İşletmelerde işe alıştırma (oryantasyon) eğitiminin önemi ve işgören performansına etkisi: Ankara'da bir uygulama

Loading...
Thumbnail Image

Date

2012

Authors

Bircan, İsmail

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Public Relations and Advertising
(2000)
The Department of Public Relations and Advertising started its 4-year undergraduate degree program in 2000 under the School of Business. The Department of Public Relations and Advertising offers a program that stresses the skill of analytical thinking for students. The program is based on academic standpoints and supported by practices and new technologies. The department offers the opportunity to take elective courses from its own curriculum, or from other departments, in addition to theoretical and practical courses that complement each other. With a program offered in English, the Department of Public Relations and Advertising has mutual contracts with universities from Spain, the Netherlands and Finland within the scope of the “Erasmus Exchange Program”. In addition, the graduate degree program of “Public Relations and Advertising” under the Graduate School of social Sciences aims to sustain the continuity of undergraduate-level education and training, and to meet the demands of those pursuing to advance academically.

Journal Issue

Abstract

İşletmelerin hızı gelişen bir çevreye uyum gösterebilmesi her şeyde önce çalışanların eğitimine ve geliştirilmesine bağlıdır. Eğitime önem veren ve işgörenlerine yatırım yapan işletmeler değişime ayak uydurabilmekte, hatta değişime öncülük ederek rekabetçi üstünlük elde etmektedirler. İşgörenlerin yeni şeyler öğrenmesi, eksik yönlerini gidermesi, moralini yükseltme, mesleki yeterliliğini artırma gibi durumların gerektirdiği bilgi ve becerileri kazandırılması yoluyla işteki performanslarını yükseltmek mümkündür. İşgörenlerin başarılı olması işletmenin de başarılı olması demektir.İşe alıştırma eğitimi, işe yeni başlayan işgörenin işletmeye, iş arkadaşlarına, yöneticilerine ve yeni görevine uyumunu sağlamak amacıyla yapılmaktadır. Yer, zaman ve içerik bakımından doğru şekilde uygulanan işe alıştırma eğitim işgörenin doğru bir başlangıç yapmasını sağlayacak, verimliliğinin ve motivasyonunu artmasına yardımcı olacağından önem taşımaktadır.Bu çalışmada işletmede uygulanan işe alıştırma eğitiminin önemi, işgörenlerin eğitim hakkındaki düşünceleri ve eğitimin işgörenleri performansına etkisi incelenmiştir. Bu kapsamda perakendecilik sektöründe faaliyet gösteren işletmede işe alıştırma eğitimi almış 202 işgörene anket uygulaması yapılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 15.0 istatistiksel program aracılığıyla analiz edilmiştir.Elde edilen bulgular sonucunda, işe alıştırma eğitiminin işgörenlerin performansına etkisinin olduğu görülmüştür. Ayrıca işe alıştırma eğitimi sonucunda işgörenlerin performansının cinsiyetlerine, yaşlarına ve eğitim düzeylerine göre bir farklılık göstermediği de ortaya çıkmıştır.Anahtar Sözcükler: Eğitim, İşletmelerde Eğitim, İşe Alıştırma Eğitimi, İşgören, İşgören Performansı.
The adaptation of organizations to a rapidly developing environment firstly depends on the education and improvement of employees. The organizations which give importance to education and invest their employees can adapt to environmental alterations easily and even become competitive in a leading manner. It is possible to increase the performance of employees through increasing their knowledge, improving their lacking points, increasing their motivation and improving their professional competence. Therefore, it is clear that the employee success brings company success.The main aim of orientation training is to adapt the new employee to the organization, colleagues, managers and new position. If the orientation training programme is organised correctly in terms of place, time and content, it gives the opportunity of having a good start to the employee. It also helps employee to increase efficiency and motivation.In this study the importance of orientation, the views of the employees about the education and the effects of education on the performance of employees were examined. In this context, 202 employees who had orientation training in a retail company participated in the study by filling questionnaires. Data was analyzed with SPSS v15.Data obtained from this study showed that the orientation training had significant effect on employee performance. Age, gender and education level of employees did not exhibit a significant effect on employee performance.Key words: Education, Education in Organization, Orientation Training, Employee, Employee Performance.

Description

Keywords

İşletme, Eğitim, Oryantasyon eğitimi, Performans, Business Administration, Performans değerlendirme, Education, Personel, Orientation education, Performance, Personel eğitimi, Performance evaluation, Personnel, Çalışanlar, Personnel education, İş eğitimi, Workers, Job training, İşletmeler, Businesses

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

148