AB ve Türkiye'deki değişim programlarının karşılaştırılması: Erasmus ve Mevlana örneği

Loading...
Thumbnail Image

Date

2021

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
International Relations
(1997)
The Atılım University Department of International Relations was founded in 1997. International relations is a field of science where the relations among states, organizations and other players in the international system are researched and observed. The field of international relations is also an interdisciplinary field, combining areas such as economy, history and political science to research on topics such as human rights, global poverty, environment, economy, globalization, security and global ethics. Offering three Graduate Degree programs in addition to the undergraduate program, the Department of International Relations continues to graduate individuals from its Graduate Degree Program in European Union Studies, as well as its Graduate Degree programs in Turkish and English.

Journal Issue

Abstract

Uluslararası akademik değişim programlarının çeşitleri ve sayıları her geçen gün artmaktadır; fakat, literatürde değişim programları tek bir ünite olarak kabul edilmekte ve incelenmektedir. Bu tezde, AB'nin Erasmus+ ve Türkiye Cumhuriyeti'nin uygulamaya koyduğu Mevlana Programları ele alıp karşılaştırılarak, bu programların genel açıdan birbirine benzer programlar olmalarına rağmen, aslında birbirlerinden amaçsal ve yöntemsel anlamda ciddi farklılıklara sahip oldukları gösterilmiştir. Bu farklılıkların sadece tesis edilen hibelerin miktarından çok daha ötede olduğu, kapsamları, başvuru şartları, finansal uygulamaları, katılımcıların özellikleri bakımından her birinde birtakım benzerliklerle beraber ciddi farklılıklar içerdiğidir. Bu tezde bu farklılıkların her iki programın geleceğini nasıl etkileyebileceği ve bu farklılıkların arkasında yatan sebepler tartışılmıştır.
The number of international staff and student exchange programs is increasing every way as well as their types; however, they are treated as single units in most studies investigating these concepts. In this thesis, by examining EU's Erasmus+ and Mevlana Programme carried out by Turkish Republic and comparing them to each other, it has been displayed that even if they seem to carry out similar general characteristics, they differ from each other in many aspects in terms of aims and means. These differences go beyond the amount of grants presented by each program to the participants and cover their scopes, their eligibility requirements, financial regulations, and finally the characteristics of their participants. The possible impact of such differences on the future of the programme and the likely reasons behind these differences are discussed.

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Uluslararası İlişkiler, Avrupa Birliği, Education and Training, Erasmus öğrenci değişim programı, International Relations, European Union, Mevlana öğrenci değişim programı, Erasmus student exchange programme, Türkiye, Mevlana student exchange program, Türkiye, Öğrenci hareketliliği, Student mobility

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

94