Otel İç Mekanlarında Taş Yüzeylerin Algı ve Etkisinin Denetimi -tasarımda Karak Verme Model Önerisi-

dc.contributor.advisorGültekin, Ahmet Tanju
dc.contributor.authorGözener, Kadriye Gizem
dc.contributor.authorGültekin, Ahmet Tanju
dc.contributor.otherIndustrial Design
dc.date.accessioned2024-07-08T09:42:39Z
dc.date.available2024-07-08T09:42:39Z
dc.date.issued2016
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Ana Bilim Dalı
dc.description.abstractGeçmişten bu yana mimari tasarımların neredeyse tamamında yığın malzeme olan taş kullanımı dayanıklı ve kalıcı olma özelliğiyle çeşitli alanlarda görülmüştür. Taşın tasarımda kullanıldığı alanlarda hangi taşın tercih edildiği, nerede kullanıldığı, hangi algıyı yaratmak adına kullanıldığı ve amacına uygun olup olmadığı çeşitlilik göstermektedir. Taş, iç mimari tasarımlarda mekânın kullanım amacında belirleyici olarak kullanıldığı gibi (resepsiyon tezgâhı, banyo, havuz başı vb.), tasarımın konsept (butik otel vb.) olması adına da değerlendirildiği görülmektedir. Taş, yapısal ve görsel özellikleri ile farklı algı ve etkiler oluşturmaktadır. Otel iç mimari tasarımlarında kullanılan taşların yarattığı algı kişisel ve kültürel özelliklerle farklılık gösterebildiği gibi görsel ve yapısal özelliklerine göre bireylerin tecrübelerine dayanarak farklı etkilere sebep olabilmektedir. Otel iç mimari tasarımlarında yapı malzemesi olarak tercih edilecek taşların algı ve etkisi tasarımcılar tarafından tasarım aşamasındayken düşünülmelidir. Ancak taşın algıda bıraktığı etki, taşın görsel ve yapısal özellikleri ve tasarımcının vermek istediği mesajın günümüzde ilişkilendirilmeden tasarıma aktarılması işletmeleri maliyet, mekânın kullanışlılığı ve verilmek istenilen tasarım mesajının yerini bulmaması gibi sorunlarla karşı karşıya bırakmaktadır. Bu çalışma ile taşın kullanım alanları, özelliklerine göre sınıflandırılması ve örneklem yapı olarak seçilen otel iç mimarisinde kullanımı incelenmiştir. Otel mimarisinde sık tercih edilen taşın çeşitleri, özellikleri, kullanım alanları ve uygulama yerlerinin incelenmesi, iç mekânlar üzerinden ilişkilendirilmesi, yaratılmak istenen algı ile elde edilmek istenen etkinin belirlenmesi araştırmanın bölümlerini oluşturmaktadır. Tasarımcılar üzerinde yapılan anket çalışması ile otel iç mimarisinde tercih edilen taşların algı ve etkisi ortaya çıkarılmıştır, kurgulanan karar verme modeli tasarımcılara doğru karar verebilmeleri için kaynak olarak sunulmuştur. Bu modelin işlevliği anket çalışmasıyla sınanmakta ve sonuçlar yorumlanmaktadır. Anahtar Sözcükler: otel, iç mimari tasarım, taş, algı, etki, karar verme modeli
dc.description.abstractGözener, K. Gizem. Perception and Effects of Stone in Hotel Show Venue - Decision Aid Model of Inspection, M.A. Thesis, ANKARA, 2016. Stone usage as bulk material with being enduring and permanent, could be found in architectural designs from past to present. In architectural design, the usage of stone can vary according for the type of stone, where it is used, with which perception was created and if it is used through purpose or not. Stone counted as determinant at interior architecture (hotel reception desk, shower, swimming pool yard e.g.), also counted as concept (boutique hotel e.g.) design material. Stone has perception and effects. Stone that used at hotel's interior architectural design and perception could depend on personal and cultural effects with visual and structural facilities of stone. Perception and effects of stone on hotel's architectural design have to be counted during designer preparation. But the important part which not to combine the relation of perception and effect of stone, visual and structural facilities of stone and designers message on project has results as budget problems, usefully positioning or true message receiving. In this research, the usage areas of stone, classification with facilities and usage in hotel architecture as example are investigated. Also relation between stone variations through usage and facilities on architecture and interior sections which stone could be use will compose the research briefly. Survey to designers about perception and effect of stone was combined. Purpose of research is to be a decision aid model for designers by counting the relation of stone usage on hotel's interior architectural design with perception and effects of stone briefly. Keywords: hotel, interior architectural design, stone, perception, effect, decision aid model.en
dc.identifier.endpage96
dc.identifier.startpage0
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14411/6113
dc.identifier.yoktezid481861
dc.language.isotr
dc.subjectMimarlık
dc.subjectİç Mimari ve Dekorasyon
dc.subjectGörsel etki
dc.subjectGörsel etkileşim
dc.subjectArchitectureen_US
dc.subjectKaplama taş
dc.subjectInterior Design and Decorationen_US
dc.subjectKarar verme modelleri
dc.subjectVisual impacten_US
dc.subjectVisual interactiveen_US
dc.subjectMekan tasarımı
dc.subjectCovering stoneen_US
dc.subjectDecision making modelsen_US
dc.subjectOteller
dc.subjectSpace designen_US
dc.subjectZaman-mekan
dc.subjectHotelsen_US
dc.subjectTime-spaceen_US
dc.subjectİç mekan tasarımı
dc.subjectInterior designen_US
dc.titleOtel İç Mekanlarında Taş Yüzeylerin Algı ve Etkisinin Denetimi -tasarımda Karak Verme Model Önerisi-
dc.titlePerception and Effects of Stone in Hotel Show Venue -Decision Aid Model of Inspection-en_US
dc.typeMaster Thesis
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationc03882f8-e0e4-43fe-a07a-9c52d990c086
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryc03882f8-e0e4-43fe-a07a-9c52d990c086
relation.isOrgUnitOfPublication41af84bf-86b1-4b57-bac4-7fdf6b3096de
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery41af84bf-86b1-4b57-bac4-7fdf6b3096de

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
481861 Otel iç mekanlarında taş yüzeylerin algı ve etkisinin denetimi.pdf
Size:
4.08 MB
Format:
Adobe Portable Document Format