Pervane arızası durumunda kuadrotorun stabilitesini sağlamak

dc.contributor.advisorKhan, Muhammad Umer
dc.contributor.authorAltınuç, Kemal Orçun
dc.contributor.otherMechatronics Engineering
dc.date.accessioned2024-07-07T12:41:51Z
dc.date.available2024-07-07T12:41:51Z
dc.date.issued2021
dc.departmentFen Bilimleri Enstitüsü / Mekatronik Mühendisliği Ana Bilim Dalı
dc.description.abstractBu tezde, sabit kanatlı bir kuadrotorun, yalpalama hareketinden feragat ederek bir veya iki zıt pervanesini kaybetmesine rağmen 3 boyutlu uzayda konumunu koruması için bir çözüm sunulmaktadır. Bu kontrol stratejisinde, kuadrotor, araca göre sabitlenmiş bir birincil eksen etrafında döner ve bu ekseni ötelenme hareketi gerçekleştirmek için değiştirir. Bir pervane veya iki karşıt pervane kaybetmesine rağmen kuadrotorun tutumunu ve konumunu stabilize etmek için çok döngülü bir kademeli kontrol kanunu geliştirilmiştir. İlk olarak, motor arıza senaryoları için denge çözümleri hesaplanır. Daha sonra, bir referans ve bir özel kuadrotor için doğrusallaştırılmış sistem etrafında bir azaltılmış durum denetleyicisi ve konum denetleyicisi tasarlanır. Matlab/Simulink ve Matlab/Simscape üzerinde simülasyonlar yapılarak sonuçlar karşılaştırılır. Son olarak, özel yapım bir kuadrotorun CAD çizimleri, kuadrotorun eylemsizlik momentini hesaplamak için kullanılır ve sonuçlar Çift Telli Pendulum deneyi ile doğrulanır. Sonuçlar, kuadrotorun pervane arızası durumunda stabiliteye ulaştığını göstermektedir.
dc.description.abstractIn this thesis, a novel solution is presented for a fixed-wing quad-rotor to maintain its position in 3D space, despite losing one or two--opposite-- propellers by sacrificing the yaw motion. According to the proposed solution, quad-rotor spins about a primary axis, fixed with respect to the vehicle and changes this axis for translational movement. A multi-loop cascaded control law is used in order to stabilize the attitude and the position of the quad-rotor for propeller failures. First, equilibrium solutions for motor failure scenarios are calculated. Then, a reduced attitude controller and position controller is designed around the linearized system for a reference and a custom quadrotor. Simulations are performed on Matlab/Simulink and Matlab/Simscape and results are compared. Lastly, CAD drawings of a custom quadrotor is used to estimate the moment of inertia of the quadrotor and results are verified with the Bifilar Pendulum Experiment. The results show that quadrotor stability has been achieved for propeller failure.en
dc.identifier.endpage88
dc.identifier.startpage0
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14411/4546
dc.identifier.yoktezid679109
dc.institutionauthorKhan, Muhammad Umer
dc.institutionauthorAltınuç, Kemal Orçun
dc.language.isoen
dc.subjectMekatronik Mühendisliği
dc.subjectMechatronics Engineeringen_US
dc.titlePervane arızası durumunda kuadrotorun stabilitesini sağlamak
dc.titleEnsuring stability of a quadrotor for propeller failureen_US
dc.typeMaster Thesis
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicatione2e22115-4c8f-46cc-bce9-27539d99955e
relation.isAuthorOfPublicationa07cc1b0-2701-4145-a552-9de91f376d45
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoverye2e22115-4c8f-46cc-bce9-27539d99955e
relation.isOrgUnitOfPublicationcfebf934-de19-4347-b1c4-16bed15637f7
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscoverycfebf934-de19-4347-b1c4-16bed15637f7

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
679109 Ensuring stability of a quadrotor for propeller failure.pdf
Size:
19.17 MB
Format:
Adobe Portable Document Format