Obstetrik Acillerde Simülasyon Eğitimi ve İnterdisipliner Yaklaşım

No Thumbnail Available

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Nursing
(2018)
Atılım University Department of Nursing opened in 2018. The department is among the few in our Turkey with a program that is 100% in English. In this aspect, the department is also the first and the only one in Ankara. Nurses are some of the key players among healthcare professionals protecting the health of individuals, families and the public, and offering care in line with the principles of holistic and family-based healthcare. Prepared with respect to the changes in Turkey and the world, as well as the developments in the global health sector, course content is presented through technological and innovative methods in education. Hybrid and simulation laboratories armed with cutting-edge equipment are used for skill training as an important portion of the education for nursing. As the field most in demand by nursing and midwifery schools in Turkey, our thesis graduate program for the field Obstetrics and Gynecology shall start in 2020. Holding pedagogical formation certificates and qualifications accredited nationally, and internationally, our academic staff not only offers training in professional skills (cognitive and psychomotor skills) and foreign languages to students, but also prepares students as health professionals for the future, making use of programs such as those on social responsibility, as well as student network activities and international exchange projects.

Journal Issue

Abstract

Obstetrik aciller, gebelikte veya doğumda anne veçocuğun sağlığını tehdit edebilen gebelik ile ilgilidurumlardır. Bu tür acil durumlar, her zaman meydanagelebilir hem anne hem de fetüs/yenidoğan için sınırlıbir zamanda uygun müdahale, doğru ve etik kararvermeyi gerektirir. Yaşamı tehdit eden obstetrikacillerin uygun şekilde yönetilmesi, ekip içerisindehızlı bir koordinasyon, beceri ve etkili bir iletişimgerektirdiği için riskli bir durumdur. Bu nedenle, herekip üyesi obstetrik acillerin yönetiminde, diğer ekipüyelerinin rolleri ve sorumlulukları konusunda bilgisahibi olmalıdır. Obstetrik acillerin yönetimindeinterdisipliner eğitim ise, mesleklerarası işbirliğininsağlanmasında ve hasta bakımının güçlendirilmesindeetkili bir yaklaşımdır. Sağlık hizmetlerinde, hastagüvenliğinin sağlanması, bütüncül bakım anlayışıylaekip yaklaşımının sunulması ancak nitelikli yetişmişsağlık profesyonelleri ile mümkündür. Sağlıkprofesyonellerinin bu anlayış ile yetiştirilmesinde enetkili öğretim yaklaşımı ise simülasyon eğitimidir.İnterdisipliner simülasyon eğitimi, hasta güvenliğinisağlama ve hasta sonuçlarını iyileştirmek için etkili birpotansiyele sahiptir ve sağlık personelinin işbirliğiiçeresinde çalışabileceği gerekli bilgi ve beceriyekatkıda bulunabilir. Sağlık alanında eğitim alanöğrencilerin hastayla karşılaşmadan önce uygulamabecerilerini arttırmak, deneyimli sağlık personelininbecerilerini geliştirmek veya ekiplerin acil durumlarahazırlanmalarını sağlamak için simülasyon eğitimindeinterdisipliner yaklaşım pratik ve güvenilir bir yoldur.Bu derlemede, obstetrik acillerde simülasyonunkullanım alanları ve interdisipliner simülasyon eğitimiele alınacaktır.

Description

Keywords

Eğitim, Eğitim Araştırmaları, Acil Tıp, Temel Sağlık Hizmetleri

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

1

WoS Q

N/A

Scopus Q

N/A

Source

Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi

Volume

8

Issue

2

Start Page

62

End Page

71

Collections