Otel İç Mekanlarında Taş Yüzeylerin Algı ve Etkisinin Denetimi -tasarımda Karak Verme Model Önerisi-

dc.contributor.advisor Gültekin, Ahmet Tanju
dc.contributor.author Gözener, Kadriye Gizem
dc.contributor.other Industrial Design
dc.date.accessioned 2024-07-08T09:42:39Z
dc.date.available 2024-07-08T09:42:39Z
dc.date.issued 2016
dc.department Sosyal Bilimler Enstitüsü / İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Ana Bilim Dalı
dc.description.abstract Geçmişten bu yana mimari tasarımların neredeyse tamamında yığın malzeme olan taş kullanımı dayanıklı ve kalıcı olma özelliğiyle çeşitli alanlarda görülmüştür. Taşın tasarımda kullanıldığı alanlarda hangi taşın tercih edildiği, nerede kullanıldığı, hangi algıyı yaratmak adına kullanıldığı ve amacına uygun olup olmadığı çeşitlilik göstermektedir. Taş, iç mimari tasarımlarda mekânın kullanım amacında belirleyici olarak kullanıldığı gibi (resepsiyon tezgâhı, banyo, havuz başı vb.), tasarımın konsept (butik otel vb.) olması adına da değerlendirildiği görülmektedir. Taş, yapısal ve görsel özellikleri ile farklı algı ve etkiler oluşturmaktadır. Otel iç mimari tasarımlarında kullanılan taşların yarattığı algı kişisel ve kültürel özelliklerle farklılık gösterebildiği gibi görsel ve yapısal özelliklerine göre bireylerin tecrübelerine dayanarak farklı etkilere sebep olabilmektedir. Otel iç mimari tasarımlarında yapı malzemesi olarak tercih edilecek taşların algı ve etkisi tasarımcılar tarafından tasarım aşamasındayken düşünülmelidir. Ancak taşın algıda bıraktığı etki, taşın görsel ve yapısal özellikleri ve tasarımcının vermek istediği mesajın günümüzde ilişkilendirilmeden tasarıma aktarılması işletmeleri maliyet, mekânın kullanışlılığı ve verilmek istenilen tasarım mesajının yerini bulmaması gibi sorunlarla karşı karşıya bırakmaktadır. Bu çalışma ile taşın kullanım alanları, özelliklerine göre sınıflandırılması ve örneklem yapı olarak seçilen otel iç mimarisinde kullanımı incelenmiştir. Otel mimarisinde sık tercih edilen taşın çeşitleri, özellikleri, kullanım alanları ve uygulama yerlerinin incelenmesi, iç mekânlar üzerinden ilişkilendirilmesi, yaratılmak istenen algı ile elde edilmek istenen etkinin belirlenmesi araştırmanın bölümlerini oluşturmaktadır. Tasarımcılar üzerinde yapılan anket çalışması ile otel iç mimarisinde tercih edilen taşların algı ve etkisi ortaya çıkarılmıştır, kurgulanan karar verme modeli tasarımcılara doğru karar verebilmeleri için kaynak olarak sunulmuştur. Bu modelin işlevliği anket çalışmasıyla sınanmakta ve sonuçlar yorumlanmaktadır. Anahtar Sözcükler: otel, iç mimari tasarım, taş, algı, etki, karar verme modeli
dc.description.abstract Gözener, K. Gizem. Perception and Effects of Stone in Hotel Show Venue - Decision Aid Model of Inspection, M.A. Thesis, ANKARA, 2016. Stone usage as bulk material with being enduring and permanent, could be found in architectural designs from past to present. In architectural design, the usage of stone can vary according for the type of stone, where it is used, with which perception was created and if it is used through purpose or not. Stone counted as determinant at interior architecture (hotel reception desk, shower, swimming pool yard e.g.), also counted as concept (boutique hotel e.g.) design material. Stone has perception and effects. Stone that used at hotel's interior architectural design and perception could depend on personal and cultural effects with visual and structural facilities of stone. Perception and effects of stone on hotel's architectural design have to be counted during designer preparation. But the important part which not to combine the relation of perception and effect of stone, visual and structural facilities of stone and designers message on project has results as budget problems, usefully positioning or true message receiving. In this research, the usage areas of stone, classification with facilities and usage in hotel architecture as example are investigated. Also relation between stone variations through usage and facilities on architecture and interior sections which stone could be use will compose the research briefly. Survey to designers about perception and effect of stone was combined. Purpose of research is to be a decision aid model for designers by counting the relation of stone usage on hotel's interior architectural design with perception and effects of stone briefly. Keywords: hotel, interior architectural design, stone, perception, effect, decision aid model. en
dc.identifier.endpage 96
dc.identifier.startpage 0
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14411/6113
dc.identifier.yoktezid 481861
dc.institutionauthor Gültekin, Ahmet Tanju
dc.language.iso tr
dc.subject Mimarlık
dc.subject İç Mimari ve Dekorasyon
dc.subject Görsel etki
dc.subject Görsel etkileşim
dc.subject Architecture en_US
dc.subject Kaplama taş
dc.subject Interior Design and Decoration en_US
dc.subject Karar verme modelleri
dc.subject Visual impact en_US
dc.subject Visual interactive en_US
dc.subject Mekan tasarımı
dc.subject Covering stone en_US
dc.subject Decision making models en_US
dc.subject Oteller
dc.subject Space design en_US
dc.subject Zaman-mekan
dc.subject Hotels en_US
dc.subject Time-space en_US
dc.subject İç mekan tasarımı
dc.subject Interior design en_US
dc.title Otel İç Mekanlarında Taş Yüzeylerin Algı ve Etkisinin Denetimi -tasarımda Karak Verme Model Önerisi-
dc.title Perception and Effects of Stone in Hotel Show Venue -Decision Aid Model of Inspection- en_US
dc.type Master Thesis
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication c03882f8-e0e4-43fe-a07a-9c52d990c086
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery c03882f8-e0e4-43fe-a07a-9c52d990c086
relation.isOrgUnitOfPublication 41af84bf-86b1-4b57-bac4-7fdf6b3096de
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 41af84bf-86b1-4b57-bac4-7fdf6b3096de

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
481861 Otel iç mekanlarında taş yüzeylerin algı ve etkisinin denetimi.pdf
Size:
4.08 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections