İki tekerlekli elektrikli araç tasarımı

Loading...
Thumbnail Image

Date

2011

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Mechatronics Engineering
Our purpose in the program is to educate our students for contributing to universal knowledge by doing research on contemporary mechatronics engineering problems and provide them with design, production and publication skills. To reach this goal our post graduate students are offered courses in various areas of mechatronics engineering, encouraged to do research to develop their expertise and their creative side, as well as develop analysis and design skills.

Journal Issue

Abstract

Bu tezde, iki tekerlekli kendini dengeleyebilen elektrikli araç çalışıldı. 2TEA (2 Tekerlekli Elektrikli Araç) hem taşıyıcı hem de robotik modda çalışabilmektedir. İlk hedef yunuslama dinamiğinde kararlılığı sağlamaktır. Bu tez, durum geri beslemeli kontrol metotunun tasarımı ve uygulanmasına yoğunlaşmaktadır. Sistem taşıyıcı modundayken dengeyi sağlayabilmek için sürücü öne(veya arkaya) eğildiğinde öne(veya arkaya) doğru hareket etmektedir. Ayrıca gözlemci tasarımı robotik durum için uygulanmaktadır. Böylelikle hız durumu sisteme geri besleme olarak dönebilmektedir. Bunlara ek olarak, bu çalışma fiziksel sistemin iyileştirilmesi, parametre hesabı ve matematiksel modelin iyileştirilmesini kapsamaktadır.
Two wheeled self balancing electric vehicle is studied in this thesis. The system, 2TEA (2 Tekerlekli Elektrikli Araç ? 2 Wheeled Electric Vehicle) is able to operate in transporter mode and robotic mode. The first goal is to maintain stabilization in pitch dynamics. This thesis focuses on designing and implementing a state feedback controller to stabilize system on transporter mode. The system moves forward (or backward) when the driver leans forward (or backward) in transporter mode in order to stabilize body. Also, observer design is implemented on robotic mode. Thus, velocity is fed back to the system. In addition, this study covers physical improvement, parameter calculations and mathematical model improvement.

Description

Keywords

Makine Mühendisliği, Mechanical Engineering, Kararlılık, Stability

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

76