelenmesi bu çalışmanın konusunu oluşturmaktadır. Mekânı algılamada bireysel ya da seçilen gruplara ait farklılıkların nerelerden kaynaklandığını bulmaya çalışmak ve mekân algısını yönlendirebilmek bu araştırmanın temel amacıdır. Bu çalışmada mobil konut kavramı incelenmiş, mekân kavramı, algı ve algıyı etkileyen faktörler ele alınmıştır. Mekân algısında rengin, biçimin, dokunun, malzemenin, ışık ve aydınlatmanın etkileri araştırılmıştır. Alan uygulaması anket çalışması ile gerçekleştirilmiştir. Anket sonuçlarına göre afetzedelerin geçici afet konutları hakkındaki duygu ve düşünceleri, konutları mekân olarak nasıl algıladıklarına dair cevapları, cinsiyet ve eğitime bağlı olarak incelenmiştir. Algılamaya yönelik iyileştirmelerin nasıl yapılabileceği ile ilgili birtakım verilere ulaşılmıştır. Anahtar Sözcükler 1. Mobil Konut 2. Algı 3. Mekân 4. İç Mekân 5. Geçici Afet KonutuArticle Oyun ve Oyuncak Tasarımı(Herkese Bilim Teknoloji, 2017) Ünal, Bülent; Industrial DesignÇocuklar, çok erken yaştan itibaren çevre hakkında bir şeyler öğrenmek için oyunu birincil araç olarak kullanırlar. Oyun sadece çocukların dünyayı nasıl anladığını yansıtmakla kalmaz, aynı zamanda sosyal, duygusal, fiziksel gelişimlerini ve problem çözme becerilerini artırmak için fırsatlar sağlar (Lopez, 2012). Oyunun avantajları ne olabilir? Pek çok türün gençleri arasında var olan bir davranışın evrimsel bir avantajı olmalıdır, aksi takdirde bu türler 'doğal seleksiyon' yoluyla ortadan kaldırılırdı. Oyun, beyin gelişimini ve büyümesini arttırır, yeni sinir bağlantıları kurar ve bir bakıma oyuncuyu daha akıllı yapar. Başkalarının duygusal durumunu algılama ve değişen koşullara uyum yeteneğini geliştirir. Yetişkin beyinleri de yeni sinir devrelerini geliştirme ve öğrenme yeteneğine sahip olduğu için, yetişkinlerin de oynamaya devam etmesi önerilmektedir (Goldstein, 2012).Article Citation Count: 0SÜRDÜRÜLEBİLİR VE YİNELEMELİ BİR TASARIM EĞİTİMİ SÜRECİNDE KABUL EDİLEBİLİR VE UYGULANABİLİR ÇIKTILARIN SAĞLANMASINA YÖNELİK YENİ BİR YAKLAŞIM(2023) Çalgüner, Alper; Ünal, Bülent; Demirci, Hatice Merve; Bodur, Gizem; Industrial DesignEtkileşimli bir tasarı-tabanlı sorun çözme süreci olan tasarım eğitimi, dizgesel olarak bilişsel bir ağyapının morfolojik, işlevsel ve kavramsal yönlerini dizgesel olarak birleştiren sürdürülebilir ve uygulanabilir bir yaklaşımı gerektirir. Bu çalışmada sunulan kavramsal çerçeve, odaklı bir tasarım eğitimi süreci içeriğinin ortaya koyulmasının yanı sıra, bütüncül ölçekli bir birleşim sürecini gerektiren mantık-yöneltimli aşamaların örneklenmesi ve farklı durumlara yönelik olarak uygulanabilecek olan bir dizi antitez önerilmesi amacıyla oluşturulmuştur. İşletim süreci, geleneksel işleyişin dizgesel yaklaşım doğrultusunda görsel ortamda döngüsel olarak betimlenmiş olan zamansal kapsayıcılığını gösteren çok boyutlu doğrusal bir yapı ile tanımlanmıştır. Bu çalışmada sunulan çerçeve önerisi, tasarım eğitiminin çeşitli bileşenlerini etkinleştiren özelleşmiş bir dizge yapısının koşula bağlı durumlarını tanımlayan derleyici bir yönerge ortaya koyma amacını gütmektedir. Bu yönergenin kabul edilebilir ve uygulanabilir öğrenci çıktıları sunabilmesinin yanı sıra, tasarım eğitimini temel alan çeşitli disiplinlerde elde edilebilecek yenilikçi öğrenci çalışmalarının yolunu açacağı öngörülmüştür.