Savaş onrası İngiliz tiyatrosu'nda feminist sesler: Pam Gems'in Dusa, Fish, Stas and Vi ve Loving Women, Caryl Churchill'in Vinegar Tom ve Top Girls ve Sarah Daniels'in Ripen Our Darkness ve Beside Herself isimli tiyatro eserleri

Loading...
Thumbnail Image

Date

2009

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of English Language and Literature
(1997)
Founded in 1997, the Department of English Language and Literature is one of the first Departments of Atılım University. Through the graduate and doctorate degree programs in addition to the undergraduate program, the Department raises students and academicians. At the Department of English Language and Literature, we aim to graduate students who have studied and learned the English language and literature at an advanced level and developed the skill to produce ideas; as well as the ability to do analyses and academic research on literature. In addition to granting our students with the opportunity to develop their backgrounds in general culture, the education that we offer contributes to their interest and knowledge in contemporary and current issues. Accredited for 5 years from February 24th 2019 by FEDEK, our undergraduate program grants our students the opportunity to join Double-Major or Minor programs in Translation and Interpretation, and International Relations. Another option for the students of our Department is the Erasmus Exchange Program.

Journal Issue

Abstract

Bu tezin amacı, Pam Gems, Caryl Churchill ve Sarah Daniels'in oyunlarını, yazarların dünya görüşü ile ilgili bir yorum yapmak veya eserlerini siyasi açıdan etiketlemek için incelemek değildir. Dolayısıyla, bu tezin öncelikli amacı, sırasıyla Pam Gems'in Dusa, Fish, Stas and Vi ve Loving Women adlı, Caryl Churchill'in Vinegar Tom ve Top Girls adlı ve son olarak Sarah Daniels'in Ripen Our Darkness ve Beside Herself adlı tiyatro eserlerini etiketlemekten veya onları sadece bir feminist görüş ile sınırlandırmaktan ziyade bu eserlerin kadınların toplumdaki rolünü ve sorunlarını hangi yollarla yansıttığını incelemek ve eserlerde hangi feminist seslerin var olduğunu bulmaktır.Bu tez, bir giriş, üç esas bölüm, bir sonuç ve tezde ele alınan yazarlar hakkında ilave bilgi içeren üç ekten oluşmaktadır. Giriş kısmı, tiyatro eserlerinin yazıldığı dönemin tanımını ? ki bu dönem, farklı feminist seslerin feminist hareketin içinde seslerinin duyulmaya başladığı ve tiyatro sahnesinin yavaş yavaş her oyun yazarının istediği konuyu istediği şekilde ifade edebileceği siyasi bir arenaya dönüştüğü bir dönemdir ? feminizmin tanımını ve feminist hareketin içindeki çeşitlilik arz eden seslerin ? özellikle liberal, sosyalist ve radikal feminizm ? tanımını içermektedir. Tezin esas kısmında yapılan ayrıntılı incelemede ise her bir tiyatro eserinin - Pam Gems'in Dusa, Fish, Stas and Vi ve Loving Women adlı, Caryl Churchill'in Vinegar Tom ve Top Girls adlı ve son olarak Sarah Daniels'in Ripen Our Darkness ve Beside Herself adlı tiyatro eserlerinin ? feminist hareket içerisinde aktif olan farklı feminist sesleri içerdiği vurgulanmaktadır.Sonuç kısmında, tezin esas kısmında elde edilen bulgular ışığında ve bu bulgular arasında karşılaştırma yapılarak, Pam Gems'in Dusa, Fish, Stas and Vi ve Loving Women, Caryl Churchill'in Vinegar Tom ve Top Girls, ve son olarak Sarah Daniels'in Ripen Our Darkness ve Beside Herself adlı tiyatro eserlerinin, farklı feminist sesleri içerdiğinden, II. Dünya Savaşı sonrası İngiliz feminist dramanın çok sesli doğasını yansıtır nitelikte olduğu ileri sürülmektedir.Anahtar Sözcükler: Feminizm, radikal feminizm, liberal feminizm, sosyalist feminizm, feminist drama, Sarah Daniels, Pam Gems, Caryl Churchill.
The purpose of this thesis is to explore the works of Pam Gems, Caryl Churchill and Sarah Daniels and to examine the diversity of feminist voices existent in their plays rather than making a judgment on their world view, basing their works on a political label. The primary purpose of this thesis is therefore to explore in which ways the above-mentioned playwrights explain the role of women in the society and their solutions to women?s problems in their plays, in other words, to find out which feminist voices are to be seen in Dusa, Fish, Stas and Vi and Loving Women by Pam Gems, in Vinegar Tom and Top Girls by Caryl Churchill and in Ripen Our Darkness and Beside Herself by Sarah Daniels rather than labeling the plays and limiting them to simply one standpoint.This thesis consists of an introduction, three main chapters, a conclusion and three appendixes giving extra information regarding the playwrights discussed in this thesis. The introduction comprises the basic information about the period in which the plays in question were written - a prolific era in which a variety of feminist voices began to be heard within the feminist movement itself and in which the stage gradually turned out to be a political arena in which any playwright could reflect any subject in any style - about the definition of feminism, and various voices ? particularly liberal, socialist and radical - within the feminist movement. In the detailed analyses of the plays in the main body of the thesis, it is emphasized that each play includes a variety of voices operating within the feminist movement.In the conclusion, in the light of the findings obtained in the main body, and by comparing and contrasting these findings, it is argued that Pam Gems?s Dusa, Fish, Stas and Vi and Loving Women, Caryl Churchill?s Vinegar Tom and Top Girls, and finally Sarah Daniels?s Ripen Our Darkness and Beside Herself can be regarded as reflective of the multi-vocal nature of post-war British feminist drama because all of them include various feminist voices and conflicts within the feminist movement in that era.Keywords: Feminism, radical feminism, liberal feminism, socialist feminism, feminist drama, Sarah Daniels, Pam Gems, Caryl Churchill.

Description

Keywords

Sahne ve Görüntü Sanatları, Performing and Visual Arts

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

122