Üniversite öğrencilerinin ınstagram'da ideal benlik arayışı ve tüketim ilişkisi

Loading...
Thumbnail Image

Date

2021

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmanın amacı Instagram'da ideal benlik arayışı için benlik sunumu yapan üniversite öğrencilerinin sergiledikleri performansın tüketim ile olan ilişkisini ortaya koymaktır. Çalışmada üniversite öğrencilerinin ideal benliklerini inşa etmek adına ihtiyaç duydukları sosyal onay uğraşları, bu çabayı gösterirken tükettikleri ürünler ve nesnelleştirilmiş benlik unsurları araştırılmıştır. Ayrıca kişilerin ötekinin gözünde izlenim oluşturmaya yönelik tutumları da incelenip bu alandaki benlik sunumlarına dair çıkarımlar yapılmıştır. Araştırma derinlemesine görüşme metoduyla katılımcıların söyledikleri ve söylediklerini ifade ederken gözlenen davranışları temel veri kaynağı olarak ele alınmak üzere nitel olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın veri analizinde tematik analiz yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmaya Atılım Üniversitesi İşletme Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü ile Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü lisans öğrencilerinden 26 kişi katılmıştır. Çalışmanın sonucunda üniversite öğrencilerinin Instagram'da ideal benlik arayışları için gerçekleştirdikleri tüm eylemlerin tüketim ile ilişkisi olduğunu bulgusuna ulaşılmıştır.
The purpose of this study is to reveal the relationship between consumption and the performance of university students who unwittingly find themselves in search of the ideal self on Instagram. In this study, the social approval efforts that university students need in order to build their ideal self, the products they consume while making this effort, and the objectified self-elements were examined. In addition to this, the self-presentation performances of individuals for the positive impressions that they try to create in the minds of others through their Instagram sharing were also examined. The research was conducted by the in depth-interview method. Within this method, what the sample said was analysed and the behaviours of the sample while expressing itself were observed. Thematic analysis method was used in the data analysis of the research. 26 undergraduate students participated from the Departments of Public Relations and Advertising and the Departments of Political Science and Public Administration of the Atılım University School of Business. As a result of the study, it was found that all the actions taken by university students in search of the ideal self on Instagram are related to consumption.

Description

Keywords

Halkla İlişkiler, Benlik algısı, Benlik arayışı, Benlik değeri, Benlik imajı, Public Relations, Self perception, Benlik kontrolü, Self-search, Benlik kuramı, Self-worth, Self image, Benlik kurguları, Self-control, Self theory, Benlik saygısı, Self-contruals, Benlik sunumu, Self esteem, Self-presentation, Benlik tipleri, Self-construals

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

109

Collections

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

3

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GOOD HEALTH AND WELL-BEING Logo

4

QUALITY EDUCATION
QUALITY EDUCATION Logo

5

GENDER EQUALITY
GENDER EQUALITY Logo

8

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH Logo

9

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE Logo

10

REDUCED INEQUALITIES
REDUCED INEQUALITIES Logo

12

RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION Logo

14

LIFE BELOW WATER
LIFE BELOW WATER Logo

16

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS Logo