Otel iç mekanlarında taş yüzeylerin algı ve etkisinin denetimi -tasarımda karak verme model önerisi-

Loading...
Thumbnail Image

Date

2016

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Industrial Design
(2009)
World Design Organization, of which we are an institutional member, defines industrial design in a nutshell as “a trans-disciplinary profession that harnesses creativity to resolve problems and co-create solutions with the intent of making a product, system, service, experience or a business, better.” Industrial designers place people at the heart of the process. They perceive user needs in depth through empathy and apply a pragmatic, user-centered problem solving process to design products, systems, services and experiences. They are the strategic shareholders of the innovation process and are in a unique position to bridge the gap between various professional disciplines and commercial interests. They value the economic, social and environmental effects of their work, as well as its contributions in the creation of a better quality of life. Founded in 2009, our department offers mandatory professional courses, technical courses and professional elective courses to prepare our students to become well-equipped and competitive in their business life.

Journal Issue

Abstract

Geçmişten bu yana mimari tasarımların neredeyse tamamında yığın malzeme olan taş kullanımı dayanıklı ve kalıcı olma özelliğiyle çeşitli alanlarda görülmüştür. Taşın tasarımda kullanıldığı alanlarda hangi taşın tercih edildiği, nerede kullanıldığı, hangi algıyı yaratmak adına kullanıldığı ve amacına uygun olup olmadığı çeşitlilik göstermektedir. Taş, iç mimari tasarımlarda mekânın kullanım amacında belirleyici olarak kullanıldığı gibi (resepsiyon tezgâhı, banyo, havuz başı vb.), tasarımın konsept (butik otel vb.) olması adına da değerlendirildiği görülmektedir. Taş, yapısal ve görsel özellikleri ile farklı algı ve etkiler oluşturmaktadır. Otel iç mimari tasarımlarında kullanılan taşların yarattığı algı kişisel ve kültürel özelliklerle farklılık gösterebildiği gibi görsel ve yapısal özelliklerine göre bireylerin tecrübelerine dayanarak farklı etkilere sebep olabilmektedir. Otel iç mimari tasarımlarında yapı malzemesi olarak tercih edilecek taşların algı ve etkisi tasarımcılar tarafından tasarım aşamasındayken düşünülmelidir. Ancak taşın algıda bıraktığı etki, taşın görsel ve yapısal özellikleri ve tasarımcının vermek istediği mesajın günümüzde ilişkilendirilmeden tasarıma aktarılması işletmeleri maliyet, mekânın kullanışlılığı ve verilmek istenilen tasarım mesajının yerini bulmaması gibi sorunlarla karşı karşıya bırakmaktadır. Bu çalışma ile taşın kullanım alanları, özelliklerine göre sınıflandırılması ve örneklem yapı olarak seçilen otel iç mimarisinde kullanımı incelenmiştir. Otel mimarisinde sık tercih edilen taşın çeşitleri, özellikleri, kullanım alanları ve uygulama yerlerinin incelenmesi, iç mekânlar üzerinden ilişkilendirilmesi, yaratılmak istenen algı ile elde edilmek istenen etkinin belirlenmesi araştırmanın bölümlerini oluşturmaktadır. Tasarımcılar üzerinde yapılan anket çalışması ile otel iç mimarisinde tercih edilen taşların algı ve etkisi ortaya çıkarılmıştır, kurgulanan karar verme modeli tasarımcılara doğru karar verebilmeleri için kaynak olarak sunulmuştur. Bu modelin işlevliği anket çalışmasıyla sınanmakta ve sonuçlar yorumlanmaktadır. Anahtar Sözcükler: otel, iç mimari tasarım, taş, algı, etki, karar verme modeli
Gözener, K. Gizem. Perception and Effects of Stone in Hotel Show Venue - Decision Aid Model of Inspection, M.A. Thesis, ANKARA, 2016. Stone usage as bulk material with being enduring and permanent, could be found in architectural designs from past to present. In architectural design, the usage of stone can vary according for the type of stone, where it is used, with which perception was created and if it is used through purpose or not. Stone counted as determinant at interior architecture (hotel reception desk, shower, swimming pool yard e.g.), also counted as concept (boutique hotel e.g.) design material. Stone has perception and effects. Stone that used at hotel's interior architectural design and perception could depend on personal and cultural effects with visual and structural facilities of stone. Perception and effects of stone on hotel's architectural design have to be counted during designer preparation. But the important part which not to combine the relation of perception and effect of stone, visual and structural facilities of stone and designers message on project has results as budget problems, usefully positioning or true message receiving. In this research, the usage areas of stone, classification with facilities and usage in hotel architecture as example are investigated. Also relation between stone variations through usage and facilities on architecture and interior sections which stone could be use will compose the research briefly. Survey to designers about perception and effect of stone was combined. Purpose of research is to be a decision aid model for designers by counting the relation of stone usage on hotel's interior architectural design with perception and effects of stone briefly. Keywords: hotel, interior architectural design, stone, perception, effect, decision aid model.

Description

Keywords

Mimarlık, İç Mimari ve Dekorasyon, Görsel etki, Görsel etkileşim, Architecture, Kaplama taş, Interior Design and Decoration, Karar verme modelleri, Visual impact, Visual interactive, Mekan tasarımı, Covering stone, Decision making models, Oteller, Space design, Zaman-mekan, Hotels, Time-space, İç mekan tasarımı, Interior design

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

96