Covıd-19 Salgını Sonrası Alışveriş Merkezlerinin Kapalı Yarı-açık / Açık Hava Olmasının ve Peyzaj Tasarımının Kullanıcı Tercihlerindeki Sosyal Sürdürülebilirliğe Etkisi

dc.contributor.author Aslantamer, Özlem Nur
dc.contributor.other Interior Architecture and Environmental Design
dc.date.accessioned 2024-07-08T12:52:30Z
dc.date.available 2024-07-08T12:52:30Z
dc.date.issued 2023
dc.date.issuedtemp 2023-04-28
dc.description Bu kitap bölümü, BAŞKENT ÜNİVERSİTESİ GÜZEL SANATLAR TASARIM VE MİMARLIK FAKÜLTESİ 5. ULUSLARARASI SANAT VE TASARIM EĞİTİMİ SEMPOZYUMU BİLDİRİLER KİTABI'nda yayınlanmıştır. Dr.Özlem Nur Aslantamer, Atılım Üniversitesi-Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi-İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü, Türkiye, özlem.aslantamer@atilim.edu.tr ORCİD: 0000-0001-7776-607X.
dc.description.abstract Covid-19 salgını sürecindeki çevrimiçi eylemlerin zorunlu uygulanmasının ardından toplumun alış veriş merkezlerine alışverişten çok sosyalleşme amacıyla gittikleri, devamında alışveriş merkezlerinin önünde oluşan kalabalık insan topluluklarıyla görülmüştür. Elbette bunun temel sebeplerinden birisi alışveriş merkezlerinin çoğunun kapalı sistem ısıl konfor ve havalandırmaya sahip olması, bulaşı azalt mak amacıyla içeriye alınan kişi sayısının sınırlı sayıda tutulma mecburiyetidir. Bununla birlikte yatırımcı ve tasarımcıların yeni yapılan her alışveriş merkezini cazibe merkezine dö nüştürmeyi amaçladıkları; ılıman iklimli coğrafyalarda yarı-açık veya açık hava alışveriş merkezleri olarak kurgulamaya başladıkları bilinmektedir. Salgın ile iklim koşullarına bakılmaksızın tüm coğrafya larda yarı-açık veya açık hava alışveriş merkezlerinin yaygınlaştırılmasının gelecekte oluşabilecek yeni salgın koşullarına karşı şimdiden önlem olabileceği anlaşılmıştır. Ayrıca bu merkezlerin yarı-açık veya açık hava merkezleri olarak tasarlanması özellikle dolaşım alanlarındaki ısıtma soğutma ve havalandır ma için harcanan enerji kullanımını ortadan kaldırarak, karbon ayak izinin azaltılmasına büyük katkı sağlayacaktır.Bu çalışmada salgın sonrası tüketicilerin ne tür alışveriş merkezlerine gitmeyi tercih edeceklerine dair bir araştırma yapılmış ve alışveriş merkezlerinin mimari olarak kapalı, yarı-açık veya açık hava alışve riş merkezi olarak kurgulanmasının ve peyzaj unsurlarının varlığının kullanıcı tercihlerine etkisi olup olmadığına bakılmıştır. Çalışmanın sonuçlarının kullanıcı algısı çerçevesinde, planlama ve peyzaj ta sarımı ilişkisinde sosyal sürdürülebilirliğe yönelik tasarım kararlarını ortaya koyması ve veri sağlayıcı nitelik taşıması umulmaktadır. Türkiye’nin en büyük üç ili İstanbul, Ankara ve İzmir’de bulunan her şehirde üç olmak üzere top lam dokuz alışveriş merkezi üzerinde rastgele seçilmiş 586 kullanıcı ile yapılan kullanıcıların alışveriş merkezlerinde; mimari olarak kapalı, yarı-açık veya açık hava alışveriş merkezleri ile peyzaj tasarımı tercihlerine yönelik olarak çevrimiçi (on-line) yürütülen anket, araştırma yöntemi olarak kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda, salgın sonrasında açık ve yarı-açık alışveriş merkezlerinin daha fazla tercih edileceği, peyzaj tasarımında bitkiler, su öğeleri vs gibi doğal peyzaj unsurlarına ağırlık verileceği belir lenmiştir. Alışveriş merkezlerinin salgından sonra yarı-açık veya açık hava merkezlerine dönüşeceğine dair bu bulguların yeni yapılacak alışveriş merkezi tasarım kararlarının şekillenmesine ve sürdürülebi lirliğine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
dc.identifier.isbn 9786250084571
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14411/6209
dc.institutionauthor Aslantamer, Özlem Nur
dc.language.iso tr
dc.publisher Başkent Üniversitesi
dc.subject Kapalı
dc.subject Yarı-Açık
dc.subject Açık Hava Alışveriş Merkezleri
dc.subject Peyzaj Tasarımı
dc.subject Sürdürülebilirlik
dc.title Covıd-19 Salgını Sonrası Alışveriş Merkezlerinin Kapalı Yarı-açık / Açık Hava Olmasının ve Peyzaj Tasarımının Kullanıcı Tercihlerindeki Sosyal Sürdürülebilirliğe Etkisi
dc.type Book chapter
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication dd5c751a-ea52-4ff2-88ae-a0970df7ca77
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery dd5c751a-ea52-4ff2-88ae-a0970df7ca77
relation.isOrgUnitOfPublication 4655bfd7-34bf-42d6-aeea-39f55557214b
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 4655bfd7-34bf-42d6-aeea-39f55557214b

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Covıd-19 Salgını Sonrası Alışveriş baskent_gstmf_5_sempozyum-kitabi_2023_lr-828-838.pdf
Size:
570.16 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections