Uluslararası öğrencilerin belirsizlikten kaçınma, kültürlerarası sosyal yeterlilik, sosyo-kültürel uyum ve akademik katılımları arasındaki ilişkisinin incelenmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

2020

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Public Relations and Advertising
(2000)
The Department of Public Relations and Advertising started its 4-year undergraduate degree program in 2000 under the School of Business. The Department of Public Relations and Advertising offers a program that stresses the skill of analytical thinking for students. The program is based on academic standpoints and supported by practices and new technologies. The department offers the opportunity to take elective courses from its own curriculum, or from other departments, in addition to theoretical and practical courses that complement each other. With a program offered in English, the Department of Public Relations and Advertising has mutual contracts with universities from Spain, the Netherlands and Finland within the scope of the “Erasmus Exchange Program”. In addition, the graduate degree program of “Public Relations and Advertising” under the Graduate School of social Sciences aims to sustain the continuity of undergraduate-level education and training, and to meet the demands of those pursuing to advance academically.

Journal Issue

Abstract

Bu çalışma, uluslararası öğrencilerin belirsizlikten kaçınmalarını, kültürler arası sosyal yeterliliklerini, sosyo-kültürel adaptasyonlarını, ve akademik katılım arasındaki ilişkilerini araştırmak üzere yapılmıştır. Bu amaçla, uluslararası öğrencilerden veri toplamak için, önceki çalışmaların dayalı olarak araştırılan kavramlara ilişkin ölçekleri içeren bir anket tasarlanmıştır. Ölçekler; belirsizlikten kaçınma, kültürler arası sosyal etkinlikler, sosyo-kültürel uyum, ve akademik katılım hakkındadır. Anket, 260 öğrenciye dağıtılmış, 16 farklı ülkeden gelen öğrencilerden toplamda 215 geçerli yanıt toplanmıştır. Ölçekler, önce geçerlilik ve güvenilirlik açısından analiz edilmiş, ardından hipotezler test edilmiştir. Sonuçlar, analize dayalı olarak belirsizlikten kaçınmaanın uluslararası öğrencilerin sosyo-kültürel uyumunu etkilediğini, belirsizlikten kaçınmanın kültürler arası sosyal yeterlilik üzerindeki etkisini ve sosyo-kültürel uyumların akademik katılımı etkilediğini göstermektedir. Buna ek olarak, çalışmanın değişkenleri yaş ve cinsiyete göre de incelendiğinde, sosyo-kültürel uyum, kültürler arası sosyal etkinlik, belirsizlikten kaçınma ve akademik katılım puanlarında hiç bir fark görülmemiştir. Fakat, ev sahibi ülkede geçirilen değişken zaman ve değişken kökenler belirsizlikten kaçınma konusunda bir değişiklik ortaya koymuştur. Ayrıca, eğitim seviyesi, sosyo-kültürel uyum ve kültürler arası yeterlik konularında fark yaratmıştır. Bu çalışma, uluslararası öğrencilerin akademik katılımının Türkiye bağlamında sosyo-kültürel adaptasyonları, kültürler arası sosyal etkinlikleri ve belirsizlikten kaçınma ile nasıl bir ilişki içerisinde olduklarını ortaya koymaktadır. Buna ekolarak, başka araştırmacıların daha büyük örnekler ile benzer çalışmalar yürütmeleri önerilmektedir.
This study explore the relationships among international students' uncertainty avoidance, cross-culture social-efficacy, socio-culture adaptation, and academic engagement. A questionnaire, including scales on the investigated concepts, was designed based on previous studies to collect data from international students. The scales were about uncertainty avoidance, cross-cultural social efficacy, socio-cultural adaption and academic engagement. The questionnaire was distributed to 260 international students; 215 valid responses were collected from students coming from 16 different countries. First, the scales were analyzed, for the validity and reliability, and then the hypotheses were tested. Based on the analysis the results indicate that uncertainty avoidance affected international students' socio-cultural adaptation, uncertainty avoidance affect on cross-cultural social-efficacy, socio-cultural adaptations affect academic engagement. Additionally, the study's variables were investigated across age and gender there was no difference in uncertainty avoidance, cross-cultural social efficacy, socio-cultural adaption, and academic engagement scores. But the variable about time spent in the host country and variable about Origins made a change in uncertainty avoidance. Also, education level makes the difference with socio-cultural adaption and cross-cultural efficacy. Finally, the time spent on academic studies makes a difference between socio-cultural adaption and academic engagement. The study reveals how international students' academic engagement is related to uncertainty avoidance, cross-culture social-efficacy, socio-culture adaption in the Turkish context. iii Additionally, further researchers are recommended to conduct similar works with a larger sample size.

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, İşletme, Akademik katılım, Belirsizlikten kaçınma, Education and Training, Business Administration, Sosyal yeterlilik, Academical participation, Avoiding uncertainty, Sosyokültürel uyum, Social competence, Uluslararası öğrenciler, Sociocultural adaptation, International student, Ölçekler, Scales

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

123