Ab ve Türkiye'deki Değişim Programlarının Karşılaştırılması: Erasmus ve Mevlana Örneği

Loading...
Thumbnail Image

Date

2021

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Uluslararası akademik değişim programlarının çeşitleri ve sayıları her geçen gün artmaktadır; fakat, literatürde değişim programları tek bir ünite olarak kabul edilmekte ve incelenmektedir. Bu tezde, AB'nin Erasmus+ ve Türkiye Cumhuriyeti'nin uygulamaya koyduğu Mevlana Programları ele alıp karşılaştırılarak, bu programların genel açıdan birbirine benzer programlar olmalarına rağmen, aslında birbirlerinden amaçsal ve yöntemsel anlamda ciddi farklılıklara sahip oldukları gösterilmiştir. Bu farklılıkların sadece tesis edilen hibelerin miktarından çok daha ötede olduğu, kapsamları, başvuru şartları, finansal uygulamaları, katılımcıların özellikleri bakımından her birinde birtakım benzerliklerle beraber ciddi farklılıklar içerdiğidir. Bu tezde bu farklılıkların her iki programın geleceğini nasıl etkileyebileceği ve bu farklılıkların arkasında yatan sebepler tartışılmıştır.
The number of international staff and student exchange programs is increasing every way as well as their types; however, they are treated as single units in most studies investigating these concepts. In this thesis, by examining EU's Erasmus+ and Mevlana Programme carried out by Turkish Republic and comparing them to each other, it has been displayed that even if they seem to carry out similar general characteristics, they differ from each other in many aspects in terms of aims and means. These differences go beyond the amount of grants presented by each program to the participants and cover their scopes, their eligibility requirements, financial regulations, and finally the characteristics of their participants. The possible impact of such differences on the future of the programme and the likely reasons behind these differences are discussed.

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Uluslararası İlişkiler, Avrupa Birliği, Education and Training, Erasmus öğrenci değişim programı, International Relations, European Union, Mevlana öğrenci değişim programı, Erasmus student exchange programme, Türkiye, Mevlana student exchange program, Türkiye, Öğrenci hareketliliği, Student mobility

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

94

Collections

Page Views

2

checked on Dec 15, 2025

Downloads

92

checked on Dec 15, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

3

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GOOD HEALTH AND WELL-BEING Logo

4

QUALITY EDUCATION
QUALITY EDUCATION Logo

5

GENDER EQUALITY
GENDER EQUALITY Logo

7

AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY Logo

8

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH Logo

9

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE Logo

10

REDUCED INEQUALITIES
REDUCED INEQUALITIES Logo

12

RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION Logo

13

CLIMATE ACTION
CLIMATE ACTION Logo

14

LIFE BELOW WATER
LIFE BELOW WATER Logo

16

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS Logo

17

PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS Logo